Du och din tränare.

Sv: Du och din tränare.

Om man inte själv kommer med nåt man vill ha hjälp med brukar min tränare köra ungefär samma övning för alla elever för dagen, men med modifikationer beroende på hästens eller ryttarens utbildningsgrad. Men även om grundövningen är en så kan hon ändra ifall det visar sig att man rider riktigt dåligt eller bättre än väntat. Rider jag för nån ny tränare måste jag fråga om allt hela tiden eftersom min är ganska egen.

När jag skulle rida min häst för tränaren första gången hoppade tränaren upp direkt för att känna på henne när hon var kall(hon red då i 40 min och har aldrig sett att hon är såå fin:love: )

sen får jag rida...

Hon rider hästen en liten stund (20-30min) varje gång jag ska träna för att "känna på henne" för att se var felen sitter och hon hittar precis vad det är som stör mej eller hästen,

sen tränar vi alltid lite sidoförflyttelser och att hon ska slappna av i varje moment (tempoökningar, övergångar m.m) vi samlar av henne lite smått och mer och mer för varje gång.

(hon är fullblod så det är därför vi håller stenkoll på att hon är avslappnad till 100%)

Rider hon hästen varje gång? Är det inte bättre att hon lär dig att rida din egen häst??

... (hon är fullblod så det är därför vi håller stenkoll på att hon är avslappnad till 100%)

Vad har det med saken att göra att hästen är ett fullblod? Är det inte lika viktigt att hästen är avslappnad oavsett vilken ras den har?

Jag och min tränare har ett mkt bra sammarbete, vi planerar både kortsiktigt och långsiktigt, planerar vilka Tävlingar och klasser jag ska starta och tränar efter det och efter hästens nuvarande kapacitet och välbefinnande.
:bow: :bow: : Underbar tränare...

Jo men hon lär inte hästen nåt, hon känner bara på den för att hon ska kunna hjälpa mej med hästen sen, så hon förstår när jag säger exempelvis att hon är lite döv i högerskänkel eller att hon hänger i tyglarna...då vet hon exakt vad jag menar och kan då hjälpa mej på ett bra sätt .

Vi gör stora framsteg varje gång

Alla hästar ska väl vara avslappnade men det jag menar att fullblod stressar ofta stressar upp sig fortare och extremare än andra hästar
(jag menar inte att alla andra raser är slöa, jag vet att det finns undantag, tolka det inte fel bara)

Av alla hästar jag har ridit är det faktiskt halvblod som har varit mest stressiga, så rasen har inget med saken att göra, utan det hänger på individen.

jag menar inte rasen utan inidiven men oftast är det fullblod som är stressande

Jag har två tränare och bägge är helt olika.

Den ena kör sitt eget race om man säger så
Den andra planerar lite mer. Hon är en jätteduktig dressyrtränare så hon tränar oss i steg ung.

Jo men hon lär inte hästen nåt, hon känner bara på den för att hon ska kunna hjälpa mej med hästen sen, så hon förstår när jag säger exempelvis att hon är lite döv i högerskänkel eller att hon hänger i tyglarna...då vet hon exakt vad jag menar och kan då hjälpa mej på ett bra sätt .

Min tränare ser sånt från marken, hon behöver inte sitta upp för att veta ifall nåt är fel. Det känns inte hållbart att en ridlärare ska behöva rida ens häst varje gång man har lektion, möjligen nån gång ifall hästen krånglar riktigt mkt, men inte en normal dag.

jag menar inte rasen utan inidiven men oftast är det fullblod som är stressande

Det tycker jag är helt felaktigt. Jag har själv ett fullblod och han har inte ens minsta tendens att vara stressad. Inte de övriga fullblod jag kommit i kontakt med heller. Däremot är fullblod känsliga individer i det att de ofta har synpunkter om de tycker att ryttaren använder fula eller felaktiga hjälper. :D Då kan de säga ifrån och det kanske är det du tolkar som "stressigt" dvs att din häst blir störd av ngt under ridningen - men då har det att göra med ryttarens ridning, inte att hästen är stressad i sig själv.

Hur ser upplägget ut. Kommer ni dit och så bestämmer tränaren en övning ( har alla ekipage den dagen samma övning?:angel: )

Eller säger ni idag vill jag öva på det och det?

Om ni träffar en ny tränare. Frågar ni tränaren då denna nya hur den vill att man skall göra olika saker.
Allt frånhalvhalter till hjälpgivning i öppna.

Hm Nyfiken:d

Jag har tappat min primär tränare som flyttade i juli så jag letar ny.
Hon som flyttade var toppen. Haft henne ett par år, ända från början med unghästen, så hon har följt oss och hjälpt oss utvecklas. Vi följde alltid en röd tråd, och byggde på vad vi gjort passet innan. Man kunde diskutera och fundera med henne och få feedback hela tiden hon var oerhört engagerad. Hon förklarade alltid noga VARFÖR vi tränade vissa saker och varför hon ville att jag skulle göra på ett särskilt sätt, vad det ledde till osv. Och hjälpte mig med "läxa" att öva på hemma till nästa pass osv.

Har en tränare till som jag bara rider för lite då och då, som är CR bottnad och framför allt hjälper mig - med MIG :) Även hon är mycket grundlig och pedagogisk.

jag skulle aldrig acceptera en tränare som bara lät en harva runt med känslan att man bara tog någon sorts lösryckt övning, utan att ge mig ett helhets sammanhang och en långsiktig känsla över det hela. Men jag är vuxen och petig. Jag tror det är svårare för barn, som inte riktigt vet vad de letar efter och vad de kan ställa för krav.

Underbart, det där "varför" måste jag ha, annars fattar jag inte vad jag håller på med. Tråkigt att du har tappat henne

Jag ska ju testa en till nu, håll tummarna att det ger mig det jag behöver i sitsträning.

Lycka till med sökandet av ny tränare, de bra verkar inte växa på träd direkt... :(

Min tränare ser sånt från marken, hon behöver inte sitta upp för att veta ifall nåt är fel. Det känns inte hållbart att en ridlärare ska behöva rida ens häst varje gång man har lektion, möjligen nån gång ifall hästen krånglar riktigt mkt, men inte en normal dag.

Det var precis det jag tänkte, att det skall man se från marken. Det är inte fel att sitta upp någon gång men inte varje gång.

Jag anser att tränaren som måste sitta upp varje gång och rätta ut problem helt enkelt inte klarar av att lära ut HUR eleven kommer till rätta med problemet själv.

Äsch, var inte rädd det var jag men idag fick jag svar om att jag kommer få träna för den tränaren jag ville prova :D
Blir inte världens kontinutet men det är mycket bättre än inget :bow:
Mailade i söndags kväll och svar idag :) Så det gick ju ganska fort.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 463
Senast: Ragdoll
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 056
Senast: Mirre
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka