Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Nejmen är det Du ?!!! Åh då vet jag nästa gång och varför har jag varit rädd ?! :rofl:

Hahaha, ja jag är en läskig typ:D Så tänk nu på att du har ställt till det så att jag inte får hit mer hästmänniskor. Det betyder att jag kommer hemsöka dig varje natt mellan 2-3. Buhuuuu (det där är alltså en spökig stämma som ljuder):rofl:

:D
Fan jag kanske ska backa på min kommentar så vi kan locka fler att flytta till Borgvattnet ? För övrigt en fantastiskt vacker liten by !

Alla : se filmen psalm 21 för idyll illustration !
Nu pratar vi inte mygg och knott dock - bara så ni e med ...utan Agony är nog delaktig där med ;)

Senast ändrad:

KL

Jag ryckte upp mig idag och låtsades inte om måendet eller de diskreta svettningarna utan bestämde mig för att träna idag ändå (det är ju inte så ofta man får upp tränaren från Danmark så får passa på).
Började med att jag hade en väldigt överladdad dam som sprattlade runt som en yr höna. Men efter att jag kommit upp i sadeln och travat & galopperat lite så lugnade hon sig. Träningen gick bra, synd bara att jag var så slapp och trött. Fick en hel del beröm, tränaren tyckte att hon var "en häst man ser när den kommer in" och att när hon blir starkare och går att få ihop mer kommer hon bli jättefin -ska bara få med huvudet och ha henne på min sida liksom. Skulle filmat men fokusen bråkade på kameran så blev tyvärr jättesuddigt :(

Härliga kommentarer! Och hon är fin din tjej ju :)

*kl*
Idag var nog det lugnaste och mest sansade ridpasset på länge! Wille kanske fick sig en tankeställare efter gårdagens vurpa :D Jag valde att bara jogga ut på den snötäckta grusvägen för att känna på honom och han var väldigt mjuk och fin och lyhörd. Nästan för lyhörd! När jag försökte korrigera den svajande rumpan i galoppen så bytte han istället ;) Annars är väl "problemet" just nu att han är så stark i kroppen att galoppen nästan blir för mycket uppåt och jag vet inte hur jag ska få honom att länga steget. Lättar jag i handen eller lägger på mer skänkel så blir det bara starkare framåt/uppåt. Jag funderar på om jag ska rida bort till en lång grusväg och bara galoppera på med mycket tempo och steglängdsväxlingar, framåt och samling om vartannat. Det kanske kan hjälpa lite iaf!

Bygger du ett litet stall till mig och mina hästar på din gård oxå? Jag kan nog tänka mig att dela ridhus med några andra. :p

Absolut! Hur många boxar behöver du?

Jag måste bara få med mig min tränare upp också ;)

Dagens dressyrträning var riktigt bra! Mini skötte sig utmärkt som alltid när Stockholmstränarn är nere och håller träningar. Ser fram emot morgondagens träning väldigt mycket nu!

Äsch säg som det är settis, du har blivit hopprädd o skyller på stackars Mini!:D

Med tanke på hans beteende när det gäller hinder så, ja jag sitter inte upp och hoppar honom som det är nu. Han har förra veckan kastat av två av mina kompisar som skulle hoppa honom. Ena tjejen, en duktig tjej som tagit upp hästar till 1.40, ridit in och tävlat åtskilliga tokiga unghästar åkte i baken rejält och slet nästan av en sena i axeln och är sjukskriven. Dagen efter kastade han av ytterligare en duktig tjej som har stor erfarenhet utav tokiga unghästar och startat upp till 1.45 med egenutbildad häst. Hon slog sig inte utan kunde hoppa upp.

Men jag har inga problem med att andra hoppar upp på honom och hoppar honom, finns dock inte så många frivilliga utav de som sett honom men du är varmt välkommen att komma och vara med och hoppträna honom. Men du får lova att när han kastat av dig att du hoppar upp igen och fullföljer passet...

Klokt att göra som du har tänkt och inte hoppa honom på ett tag. Någonting verkar han ju försöka förmedla att han inte gillar och jag ser inte heller någon vits med att man ska riskera livet.

Himla tråkigt med tjejen som skadade sig, hoppas att hon repar sig snabbt.

Är det din häst som slängde av L ? Får hoppas hon blir bättre snart, jag hade tänkt köra bort min till henne så hon fick hoppa sen när underlaget blir bättre.:)

Ja det känns som att det är det bästa för honom nu att man inte hoppar på ett tag. Det som är så tråkigt är att han hade under en period varit så supersnäll att hoppa men nu blir det väl för stökigt för honom helt enkelt. Det ska vara roligt och rida och han går ju riktigt bra i dressyren och då kör vi på det istället. :)

Jag har blivit för gammal för att riskera livet och med tanke på alla skador jag haft genom åren och har ont av gamla skador titt som tätt så vill jag inte utsätta mig för att skaffa mig fler. Det är bara så tråkigt att min kompis skadade sig men jag hoppas att hon repar sig fort.

*KL

Det är någonting med Ninya som inte är helt rätt just nu :crazy: I höger galopp så spänner hon till i halsen och/eller drar upp huvudet. I synnerhet om man försöker kräva minsta lilla av henne (dvs något om helst mer än att sitta avslappnat och styra). Sitter man bara och "hänger med" så avslappnat som möjligt så är går hon bättre, men spänner till vissa galoppsprång emellanåt ändå utan märkbar orsak. I all ridning i övrigt, båda varv i skritt/trav och vänster galopp så är hon exakt som vanligt, höger galopp är enda där iaf jag känner att något inte är som det ska.

Hon har varit spänd i vänster galopp en period förra året, men då försvann spänningen helt när hon var ordentligt uppvärmd och mjukare - det gör det inte nu. I tömkörningen är hon lite starkare/spändare i höger galopp än vanligt, men drar dock inte upp huvudet då. I övrigt är hon som vanligt på töm också.

Har smsat stallägaren så hon vet om det i alla fall. Men ja... jag vill ju kunna göra något åt det/veta vad det är. Började för två veckor sedan, men trodde det bara var överskottsenergi alternativt att hon tyckte det var jobbigt helt enkelt.

För övrigt har jag haft riktigt trevlig känsla i slutet av de senaste passen, den här hästen är verkligen urhärlig :love:

Skulle kolla upp hästen med en liten hälso koll på klinik utifrån det . Tjänar alla på i längden :)

Settis : låter väl tämligen sunt sen mkt tråkigt förstås att det blivit så utöver !

Eftersom hon är ridskolehäst kan jag inte göra så mycket mer än att rida/jobba henne på så bra sätt som möjligt efter mina och hennes förutsättningar - så länge ridläraren/stallägaren säger att Ninya ska ridas. Så när jag känner/märker något så säger jag alltid till helt enkelt och så får hon titta/avgöra hur det ser ut nästa gång hon är i stallet.

*KL*
Ska rida för ny dressyrtränare på tisdag och kom att tänka på hur ni gör första lektionen/träningen, när ni tränar för ny tränare då alltså?

Brukar presentera mig och hästen, vart vi ligger ungefär, ålder på hästen, hur länge jag haft den och vad vi har för svagheter som behöver jobbas mer med.

Det gör jag med.

*Jordgubben*

Sen brukar man ju vanligtvis få rida igång och rida några varv så att tränaren hinner bilda sig en uppfattning och därefter börja han/hon instruera.

När jag själv förr om åren var ännu mer grön än vad jag är nu, så var det svårt att peka ut någon särskild svaghet som man ville ha hjälp med. Då brukade jag bara uppge vilken nivå vi låg på och att vi behövde hjälp att utvecklas framåt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I en kraftsamling och långsiktig satsning på svensk dressyr presenterar Svenska Ridsportförbundet ett nytt upplägg för...
Svar
0
· Visningar
58
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
96
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
533
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
214
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈