Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag hade problem att anmäla också. Var inloggad i Tdb men när anmälningen öppnade "sparkades jag ut" och sen kunde jag inte ens öppna första sidan för att logga in på nytt. Men jag fick plats iallafall som tur var.

Jag bytte till en Wow och igår var det ett lika fantastiskt ridpass!:love: Känns som att så mkt börjar falla på plats och allt bara flyter på, nästan för bra för att vara sant så jag nästan går och väntar på bakslag...

Jag kan nu även konstatera att han redan, efter bara ca 3 veckor, musklat ur dom två koppjärnen som jag köpte till sadeln så just nu pågår jakt på ett bredare koppjärn...

För att det inte ska bli några missförstånd så är Isabellen den sadel han trivts näst bäst i av alla sadlar (och det är mååånga) som vi har provat. Hans största problem har varit att kanalen på alla sadlar har varit för smal så han har blivit klämd bakom manken. Han är eller har iaf inte varit speciellt bred över ryggen i övrigt. Isabellens kanal är ju rejält bred om man jämför med dom flesta andra sadlar är ca 8 cm, men det har inte varit tillräckligt, den nya är ca 11 cm. Det märks tydligt på honom nu när han börjar jobba ordentligt så händer det grejer!:banana:

omg 11 cm bred?! Det var inte lite det!

Så fort man pratar sadlar så undrar jag över vilka hästar det är som har smal bom:D

Knapplån

Första tävlingen för i år imorgon! Hästen ser ut som en hyena i pälsen, går inte att tvätta hans vita ben pga kylan. Han gick allt annat än bra idag och jag har glömt att köpa deo.. Vågar man tro på en blågul? ;)

Givetvis blir det blågult, vi hejar på dig! :banana:

Jag undrar vart du överhuvudtaget hittar tävlingar? Jag har min årsdebut först i slutet på april. :mad: Lilleman ska dock sannolikt göra sin livs tävlingspremiär den 14.de april. Jag tror jag har blivit bekväm sedan jag blev dressyrryttare, jag orkar helt enkelt inte åka land och rike runt längre som man gjorde som galen fälttävlansnörd. :angel: Dessutom har jag blivit petig med klasser och således blir utbudet mindre. Men jag är väl också den enda som önskar att vintern var längre så att jag kunde hinna träna ytterligare lite mer innan tävingssäsongen drar igång på allvar. :angel:

Tack, vi för göra vårt bästa ;)

Åker till Kungsbacka så det är ju inte speciellt långt, ca en timmes resväg. Sen blir det grästorp och div 2 den 14/4. Norpan har ju varit halt pga skoning, skon låg ca 3mm för långt bak... Men hoppas att hon snart är igång igen. Målet är ju msvb med henne i år.

Hur går det med den fina svarta? Ska bli kul å se lilleman ute på tävlingsbanorna i år!

Perfekt genrep med andra ord så visst kniper ni en blågul idag!:banana::banana: Passa på nu medan du har chansen, sen kommer ju jag o min fälttävlansfantom och sopar banorna på LB-nivå....:devil: :rofl:

Ok då är det konstaterat, du har konverterat helt o fullt till att bli dressyrnörd! :eek:Din arme krake, vad kan vi göra för att rädda tillbaka dig till den ädla FT-sporten och återupprätta ditt flängande land o rike runt???:laugh:

Nu vill vi snart ha uppdatering från dig settis! :)

Fröken Svart går fint, men vi har hållit oss hemma mer eller mindre hela vintern så det kan ju bli lite livat när vi äntligen ska ut och lufta oss där i slutet på april...:D Men vi tränar väl på med bytesträningen, ibland blir det pannkaka förstås men hon har iaf. släppt prestationsångesten så nu går det fint att träna dem upprepande gånger. Så nu tycker vi Norpan ska bli frisk så att vi kan få träffa er på tävlingarna framöver! :laugh:

Novali: Jepp jag får nog ansluta mig till dressyrnördarna numera, även om jag absolut har med mig 'FT-tänket' och tränar därefter. Men jag kommer garanterat ge mig ut och träna lite terräng framöver också. Men tävlingsmässigt ledsnade vi faktiskt, vilket såklart är tråkigt.

*kl*

Jag har börjat snegla litegrann på kandar till min lilla ponny:o. Hon går nu med ett rakt bett (fasta ringar) på 10.5. Hur är det nu med stången-ska den vara en stl större och bridongen i vanliga storleken? Ni som har hästar som föredrar raka tränsbett, vad har ni för bridong? Min tanke är ett tvådelat med fasta ringar och så tejpa till det i leden så att det blir stabilare och inte kan vika sig. Eller försöka hitta en bridong som låser sig-Sprenger kanske har det, men tveksamt i 10.5..

Jag har samma längd på både bridong och stång. Finns ju olika rön om vad man ska ha så man får väl prova sig fram, vanligast är nog att ha samma alternativt att stången är lite längre för att bridongen ska få plats innanför.

Jag har en stl längre stång .
Ang bridongen så hade jag ändå provat tredelat om
Jag var du . Tror det kan bli väldigt mkt (för mkt) cykelstyre i kombo med stången i sig annars . Jag tror inte du ska tänka på vad för tränsbett hon gillar bäst nu för det blir så annorlunda ändå med stången med i bilden . Försök få låna bett när du provar , för det är sällan man hittar rätt exakt betsling direkt med kandar tycker jag .

+smul

Ja att kunna låna hade varit det perfekt! Men det är lite svårt när man har en ponny med väldigt liten mun och alla kandarryttare jag känner har jättehästar:p. Sprengerstången ser jättetrevlig ut, men den är hiskeligt dyr:(. Om jag så ens tränsar med tredelat försöker hon spotta ut det. Har ett Dynamic RS till den andra och jag provade Barbie på det också. Hon är ju fullt ridbar, men sjukt missnöjd, vill inte ta stöd och skummar inte ett dugg. Tänkte med stången testa samma utformning på de raka hon går med nu-alltså lätt svängt. Olika bridonger borde jag nog kunna låna till mig för att prova:).

Kom på att Sprenger har ju testcenter, från ett sånt borde jag kanske testa en sån stång:).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
370
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama