Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

KL

Över till ngt roligare...

Senaste siste feb (beror ju på vädret) flyttar vi till ett annat stall :D Ska bli så roligt även om jag kommer sakna en hel del stallkompisar.

Vad sägs om detta?
Alla fodringar, in och utsläpp, uppvägning av mat, ridhus, 60 paddock, skrittmaskin, solarium och möjligheten att köpa till nästan vilken service som helst. Och ffa verkar ägaren supertrevlig :banana:

Jag som tidigare stått på kollektivstall och släpat hästar ut och in flera gånger i vekan och som sedan flyttat till stall där man överlever enbart pga några av stallkompisarna förväntar mig nästan himmelriket :love:

Låter trevligt! Hoppas det blir bra :) jag byter också stall snart (slutet av mars), flyttar hästarna till ett litet dressyrstall, båda får varsin fölbox ( :) ) och ja stallet verkar trevligt. Hoppas det kommer passa oss fint. Finns tyvärr ingen paddock men ridhus och bra ridvägar.

Jag vet :(

Normalt sätt hade jag åkt till min Kiro som håller till på klinik. Han är grym och känner han att det han hittar inte kan vara hela förklaringen så brukar alltid vet. kunna ta sig en titt.

Dock kom hon som lasrar till stallet igår för 2 andra hästar så jag tänkte what the heck.. Hon lasrade Danne oxå och han reagerade väldigt mycket på ett visst ställe i ryggen höger sida. Jag ska rida lite lätt idag bara för att känna om det har hjälpt ngt och så kommer hon i morgon igen. Så får vi se. Känns som att det är det jag kan göra just nu i väntan på att det töar lite till.

Hoppas det löser sig för er! :) inte kul kännsla att känna att nåt kan vara fel! Hoppas det kändes bättre efter lasern :) Men kanske inte fel att göra en check ändå sen när det töat och du kan köra :) om inte bara för att få höra att allt är bra inför våren och sommaren:)

KL

Över till ngt roligare...

Senaste siste feb (beror ju på vädret) flyttar vi till ett annat stall :D Ska bli så roligt även om jag kommer sakna en hel del stallkompisar.

Vad sägs om detta?
Alla fodringar, in och utsläpp, uppvägning av mat, ridhus, 60 paddock, skrittmaskin, solarium och möjligheten att köpa till nästan vilken service som helst. Och ffa verkar ägaren supertrevlig :banana:

Jag som tidigare stått på kollektivstall och släpat hästar ut och in flera gånger i vekan och som sedan flyttat till stall där man överlever enbart pga några av stallkompisarna förväntar mig nästan himmelriket :love:

Låter mycket trevligt! :)

Hoppas det löser sig för er! :) inte kul kännsla att känna att nåt kan vara fel! Hoppas det kändes bättre efter lasern :) Men kanske inte fel att göra en check ändå sen när det töat och du kan köra :) om inte bara för att få höra att allt är bra inför våren och sommaren:)

Tack så mycket

Det kändes faktiskt mycket bättre idag. Han är fortfarande knackig men betydligt mindre och på ett lite mjukare sätt. Ny behandling i morgon.

Känns han fräsh så tror jag inte att jag åker in bara för detta dock är ett kiro besök inplanerat till våren så jag kan ju be vet. Ta sig en liten titt då för säkerhets skull

Håler tummarna för din pålle och för att det inte är ngt allvarligt utan att behandling kan hjälp/räcka.

Nu har treåring nr två blivit riden.
Detgår jättebra och hon är en duktig kicka.. Dessvärre, eller vad man nu ska kalla det för det måste ju ske, så har hon börjat dra iväg och blivit bakhög vilket gör att galoppen blir flack och lång.

Traven har dock tittat fram så vi hoppas att hon ska hinna ikapp till treårs annars hoppar vi över visning.

Andra treåringen ska iväg på camp snart, skulle redan varit där men sjukdom etc har skjutit upp det.

*KL

På min lektion i torsdags fick jag Ninya. Och det gick SÅ bra, jag satt SÅ bra för att vara jag :eek: Hittade liksom helt rätt från början och lyckades fortsätta så hela lektionen, smått lyrisk efteråt :love: När jag dessutom dagen efter hade träningsvärk runtom hela bålen/bröstkorgen och extra träningsvärk i magen/midjan och ryggen på min svaga sida så blev jag ännu lite gladare :D
Såg fram emot att försöka hitta tillbaka till detta idag när jag skulle ha Ninya, men gav upp den tanken snabbt och fokuserade på att överleva i första hand.

Idag var det nämligen lite andra förutsättningar. Ninya hade gott om överskottsenergi redan från början och med snöras på ridhustaket pga plusgraderna så var det MYCKET spännande att försöka få till någon sorts arbete alls...

Skrittade fram henne för hand, lät henne springa lös en liten stund för att bocka av det värsta innan jag började med något "seriöst". Longerade henne med ganska löst spänd gummisnodd (hon kommer mycket bättre till sin rätt om hon har något sorts stöd i bettet = slappnar av lättare också). Hon flög iväg vid varje snöras och var väldigt pigg, men skötte sig ganska bra däremellan. Longerade och jobbade med övergångar ca 30-40 minuter, till slut var hon ganska sansad så länge det inte lät eller rasade snö någonstans.

Satt upp 15-20 minuter mest för den mentala träningens skull. Höll mig borta från hörnen där det oftast rasade snö och ridningen var väl inte den bästa... Ninya var ungefär som en bomb, men skötte sig trots allt bra för omständigheterna. Jobbade bara i skritt och trav, och målet var väl egentligen inte mer än att hon skulle lyssna/koncentrera sig någorlunda och inte döda oss båda vid snörasen. Vi klarade vårt mål, så jag är nöjd trots allt :angel:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Log0gcnV1Mw

Imorgon ska vädret vara detsamma så det blir antagligen samma visa igen. Får se om jag sitter upp öht imorn, kanske bara tömkör eller något istället :cool:

Tävlingsdebuterade min 5-åring idag och hade lite problem med att han var rädd för läktaren, hann rida runt lite där o kräva hans uppmärksamhet men han blev väldigt spänd och vid uppridningen kastade han sig några gånger åt sidan, sedan gick det hyfsat.
Någon som har tips? Jag förstår att jag måste rida igenom det, och åka till lite olika ridhus o träna.
Det jag vill komma åt främst är att få fram honom för skänkeln när han tvekar o tittar o spänner, de där minuterna man får rida runt före startsignal går ju fort..

*kl*
Måste få skriva av mig lite...
Jag åker runt och både tittar på och deltar i div. dressyrträningar och jag stör mig så in åt norden åt att det är så många som inte visar någon som helst hänsyn. Det tjattras och stimmas på läktaren så de som sitter där för att höra vad tränaren säger inte hör ett smack, hästen som tränas blir spänd och ptja, det stör! Vissa klampar rätt in i manegen, utan att knacka och på något vis påkallar uppmärksamhet. Under organiserade träningar där det är tajt med disponerad tid är det flertalet som kommer in och börjar rida fram hur långt i förväg som helst, tjattrar och är ivägen för den stackare som faktiskt tränar (och i mina ögon just då äger tiden), när de själva sedan tränat klart går man lixom inte ut utan tar även upp en massa plats för den som kommer efter och ska försöka träna.
Jag har typ 1000 andra exempel oxå, är jag känslig eller är det fler som blir irriterad på detta? Har speciellt fått upp ögonen kring detta när jag tränat för en tränare som faktiskt säger ifrån, frågar ryttaren om det är ok om någon kommer in och rider fram och t ex säger åt folk på läktaren som stör, dock är det väldigt ovanligt att man faktiskt gör det. (?)
Kram på er!
Ps- Måste lägga till att jag är begåvad med en häst som inte bryr sig eller blir speciellt spänd, så oftast kan jag få ut en hel del av min ridning ändå & jag menar inte att det ska vara helt tyst och att dressyrhästar inte ska tåla vissa störande moment :D

Senast ändrad:

Bra tränare som Säger till !
Jag håller helt med dig och det handlar som du säger inte om att skydda hästar från störande moment utan att få utdelning på sin träningstid ! Otroligt att folk inte har vett och tar hänsynen så är det om ingen säger ifrån alltför ofta tyvärr !

Men har tränaren hela ridhuset för sig själv?

Hänsyn är ju A och O.
Ibland är vi upp till 10 ekipage i vårt ridhus, och jag med stor häst kan avverka från ena sidan till den andra på ett par sekunder, så ibland får man göra lite serpentiner kring vissa ponnyryttare som små-sover :D (men dom brukar vakna när "mitt monster" dundrar förbi ;) )

Jag uppskattar folk och liv så att hästen vänjer sig.

Ja alltså, det är så abbonerat för träningen och alltså för deltagarna. Jag snackar inte om "vardagsridning" eller obokade ridhus :D
Jag uppskattar också folk och liv, och precis som jag sa är det bra om hästen lär sig + att då måste ryttaren bli mer planerad i sin ridning. Men om man betalar en härlig slant med pengar för att få 30/45/60 min träning så uppskattar ju iaf jag om det visas lite hänsyn till den som tränar (förutsatt att det alltså är bokat för detta). Sedan ska man självklart få rida fram sin häst, men det brister rätt ofta i hänsyn även där...

Jag håller med dig, usch, har haft sådana träningar för en tidigare tränare där exempelvis jag o den andra eleven som red lektion skulle ligga i galopp, rättvänd-förvänd på bågar o vända med en piruett vid kortsidorna, o vi två hade fullt upp att dela på platsen men ändå skulle tre andra ekipage in precis på den långsida vi höll till och rida galoppsluta eller nåt.
Mkt störande då jag o min dåvarande häst inte var speciellt rutinerade utan hade fullt upp med övningen..
Har man en bokad betald träning bör de som ändå rider samma tid hålla sig undan. Men ridhus har ju olika regler...

*kl*

Heeelt Off topic.. ;)

Har nu insett att OM jag klara årets mål, att kvala unghästen till Falsterbo, så måste jag införskaffa en ny kavaj... Den jag använder nu införskaffades för 5-6 år sedan och ser ut därefter.

Och om jag inte kvalar så kanske jag åtminstone kan få tröstshoppa en kavaj iallafall:angel:

Vill ha en mörkblå, lite sportigare modell, men som ändå är relativt klassiskt i något trevligt material. Någon som har koll och kan ge mig lite input? ;)

Iris Bayer hade några som hade fint snitt i ett trevligt material som nästan såg ut som softshell men som var nåt annat. Equiline kommer med jättefina till hösten, men det är ju försent då.. Animo gör ju alltid fina saker.

Kl

Åker ni iväg själva med hästen på träningar? Jag ska äntligen ta med medryttarhästen på ridlektion imorgon och den här gången kunde ägaren följa med. Men ska det bli av mer regelbundet måste jag nog köra själv, frågan är om det är en dum idé ifall något händer? Lektionen varar till nio så det är ju dessutom sent på kvällen och ute på landet. Och hur gör ni som åker själva med lastningen, ber ni om hjälp eller klarar ni er själva?

Hur som helst ska det bli jätteroligt att komma iväg igen, har bara varit på två träningar i höstas sen har det tyvärr varit svårt att hitta någon att träna för. Jag tröttnade på att aldrig träna och började lite spontant rida ridlektioner på ridskola igen och nu ska alltså medryttarhästen få följa med :)

Jag åker oftast själv på träning, är bara ibland på helgerna som någon kanske följer med.

Åker ibland flera gånger i veckan. Jag tränade min häst till att lasta sig själv, det känns som absolut nödvändigt om man ska stå ute på en mörk och kall parkeringsplats i blåsten. :crazy: Jag är nästan alltid sist iväg efter träningen, då allting tar dubbelt så lång tid, men skulle jag vara beroende av andra för att kunna åka så skulle det inte bli så ofta.

Vad roligt att du ska ta med henne på lektion:)!

Jag har alltid fått åka själv eftersom inget het enkelt kunnat följa med. Mina hästar har varit väldigt lättlastade. Den jag ett tag hade som kunde vara dum att lasta lärde jag mig att kunna använda lina bakom även när jag var själv. Man lär sig helt enkelt att fixa själv:).

Det är ju helt värdelöst om ens surt förvärvade slantar går till att andra tar upp tiden. Har faktiskt inte det problemet hos oss, alla vet när det är bokat och tar stor hänsyn. Hos oss rider man enskilt men halva stora ridhuset är fritt för privatryttarna att rida även när det är dressyrträning. Funkar utan problem.

KL

Jag åker nästan alltid själv. Min nya lilla häst har haft lite problem med att gå in i transporten men jag har löst det nu, själv förstås, eftersom jag inte har tillgång till hjälp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I en kraftsamling och långsiktig satsning på svensk dressyr presenterar Svenska Ridsportförbundet ett nytt upplägg för...
Svar
0
· Visningar
58
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
96
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
214
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod