Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Men det är väl självklart att du får rida på två eller tredelat tränsbett . Det handlade ju om ett baucher bett nu dvs inte ett vanligt tränsbett .

Jag har aldrig talat om vanligt tränsbett utan om baucher, vet inte vad du menar? Ridsportsförbundet har uppenbarligen sagt både ja och nej till tredelat baucher med förklaringen att JA då det inte står specificerat "en/tvåledat" vid bilden, samt också NEJ då det bara är just bettet på bild som är godkänt (vilket är ett tvådelat (enledat) baucher/hanging cheek).

Senast ändrad:

Tolkade det som Att folk inte fattade att det handlade om
Baucher ? Fattar inte hur ett sånt är godkänt öht om i godkänthet det är skillnad på två och tre delat . Absurt . Det är ett hiss bett i sig så det borde knappast ha att göra med två eller tre leder på bettet i sig .

Senast ändrad:

KL

Åhh idag gick de så sjukt bra att rida:love:
Idag fick vi till traven riktigt fint, lagom swung och jag kunde sitta där och leka mellan samlad swungtrav och passage. Hon börjar bli stabilare nu och orkar och börjar vinkla in bak ritkig bra nu.. så musklerna kommer alltmer och mer.
Sedan var galoppen riktigt fin idag, kunde fatta hela 3 galopper från skritt med halvlösa tyglar och hon bar sig helt och hållet själv.
Vi har haft problem med att hon gärna vill ta upp huvudet i galoppfattningarna men som sagt de blir bättre för var dag och idag var det ritkigt bra.
Få se om de håller isig
Sånna här pass lever man länge på.. och tur hade vi dessutom med vädret.. lagom hemma började snön vräka ner:crazy:

Låter som ett spännande pass! Men varför fattar du galopp på lösa tyglar om hästen är så väl framme för skänkeln att den går i passage???

KL

Lilla Svarta börjar arta sig riktigt väl faktiskt!:love: Hon har lätt för att förstå o lära sig, denna veckan har vi fått till flera ggr när hon faktiskt känts ihopkopplad o jisses vad hon kan trava lilla fröken!:banana:

*kl*
Jag är bitter! :( Har inte tränat för tränare sedan november och i helgen skulle min danske tränare äntligen komma till sverige. Har knepat och knåpat för att få ihop de 850 kr som en lektion kostar och får idag veta att det inte blir något då vi är för få som kan träna. Åhhhhhh!! Jag behöver träna, får väl dra tummen ur arslet och ringa min andra tränare så jag får något gjort i helgen. Sparar lite pengar i alla fall så jag har råd att köpa några spånbalar nästa vecka.
Mutter, mutter....

För att det är bra att göra de helt enkelt=)

Då vet man att man har en 100% ärlig bjudning om hästen bibehåller formen trots inget i händerna=)

Eftersom vi har haft problem med just galoppfattninagran att hon går upp i formen i fattningen är denna övning super:)

Alltid bra att träna på de tycker iaf jag.. andra gör som dom vill såklart:)
Och som långsiktigt mål är de att kunna rida utan sadel och träns och då är denna övning guld värd att ha i bagaget:laugh:

Hoppas du fick svar på din fråga=)

*kl*
Jag som svor över is förut. Idag har det snöat HELA DAGEN istället. Blötsnö! Å vad jag INTE ser fram emot tågresan till Sthlm i morgon kl 6:11... *bara lite bitter*

Det var ingen större idé att rida idag heller eftersom det snöade på tvären så vi gick ut i paddocken och löslongerade lite lugnt. Det var väldigt länge sen som jag arbetade Wille helt lös och tidigare så har vi då hållt till i en mindre rundcorall och inte i stor paddock. Men se på fasiken, han lyssnade jättefint på mina signaler! Vändningar och join ups gick smidigt :love: Tänk, den där hästen gör mig så enormt lycklig :) Speciellt i söndags när vi joggade lite ute i sommarhagen och kunde göra fina, rena och välbalanserade byten på rakt spår utan att vingla eller bli stark. Då älskar jag honom lite extra! :love:

Så här formulerade jag min fråga.

"Det gäller bettet hanging cheek.
Får användas både som tränsbett och bridongbett. Men min fråga är om det är tillåtet att ha ett tredelat hanging cheek på tävling?"

Det här svaret fick jag.

"nej endast avbildat bett är tillåtet."

Jag har också mailat förbundet om detta och fick ett helt annat svar. De verkar vara oense på denna frågan minsann! :grin: Tänker skylla på denne person om jag blir diskad vid tävling :angel:

Hej!
Jag har en undran över de godkända betten i TR för dressyr. Det är avbildat ett baucher bett/hanging cheek snaffle som nummer 8/4. Dessa är enkel ledade. Innebär detta att två ledade baucher bett inte är godkända eftersom de inte är avbildade? Och om så är fallet undrar jag vad det finns för anledning till detta? (Antar att det måste finnas en då de flesta andra ledade bett är godkända med 1 el 2 brytpunkter)

MVH

Svar:
Betten på bilderna är tillåtna även två-ledade!

Med vänlig hälsning

Ja där ser man, jag har en bekant som fick samma svar som dig så de verkar ju minst sagt vara oense. ;)

Ja, för det vore ju synd att säga samma sak till medlemmarna. Vad vore livet utan lite spänning i vardagen :angel:

Apropå spänning i vardagen så är detta för tillfället min hästs idé om hur longering ska gå till... (långt ifrån min åsikt!)
c5fe7ff46f8211e2943422000a9f3095_7.jpg

Hann tack gode gud få stopp på henne innan hon lyckades trassla in sig i linan eller ngt liknande. (Innan ni frågar, nej jag håller inte i mobilen - jag har tejpat fast den på magen :idea: )

Om du ska tävla med just tredelat Baucher hade jag skrivit ut det mailet och haft med mig på tävling. Eftersom det inte känns osannolikt att nån nitisk domare som tolkat TR på annat sätt skulle ha en åsikt:grin:.

Har inga planer att tävla på det, men jag är sådär överdrivet nyfiken av mig som person så jag var ju bara tvungen att maila och fråga :D Fröken Röd vill bara ha sitt sprenger kk ultra ;)

haha, ser ut ungefär sådär med min häst vad vi än ska göra... hrm.

i tisdags var hästfysioterapeuten ute och gick igenom pålle. fick loss en rätt rejäl låsning någonstans i ryggen och nu är pålle precis som vanligt igen :banana: hoppas pålle lärde sig att man inte ska köra full rodeo på hoppträning nu... :p

anmälda till första tävlingen också. 3 mars rider vi en msv c:2.

kl

Jag hade tänkt att jag skulle börja träna dressyr nu när jag har så fina hästar att rida på, och inser att jag inte ridit för dressyrtränare på nästan 4 år :o. Så nu känner jag mig helt lost, det är ju inte brist på tränare i krokarna men hur ska man kunna bestämma sig? :p

Åh, det är så kul när man kommer igång och tränar ^^ och extra kul med så fina hästar :)

KL

Här har både jag och hästarna slitigt idag. Båda hästarna var fina, Calle fick jobba med galoppen och fattningarna från skritt och Hottie fick jobba med att bjuda jämnt (vår svagaste punkt) och ha bakbenen på rätt ställe. Jag slet så jag fick nästan lunchen i retur XD Härligt när man rider så det smakar galla i munnen :grin: :D MEN, de steg som följde var så jäkla fina att det var helt klart värt det.
Har börjat med att ha musik på nu när jag rider, kör Spotify på hög volym i fickan (kör på mobilen), lilla fuxdamen är ju väldigt vaken och lyssnar gärna på grejer utanför ridhuset men med musiken på så lyssnar hon på den istället.. Delar med mig av min "rid-lista"

http://open.spotify.com/user/camillajarnedal/playlist/6OHlWrSV23Zdbo0lDhIwAd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I en kraftsamling och långsiktig satsning på svensk dressyr presenterar Svenska Ridsportförbundet ett nytt upplägg för...
Svar
0
· Visningar
58
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
96
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
214
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka