Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag har provat alger o effekten är det inget som helst fel på men det är lite meck med det hela...du måste ju koka carragen o sen ska det bli kallt. Då blir det som en gele, typ manet!:p, som man blandar med t ex betfor. Detta ska ges rätt mycket av, tror det blir minst 1 liter för en stor häst/dag när man är uppe i full dos. Det ges som en kur o sen kan man ge andra alger som är i "mineralform" efter det för att underhålla. Men det funkade på min ponny som hade hosta och bukandades vid 14 års ålder när jag köpte tillbaka henne, hon levde sen utan hosta till 26 års ålder!

Oj, en hel liter! :O Kan man koka mycket i förväg eller måste det göras dagligen? Jag är ju inte i stallet varje dag så det fallerar ju direkt isf. Känns inte som nåt kladd man kan be medryttaren att hålla på med... Men har det effekt så har det. Tveeggat! Tack för info ändå :) Vet du förresten var man får tag i det bäst? Jag hade en förhoppning att det skulle finnas på Salsta Örtagård (det ligger va en halvmil från stallet) men hittade inget på deras hemsida tyvärr.

Sitter du själv rakt? Jag hade ett liknande problem tills nyligen när min nya tränare noterade att jag dels spände upp v. axel och drog ihop den framåt, "slöt axel".

Nej, det gör jag förmodligen inte så det hjälper väl inte direkt :p Jag försöker tänka på det, framför allt på voltspår har jag en tendens till att vika mig i sidan.

KL

Jobbar mycket med den ökade traven på min dam ( hopphäst ).
Hon har väl en okej grundtrav men i längning och ökning springer hon. Min tränare sa att hon måste ju lära sig helt enkelt att öka. Vi fick till det ganska bra på senaste träningen men nu till min fråga.

Vad anser ni om att ta bommar som hjälp att tänja ut steget lite extra på? Bra/dåligt ?

Nej, det gör jag förmodligen inte så det hjälper väl inte direkt :p Jag försöker tänka på det, framför allt på voltspår har jag en tendens till att vika mig i sidan.

På vissa hästar spelar det enormt stor roll. Jag trodde min var stel som en pinne i v. varv. Men jar drog upp axeln och hamnde ju då lite utåt, så hon gjorde ju bara som jag sa, ställde åt det hållet.

Eftersom din häst är en hopphäst - så ja, varför inte?
Fast den lär sig nog inte att öka traven genom bommar, utan bara tänja på stegen.
Jag hade rek. att göra övergångar: öka - tillbaka - öka - tillbaka osv.
Även viktigt att du får lite "sug" framåt. Hästen ska snabbt reagera på dina hjälper. Precis som att spänna en fjäder.

Vi har tävlat dressyr i lätt klass nu i två år.
Åh huur många gånger har man inte hört spänna fjädern :angel: hihi.

Tänkte mer så jag kan få in en liten känsla också. Men vi får köra på med övergångar. :)

En hel del styrka och samling krävs för att rida ökade gångarter. Sedan har ju en del hästar längning "i blodet" och vissa behöver lite träning. Men för att få till bra ökningar måste bakbenen vara starka och aktiva.

KL

Haha, jag lider av svår häst/ridabstinens -MEN! min kära pappa har installerat en webbkamera i köket hemma hos dem så att jag via en app i telefonen kan se hästarna (om de är nere vid grinden vill säga) ;):up:

b57c019ea38811e28f8322000a9f18ae_7.jpg

Vilken grej! :D

Själv hade jag planerat ett lösgörande pass med Wille idag, igår satt han ganska ordentligt fast i vänster sida, troligen träningsvärk av att ha fått en ny ryttare. Men här regnar det blötsnö och är allmänt tråkväder så jag vet inte vad jag ska hitta på :/

KL
Har precis dragit igång en behandlingsomgång med kiropraktor på två av våra hästar. Nu har jag lagt ca 4000 kr och mer kommer det att bli, då det alltid blir en serie behandlingar. Har i ärlighetens namn börjat fundera på om detta är meningsfullt (framförallt har min man börjat fundera över detta :angel:) vad tycker ni? Är det värt det?

Brukar använda en lokal Equiterapeut, hen är rätt duktig, tycker mig väl ibland känna att det kan vara en viss skillnad efter behandling. Men det kostar 800 per beh och det brukar bli ca 3 beh per omgång. Jag får känslan att hen bara skrapar lite på ytan och aldrig kommer till botten med e.v problem.

Nu har jag testat en kiropraktor som tar 1300/beh. Fick denna rekommenderat via en bekant, men har en liten gnagande magkänsla av att denne kanske är lite av en charlatan.... Har inte hört eller läst ngt negativt, men det känns lite "sweettalking son of a preacherman" över det hela, om ni förstår känslan?

Har ju själv fått mkt god hjälp av en naprapat efter en bilolycka så jag vet ju att det kan fungera, men på häst känns det mkt svårare.

Jag har god erfarenhet utav den typen utav behandlingar. Men faktum är att det finns många "utbildningar" som är dåliga. Det kryllar av små korta och meningslösa utbildningar, som vilket bidrar till att det är många som inte vet om vad de håller på med. Därför är det bra att man få tag på någon via rekommendationer (så som du fick med din vän). Jag tycker dock att de priserna du skriver är otroligt höga, jag använder mig utav sveriges bästa kiropraktor (hen sammarbetar med de svenska landslagen) och hen tar 500:- behl. men då får man köra dit. Jag kör alltid igenom unghästarna innan inridning och någon månad innan 3årstestet. Jag vill gärna att tillridningshästar få sig ett pass innan de kommer till mig. Men varför testar du inte någon annan och se hur det känns?

Vilken fantastisk pappa du har som förstod hur du kände!:)

kl Nila: Gå du på din magkänsla, den brukar vara rätt. Jag tror det är ytterst få kiropraktorer, equiterapeuter, Infraröttljus/laser människor mm som verkligen kan det dom ska o som ger nån effekt för pengarna man lägger ut. Har testat en hel del o ingen som jag kan säga att DEN personen gjorde verkligen skillnad! Däremot har jag i många år haft en veterinär som både använde sig av kiropraktik och akupunktur som behandling vid behov. Kändes helt klart mer värt pengarna o hästarna blev alltid helt ok.

Magkänslan är nog helt klart vad som får styra vad det gäller den sortens behandlingar. I Skåne körde jag Tetris till Lars Jeppsson på Hbg djursjukhus och han var ju bara fantastisk! Kostade 1500:-/behandling och det var värt vartenda krona. Däremot var det aldrig tal om tre behandlingar i rad sas? Här uppe har jag hittat en liten gubbe som är kiropraktor (medlem i samma kripraktorförening som LJ). Han är riktigt bra och jag märkar absolut skillnad på häst efter behandling. Det bästa med honom är att han kollar mig samtidigt som hästen behandlas så vi blir raka samtidigt. Jag har tidigare gått till annan mkt välrenomerad kiro i Skåne och jag får precis samma effekt nu som då:). Jag betalar 300:-/beh:).

På vissa hästar spelar det enormt stor roll. Jag trodde min var stel som en pinne i v. varv. Men jar drog upp axeln och hamnde ju då lite utåt, så hon gjorde ju bara som jag sa, ställde åt det hållet.

Ja har samma erf som du på min häst gör det (tyvärr ) enorm skillnad...har hittat en bra kiro till mej som hjälpt hästen en del med det..:o

Jag har en välkänd renommerad equiterapeut sen många år som är verksam här och även knuten till klinik. Otrolig människa, hon tar 600 kr för en behandling och rättar till ev låsningar, går igenom hästen, kör både laser och akupunktur i kombo om det behövs. Hon jobbar förebyggande och jag brukar ta ut ca en gång om året - eller ibland 2 gånger om året. Det är inte mer som behövs, och det blir otrolig skillnad vilket iof är rätt logiskt, om man kan rätta till en liten låsning istället för att sitta och rida på den. Värt varenda krona, tycker inte ens det är dyrt utan använder det förebyggande som regelbunden "check" så att säga.

alla jag känner som använder denna människa har lika goda erfarenheter och hon är otroligt professionell, och försöker ALDRIG kränga behandlingar, vilket hon säkert skulle kunna med folk om hon ville det.

som flera säger finns det en hel del kvackare i branschen, dessa har ju dock blivit färre i och med lagstadgarna där de behöver vara licensierade och godkända, så kolla upp listan på godkända för att få ett hum.

Jag hade blivit skeptiskt om det krävs femtielva behandlingar på raken osv. då har hästen ngt fel som bör kollas av veterinär i första hand, och detta borde ETn även veta, ingen av dom får behandla en skadad häst.

Utifrån min erfarenhet så spelar det stor roll vad problemet är om det behövs många behandlingar eller inte. Nu pratar jag inte häst, utan om när jag själv går till naprapat/osteopat/kiropraktor. Jag har ganska så mkt erfarenhet av det då jag har en ledsjukdom som innebär att jag får mkt låsningar (dagligen), har mkt värk och belastar snett/fel mm.

Ibland kan det ta 6-8 behandlingar innan jag är ok igen om jag väntat för länge mellan gångerna och då är jag ändå ganska duktig på att stretcha, ofta flera gånger dagligen. Men då har jag ju inte ett friskt "utgångsläge" heller. Men jag antar att det kan vara likadant för hästarna.

Jag har personligen inte märkt någon effekt av laser trots att jag prövat flera gånger. Nålar hjälper mig bra däremot, samt triggerpunktsbehandling.

Dyrt är inte heller alltid bäst, utan det gäller att hitta vad som fungerar bäst för en som individ. Man kan se på en gång om en behandling gett effekt eller inte. Det kan ju vara bra att filma hästen före och efter.:)

Magkänslan är nog helt klart vad som får styra vad det gäller den sortens behandlingar. I Skåne körde jag Tetris till Lars Jeppsson på Hbg djursjukhus och han var ju bara fantastisk! Kostade 1500:-/behandling och det var värt vartenda krona. Däremot var det aldrig tal om tre behandlingar i rad sas? Här uppe har jag hittat en liten gubbe som är kiropraktor (medlem i samma kripraktorförening som LJ). Han är riktigt bra och jag märkar absolut skillnad på häst efter behandling. Det bästa med honom är att han kollar mig samtidigt som hästen behandlas så vi blir raka samtidigt. Jag har tidigare gått till annan mkt välrenomerad kiro i Skåne och jag får precis samma effekt nu som då:). Jag betalar 300:-/beh:).

Jag har i år varit till Jeppson med 3 hästar :D och numera kallar jag honom mirakelmannen!(idag går dock besöken på runt 800+moms) Har fått helt nya hästar! Ådi var den senaste som fick göra sig ett besök för ett par veckor sedan och det visade sig att han var rätt duktigt sned... Men eftersom jag nu är så pass inarbetad i hur jag ska jobba med hästarna så behöver jag inte göra några återbesök :p Ådi går som en klocka och är mjuk som smör :love:

Den ena hästen gick från 4 cm skillnad i bäckenhöjd, flertalet låsningar i ryggen och var totalt omöjlig att ens få att arbeta i form några steg till att idag, knappt 3 månader, vara helt rak och utan ryggspänningar och har debuterat LA på 64% :bow:

Men jag har också stött på de som petat lite här och lite där utan att faktiskt ha fått gjort några större förbättringar. Det är helt klart stor skillnad på kvalitet! Är dock övertygad att det krävs lite utav ryttaren för att bibehålla det hela. Rider man inte hästarna rätt efteråt så är de tillbaka igen om några månader..

Jag trotsade vädret och gav mig ut på en tur på åsen ändå, där var det lite lä bitvis. Fokuserade på att ställa och böja men framförallt att hålla koll på mig själv så att jag inte släpper ut bogarna. Och hej och hå så glad jag är att jag gav mig ut! Fick loss bogarna så att han travade med en jättefin bogfrihet med ett fint sug i bettet :love: Det största problemet är väl att mina magmuskler är för kassa för att orka med att sitta ordentligt :D Men det får komma sen, jag är mest glad att jag hittade rätt, traven har varit svår för oss länge och han har mest gått markbundet, så att han släpper till och att jag lyckas rida fram det är underbart. Jag förundras gång på gång, tänk att han skulle vara i bättre form än på mycket länge, vid hela 23 års ålder! :love:

Är dock övertygad att det krävs lite utav ryttaren för att bibehålla det hela. Rider man inte hästarna rätt efteråt så är de tillbaka igen om några månader..

Men om man rider hästarna rätt från början så ska man inte behöva det.. Om de inte har uppkommit av andra orsaker

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve