Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

*KL*
Någon mer än jag som reflekterat på att det blir vanligare och vanligare att man använder ringskor som standard på större hästar, på bakhovarna då, just för att stötta upp och avlasta? Läst om flera som har det och har ett par i stallet som har det. Både dressyrhästar och Ft. Större hästar räknar jag typ 170+

KL.
Blää på vädret plaskigt som bara den och så ska de komma en storm inatt dessutom=(

På Fredag skall jag träna påde jag sist fick i läxa på när jag red lektion så de ska bli kul. Sedan om vädret tillåter vore de kul med en långtur på Lördag!

Jag tänker på vackra gula mor jag:love:

Skulle väldigt gärna vilja ha en gul dressyrprinsessa själv så liiite smått avis måste erkännas:D

Har ju en liten ponnyprins men han blir troligen stor C och hur jag än vänder o vrider på det så blir det svårt att baka storhäst med honom.

Men köpte du inte ett gult QE-sto, eller tänker jag på någon annan då?

Jag hoppas såklart på en ny gul dressyrprinsessa, men bara den lever så blir jag glad!

Men köpte du inte ett gult QE-sto, eller tänker jag på någon annan då?

Jag hoppas såklart på en ny gul dressyrprinsessa, men bara den lever så blir jag glad!

Visst är det så, viktigast av allt är en frisk och kry unge, sen får den vara vilken färg som helst. Men en stor bonus om det råkar vara en extra fin färg.

Jag har bestämt att jag ska satsa enbart på gångarter så jag sålde henne till en bekant nu när hon inte blev dräktig.

Känner inte igen det där med ringskor.
Ringskor är sjukbeslag, och främst sett det på framhovar

ja nu när du säger det är det nog eggskor jag sett, har inte reflekterat att de är olika. Men iaf hela skor om vi säger som så. Vet någon varför? Eller kanske har någon idé om varför?

jag googlade och med mitt amatör öga har ringskor en rak linje mellan trakterna medans en eggbar(sko) är helt rund/oval vad skillnaden blir för hoven har jag ingen aning om

Ja sånt diffust kan man bli tokig på. Jättesvårt att svara men förstår din noja :(

ja det är knepigt och jag kliar mig i huvudet...

idag skulle vi skritta ut en lugn runda i skogen för att ändå röra på oss. pålle höll inte med så det blev både bockserier och galopp i full speta. hmpf.

ingen som har en tanke om varför pålle blir ojämn bara något enstaka steg och bara i lättridning på böjt spår i vänster varv på kort tygel? :confused:

Jag hade eggskor på min ponny. För att hon hade problem med sina bakknän. Efter att vi slagit på eggskorna så var knäproblemen som borttrollade. Fick höra av vet. att det kunde kanske fungera, men det var inte säkert. Ju högre upp problemen sitter desto svårare skulle det vara att "fixa till" det med skor.

Stella fick lätt överansträngningar i bakknäna. Men hade inte en enda efter att hon fått sina eggskor.

Gimlan, Eggskor är formade som ägg, typ. :p Och ringskor har precis som Jordgubben skriver en rak metallbit "mellan trakterna".

Kanske tecken på att den är lite sulöm? Inte för att det förklarar varför det bara är i lättridning eller i vänster varv, men just när det är sådär diffust är det en gissning. Det har ju varit ganska hårt och knögligt i backen ett tag så det är ju inte helt ovanligt. Hoppas det blir bättre illa kvickt! :)

Om den är svag i vänster kanske den helt enkelt faller isär lite och inte är jämnt på tyglarna/tappar yttre bog ? Då kan det visa sig som ojämnhet .

Min häst skoddes med ringskor bak ett tag då han hade fått en låsning i ryggen. Blev rekomenderad det av hovslagaren på Helsingborg efter att deras kirop. behandlat hästens rygg. Skulle ge lite mer stadga. Min hovslagare har tydligen oxså skott just dressyrhästar med ringskor bak för att hästarna får lättare att bära sig (?) på bak. Har annars bara haft det som just sjukbeslag till en strålbenshalt häst fram.

Om den är svag i vänster kanske den helt enkelt faller isär lite och inte är jämnt på tyglarna/tappar yttre bog ? Då kan det visa sig som ojämnhet .

så kan det nog vara... tycker bara det är konstigt att kom liksom så plötsligt... han förböjer sig gärna i vänster varv så det kan nog ha med det att göra som du säger, helt klart. bara att det liksom dök upp nu från ingenstans :confused:

vi är i alla fall inbokade på programridning den 10 februari om pålle känns OK då :banana: :banana:

*kl*

Sitter och funderar lite på bettbyte på min lilla dam. Eller jag vet inte.
Hon går på tredelat med fasta ringar nu och jag funderar på att testa med ett rakt (fasta eller lösa ringar?).
Vad tror ni? -till en känslig häst som blir lite "orolig" -inte så att hon gapar eller grejar med bett/tunga, utan jag har en känsla av att det ska vara så stabilt och stilla som möjligt för att hon ska komma till ro.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I en kraftsamling och långsiktig satsning på svensk dressyr presenterar Svenska Ridsportförbundet ett nytt upplägg för...
Svar
0
· Visningar
58
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
96
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
529
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
214
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka