Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Han har inte varit sitt rätta mjuka, trevliga jag. Så efter att ET var ute och bekräftat att något kändes lite tokigt så var jag iväg och kollade upp honom på klinik förra veckan. Det slutade med behandling av gaffelbandsfästet ena bak och vi ska tillbaka snart igen för ultraljud och se hur allvarligt det är. Ställer in mig mentalt på en sommar med skritt så blir jag bara positivt överraskad!

Ja det skulle ju vara väldigt intressant att se hur hon förändrats till det positiva :) om BoT så gjorde klasskompisar till mig på hippologen ett blindtest med ryggstyckena och det visade att täckena har viss effekt på alla och mycket effekt på några av testhästarna :) det borde gå att hitta deras arbete på nätet om du vill läsa.

Har erfarenhet av liknande skada som vi upptäckte i somras på en häst. Ingen hälta men lite oregelbunden stundtals i traven, vi åkte in till klinik där de inte hittade något märkbart. Hem med metacam men efter ett par veckor tyckte vi fortfarande inte att hästen var helt hundra så då åkte vi till Husaby och fick ett oerhört trevligt bemötande där de verkligen tog oss på allvar och kollade upp hästen grundligt. Ultraljud visade en skada på gaffelbandsgrenen ena bak och vi rekomenderades stötvåg i jämna intervaller, sjukhage en tid och skrittpromenader på hårt underlag. Vi lånade hem en lasermaskin och behandlade regelbundet, återbesöken visade på mycket fin läkning. Sådana här skador har ofta fin prognos men man måste verkligen ge det tid. Hästen diagnostiserades i juli och har fått en långsam igångsättning men är nu fullt frisk och planeras tävla igen i maj.

Jag säger inte att det behöver vara precis det här som din häst har men vår häst hade en ganska omfattande skada utan att visa någon direkt hälta, en klinik gick bet på att hitta felet och hon startade också (tyvärr..) en tävling med mycket fina resultat. Men hon blev frisk och jag tror både stötvåg och lasern hjälpte till i läkningen. Håller tummarna för att det inte riktigt är så allvarligt med din häst, men å andra sidan är det ju värt att vänta med en så fin häst!

Fiorano; tack!

Novali01; Ja verkligen tråkigt men bara han bli bra så är det värt flera månaders skritt :love:

smulan87; Vad skönt att höra om liknande skada. Jag är så glad att jag har världens bästa ET som kommer till stallet med jämna mellanrum och som känner till hästen mycket väl. De har även en klinik i samarbete med två duktiga veterinärer så jag bokade tid direkt när ET bekräftat att något inte var helt okej med hästen. Dit är långt att åka men värt varenda mils resa. Jag har själv jobbat där och litar fullt ut på dem!

Han kommer att behandlas med stötvågor/shockwave om ultraljudet visar på blödning. 3-4 ggr vill man tydligen helst behandla så det blir några resor isf. Men som sagt, bara han blir bra så får det ta vilken tid det vill. Men optimala hästen för sjukhage och promenader för hand kanske det inte är :) :bump: Men det ska gå!

Nu kommer inte min häst få gå med sällskap i hagen längre då troliga orsaken är alltför vilt busande med ny hagkompis. Det har resulterat i ett par trasiga täcken, sårskada och svullen på ett framben, en häst som var rejält sned i ryggen. Så lägger vi på möjlig blödning i gaffelbandsfästet ena bak på det. Så viktigt att han går med sällskap är det inte!

Såna vilddjur, nä det förstår jag då är det bättre han går själv, hoppas han blir bra så fort som möjligt. :)

Ush måste beklaga mig lite, jag o min pålla ska rida vår andra dressyrtävling på söndag, har fått starttiderna 9.06 resp 15.07. Så himla tjatigt! men som tur är är det bara 15 min hemifrån så jag kommer köra hem emellan med pållan.

Nej av två onda ting så är det ju bättre om han går själv om han inte busar själv då förstås? Jag hade en ponny inhyst här en gång, jag var av den övertygelsen att hästar ska klara att gå ihop, men den ponnyn fick mig att omvärdera för det kvittade hur länge vi försökte, han KUNDE inte låta de andra hästarna vara ifred o det slutade förstås med mängder av olika småskador på honom eftersom de andra ledsnade på hans tjafs.

Så numera är jag av den övertygelsen att allt som fungerar är det som är bra!:D
Hoppas det går fort med rehab o att det faktiskt inte är nån blödning utan du slipper behandla.

Fy vilka dryga starttider! :o Tur att det är fasta tider ändå så att du vet i förväg och har nära hem :) Hade det varit längre emellan och jag som tävlat så hade jag nog strukit mig i ena klassen. Om man ska sitta på plats hela dagen sådär så gör man ofta inte så bra ifrån sig i andra klassen.

Åhh min sadel har kommit till butiken så nu skulle de skicka hem den till mig.Hoppas jag hinner få den till helgen.

Jorunn börjar bli riktigt pigg nu av att bara ridas barbacka och inte så hårt.

Barbacka i 3 veckor nu.... ja man får iaf bra balans:D

kl
Nu har vi anmält vår lilla till treårstest!
Var och kikade på löshoppning härom dagen och fick lite film men den passar nog inte här på dressyr:D

+ Pathof, jo jag tror jag gör det i fortsättningen också. Nu har jag ju sett fram emot (med viss bävan) att prova även den andra klassen så jag väntar lite med att stryka mig, får se vad jag känner för på söndag.

Eller så får det bli hoppning framöver :p

Är det den e. Dalwhinnie?

Alltid spännande när förstå årgången ska visas på treårstesten :bump:

Japp det är det :)

Världens snällaste lilla pålla! Pigg och framåt men har varit helt okomplicerad och snäll i allt.:love:

Hon har haft vila i en månad med löshoppning en gång i veckan så när vi såg henne så var det första gången i det ridhuset och med folk på läktare.

Jag gillar att bara rida en klass när man tävlar- Är lättare att rida fram utan att behöva yänka på att hästen ska gå en klass till osv. Blir som att bara åka iväg nånstans och rida ett pass med avslutning att rida för domare:p.

Med den pållen jag rider är det precis tvärtom, han behöver en klass för att "titta av sig" så för mig är det bara att bita ihop när jag ska tävla. :p Förhoppningsvis så blir han bättre med lite rutin, men som sagt just nu så behövs två klasser för att vi ska få ut ngt av tävlandet.

*KL

ÄNTLIGEN ska det anordnas dressyrclearround på ridskolan! :D Så 21/4 får jag äntligen prova på att "tävla" med Ninya igen. Är redan lite smått pirrig på förhand :rofl: Bara att hoppas att vi har en bra dag och hinner värma upp och rida igenom oss nog ordentligt före själva ritten så ska det nog kunna fungera någorlunda...

Förra året anordnades bara två dressyrclearrounder/tävlingar under hela året (varav den ena var jag bortrest och missade självklart), hoppning däremot i olika varianter är det däremot mest hela tiden :devil:

Oh så spännande! :) Vad ska du rida för program?

*kl*
Vi red ut på mjuka och fina grusvägar idag, Wille var pigg och fin! Enda nackdelen med våren är att hans hostsäsong sätter igång, orsakat av pollenallergi :( Han har just nu kraftig torrhosta och oftast så hostar han några gånger i början av ridpasset bara, men tydligen hade han hostat redan vid utsläpp idag... Jag brukar ge honom läkemalva och lakritsrot som ska vara både hostdämpande och slemlösande (hostan blir slemmigare längre in i säsongen) men idag fick jag tips om alger. Är det någon här som har erfarenhet av alger, eller har något annat tips om vad han kan få för att underlätta för honom?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur