Har du haft/har ett småskaligt stall hemma på gården, med låt säga 2-3 hästar?
Jag har levt med stall hemma många, många år (olika storlek och upplägg), och hade dessförinnan en häst inhyrd några mil bort.
Jag kan garantera att det så mycket enklare och tidsbesparande att ha sin häst hemma än borta, fullservice eller ej. Den flexibilitet, som är bra att ha, blir gigantisk med hästar hemma.
Sjuka barn eller sjuk själv? Inga problem, man är hemma, och gör minsta möjliga de dagarna.
Har man lösdrift, så gäller att det enbart behöver tillsättas mat och vatten under några dagar.
Det enda man behöver göra "särskilda dagar med speciella förhållanden" är "daglig tillsyn".
Man slösar aldrig bort tid på att sitta i en bil, utan det tar någon minut att gå ut till hästarna, ta in den/dom göra det man anser är lagom mycket. Vissa perioder så rider/kör man mer eller mindre dagligen, andra perioder så blir det mindre. Hästarna bryr sig inte.
Är ambitionen avseende sådant som tävling och träning inför tävling låg, så blir hästmyset så mycket större med hästarna hemma.
Jag stör mig allvarligt på att ha häst borta med fullservice, då sätts fokuset omedelbart på "prestation", alltså att rida och träna, istället för att "ha häst".
Vi är väldigt, väldigt många, som har hästar för att det är trevligt och roligt, och med åren, så går ofta intresset för den egna ridningen/körningen ner, medan annat kommer upp istället, det kan vara att stötta barn i hästintresse, intresse att ta något/några föl på hobbybasis, utveckla en annan gren på hästeriet än traditionell skolridning m.m.