Du och din tränare.

Sv: Du och din tränare.

*kl*

Jag lägger mig själv och min häst helt i händerna på min tränare. Han är så pass bra att han ser på en gång vad man har problem med och jag behöver inte ens säga någonting. Varje lektion börjar dock alltid med att jag travar lite och rider lite sidvärts på långsidorna och galopperar lite, så han ser att hästen är fräsch och vad jag har fuskat med :angel: . Sedan börjar passet, jag har ridit fram innan.
Vi tränar alltid på de saker som halvhalter, rakriktning och sedan på sådant som jag har svårt med (skänkelvikningar framför allt:D )
Har tränat för honom i 4 år nu och vill absolut inte byta.

Jag har en så kallad veckotränare Även om jag inte rider lektion för henne varje vecka så står hon i vårt stall så hon är väldigt insatt i hur ridningen går för mig, vi rider tillsammans ibland osv. Hon vet mitt mål för säsongen & alla träningar är små steg för att nå dit. Hon brukar fråga mig hur det känts sen sist, om det är ngt särskilt jag vill träna på och sen lägger hon upp lektionen efter det. Ibalnd har hon varit på kurs & fått inspiration så då kan hon testa lite nya övningar på mig oxå. Hon har många ekipage i träning från lätt C på ponny till Msv B på häst så ingen lektion är den andra lik. Hon ger mig även "hemläxor" att öva på till nästa lektion och om möjligt dyker hon upp då jag tävlar för att titta & coacha på framridningen om jag vill.

Sen har jag en s.k helgtränare som jag rider för ca 6-8 ggr/år och då både lör/sön oftast. Även med henne jobbar jag mot ett långsikitgt mål och hon brukar fråga hur det gått sen sist, om jag tävlat ngt, vad jag behöver öva mer på osv.

Jag brukar inte fråga nya tränare om hur de vill att jag ska göra saker. Jag gör som jag är lärd från början och så får de säga till mig om de vill att jag utför detta på ngt annat vis.

Senast ändrad:

jag menar inte rasen utan inidiven men oftast är det fullblod som är stressande

Släpp den tanken så kanske du förstår din häst bättre och kan rida den utan att tränaren rider först (för det var väl du sop skrev det)

Fullblod är inte alls mer stressade men de är känsliga och reagerar tydligare för ridning som inte stämmer. Många som skaffar fullblod kanske inte är så vana vid den typen av häst och då missförstår hästen och ryttaren varandra. Rider man med överdrivet kraftfulla hjälper är i obalans och inte lätt i handen så reagerar hästen. Det borde alla hästar göra men fullblod reagerar tidigare än många andra.
Det missförstås ofta som stress.

Då uppstår fördomar som egentligen inte har med hästarna utan ryttarna att göra.

Så släpp helt den tanken för den är fel, och känn efter hur din häst trivs med att du rider. Inga spända lår, ingen knipande skänkel, lätt men stadig hand, sitt rakt över hästen i balans.

Det är lättare sagt än gjort. Men det är vad som krävs. Jag lyckas långt ifrån alltid, känner mej vissa dagar totalt värdelös, men det fina är att hästen påminner mej direkt:angel: så jag har all chans i världen att rätta till mina fel.

Och om du kan så försök hitta en tränare som kan få dej att förstå hur du måste rida och inte bara glassar runt själv på din häst.

Till att börja med kan du läsa sitstrådarna här och bla Susans förklaringar för jag kan lova dej att den typen av ridning passar fullblod perfekt. (och även alla andra hästar självklart)

Jag är så vansinnigt trött på alla vanföreställningar om fullblod som i själva verket handlar om deras ryttare.

Äsch, var inte rädd det var jag men idag fick jag svar om att jag kommer få träna för den tränaren jag ville prova :D
Blir inte världens kontinutet men det är mycket bättre än inget :bow:
Mailade i söndags kväll och svar idag :) Så det gick ju ganska fort.

Tack för tröst peppningen! :)
Ska börja fråga den jag har i sikte och se om hon kan överväga att ta in en elev till.... hon har ganska fullt och är sparsmakad...... vet inte om vi klassar in men hoppas det. :o

Jag tror inte jag o Wille passar in i det sällskapet vi ska in i nu - än ;)
Men jag är hoppfull, hoppas att h*n ser vilken fin häst jag har *partisk* :angel:
Men gud så kul det ska bli, jag längtar redan! :bump:

Jag träffar inga nya tränare. Om jag gör det så rider jag som vanligt och så får de korrigera.

Min ridlärare bestämmer allt. Om det är ridning, longering eller vila, hoppsadel eller dressyrsadel, ute eller inne... Ibland kan jag be om att få göra något speciellt. Då säger han oftast nej! :rofl: Antagligen av princip. Men det brukar bli insmuget i undervisningen ändå... :angel:

Det fins en viss trygghet i att lägga allt i utbildarens händer. Och så är det ju faktiskt han som är proffs på häst- och ryttarutbildning, inte jag. Jag vet att han har en plan och en tanke med det han gör - även om jag inte alltid förstår den.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 463
Senast: Ragdoll
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 056
Senast: Mirre
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka