Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

KL

Nu har Dannemannen flyttat till sitt nya stall :bump:
Och matte ska ta en vända inom IKEA för att köpa ny förvaring (igen) för som vanligt är den ena sadelkammaren inte det minsta lik den andra :D

Förresten..

Är det någon som har ett bra tips på övningar som stärker galoppen utan att de görs i galopp? Alltså övningar som stärker samma muskler?

Och tips på att få in ytterbogen på volten mottages också tacksamt :p

Bomövningar som är rättridna stärker ju det mesta:) I övrigt övergånger i miljoner... kändes väldigt originellt att komma med de två tipsen :D

Rid hästen rak i volten och tänk många små hörn där du vänder för ytterhjälperna. Blir hästen lite utåtställd så gör inte det något. När du känner att du har bogen på plats så ordnar du ställningen inåt och rundar sedan upp hästen med hjälp av ytterskänkel, ytterhand mot innerskänkel.:)

Kyras fyrkant är ju toppen för att få koll på bogarna. Rid i skritt och tänk att det är bogarna som ska flytta, inte bakbenen som ska korsa för att hästen ska komma runt hörnen på fyrkanten.

KL

Vet inte om denna frågan platsar i denna tråden men ja provar :D

Jag har vita dressyr skydd från Horse Guard. Glatt tunt mjukt material på utsidan och insida är nån slags neoprene? Iaf Tror ni jag kan tvätta dessa i tvättmaskinen ? Eller kan dom gå sönder ?
Det är ju insidan jag vill få ren för de ser hemska ut efter en använding typ ( nackdel met vitt) :rofl:

De vanliga neopreneskydden från Escadron går i alla fall att tvätta i maskin utan problem. Jag brukar köra dem på något skonprogram. Är det själva ytmaterialet du är orolig för?

Ja precis. Jag är lite rädd att det yttersta skall ex rivas upp lite eftersom det är så tunt :confused: Kan ta en när bild på dem så kanske det syns bättre vad det är för slags material . Jag har handtvätts program på maskinen kanske kan man lägga dom i en tvätt påse och köra det programmet ?

Har alltid kört alla skydd i maskin, oavsett material! Har aldrig varit ned om ngt skydd som inte klarat det! Jag kör oftast på vanligt program 40 grader. Har testat det flesta modeller och märken, om än inte just ditt. Kör alla skydd minst en gång i månaden.

Det låter ju betryggande :) Då ska det väl inte vara någon fara :) tack så mkt !
Har alltid annars handtvättat och då blir de ju inte fullt ut rena.

Mina skydd från catago borde vara ungefär det samma som dina. Jag kör mina i maskin. Än så länge har de hållit.

kl.
Idag rev vi av ett dressyrpass i ridhuset jag och Jorunn, Märktes att min medryttare hade ridit lektion igår för Jorunn var sjukt mjuk och fin idag:D
Passagen börjar verkligen bli stabil nu och idag fick jag till hela 2 piaffsteg som var riktigt fina.

Tänkte rida programridning för en tränare som även är dressyrdomare här i vår så får vi se vad vi får för %.
Så nu har vi något att träna på och för, tänkte rida LB:2 tävlade för 511 år sedan just den klassen.
Men har en del å träna på kommer inte ihåg programmet fullt ut men kul att ha nått å träna på!=)

Tvättar mina catago i 40 grader och har gjort med alla vita Benskydd oavsett märke i alla år . Dra bort centrifugering skäligt så tar de ingen stryk .

+1 kör också mina skydd i tvättmaskinen. Blir som nya ^^

KL
Ser fram emot söndag för då ska jag åka och träna igen, och blir lilla röda som får åka med då den store är hostig (fick en ny boxgranne som inte var helt fräsch -mycket ONÖJD mooi), men den lilla kan verkligen ha nytta av en träning och nu har inte denna tränaren sett oss på nästan 3 år :O

Vad trist att han blivit smittad lite i "onödan"? Hoppas du får kul på träningen med den röda iaf!

kl

Har varit o tittat på lokal dressyrtävling idag o vet inte om jag skulle skratta eller gråta...banan, som borde varit 20x40, var mer eller mindre fyrkantig! Diagonalerna blev ju helt fel för de flesta förutom för de ponnyer som startade som "häst" i klassen. Höjden av orättvisa enligt mig då en ponny inte kräver samma plats som en häst. Sen satt mitten bokstäverna, E och B så långt upp mot M och H att alla volter blev helfel o sen hade man hur långt som helst till K och F.....varför kan man inte mäta ordentligt? Det är ju sanslöst att betala över 200 kr för en start o sen inte ens få rätt mått på banan o bokstäver där det ska vara!

Haha det där var vi med om en gång i div II på ponny för 100 år sen, vi såg det under förklassen, att E och B satt helt fel, dessutom inte ens mitt för varann! Då sa vi till i sekretariatet innan allsvenskeklassen, dom fattade ingenting, men gav oss fria händer. Så det slutade med att vi fick stega och flytta runt själva...haha pinsamt!

Vi ville ju gärna att det stämde då det var LB:1 med serpentinerna, annars hade man fått välja, göra olika stora bågar och "träffa" bokstäverna, eller lika stora bågar men missa bokstäverna...

Senast ändrad:

Ja minst sagt!:D Hörde nu att de längde banan innan LA:1...men herregud, ett måttband går väl att införskaffa om man nu ska ha tävling!

KL

Jag skriver sällan något på dressyrforumet eftersom jag inte vågar kalla mig dressyrryttare, än. Men vi försöker så gott vi kan, pålle och jag. Och nu är jag glad som ett litet barn, för vi har äntligen hittat en dressyrsadel som både pålle och jag gillar!:bump: Sedan vi köpte hästen i oktober har vi skumpat runt i en gammal skolsadel från Flyinge, en Kieffer allround från ca artonhundrafrösihjäl. Av Flyingeelever även känd som "musdödaren". Stenhård, en liten aning för liten för min rumpa och dessutom i bakvikt. Det tog mig ett tag att fatta varför min sits hade blivit så genomusel och jag inte tycktes kunna sitta ner i traven :crazy:

Med hjälp av utprovare har vi nu hittat den skönaste sadel jag någonsin har suttit i: en Cliff Barnsby Theoden. Min bak är i extas och jag kan plötsligt sitta i lodrät sits igen! Någon annan här som rider i en Barnsby-sadel och gillar den skarpt? Trodde aldrig jag skulle kunna bli så exalterad över en sadel, gamla människan :p

Jag har en Barnsby hoppsadel som jag älskar! :love: Och jag skulle aldrig sätta mig i en av musdödarna igen. Skavsår som bränns när man kissar är ingen hit what so ever :cool: ;) Grattis till sadeln!

Tack! Ja, det är så underbart sköna sadlar.

Ah, skavsåren! Been there, bought the t-shirt :D I gamla musdödaren brukade jag också få några trevliga sår i baken som sved som eld när man ställde sig i duschen. Men värst av allt var nog att det har varit så förbaskat svårt att rida bra. Jag är verkligen ingen stjärna, men det blir inte lättare när sadeln motarbetar en i varje steg. Jag har nog med mig själv, tack så mycket, liksom ;)

kl.

Nu har man skrapat ihop lite pengar så man kan låta dressyrtränaren ha Jorunn igen hela 2 veckor:)
Ska bli spännande och se henne utveckling under dessa 2 veckor.
Vi har jobbat som bara den sedan sist hon var på träning och det har verkligen gått frammåt.

Vi har även börja hoppat henne och har nu varit duktig under 5 veckor att varje Söndag hopptränat, och från att hon tvärnitande eller sprang påsidan av hindrena till att i går ha öronen frammot och hoppa riktit fint.

hela 75 cm hoppades igår vilket är rekord för henne och hon tycker de är så roligt.

Märker att hoppningen har positiv inverkan på dressyrenoch att hon stärker sig fint och orkar bära sig bättre.

Visst är det fruktansvärt!:eek: Kände hur hela jag skruvade på mig när jag läste om era sår o kände hur det brände i duschen...been there, done that.:mad: Jag tror det är väldigt olika det här med hur svårt eller lätt man har att sitta ned. Eftersom jag har svårt så tänker jag ju extra på det och när man ser sig omkring så finns det ju väldigt många som har lika svårt eller svårare. En viss amerigo donna sa en gång till mig att det beror på låren!:laugh: Dvs om man har lite rundare "innerlår" så är det svårare att komma ned i sadeln än om man har smala ben. Kan ligga nåt i det men framförallt så tror jag att man måste hitta en sadel som passar ens bäcken o kroppsform om man har lite svårt att komma ned.

Jättekul för dig att du gjort det, är en härlig känsla!:banana: Det jag kommit fram till för mig är att sadeln absolut inte får vara uppbyggd i bak, jag måste ha flatback men ändå tillräckligt stora stöd högt upp så jag inte hamnar i stolsits. Inte helt lätt att hitta en sån sadel utan att sy upp en för hiskliga pengar!

Visst är det fruktansvärt!:eek: Kände hur hela jag skruvade på mig när jag läste om era sår o kände hur det brände i duschen...been there, done that.:mad: Jag tror det är väldigt olika det här med hur svårt eller lätt man har att sitta ned. Eftersom jag har svårt så tänker jag ju extra på det och när man ser sig omkring så finns det ju väldigt många som har lika svårt eller svårare. En viss amerigo donna sa en gång till mig att det beror på låren!:laugh: Dvs om man har lite rundare "innerlår" så är det svårare att komma ned i sadeln än om man har smala ben. Kan ligga nåt i det men framförallt så tror jag att man måste hitta en sadel som passar ens bäcken o kroppsform om man har lite svårt att komma ned.

Jättekul för dig att du gjort det, är en härlig känsla!:banana: Det jag kommit fram till för mig är att sadeln absolut inte får vara uppbyggd i bak, jag måste ha flatback men ändå tillräckligt stora stöd högt upp så jag inte hamnar i stolsits. Inte helt lätt att hitta en sån sadel utan att sy upp en för hiskliga pengar!

Jag är helt övertygad om att ryttarens bäcken och lår påverkar hur lätt man har att komma ner i sadeln. Det finns nog en anledning till att de flesta dressyrryttarna i toppskiktet är smala och har långa ben. Jag har själv ganska runda lår och brukar använda händerna för att liksom vrida runt dem då att hullet hamnar bakåt. Det hjälper. Men det hjälper också mycket med en sadel som är ganska smal i sätet så att man inte redan från start placeras i split.

Tänk att man är så olika! Jag är precis tvärtom. Jag gillar sadlar som är mjuka och lite ombonade, som min älskade Barnsby. Där får jag stadga och kan slappna av och komma ner. Min häst älskar Stübbensadlar, men dem kan jag inte rida i. För mig känns det som att sitta på en hal trästol, även med biomexsäte.

Tur för sadelmakarna att man är olika!;) Jag trodde förut att jag skulle ha riktigt djup sadel för att sitta stadigt men hade först en Albion K2 som var rätt flat och efter det en Amerigo DJ som är flat o vilken skillnad!:o

Jag googlade på din sadel och den typen passar inte mig så ja bäcken, längd, lårtjocklek (!) mm har definitivt betydelse. Och dessutom hur lätt man har för att sitta ned med. Är man dressyr ryttare så är det ju det man gör mest men är man som jag, allround mot fälttävlan så är det ju hoppsadeln som regerar!:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I en kraftsamling och långsiktig satsning på svensk dressyr presenterar Svenska Ridsportförbundet ett nytt upplägg för...
Svar
0
· Visningar
58
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
96
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
536
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
214
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Världscupen 2024/2025