Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Det går utmärkt att salta upp en paddock och få ett fullt ridbart underlag vintertid. Enda kruxet är om det snöar mycket då blir det klampar när man rider eftersom det inte blir kallsnö när man har salt. Och det är alltså underlaget som klibbar ihop med snön när man rider på det, så det hjälper inte med snösulor på hästen. Man måste harva varje dag också för att hålla det bra. Vi brukade anlita en åkare som fick komma med tonvis med salt (med lastbil) och köra ut med spridare, det är ett enormt jobb att salta upp allt för hand. Tar man bara en volt blir det lättare såklart. Tror att man måste ha vägsalt för att det skall tina ordentligt utomhus, magnesiumklorid är inte lika effektivt. Vi hade vägsalt och spolade av hovarna på hästarna några gånger i veckan efter vad jag kommer ihåg. Tror inte att jag gjorde det varje gång. Kommer inte ihåg riktigt. Du får nog räkna med några dagar innan det har tinat ordentligt efter saltningen. Man får harva ner saltet allteftersom det tinar uppifrån.

Vad trist Super :(

Ja kanske blir nåt att fundera på till nästa år! Eller nä nästa år blir det nog ridhus! Har inte köpt något kort i rå eftersom jag precis nu satt i gång honom ordentligt efter skada och kännt det vart onödigt, men den här veckan har jag ångrat mig lite :P

Det är som tur att man bor i Jämtland den här årstiden:p Vårvintern är ju en alldeles egen årstid, med massor av snö och svinkalla nätter som sedan blir klarblå himmel med en strålande sol så det droppar av taken på dagen. Hur skönt som helst!

Men jag brukar vackert få äta upp det här när tävlingssäsongen drar igång:angel:

Jag är uppväxt i Sundsvall och van vid att man kan rida i snö hela vintern! Denna is gör mig galen här nere! Men ja det finns ju massa fördelar också här nere :P

Nu pratar vi inte om alla andra fördelar där nere som gör att man kan bli smått deprimerad när man bor här uppe:D Som tex när jag går in TDB i början av våren och upptäcker alla tävlingar som det går att välja och vraka emellan:crazy: Eller när jag inte tycker det är jättelångt att åka 20 mil ToR för att rida ett träningspass.... Jag tycker det borde vara fler hästmänniskor som ville bo häruppe, vi har ju inga fästingar, lite parasiter, massor med mark, billiga gårdar:idea: och vårvintergalopper!!

Nu pratar vi inte om alla andra fördelar där nere som gör att man kan bli smått deprimerad när man bor här uppe:D Som tex när jag går in TDB i början av våren och upptäcker alla tävlingar som det går att välja och vraka emellan:crazy: Eller när jag inte tycker det är jättelångt att åka 20 mil ToR för att rida ett träningspass.... Jag tycker det borde vara fler hästmänniskor som ville bo häruppe, vi har ju inga fästingar, lite parasiter, massor med mark, billiga gårdar:idea: och vårvintergalopper!!

Försöker förklara desamma för min sambo, men han är inte lika säker/lätt övertygad på alla de fördelarna du nämner ;) Men fästigar där sa du nåt! Hade aldrig sett en fästnig då jag kom hit hahha! :P

Försöker förklara desamma för min sambo, men han är inte lika säker/lätt övertygad på alla de fördelarna du nämner ;) Men fästigar där sa du nåt! Hade aldrig sett en fästnig då jag kom hit hahha! :P

Säg bara skoter i fjällen så är det klart sen :laugh: Eller vårvinterfiske i solen, där man kan dra upp fläskiga rödingar och öringar!

Min lille häst kanske vill att vi flyttar till norrland, han verkar ha blivit lite folkskygg eller va säger man om hästar? Han flippade ur ordentligt för några veckor sen på en hoppträning och sen dess har han inte gillat när andra hoppar samtidigt som han är i manegen eller som i onsdags gillade han inte ens hästar som inte ens hoppade som var i manegen. Så köpa en billig gård och bygga ett eget ridhus till honom hade kanske varit en plan ;) Nä skämt och sido, han får slippa hinder för ett tag så får vi se sen vad han säger.

Jag är ju med i vår klubbs tävlingssektion och varje år ska man ju försöka få in sponsorer så att man kan ha vettiga premier på tävlingarna, jag är inte jättebäst på att jaga sponsorer men kom i år på den briljanta idén att sätta min kära mor på det uppdraget och hon är full igång och det ser än så länge lovande ut, ingen har sagt tvärnej och hon har några som funderar på köpa de högsta klasserna! Hade varit så kul att kunna ha bra premier i GP klassen som vi ska arrangera för första gången och även i övriga. Så mina vänner, vad skulle ni tycka var bra premier i klasser från LA4 och uppåt! :D Och så klart är vår fantastiska sponsor som vi haft i alla år på vårt meeting med i år och sponsrar med meetingpriser! Det är så kul att vara med och arrangera tycker jag! Och jag hoppas att i år blir bättre än någonsinn:bump::bump:

Min lille häst kanske vill att vi flyttar till norrland, han verkar ha blivit lite folkskygg eller va säger man om hästar? Han flippade ur ordentligt för några veckor sen på en hoppträning och sen dess har han inte gillat när andra hoppar samtidigt som han är i manegen eller som i onsdags gillade han inte ens hästar som inte ens hoppade som var i manegen. Så köpa en billig gård och bygga ett eget ridhus till honom hade kanske varit en plan ;) Nä skämt och sido, han får slippa hinder för ett tag så får vi se sen vad han säger.

Jaa det är bara att komma hit! :D Passa på nu medans vi har den fantastiska vårvintern bara, sparar du till sommaren så kommer du inte vilja flytta hit. Men som sagt, det är ganska fästingfritt här! Och ormfritt, jag vägrar bo där det finns mkt orm..... alla 100 svenska ormarter som finns är kända för att äta upp människor och hästar:eek:

Fästing fritt ? Det har ju halva Sverige typ ;) Norrlands svid knott mygg och ohyra lär uppväga ev fästing frihet om Inte annat tänker jag ? :)

*kl*
Nån som vill ha en Wille-vildhäst? Vi knallade ut i den tomma hagen idag för att tömköra lite. Underlaget där är ju packad snö med ett ca 15 cm tjock lättare snölager över, lagom för att ge lite extra arbete för pålle tänkte jag. Jag hade fel. Det var en vääääldigt pigg häst! Och stark! Och när jag efter ett tag skulle ta en förhållning så sa det pang och så hade jag bara en töm kvar :eek: Jag ska vara ärlig och erkänna att jag kanske inte smort och skött tömmarna som man ska :angel: men både Wille och jag blev paffa! Som tur var så stannar han ju på röstkommando utan problem :) Aja, då tänkte jag bara longera lite med den kvarvarande tömmen. Wiiiiieeee sa vildhästen och gasade iväg i en helvild galopp! Som svar på mitt försök att bromsa så bytte han till korsgalopp, tappade bakdelen och plums så låg han platt på sidan i snön :o Han stönade rätt rejält men reste sig på eget bevåg och travade rent sen så han gjorde iaf inte illa sig, det var ju mjukt att landa. Eller ja, egot fick sig kanske en törn ;) Det sägs ju att hästar blir lugnare när de blir äldre, jag håller inte med!

Oj, tur att han verkade landa mjukt!

kl
Här är vi inte så pigga idag -kände mig lite risig igår och idag var det ren skit. Har haft nästan 40 graders feber, hostar slem och har haft mitt första migränanfall (baserar det på grym huvudvärk hela dagen som inte lindrats av Ipren, men dock av en migräntablett som snoddes av sambon). Grattis till mig! Och jag som har träning imorgon :cry: :cry: hoppas på ett litet mirakel tills imorgon....

Välkommen till klubben med mötesskygga hästar. :( Fast jag tycker nog allt det har blivit bättre i vinter så jag hoppas det kommer fungera även på tävlingsframridningarna i vår.

Ni har väl alltid bra och väl arrangerade tävlingar, bara att hoppas att ni slipper regn på meetinget i år vilket annars brukar vara en tradition väl? :D

Fästing fritt ? Det har ju halva Sverige typ ;) Norrlands svid knott mygg och ohyra lär uppväga ev fästing frihet om Inte annat tänker jag ? :)

tyst nu Mackan, inte avslöja sådant när jag försöker locka hit hästfolk:D

Det beror lite på vart man bor här. Vi har mest problem med sandmygg (heter det så på riktigt) andra ställen med myggor. Förflyttar man sig till Oviksfjällen där min nya är uppfödd och fortande står kvar så är det betydligt mindre med flygfän. Där kunde tom min äldre häst gå ute på natten när hon var på semin. Det vägrar hon här hemma. Så Oviksfjällen är mitt tips! :laugh:

Oj, knotten å mygg tänkte ja inte på! Sambon skulle avlida i Norrland misstänker ja! Vi stannar nog kvar på bästkusten ;)

Han är inte mötesskygg utan snarare bakskygg! Hans grej är att han blir som en såndär tjur du vet man ska sitta kvar så länge som möjligt på, och han är grym på det! Inte riktigt det man önskade att han hade talang för direkt :(

Min plan är att nu ett tag enbart rida samtidigt som trygga och lugna hästar och inte vara i närheten av hinder när jag rider för att han inte ska få anledningar till att sätta igång. Sen tänkte ja be min vanliga "pilot när mini är fläng" komma och hoppa honom. I helgen är det ju dressyrträningar i dagarna två när vår tränare från Stockholm kommer ner och då ska han dag ett gå med en snäll och trygg häst så förhoppningsvis sköter han sig och dag två gå själv.

Tack för berömmet! Fast förra året hade vi faktiskt solsken! Så vi fick vattna banorna. Tyvärr blev ena banan dränkt och torkade upp lagom till sista klassen då den blev bra. Men jag hoppas att min kära mor ska lyckas med sponsorjakten så vi kan höja premierna för det är inte dressyrfolk bortskämda med ;)

Oj, knotten å mygg tänkte ja inte på! Sambon skulle avlida i Norrland misstänker ja! Vi stannar nog kvar på bästkusten ;)

Se nu vad du ställt till med Mackan:mad::rofl:

Fast alltså sommaren är så himla kort här så man tänker inte så mkt på knotten:p Och det ÄR trevligt att rida fram i termobrallor och 3 täcken på hästen när man tävlar i Juni!!:D

Ja men är sommaren så kort så kanske det inte spelar någon roll? ;) Kan ju alltid kolla om man kan flytta min arbetsplats också för den trivs ja med lite för bra med. Men när det är ordnat kommer ja upp till er och bygger mig ridhus och sätter igång och arrangerar tävlingar ;)

Självklart bygger jag tre ridhus på min anläggning, en för tävling, en för övrigas framridning och en för min privata framridning så att min häst inte riskerar att träffa någon annan under tävlingsdagen ;)

:cool: ja min släkt är ju från Piteå, Luleå och Jokkmokk samt Borgvattnet , så jag kan ju inte ens skylla på att jag fått det om Bakfoten :D

Ja men är sommaren så kort så kanske det inte spelar någon roll? ;) Kan ju alltid kolla om man kan flytta min arbetsplats också för den trivs ja med lite för bra med. Men när det är ordnat kommer ja upp till er och bygger mig ridhus och sätter igång och arrangerar tävlingar ;)

Självklart bygger jag tre ridhus på min anläggning, en för tävling, en för övrigas framridning och en för min privata framridning så att min häst inte riskerar att träffa någon annan under tävlingsdagen ;)

Bygger du ett litet stall till mig och mina hästar på din gård oxå? Jag kan nog tänka mig att dela ridhus med några andra. :p

:cool: ja min släkt är ju från Piteå, Luleå och Jokkmokk samt Borgvattnet , så jag kan ju inte ens skylla på att jag fått det om Bakfoten :D

Borgvattnet som i prästgården där det spökar? Det är ju jättenära där jag bor! Det är jag som är spöket i prästgården:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I en kraftsamling och långsiktig satsning på svensk dressyr presenterar Svenska Ridsportförbundet ett nytt upplägg för...
Svar
0
· Visningar
58
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
96
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
533
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
214
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka