Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jaha, jag trodde kandar var obligatoriskt så fort man var uppe i msvb:o. Det är naturligtvis inte bråttom för oss att rida på kandar utan jag spånar mest.Det är knappast säkert att vi går så längt heller;). Tanken är att mina skattepengar istället för skåneresa ska gå till massa träning och ett kandar, så även inköpet ligger framme i tiden:p. Jag hade dock förstås tyckt det varit lite roligt att prova henne på kandar men gissar att hon kommer att vara lite knepig att rida in på det. Hon är mkt bestämd med vad hon gillar och inte.

Va det inte din dam som bara vill ha remontnosgrimma? Får nog börja träna med vanlig nosgrimma också :D eller leta länge efter en nosgrimma som känns bra. Hade själv ett sto som bara ville gå på remont, men hon tyckte att en nosgrimma från schamucher (stavas?) va okey också till kandaret :D

Fast det är ju inte obligatoriskt med kandar förräns i msvB4. Alla mvsC får du rida på träns samt msvb123.
Ingen domare dömer heller ner bara för att du rider på träns. Jag har skrivit för domare i msvC och inte ovanligt att de är mer negativa mot att folk ska ha kandar när de inte behöver.

Håller med !

Blir det ingen skåneresa? Jag som hade funderingar på att tajma in min semester hos syster och bukefolk samtidigt som riks. Hade sett fram emot att få se dina fina pållar live!

Ja vad roligt settis! förstår att lättnaden är stor nu när du vet att han kommer att funka på framridningar.

Klart det är sadeln det är fel på! Några kilon upp kan ju inte vara den stora boven..eller....kanske...:D

Klart det är sadeln det är fel på! Några kilon upp kan ju inte vara den stora boven..eller....kanske...:D

Jag älskar när ni förstår mig! Förstår bara inte varför min sambo inte är lika förstående?? Han förslog något som kallas för bantning???:o

En sån sambo ska man nog överväga att sälja. Sambomarknaden är visserligen rätt död för tillfället, det är köparna som regerar men nåt ska du väl kunna få för honom ändå? Kan han laga mat? Handlar han? Är han snäll för övrigt i all hantering?

Nej det blir tyvärr ingen skåneresa såvida jag inte vinner på lotto:p. Den hamnar dessutom lite fel i tiden eftersom jag vil att Juno ska ha en ordentlig vila på bete under sommaren och ändå hinna vara klar till kvaliten i mitten av september.

Centaur har rätt. Tilläggas bör att med exakt samma tygeltag så blir effekten alltså större med en kort skänkel än med en lång. Så länge som man håller sig till små hjälper och inte tar i för mycket. Så nog kan man säga att en stång med korta skänklar rent generellt inverkar mer.

Så om man är ovan är det bättre att ha en längre (mellanlång) skänkel? Men det är bra, det verkar vara lättare att få tag på :angel:

Attans då! :D Men jag förstår att du vill att Juno ska få lite vila i sommar :) För övrigt så heter mina kompisars 3-åriga dotter också Juno :D

*kl*
Jag ser ett ljus i slutet av tunneln... Utsättning för borrning är gjord och i veckan ska de ha de sista mötena. Sen ska snön bara försvinna så kan ridhusbygget börja!! :bump: Efter den här vintern med 5 månader med snö så ska det bli alldeles underbart med ridhus på gården. Nu vill det bara till att jag får ett bra jobb så att jag har råd att ha kvar hästen på gården också :angel:

Min tanke är ett tvådelat med fasta ringar och så tejpa till det i leden så att det blir stabilare och inte kan vika sig. Eller försöka hitta en bridong som låser sig-Sprenger kanske har det, men tveksamt i 10.5..

Vad hade du tänkt använda för tejp till det? (Har försökt samma sak, lyckats sådär bara... )

Bettejp i latex. Vi har i butiken där jag extrajobbar. Vad har du provat? Det blir förstås knte som ett rakt med tejpen men inte heller lika öppen led.

Latextejp var det jag testade. Bettet höll sig ganska stabilt när det var nylindat, men när hästen haft det i munnen, värmt upp det och blött ner det så var den stabilierande effekten i princip obefintlig.

Han är ju rätt bra så ja vill nog inte sälja honom. Han köper fina träns till hästarna, kan spontanköpa fin täcken från z täcker till dom för att han stör sig på bomullstäcken, han kan både fodra och släppa in å ut hästarna med jämna mellanrum, dock så är det mer eller mindre omöjligt att få honom att mocka. Han lagar mat, fixar bilarna när de går sönder. Å så ser han dessutom bra ut ;)

Så fördelarna väger ju upp hans lite oförståelse till att jag behöver en ny sadel ;)

Ser han bra in också? Eftersom han ser bra ut menar jag...:p Näe, kan han släppa utoin o fodra så får du nog behålla honom ett tag. Det där med täckesköp var ju också ett plus i kanten!:D

Blir det ingen skåneresa? Jag som hade funderingar på att tajma in min semester hos syster och bukefolk samtidigt som riks. Hade sett fram emot att få se dina fina pållar live!

Kanske nästa år i stället;). Nu blir det massa träning i stället för vår del:).

kl

idag gick jag på handpromenad med båda stona, tänkte vi skulle komma igång lite tillsammans också och jobba i skritt..

Givetvis var jag så dum så jag glömde byta strumpor o gick med tjocksyntetstrumpor.. resultat.. feta skavsår..:mad:

:devil:arg på mig själv!

Psssst!

Hänger ni dressyrare ngt inne på ridning också?

Jag har nämligen funderat mer och mer på hur långt jag kan nå med mina hästar med enbart skrittarbete i uppbyggnadsfasen så jag startade en tråd där inne iom att det berör hästar i alla grenar..

Men vill ju gärna ha råd och input av er dressyrare också.

Ja och för att ingen ska tror att jag är helt galen så var väl tanken mer vanlig dressyrträning när man åker till ridhuset en kan jag bygga lite muskler och smidighet i skritt vore det guld värt på mina gamla tanter och sjuklingen.

Jag tror man skrittar alldeles för lite (det gör jag med).
Skrittjobb ska inte underskattas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II