Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Varför inte ett baucher-bett.. dom som använder det säger ju att det ligger mer stilla i munnen. Jag har ingen åsikt om det då jag inte använt det.. jag använder däremot ett rakt bett väldigt mkt men det är väldigt olika hur dom reagerar på det.. vissa blir mer oroliga och andra mindre.

Senast ändrad:

Hur är det med ev hävstångseffekt och så på det? Har inte heller någon erfarenhet av det så...
Kan ju kanske vara värt att köpa ett rakt och helt enkelt se vad som händer.

Senast ändrad av en moderator:

Victovie rider ju mkt på ett sådant.. vad jag kan minnas sa hon att hon inte upplevde någon hävstångseffekt.

Ja det är bara att köpa ett rakt och prova.. det är ett bra bett att ha i sin samling om inte annat :D

haha jaa, gillar inte hon det så kan ju den andra få prova det och ha som ombyte :p

Jag har köpt ett baucherbett till min som kan bli lite orolig i munnen. Upplever ingen hävstångseffekt och bettet ligger mycket stadigt i munnen. Han fungerar bra på det. Jag valde ett tvådelat men det finns även som tredelat.

Har du provat vanligt tvådelat?

Min funkar inte på tredelat, han tycker det är skarpt och vill inte ta stöd, det fungerar därmed som nödbroms under skogsritter :p På vanligt tvådelat, gärna lite tjockare Sprenger, är han stadig och fin.

Nej, har inte provat tvådelat på henne. Hon har alltid gått på tredelat, men bytte till fasta ringar för ett tag sedan

Jag är faktiskt inte ett dugg förtjust i fasta ringar egentligen.. nu har jag det på min ljusgrå för jag inte lyckats hitta ett så tjockt 3-delat bett som han har med rörliga ringar.

Hur är det med ev hävstångseffekt och så på det? Har inte heller någon erfarenhet av det så...
Kan ju kanske vara värt att köpa ett rakt och helt enkelt se vad som händer.

Det ska inte vara någon hävstångseffekt enligt det jag läst. Men måste medge att jag inte riktigt fattar hur det kan vara så.

Jag är faktiskt inte ett dugg förtjust i fasta ringar egentligen.. nu har jag det på min ljusgrå för jag inte lyckats hitta ett så tjockt 3-delat bett som han har med rörliga ringar.

Varför? Jag är bara nyfiken, inget näsvist i min fråga :)

Köpte ett i höstas med förhoppningen att det skulle kunna vara lite hävstångseffekt på det, men det upplever jag inte alls det som om att det är. Ligger stadigt i munnen och känns mildare än ett tredelat iaf på min pålle, där jag gärna hade haft något skarpare att ta tag i

Fast hur skulle det kunna vara hävstångsverkan på det bettet? Det finns ju ingen hävarm under mundelen och inget mothåll?? Om man vänder det upp och ner så kanske man kan få en liten liten hissverkan men den är liten iomed att stora ringen rör sig runt i sidostycket då. Men hävstång ser jag som en omöjlighet.

Sv: Dressyrsnackis nr

Delvis kl

Jag vill inte ha någon "effekt" alls mer än att det är milt och ligger stadigt. Har köpt ett rakt nu som ska provridas under dagen :)

Det är bara en känsla jag har.. tycker hästarna blir lite starkare med fasta ringar och att man inte får samma fina kontakt i finliret som med rörliga ringar.

Jag rider med ett tredelat Stübben baucher bett på våra hästar. Jag tycker det är ett riktigt trevligt bett som jag varmt rekomenderar. Nu har vi inga hästar som är svåra i munnen men jag har ändå fått känslan av att de gillar det då de som tidigare nämnts ligger stilla i munnen. Absolut värt att prova! Min ena blir gärna lite hög och spänd i nacken men tycker hon känns mer avspänd på baucher än på vanligt tredelat. Rekommenderar dock att investera i ett "riktigt" bett och ingen av de billiga sladdriga kopiorna. :angel:

Spännande bett! För mig helt nyupptäckt :) Men, får man tävla dressyr på detta bett?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I en kraftsamling och långsiktig satsning på svensk dressyr presenterar Svenska Ridsportförbundet ett nytt upplägg för...
Svar
0
· Visningar
58
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
96
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
214
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka