Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Det är roligt att rida till musik, "vågar" dock inte göra det när det är andra i ridhuset så blir inte så ofta :p

Men alla mina hästar jag har/haft har en egen spotify-lista med låtar som jag kopplar till just dem :angel:

Intressant. Funderar på att klippa ut ditt svar och klistra in det i mitt svarsmail och fråga hur de tänker.

En annan fråga.

Är det någon här som har, eller känner till någon som har vetintyg på att hästen får tävla på dispens utan att vara vaccinerad?

Min häst har blivit väldigt sjuk de senaste 5 åren av influensa vaccinationen, trots att vi bytt preparat 2 ggr. Jag har slutat vaccinera mot butolismen och vet tycker att vi ska sluta med influensan också.

I mitt eget resonemang vaccinerar jag inte bara för att kunna tävla, utan jag tänker mig många andra situationer i framtiden då man helst vill ha skydd.

Eller, tre och ett halvt kanske :angel:

Slutet på 2009 och 2010, sista året med ponnyn, red jag nästan bara fälttävlan, prioriterade hopp- och terrängträning eftersom det var det vi behövde öva mest på. 2011 hade jag typ ingen häst, red bara utbildningshästar på jobbet. 2012 hade jag bara min 4-åring och tyckte hopp/markarbetesträning räckte som dressyr för den nivån vi var på då.

Intressant. Funderar på att klippa ut ditt svar och klistra in det i mitt svarsmail och fråga hur de tänker.

Jag kan skicka en printscreenad version till dig för att visa extra tydligt ;) Skulle vara väldigt kul att se svaret. Kanske läge för dem att skriva att alla ledade bett är godkända med en eller två leder för att göra det smidigt för sig :angel:

*knapplån*

idag testade jag att rida med repgrimma då min häst har varit "dum" i mun att rida och han va precis likadan med repgrimman så det har alltså inget med bettet att göra utan är mera tjafsa för att slippa arbeta.. så nu kommer han inte undan längre .. hehe :P

*KL*
Jag har följt era snackistrådar i tysthet ett tag nu :o
I morgon skall jag och min häst iväg på vår första riktiga dressyrträning någonsin tillsammans :eek: Så då känns det som om jag kan få va här va ;) Är faktiskt riktigt nervös, men ska mest bli roligt :)

*kl*

Någon som vet vad det är för skillnad på horseware Amigo och hw Amigo mio?
Utrustningsfråga, men hoppas nån vet:)

Ja det vet jag .
Mio är budget kategorin under Amigo och material och funktion är mindre tåligt i fråga om tex denier och funktion generellt .

Knapplån.

Idag blev jag sådär härligt sentimental när jag satt och skrittade av vår ena häst, de är för fina våra fyrbenta egentligen. De vill så väl och är ständigt måna om att göra oss till lags vad vi än ber dem om, visst kan man få lite motstånd ibland men det är oftast kopplat till att de inte förstår vad man menar. Icke hästmänniskor undrar hur man orkar hålla på vareviga dag men svaret är ganska enkelt egentligen. Hästar ger en så hiskeligt mycket energi och glädje -om det så bara är en bra övergång, en fin öppna eller ett klockrent byte.

Ja jag gissar att jag inte behöver säga att jag är nöjd med min häst idag, hon börjar verkligen bli fin och stark nog att börja leka med lite svårare krumelurer vilket är så himla kul! Prestationsångesten i bytena börjar successivt släppa och jag känner att vi är ett förbaskat sammansvetsat team där vi båda tycker det är lika roligt. :bump:

Underbart! Så kan jag också känna ibland, bli sentimental o grejer. Gärna när man kommit över en tröskel. :) Jag känner mig verkligen lyckligt lottad som får vara en del av hästarnas liv! Idag var det såpass varmt att jag kunde spola av hästen, och medan hon stod och torkade så gick jag och plockade lite apelsiner till henne och hämtade äpplet jag hade. Hon såg mig plocka apelsinerna, så när hon sen hörde mig komma genom stallet gnäggade hon hungrigt åt mig. Då blev jag alldeles :love: även om det bara var godiset hon var ute efter. :D

En annan fråga.

Är det någon här som har, eller känner till någon som har vetintyg på att hästen får tävla på dispens utan att vara vaccinerad?

Min häst har blivit väldigt sjuk de senaste 5 åren av influensa vaccinationen, trots att vi bytt preparat 2 ggr. Jag har slutat vaccinera mot butolismen och vet tycker att vi ska sluta med influensan också.

I mitt eget resonemang vaccinerar jag inte bara för att kunna tävla, utan jag tänker mig många andra situationer i framtiden då man helst vill ha skydd.

Jag har erfarenhet, eller min kompis häst. Den tävlade upp till st.george på dispens utan vacc. Men detta va några.... Kanske 10 år sedan.... Oj va tiden går:crazy:

Härligt :D Jag kan också bli så där i bland att jag kan komma på mig själv att vara just lite sentimental :) Dom är för himla fina som du säger våra fyrbenta vänner :)

*KL*

Ny tränare i går och första träningen efter skadan med hästen. Gick över förväntan måste jag säga och herrn skötte sig exemplariskt :love: Har fått en hel del att tänka på och träna på tills nästa gång :)

Något som var extra nyttigt för mitt egna huvud ( ibland kan det bli kortslutning där uppe när man försöker tänka svag och stark sida osv) var att tänka lång yttersida istället för att rida igenom innesidan. Jag har väl själv vart på rätt spår men just de tankesättet fick lixom poletten att trilla ner :idea:

Vad kul. Hoppas du fick blodad tand nu :p

För egen del går et sisådär just nu. Vi har bytt från fasta till vanliga bettringar (i övrigt samma bett) och nu känns Danne fin i munnen igen dock har han känts knackig i höger galopp :crazy:

Han är inte halt eller så och han känns fin i övriga gångarter. Knackigheten är också lite mindra nu än den var från början. Känns som om han sitter fast lite vid rumpa/kors på höger sida. Någon som har några tips på övningar eller saker jag kan göra för att hjälpa honom?

Ska boka in tid till Kiro så fort snön försvinner. har bara sommardäck på släpen så just nu är det hemmahjälp som gäller.

Ja fick verkligen mersmak! Vill hem å träna nu redan, men inser att han nog behöver en skrittpromenad i skogen idag så jag får ge mig till tåls :P

Du har ingen typ ET som kan komma ut? Hos mig kommer ET ut till oss, mycket behändigt och jag är jätte nöjd! Om ET lokaliserar låsningen och kan åtgärda så brukar man kunna be om lite strechövningar och så som man kan använda sig av själv hemma sen :) Om det nu sitter i rumpa/kors som du själv tror :)

Jag har erfarenhet, eller min kompis häst. Den tävlade upp till st.george på dispens utan vacc. Men detta va några.... Kanske 10 år sedan.... Oj va tiden går:crazy:

Mimus: Med intyg från vet. så är det nog inga som helst problem.

Ingen dressyr tränare på fyra år ? Vad har du pysslat med ? ;)

Hoppat :D

Jag har oxå haft sådana perioder.. var inte alls längesedan sist faktiskt.. ett par år sedan faktiskt då red jag inte dressyrlektion för tränare på säkert 4-5 år.

Hur känns han om du flyttar bakdelen? Tänk att du rider rakt fram och så flyttar du bara bakdelen några steg i taget, växelvis åt varje håll. Om det bara är stelhet/"ovighet" så är det bra jympa, annars kanske du känner tydligare då?

*kl*
Jag bara måste lyckas hitta ny medryttare nu. Wille får nu stå 3-4 dagar i veckan så de dagar jag väl hinner rida är han en krutdurk som bara vill springa! Jag förstår honom, han har bra kondition och att då få röra sig så lite blir frustrerande, men det blir ju inget vettigt av våra ridturer. Om jag vill att han ska arbeta mer så blir allt mest springigt, och framförallt traven blir otaktmässig. Nä, en medryttare så att han blir mer motionerad i veckorna + att all snö försvinner så att vår tränare kan komma och ha lektion på banan hemma, det skulle göra mig lycklig! *längtar*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I en kraftsamling och långsiktig satsning på svensk dressyr presenterar Svenska Ridsportförbundet ett nytt upplägg för...
Svar
0
· Visningar
58
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
96
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
214
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka