Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Kul! Lycka till :)

KL

Här kryper det redan i mig -ridabstinens... Men idag är jag häst- och hundvakt så har iallafall varit i stallet och grejat.

Jag har också mailat förbundet om detta och fick ett helt annat svar. De verkar vara oense på denna frågan minsann! :grin: Tänker skylla på denne person om jag blir diskad vid tävling :angel:

Hej!
Jag har en undran över de godkända betten i TR för dressyr. Det är avbildat ett baucher bett/hanging cheek snaffle som nummer 8/4. Dessa är enkel ledade. Innebär detta att två ledade baucher bett inte är godkända eftersom de inte är avbildade? Och om så är fallet undrar jag vad det finns för anledning till detta? (Antar att det måste finnas en då de flesta andra ledade bett är godkända med 1 el 2 brytpunkter)

MVH

Svar:
Betten på bilderna är tillåtna även två-ledade!

Med vänlig hälsning

Tips, skriv ut mailet och ha med dig när du åker och tävlar. Kan vara väldigt bra att visa upp om det blir diskussion. :grin:

Jag var på clinic med Adelinde Cornelissen idag. Den var bra även om det inte direkt var några större nyheter egentligen. Kort sagt tyckte hon att all spänning hos hästen ska korrigheras framåt o att man ofta ska reglera formen och hästen ska inte bara gå i den formen den är bekvämast i. "Ride forward" var väl hennes mantra. :) Även om jag personligen tyckte att många hästar var väl korta i nacken och bakom lod ändå.
Men tror ryttarna uppskattade träningen, jag hade inte tackat nej till att rida för henne.

Sen påtalade hon att oavsett vilken häst man har kan man komma långt i dressyren med rätt ridning, man behöver inte ha ett dressyrstammat halvblod. Var bland annat en holländsk hackneyhäst som var med som även den gjorde alla de svårare rörelserna - trots att den nästan bet sig i bringan :angel: Adelinde menade att just den hästen fick gå såpass kort i halsen och hon försökte även få den att stretcha ut överlinjen men den såg extremt ihopdragen a la rollkur ut hela passet.

Delvis kl

...och jag var på clinic för Patrik Kittel idag. Mycket inspirerande :) var en fyraåring, en femåring och två vuxna hästar med (Patrik red de vuxna). Väldigt olika hästar så det var roligt att se hur de tog sig an just den specifika hästen även om det fanns en röd tråd genom det hela med tanken att få hästarna avslappnade, självbäriga och att bli "elektriska" för hjälperna (genom att rida massor med övergångar och tempoväxlingar). Patrik var rolig och väldigt engagerande att lyssna på.

Då var du på Nääs va? Och han red en skimmel? ;) Den ägs av en klasskompis till mig från hippologen och hon har jobbat hos Patrik förut. Jag blev bara lite avis när hon sa att hon fått hästen genomriden av honom ;)

Borås fältrittklubb :) ja skimmeln såg jag allt -inte fel att få sån ridhjälp ;)

*KL

ÄNTLIGEN ska det anordnas dressyrclearround på ridskolan! :D Så 21/4 får jag äntligen prova på att "tävla" med Ninya igen. Är redan lite smått pirrig på förhand :rofl: Bara att hoppas att vi har en bra dag och hinner värma upp och rida igenom oss nog ordentligt före själva ritten så ska det nog kunna fungera någorlunda...

Förra året anordnades bara två dressyrclearrounder/tävlingar under hela året (varav den ena var jag bortrest och missade självklart), hoppning däremot i olika varianter är det däremot mest hela tiden :devil:

Samma här! Om en vecka är det äntligen dressyrtävling, klubbhoppningar är det oftast varje månad medan dressyrtävlingarna är på sin höjd två gånger per termin. Jag lyckas också vara bortrest jämt men den här gången avstyrde jag en Stockholmsresa med mamma för att vara med:)

För min del blir det debut i Lb:2, lätt nervöst när motståndet är allt från GP ryttare och tränare till min vän som ridit msv:a! Har inte hunnit lära mig programmet än och så gick såklart ridstövlarna sönder häromdan så just nu rider jag i gummistövlar. Känns som en stabil uppladdning:D

Ska åtminstone starta en trevlig ridskolehäst som jag ridit mycket så på den fronten känns det lugnt. Hade dock varit ännu roligare om jag kunde tagit med medryttarhästen men vi är tyvärr inte redo än. Att få till en hyfsad galopp på en frieser tar längre tid än jag trott! Nu ska hon säljas så det hade vart extra roligt att få en bedömning av jobbet jag lagt ner sen i somras då jag började rida igång henne efter flera års vila.

*kl*
Wiiie! Nu har vi äntligen hittat en ny medryttare! Och det här känns väldigt bra. Hon är äldre (ja, jag är less på studenter som inte kan hålla vad de lovar och hellre festar) och har tagit upp ridningen igen för nåt år sen. Nu rider hon på ridskola en gång i veckan men vill utvecklas mer och det funkar riktigt bra när hon rider Wille. Han är ju inte jättelätt alltid eftersom han lätt blir stark och tyvärr lite hård i munnen så man måste våga rida igenom det, men hon fixade det jättebra! Och hon vill ju verkligen utvecklas som ryttare så hon är ambitiös! Men det bästa är nog att hon bor i samma by som hästen står i så det där med att inte orka åka från stan försvinner ;) Jag ser fram emot ett bra samarbete för både Wille och mig! :)

Jag var också där. Åkte därifrån inspirerad och sugen på att hem och testa några av tipsen.

Tips, skriv ut mailet och ha med dig när du åker och tävlar. Kan vara väldigt bra att visa upp om det blir diskussion. :grin:

Jag kände mig bara lite tvungen att fråga då jag "lider" av extrem nyfikenhet (självklart självdiagnostiserad ;P). Rider inte ens på baucher bett men ville ju så gärna veta :angel:

Jaha! Jag är likadan så jag kände mig också tvungen att maila. Fick svaret:

"Hej XXXXXXXXX,

Tredelat är inte tillåtet

Bästa hälsningar/Best regards

XXXX XXXXXXXX"

Många bud i Mellerud!

Min tränare red med i samma grupp som hackney-hästen i fråga (min tränare på den svarta hästen).

Jag håller med om att formen inte ser rolig ut men ville bara förtydliga att jag tolkade det inte som att Adelinde menade att den FÅR gå så. Hon sa ju däremot att det inte är någon vits att stretcha den fram sålänge den inte är under sig med bak, och när man längde ut den fram så tappar den bak, men att de jobbar med att korta - länga - korta halsen för att lära den att inte bli lång i kroppen när den får bli lång i halsen. Lägger inte in några egna värderingar i det arbetet, men ville bara säga hur jag tolkade förklaringen.

Det var nog på fredagen i Södertälje i så fall för i Djursholm såg jag ingen varmblodstravare.

Så här ser han ut iaf.

46.jpg

Kl

Har ni något tips på övningar för att rakrikta hästen? Medryttarhästen går gärna som en banan och stödjer helst bara på vänster tygel oavsett varv. Vi har tyvärr inga speglar i ridhuset :( Men vad tänka på?

Sitter du själv rakt? Jag hade ett liknande problem tills nyligen när min nya tränare noterade att jag dels spände upp v. axel och drog ihop den framåt, "slöt axel".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur