Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Du har ingen typ ET som kan komma ut? Hos mig kommer ET ut till oss, mycket behändigt och jag är jätte nöjd! Om ET lokaliserar låsningen och kan åtgärda så brukar man kunna be om lite strechövningar och så som man kan använda sig av själv hemma sen :) Om det nu sitter i rumpa/kors som du själv tror :)

Nä tyvärr :( Det finns en som lasrar somkommer ut men det är ju inte direkt samma sak. Kiro kom ut förr men nu är han så poppis så man får komma till kliniken istället

Hur känns han om du flyttar bakdelen? Tänk att du rider rakt fram och så flyttar du bara bakdelen några steg i taget, växelvis åt varje håll. Om det bara är stelhet/"ovighet" så är det bra jympa, annars kanske du känner tydligare då?

Han har lite lite svårare att flytta bakdelen för.. ähum vad blir det nu? vänster ? höger? Iaf lite svårare men det är marginellt.

I höger galopp på ffa volten så märker man att han inte är så sugen på att gå på 2 spår.. och som sagt att den känns lite knackig. Lite gammal ridskolehäst. I vänster varv känns han som vanligt.

Har du testat att stretcha bakbenen lite själv? Då borde du ju känna tydligt om han spjärnar emot och om han har ont eller är stel. Därefter är det ju lättare att gå vidare :)

Har du testat att stretcha bakbenen lite själv? Då borde du ju känna tydligt om han spjärnar emot och om han har ont eller är stel. Därefter är det ju lättare att gå vidare :)

Nä men åhhh vad dum jag är. Det har jag givetvis inte gjort. Jag som t om stretchade Tussi dagligen i flera år..

Snacka om korkad

Funderar på tömkörning + stretch ikväll

Kan ju vara låsning men det är också ganska klassiskt för när det är en hälta på G på bakben. Hoppas dock för din skull att det bara är en låsning.

Kan ju vara låsning men det är också ganska klassiskt för när det är en hälta på G på bakben. Hoppas dock för din skull att det bara är en låsning.

Nej säg inte så :crazy: tror inte jag pallar fler hältor nu

Det blev en enkel longering då jag inte vill stretcha en kall häst. I höger galopp så använder han inte ryggmusklerna på höger sida fullt ut. I vänster galopp (innersidan) så går det som en våg uppåt från korset (ca) och fram till manken men i höger så blir det inte riktigt samma sak.

Kände även igenom honom och han reagerade lite vid ryggen. Blev en linimentsmassage där och så slängde jag på BoT på benen för säkerhets skull :p

Om hästen har skadehistorik känns det väl mkt logiskt att kolla upp ?
Jag tycker oavsett historik din rapport talar Flr klart dax att undersöka snarare än hoppas att det inte är ngt .

Vad synd ingen kommer ut! Trodde det var vanligt ! Jag är nog rätt bortskämd då :)

Visst kan man strecha själv och så men jag tycker man ska vara försiktig om man faktisk känner att nåt är knackigt så man inte gör saken värre?!
När jag kände att min inte belastade ena bak lika villigt som andra i höstas så trodde jag det handlade om ett bakknä men det visade sig sitta i ryggen och ET kunde fixa, men det var på inrådan av veterinär på klinik som hade uteslutit hälta först.

För oss som har hovskägg på våra hästar och inte får raka bort de för att få tävla så har jag numera en lösning:D

308219_10151403407463998_2036845221_n_zpsa12a9f24.jpg

haha jä om jag ställer upp på en dressyrtävling någon gång ska jag fasiken göra de:D

På islandshästtävlingar får man inte ha de tyvärr.

Knapplån

Vi har tänkt bygga oss "dressyrdomarhus" så om någon har bilder eller tips på hur såna ser ut får ni mer än gärna tipsa mig! Det ska få plats med tre personer är kravet :)

Kolla på byggsatser av friggebod eller lusthus! Om det inte redan finns fönster så borde det gå att öppna upp :) Det kanske till och med finns nån som vill bli av med sin bod? Kolla blocket :)

Vi har killar som kommer bygga upp dom åt oss, va lite otydlig där! Men absolut bra tips! Om någon har bild på såna som används och man tycker de fungerar bra så lägg gärna ut en bild :)

Men måste de bygga från scratch? Jag gillar strömsholms små hus, stora fönster så att man ser bra och bra sittkomfort där inne. Jag tror ni gör bäst i att googla googla googla ;)

Om hästen har skadehistorik känns det väl mkt logiskt att kolla upp ?
Jag tycker oavsett historik din rapport talar Flr klart dax att undersöka snarare än hoppas att det inte är ngt .

Problemet är ju att jag inte kan ta mig någonstans med honom just nu ;)

Hans skadehistorik sträcker sig till en skada i gaffelbandfästet vä bak sommaren 2011. Började rida igång i augusti 2012 och i höstas har han varit halt 3(!) omgångar. 2 gånger pga hovbölder fram pga skithagar med väldigt mycket sten samt 1 gång pga ett sår = svullnad. Danne blir lätt svullen av småsår och blir då halt tills svullnaden lagt sig lite.

Däremot har han en rejäl låsnings/ muskelvärkshistorik. Blir lätt så när man tror man är luftakrobat :angel:

Vad synd ingen kommer ut! Trodde det var vanligt ! Jag är nog rätt bortskämd då :)

Visst kan man strecha själv och så men jag tycker man ska vara försiktig om man faktisk känner att nåt är knackigt så man inte gör saken värre?!
När jag kände att min inte belastade ena bak lika villigt som andra i höstas så trodde jag det handlade om ett bakknä men det visade sig sitta i ryggen och ET kunde fixa, men det var på inrådan av veterinär på klinik som hade uteslutit hälta först.

Jag vet :(

Normalt sätt hade jag åkt till min Kiro som håller till på klinik. Han är grym och känner han att det han hittar inte kan vara hela förklaringen så brukar alltid vet. kunna ta sig en titt.

Dock kom hon som lasrar till stallet igår för 2 andra hästar så jag tänkte what the heck.. Hon lasrade Danne oxå och han reagerade väldigt mycket på ett visst ställe i ryggen höger sida. Jag ska rida lite lätt idag bara för att känna om det har hjälpt ngt och så kommer hon i morgon igen. Så får vi se. Känns som att det är det jag kan göra just nu i väntan på att det töar lite till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I en kraftsamling och långsiktig satsning på svensk dressyr presenterar Svenska Ridsportförbundet ett nytt upplägg för...
Svar
0
· Visningar
58
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
96
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
214
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod