Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Tror ni detta bett skulle passa en häst som är väldigt känslig och trevlig i munnen, men som är väldigt svag än så länge muskulärt och gärna krullar ihop sig i formen? När han tappar balansen slår han ofta med huvudet. Går i dagsläget på vanligt tränsbett.

Ett bettbyte löser ju inte per automatik ett styrkebekymmer, utan där är det träning som gäller förstås. Men det är ett vänligt och snällt bett där hästarna suger fint fram till bettet.

såklart :) Styrkan jobbar vi med, och självklart är det mer än handen som ska få upp honom i form - halvhalter och övergångar hjälper mycket. Men det hade inte varit fel om han gick fram mer till bettet, så det kanske borde testas!

Sv: Dressyrsnackis nr

Delvis kl

Jag vill inte ha någon "effekt" alls mer än att det är milt och ligger stadigt. Har köpt ett rakt nu som ska provridas under dagen :)
Nä precis, det är ju det detta bett är till för. Men många verkar missförstå bettet och blir besviken för att hävstångsverkan uteblir. Förstår inte var man får det ifrån. Det är ju bara kolla på bettet så ser man ju att det är omöjligt. :)

Nu har jag provat det raka (valde ett med lösa ringar) och det kändes bra. Nu red jag iofs bara ut så ska testa det på bana med. Hon kan bli gapig -inte så att hon gapar när man tar i tygeln utan hon öppnar och stänger munnen liksom "i farten" och då blir det lite ojämnt. Men nu bjöd hon fint och verkade trivas så ska bli intressant att känna hur hon känns vid ett innepass också.

kl

Så då var ett bett beställt! Har vanligt tredelat på gammeltanten nu men vill prova ngt annat för att se vad hon kommer trivas bäst på.

Fått lite uppdateringar om lillan som är på inridning. Hon sköter sig och jobbar bra i lina med sadel och har idag varit o löshoppat. Lilla snäckan vad jag saknar henne:love:

Jag blev nyfiken på Baucher bettet och provade på min. Jag upplevde att det faktiskt var en hävstångseffekt och det passar inte min häst alls.
Hon har iofs inge problem med bett, är fin och känslig i munnen. Men jag ville prova något annat att rida ut och hoppa på.

Man får tävla dressyr på Baucher eller Hanging Cheek som det heter i TR. Men inte på tredelat. Jag har mailat Ridsportförbundet och frågat.

Inte på tredelat? Oj det har jag inte ens reflekterat över, tog det som givet, återkom gärna om du får svar! Jag har förvisso vanlig tredelad bridong på kandaret så det kvittar, men vår lille valp ska ju så småningom ge sig ut..

Jag menade att jag frågat och fått svar. Endast de bett som är avbildade i TR är godkända, och tre delat Hanging Cheek är inte med. Det finns en eller flera trådar på buke om Baucherbett, jag klistrade in svaret från Ridsportförbundet i den tråden. Kan leta upp mailet och klistra in här med. I morgon..:)

Jag blev nyfiken på Baucher bettet och provade på min. Jag upplevde att det faktiskt var en hävstångseffekt och det passar inte min häst alls.
Hon har iofs inge problem med bett, är fin och känslig i munnen. Men jag ville prova något annat att rida ut och hoppa på.

Man får tävla dressyr på Baucher eller Hanging Cheek som det heter i TR. Men inte på tredelat. Jag har mailat Ridsportförbundet och frågat.

????
Tredelat Baucher?

Kl
Bettet i sig har inte hävstång Däremot hissbett tendens . Inga konstigheter om man skiljer på konstruktion .

Senast ändrad:

KL
Jag har en del olika bett som jag har provat på min häst, även ett tredelat baucher bett. Kan inte säga att det var något märkvärdigt med det. Lite stumt kanske. Bäst funkar min på ett rakt tränsbett med lösa ringar, hon gillar inte när det rör sig för mycket i munnen.
Fast störst skillnad blev det när equiterapeuten lossade länden på henne.:D Då blev hon öven otroligt mjuk o fin i munnen.

Nej det har du rätt i. Hävstång på de sättet blir det ju inte, men jag tänkte att det kanske kunde bli ett litet tryck över nacken när man tog i bettet pga brytningspunkten som blir (jag trodde det skulle bli) där sidostycket är fäst. Dock kan jag inte säga att det fungerade så i praktiken

*KL

Var på första ridlektionen för i år i torsdags (inte orkat till stallet tidigare veckorna) och fick stallägarens dotters mycket speedade tävlings(hopp)ponny.

Känner att jag hädar grovt emot Ninya nu, men... Gud vad roligt det var. Det gick skitbra när hon lossat lite grann och släppt sin stela sida. Ponnyn är verkligen jätteduktig men inte helt lätt då hon är himla framåt (Dottern som brukar rida henne har grymt starkt säte och bra sits och kan hålla sina ponnysar utan problem i alla lägen, men för alla andra vanliga dödliga är det en annan historia :D ). Var bra salig när vi skrittade av. Den ponnyn påminner mycket om Ninya, men är bättre i kropp, gångarter (Galopen :love: ), mer energi men föredrar att springa framför att bocka när hon är pigg .

Inte första gången jag suttit på någon häst/ponny som det verkligen känts bra på och jag tänker att "Det är ju en sådan här jag vill ha egentligen...". Fast det är totalt bortblåst när jag väl sitter på Ninya igen varje gång :D

Men inser liksom att Ninya är lite att kämpa med i motvind. Man blir väldigt påmind om det när man hamnar på någon som inte har kroppen emot på samma sätt. Eller när man sitter på någon ponny och inser hur otroligt tråkiga gångarter jag är van vid annars :angel: Sedan så är jag ponnymänniska innerst inne, egentligen.

Mår för övrigt uselt just nu då jag råkade få slut på antideppressiva och varit utan några dagar. Utsättningssymptom från h*elvetet... Sticker i kroppen, susar i öronen och mår illa om jag står upp eller rör mig. Och ska givetvis lyckas rida Ninya idag, får se om jag överlever fram till jag kommer upp på hästen öht :crazy:

Senast ändrad:

Ja märkligt, det verkar inte vara helt ense där på Ridsportsförbundet, för jag talade med en gällande detta bett idag och hon hade fått svar alldeles nyligen att det var godkänt för tävling oavsett om det var två- eller tredelat då det inte står specificerat "tvåledat" vid bilden. Jaja det spelar inte mig så stor roll hur det än är då inga av våra hästar är insnöade på ngt specifikt bett, men det är ju tråkigt att de ger ut så tvetydig information.

Så här formulerade jag min fråga.

"Det gäller bettet hanging cheek.
Får användas både som tränsbett och bridongbett. Men min fråga är om det är tillåtet att ha ett tredelat hanging cheek på tävling?"

Det här svaret fick jag.

"nej endast avbildat bett är tillåtet."

kl

Åhh vad min häst var duktig idag red lite dressyr för att avsluta passet med en skönskritttur ute i solen=)

Rakade även henne idag så nu är hon fin i pälsen igen=)

"enledat" skulle det ju stå i mitt tidigare inlägg. Ja det är säkert som du säger, har ju själv inte varit i kontakt med dem.

...KL...

Sjukt nöjd m dagen.

Kunde äntligen inta utomhus paddocken idag.
Storhästen tömkördes och hon skärpte sig och var som en dröm, nästan då de kom en tår! Från skritt till galopp på kommando.. från galopp till halt på kommando. Hon var bara bäst! :)

Lillhästen va kalas fin. Red barbacka, och öva delar ur LB:2 och hon va oförskämt bra:-) Känns bra inför träningen m Olof Axelsson nästa helg.
Sen blåbärsdressyr helgen efter och sen tävling om 2mån om det vill sig! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I en kraftsamling och långsiktig satsning på svensk dressyr presenterar Svenska Ridsportförbundet ett nytt upplägg för...
Svar
0
· Visningar
58
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
96
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
214
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka