Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Testa att göra en liten volt tillbaka och fatta precis när du är i skärningspunkten till det nya varvet.
Det fick jag göra när min ville dubbeltrampa i fattningen från trav -men borde funka från skritt med.

Tack för tipset!:bow: Fick du någon förklaring varför det fungerade? Min gör jätte fina fattningar från trav, det är bara i skritten problemet uppstår. Jag har jätte svårt att känna detta då det känns som han sätter sig bra i fattningen men istället så gör han ngn form av "levad"fattning jämfota men under sig bak.:confused:

Det var nåt med att inner bak var i "rätt läge" under henne då :p

Ja du har ju fått hästen eftergiven för inner så den träder in under sig med det inre bakbenet samtidigt som den inte skjuter ut inner bog .

Ja det har du rätt i -det var blodsockerfallet som talade förut :angel: ;)

kl
Nu har jag beställt licenser både högt och lågt så nu hoppas jag på att kunna komma ut på lite tävlingar i vår ^^

Känner en sådan extrem lycka så jag måste få skriva av mig lite här :D
Fick hälsa på min tränare idag och rida hans fantastiska dressyrhästar. Har inte ridit "riktig" dressyr på flera år och då på ponny (utbildat och ridtränat varmblod senaste åren). Fick klättra upp på hans 180 valack med riktiga grand prix-gångarter (menar verkligen klättra för nådde precis bara att få grepp om manen :o haha). Oj vad jag är extra avis på alla er med fina dressyrisar idag!
Some day...

Knapplån!

Igår var det dags för ridlektion igen och gårdagens pass var väldigt lärorikt och vi fick en hela del att träna på nu.
Vi nosade lite på galoppslutorna och ojojoj vad svårt tyckte både jag och Jorunn:D Men så är det ju med alla nya övningar i början=)

Så nu har vi nått att träna på
Galoppsluta och sedan skritt är det vi skall träna på ja det är ju inför komma skall då det skall börjas med byterna.

Imorgon blir det en härlig uteritt med en av stallkamraterna och hennes fina häst.
Ska ju va soool typ hela veckan:love:

*kl*

Ev dum fråga: Är B-bett samma som baucherbett?

Jag är lite gnällig för att betten jag vill ha bara finns i stora storlekar, och skulle de möjligtvis finnas i små, är det "ponny-bett" och plötsligt mycket smalare. :crazy: 11,5 cm är inte jättelitet?

Är sååå lycklig så jag bara måste skriva här.. :D
Idag var Toppen bara världsbäst!!!:love: Vad jag än gjorde så var han bara med på noterna och jobbade på som bara den. Kunde verkligen bara sitta och leka med skolor i både trav och galopp, har även börjat nosa lite på piruettgalopp, kunde efter dom samlande rörelserna släppa ner nacken på honom och han bara följde handen och rundade sig fint både i rygg, nacke och sidor!:love: Jag trivs oxå kanon bra i nya sadeln, börjar hitta tillbaka till min sits som jag upplevde att jag tappade i Isabellen, blir inte alls lika ansträngande att vara följsam när jag ska sitta i traven etc!:banana:
Tänk vad kul det är med häst sådana här dagar!!:banana:

Härligt! :love:

Imorgon ska jag med pålle på programridning, ska bli jättekul! :bump: Blir ett litet test å se om jag kan hantera pålles spändhet på tävling. Rider två program, först LC:1 och sedan LB:1.

Har gått super att rida på sistone. Senaste ridlektionen kände jag verkligen att jag RED för första gången UTAN att för den delens skull jobba ihjäl mig. Jag blir lätt passiv i min ridning och klamrar mig fast, ligger hela tiden efter hästen än före. Men då på den träningen så kände jag att jag låg ett steg före hästen i stället och var med både i huvud å kropp. Finns hur mkt som helst att jobba på, men känner verkligen att det börjar hända grejer nu. :)

Jobbar mkt med min sits, att renodla mina hjälper o bli mer följsam. När jag väl får det på plats så går pålle som en dröm. :love: Det som jag har svårt för just nu är galoppen, måste jobba på att slappna av o bli mer följsam där.

Mål för imorgon är att jag vill kunna få pålle lösgjord o avslappnad på framridningen, och att jag ska koncentrera mig och planera min ridning. LE och ha kul! :D Kommer fokusera på att försöka få en lägre form på LC:1, se om det går att få honom avslappnad och inte spänna upp sig o bli hög i nacken. ;) Sen till LB:1 en ngt högre form men att han fortfarande söker sig framåt nedåt. Ha ett sug fram till handen.

:bump:

Jag blir jätte påverkad i min sits beroende på vilken sadel jag har. Satt inte illa i Isabellen men tappade lite att kunna påverka min sits i den då den är så djup samt att jag fick skav om jag satt och jobbade mkt i trav. Min nya sadel är mkt öppnare i sätet och jag har då lättare att justera min balans samt att jag är skavfri vilket säkert gör att jag omedvetet slappnar av lite mer. Jag har oxå fått bekräftat av equiterapeut att Toppen verkligen blev klämd bakom manken i gamla sadeln trots att den var så bred i kanalen så var det inte tillräckligt och dom spänningarna börjar nog oxå släppa nu när han börjar lita på att sadeln inte ska nypa honom när han börjar böja sig i bålen.

Så om du har problem att vara följsam så kan det mycket väl bero på att sadeln inte passar din kropp.:idea:

Lycka till på programridningen, tänk positivt så blir det säkert bra.:laugh: Du har ju en ashäftig häst!!:love:

Det är dom passen som gör ALLT slit och kämpande så värt att ha häst:love:! Du om någon förtjänar verkligen att det går bra nu:).

kl

Någon som har koll på vad som ingår i LA:3? (såg att det var uppdaterat för iår och kan inte minnas att jag nånsin ridit det så har ingen koll på programmet).

Ska anmäla till första tävlingen för iår och hade tänkt slå till med en LA1 då jag var helt säker på att den klassen fanns på den tävling jag tänkt åka till, men nu såg jag att det fanns det inte alls utan det var LC1, LB1, LB2 och LA3 = tillbaka på ruta ett ;)

Programmet ligger ute på ridsportförbundets sida:). Men det är väl serpentiner i förvänd galopp, skänkelvikning i trav från långsidan mot medellinje, bakdelsvändningar (?), ryggning och travvolt där man ska lägga ner formen.

Serpentinerna är utbytta, nu ska man rida förvänd galopp på en halv 20-metersvolt.
Inga bakdelsvändningar heller, men i övrigt är det som Fiorano skriver.

Det fick bli LB:2, men en lokal med slyngeln och en regional (det är samma helg men olika dagar) med stoet. LA:3 blir nog för tufft för henne eftersom hon bara tävlat 2ggr tidigare och det var 2 år sen :angel:

kl

Har anmält till årets första tävling med båda mina lånehästar, och såg att även mamman till stoet var anmäld med sin ryttare till samma klass! Så det blir tre generationer på samma tävling! 6-åringen kommer dock gå på lördagen och de andra två på söndagen.

Men lite häftigt ändå tycker jag :D

*KL*

Var det fler än jag som hade problem med anmälningarna igår? Tdb strulade så mkt att jag hamnade på reservplats. Så surt när jag satt och uppdaterade som en galning. Men jag borde komma med som fjärde reserv, eller vad tror ni?

Borde de inte dela så att inte alla tävlingar för en helg kommer ut samma dag? Om servern inte klarar av 1000 pers som vill anmäla är det ett superdåligt system... :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
370
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.