Sv: Dressyrsnackis nr 8
Ja kanske blir nåt att fundera på till nästa år! Eller nä nästa år blir det nog ridhus! Har inte köpt något kort i rå eftersom jag precis nu satt i gång honom ordentligt efter skada och kännt det vart onödigt, men den här veckan har jag ångrat mig lite :P
Det går utmärkt att salta upp en paddock och få ett fullt ridbart underlag vintertid. Enda kruxet är om det snöar mycket då blir det klampar när man rider eftersom det inte blir kallsnö när man har salt. Och det är alltså underlaget som klibbar ihop med snön när man rider på det, så det hjälper inte med snösulor på hästen. Man måste harva varje dag också för att hålla det bra. Vi brukade anlita en åkare som fick komma med tonvis med salt (med lastbil) och köra ut med spridare, det är ett enormt jobb att salta upp allt för hand. Tar man bara en volt blir det lättare såklart. Tror att man måste ha vägsalt för att det skall tina ordentligt utomhus, magnesiumklorid är inte lika effektivt. Vi hade vägsalt och spolade av hovarna på hästarna några gånger i veckan efter vad jag kommer ihåg. Tror inte att jag gjorde det varje gång. Kommer inte ihåg riktigt. Du får nog räkna med några dagar innan det har tinat ordentligt efter saltningen. Man får harva ner saltet allteftersom det tinar uppifrån.
Vad trist Super
Ja kanske blir nåt att fundera på till nästa år! Eller nä nästa år blir det nog ridhus! Har inte köpt något kort i rå eftersom jag precis nu satt i gång honom ordentligt efter skada och kännt det vart onödigt, men den här veckan har jag ångrat mig lite :P