Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Absolut! Hur många boxar behöver du?

Jag måste bara få med mig min tränare upp också ;)

Dagens dressyrträning var riktigt bra! Mini skötte sig utmärkt som alltid när Stockholmstränarn är nere och håller träningar. Ser fram emot morgondagens träning väldigt mycket nu!

Oh livsfarlig fråga. Jag har bara 2 hästar, men jag kan nog behöva en sisådär 8 boxar i alla fall för alla mina framtida planer:d
Men jag kan börja med 3, så att lillungen får en ponny.
Och tränaren är självklart välkommen att flytta med. Bara det är en dressyrtränare.
Hoppning äro farligt och bör undvikas, hur jag sedan ska förklara hur jag lyckades få en kotkompression när jag red dressyr får jag klura lite på:angel:

Men käre frid, det låter ju verkligen inte roligt! Nitar han på hindren eller är det när folk rör sig som han blir rädd? Skönt iaf att dressyrträningen gick så bra, det är ju ändå det du vill göra.

*kl*

Hur fattar ni galopp?

Min häst är portugis, riden i flera år med bladsadel (och förstod inte vikthjälper öht när jag fick honom), galopphjälpen var helt stilla säte och ytterskänkel bak. Har gjort så i tre år.

Nu har jag haft enorma problem med glpfattningarna, särskilt från skritt, i några veckor. Kom idag fram till att det är för att han nu tar min bakåtlagda ytterskänkel (och vikten ändras ju såklart också litegrann) som slutahjälp, slår nästan knut på sig själv när jag försöker få honom i glp ur det för han kommer ju inte iväg. Nu helt plötsligt funkar det att lätta upp inner sittben och flytta fram inner skänkel litegrann.

Jag är inte portugis och fattar för yttre ;)
När hästen är lydig på hjälpen och taggad med energi händer det ju precis dom du säger att den förväxlar hjälperna och blir väldigt på . Inte ett häst problem i sig utan ryttar problem och du löser det via korrigering å det finstilta För din egen del . Tydligare och finstilt halvhalt- lyssna - korrigera .

Senast ändrad:

Men många fattar för inner? Är det galet att fortsätta på det spåret? Han gör riktigt fina fattningar när jag bara lättar upp inner sittben och lägger fram inner skänkel. Försöker jag för ytter, dvs få rätt riktning, halvhalt och iväg så hinner han på en mikrosekund hamna i slutaposition, det går såklart att fatta glp därifrån men det blir inte snyggt och 9 av 10 gånger sker det med en spark mot skänkeln, han tycker att jag gör fel.

Det är en stundtals hetsig iberier, och jag är tyvärr inte nog snabb att kunna korrigera honom alla gånger.

Byten går att göra på tre sätt, alltså skänkel bak eller innerskänkel fram-ut, och för handen.

Hur du väljer att fatta galopp på din häst som du rider är väl helt upp till dig? Jag ser heller inte nackdelen med att fatta för inneskänkel/sittbenen:).

Men det finns ju nackdelar med båda sätten?

Fatta för ytter kan göra att baken åker in, som på min nu han kör sluta på fyra spår...

Fatta för inner ger väl egentligen mest problem om man ska byta?

Jag tror att jag fattar galopp för inner men byter för ytter :D Men när vi är 100% synkade i dressyrarbetet så sker allt för vikthjälper och små höftrörelser.

*KL*

Förr fattade jag alltid för ytter. Men på senare tid har jag lärt mig att fatta för inner. Om man fattar för innerskänkeln är hästen in under sig med innerbak redan i första språnget och man riskerar inte att hästen går på dubbla spår som risken kan vara när man fattar för ytter.

När hjälperna sedan är förfinade fattar jag galopp endast genom att sitta om till galopp, om ni förstår vad jag menar :)

Fattar inte galopp med någon skänkel öht, fattar med inner höft. Lägger endast på innerskänkel om hästen är motsträvig eller inte på hjälperna (olydig/ej lösgjord).

Byter också mest med höfterna men lägger ev på ytter skänkel.

Vet många dressyrryttare på GP nivå som fattar för inner men byter för ytter, så det tror jag inte du behöver se som något problem. Det viktiga är ju att hästen förstår. :)

Jag är inte portugis och fattar för yttre ;)
När hästen är lydig på hjälpen och taggad med energi händer det ju precis dom du säger att den förväxlar hjälperna och blir väldigt på . Inte ett häst problem i sig utan ryttar problem och du löser det via korrigering å det finstilta För din egen del . Tydligare och finstilt halvhalt- lyssna - korrigera .

Har precis samma erfarenhet. Min kan också förväxla hjälperna ibland beroende på vad jag har gjort. Har jag ridit slutor o hon är väldigt på så kan hon missförstå galopphjälpen.
Men jag upplever att i takt med att hon blir mer o mer utbildad så blir sådana missförstånd mer ovanliga.

Jag har aldrig gjort någon affär av det utan bara rätat ut och gjort om. Eventuellt bytt varv och provat åt andra hållet.

Fattar också genom att flytta bak ytterskänkeln.

Jag skulle inte göra nån grej av det. Han är förmodligen inne i ett utvecklingsskede just nu och blandar ihop hjälperna. Bestäm dig bara för vilken hjälp du vill använda. Du kanske får undvika att rida slutor ett tag och bara öva fattningar, om du nu bestämmer dig för att fatta för ytterhjälpen. Vill han flytta in bakdelen så får du räta ut honom på yttertygeln o putta tillbaka bakdelen med innerskänkeln.
O så får du göra om tills han förstår vad du vill o får massa beröm när det blir rätt.:laugh:

Jag fattar galopp genom att dra bak ytterskänkeln lite, lite, men det är framför allt inner höft som ger signalen. I bytena blir dock ytterskänkeln lite mer signalgivande.

Jag tycker det borde bli förvirrande för hästen om man bara ger signal för galopp med ytterskänkeln? Jag vill ha ett system där missförstånd i möjligaste mån undviks.

Så jag tycker att du ska lägga till inner, men då framför allt genom inner höft och inte så mycket innerskänkel. Genom användandet av innerhöften i fattningen så ser du ju även till att ge plats för inner ben och har då, i mitt tycke, bättre förutsättningar att få till en rund och fin fattning.

Men det är lite kul, jag har aldrig tidigare varit medveten om att det finns de som enbart fattar för ytterhjälpen! Det var något helt nytt för mig! :laugh:

oj vad det blev diskussion.
det är nog svårt att BARA fatta för ytter utan att inre höft är med ;)

Han har ju inte gått på säte/vikthjälper tidigare, men nu börjar polletten trilla ner på riktigt verkar det som. Om jag tidigare ändrade sätet i samband med att jag la bak ytterskänkel så fattade han ingenting, sprang runt i ökad trav som ett frågetecken. Enbart skänkel bak gav galopp på en gång.

Nu lyssnar han jättefint på sätet och tror att det är därför han blivit så förvirrad med fattningarna. Provade idag att fatta med säte/höfter, ytterskänkel ngt bak och inner som "stöd" bara, då fattade han klockrent flera gånger.

Måhända, men i mitt tycke en intressant diskussion!

feel säger ju själv "helt stilla säte och ytterskänkel bak". Det tolkade jag, samt även av efterföljande svar, som att feel/ni bara använder er av ytterskänkeln. För visst sjutton kan du ge en skänkelhjälp med ytter utan att du använder höften. ;)

Jag tror inte någon av mina pållar skulle fatta vad jag var ute efter men ska för skojs skull pröva!

Det jag menar är att det är väldigt svårt att dra bak en ytterskänkel utan att det blir om än ett aldrig så litet tryckförändrning från motsatta höften, om än aldrig så lite. så är det för min del iallafall, även om det primärt är min ytterskänkel som hästen fattar för ja.....

men sen är det ju också så som med all hjälpgivning att du kan ju i princip lära dom precis vadsom helst som betyder vadsomhelst för vadsomhelst hjälp, om man vill och tycker det är kul ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I en kraftsamling och långsiktig satsning på svensk dressyr presenterar Svenska Ridsportförbundet ett nytt upplägg för...
Svar
0
· Visningar
58
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
96
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
535
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
214
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka