Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

*KL*

Detta diskuteras säkerligen varje år vid den här tidpunkten! Men hur faaaskien håller man igång hästen när det är isgata eller tokfrusen mark överallt? Hur gör ni? Ridhus? Saltad ridbana? Skrittar bara?

I går hittade jag en liten bit av vägen som i kanten var tillplattad snö på, så där travade vi fram och tillbaka, haha min häst tyckte nog jag hade tappat de totalt! :P

*Delvis KL*

Super: Jag har också provat en WOW som var superskön, jag är visserligen kär i min Amerigo DJ och Cobran som jag rider i nu, men skulle jag få för mig att vilja ha lite mer bakvalv så skulle jag absolut kunna tänka mig en sån, inte minst om jag har en kinkig häst!

Jag är ny här, eller kanske nygammal, kommer inte ihåg om jag skrev i Dressyrsnackistråden när jag hade min gamla häst... Jag har två frågor som nog passar bäst i den här tråden...

Nr 1. Jag har fått chansen att rida och tävla en dressyrhäst och fåfäng och ängslig som jag :angel: är undrar jag vad som är inne nu: ska jag investera i ett schabrak med rak kant eller inte? Jag tycker själv att det är jättefint men jag funderar lite på vad som är trendigt nu, det var nästan två år sedan jag tävlade sist. Det jag har nu är ett vanligt vitt Mias schabrak med rundade kanter...

Fråga nr 2: Kan man ha pärlor på pannbandet på en häst? Hästen jag rider är ett feminint mörkbrunt sto...

Min Wow är inte speciellt djup och har inte något högt bakvalv, tycker jag. Det finns massor av säten att välja på, allt från helt platta till den extra djupa. Jag valde den normaldjupa. Jag gillar inte extremt djupa sadlar med höga bakvalv, upplever att jag sitter fast för mycket och att dom sabbar min sits. Har inte trivts i Isabellen någon gång egentligen men upplevde då att det inte fanns något annat som pålle accepterade. Av alla sadlar vi provat så är Isabellen den som han tyckt näst bäst om..

Ang dina andra frågor så har inte jag heller tävlat på snart 4 år pga pålles skador så jag är nog hopplöst ute jag med.. Men ska ärligt säga att jag bryr mig inte så mkt ändå utan brukar välja det jag tycker är fint. Visst kan du ha pärlor på pannbandet, det är det jätte många som har, tänk bara på att det måste vara läder i botten och inte bara pärlor.:)

*KL*

Detta diskuteras säkerligen varje år vid den här tidpunkten! Men hur faaaskien håller man igång hästen när det är isgata eller tokfrusen mark överallt? Hur gör ni? Ridhus? Saltad ridbana? Skrittar bara?

I går hittade jag en liten bit av vägen som i kanten var tillplattad snö på, så där travade vi fram och tillbaka, haha min häst tyckte nog jag hade tappat de totalt! :P

Ridhus.. vi har ingen snö utan bara hårt och isigt, men jag har ju tillgång till en preppad belyst 1500 meters bana att rida på så det får bli ett substitut för uteridning i skogen just nu.

Ridhus.. vi har ingen snö utan bara hårt och isigt, men jag har ju tillgång till en preppad belyst 1500 meters bana att rida på så det får bli ett substitut för uteridning i skogen just nu.

Nice med preppad 1500 m bana! :) Ännu mer nice med ridhus iofs :grin:
Vi har snart inte heller någon snö kvar utan bara hårt och isigt här med..
Funderar på att köpa med mig massa salt hem och försöka preppa en volt på ridbanan.. tror ni det går?

Snyft :cry: nu när jag smörjde min fina rödbruna sadel så blev den i stort sett svart :cry: Jag hoppas den ljusnar när den har torkat ordentligt!!!! Hm kanske skulle ha valt en ljusare brun så kanske det skulle blivit lagom vid smörjning?!? Är ju tvungen att smörja, har sett alldeles för många fläckiga sadlar där man slarvat med smörjningen! Har hellre en enfärgad mörk sadel än en fläckig rödbrun sadel för det är sååå grymt fult när dom blir fläckiga!!:eek:

Det går utmärkt att salta upp en paddock och få ett fullt ridbart underlag vintertid. Enda kruxet är om det snöar mycket då blir det klampar när man rider eftersom det inte blir kallsnö när man har salt. Och det är alltså underlaget som klibbar ihop med snön när man rider på det, så det hjälper inte med snösulor på hästen. Man måste harva varje dag också för att hålla det bra. Vi brukade anlita en åkare som fick komma med tonvis med salt (med lastbil) och köra ut med spridare, det är ett enormt jobb att salta upp allt för hand. Tar man bara en volt blir det lättare såklart. Tror att man måste ha vägsalt för att det skall tina ordentligt utomhus, magnesiumklorid är inte lika effektivt. Vi hade vägsalt och spolade av hovarna på hästarna några gånger i veckan efter vad jag kommer ihåg. Tror inte att jag gjorde det varje gång. Kommer inte ihåg riktigt. Du får nog räkna med några dagar innan det har tinat ordentligt efter saltningen. Man får harva ner saltet allteftersom det tinar uppifrån.

Vad trist Super :(

Senast ändrad:

+1

Sådär gjorde vi med paddocken på ridklubben hemma. Är "uppväxt" med 45 min till närmaste ridhus och vi höll igång paddocken genom att salta den, tom ridskolan hölls igång på vintern :)

När jag jobbade som larmoperatör på Securitas så hade vi flera travbanor som kunder. De hade "frostvarningslarm", och när det löste ut så fick vi ringa ut jouren (dygnet runt). Lite intressant tycker jag :) Det är väl så mycket pengar i travsporten antar jag så de måste veta att banorna alltid är i toppskick!

Vad tråkigt!

Den ljusnar säkert igen, men då för att den är i behov av fukt igen skulle jag tro. I vart fall är det min erfarenhet.

Jag köpte tex en Döbertnosgrimma i ganska ljust, rödbrunt läder. Jag ville dock inte ha den i den tonen utan ville ha mörkbrun. Så jag oljade in den rejält och fick den i perfekt ton.

Om jag däremot slarvar och inte smörjer in den så kommer ursprungsfärgen tillbaka. Och eftersom att jag inte vill ha den så blir jag påmind om att sköta smörjningen.

Så min gissning är att den kommer att ha en mörk nyans så länge den är väl insmord och ljusna i takt med att den behöver insmörjning.

Fy fan :D Idag när jag är så gammal så bara vägrar jag stå utan ridhus även om jag är mest ute ändå (förutom när det är som nu isigt) så måste det bara finnas annars slutar jag rida :p

Jo, det går jättebra! :) Enda problemet är att det blir förbaskat dyrt när man bara har två hästar hemma och måste salta om för att det plötsligt kommer ett ösregn mitt i vintern :( Hade man bott i Norrland hade man kunnat rida i den fina snön de har där, men här blir det bara packat i vinden och blytungt. Denna vintern har vi mest haft svinkallt och is, en typisk "Göteborgsvinter". Men lätt att hålla igång underlag ute i a f om man nu saltar och harvar.

Tada:D!

16448_588336787861338_958890583_n.png

ÅHHH!!!! Såna MÅSTE jag ha!!! :love: Hänger inte med i tråden riktigt, VAR har du köpt dem??

Fy fan :D Idag när jag är så gammal så bara vägrar jag stå utan ridhus även om jag är mest ute ändå (förutom när det är som nu isigt) så måste det bara finnas annars slutar jag rida :p

haha, jag är hårt skolad. Red på ridskola i 6 år -alltid utomhus, i alla väder. Hade hästarna hemma och där hade vi en äng som klipptes med gräsklippare av kära pappa, antingen red vi på den eller lastade och körde till ridklubben (som hade en 20x40 paddock). Ridhus kom vi till ungefär en gång per månad. I 9an/första året på gymnasiet, hade jag 3 hästar och körde på detta sätt -minns någon gång när jag kom sent på kvällen med unghästen (första stora hästen) i snöstorm, då undrade folk om vi inte var riktigt kloka XD Jag har alltid fnissat lite för mig själv under ponnytiden de gånger det gått riktigt bra på tävlingar och man slagit de där som alltid vinner -de ska bara veta hur träningen sett ut XD

Men numera är jag väldigt förtjust i ridhus -jag rider gärna utomhus men vill KUNNA gå in när det är skitkallt och regnar/snöar på tvären.

Jag köpte köpte ett Farmland kandar förra vintern som oxå var för ljust för min smak men det fick oxå en fin färg när jag oljade in det. Dock helt fel nyans mot Isabell sadeln som bara är brun medans kandaret har en fin rödbrun nyans, ungefär samma som jag beställde på sadeln.. Så hade jag varit smart och tänkt till så skulle jag tagit en ljusare brun!!:o Jag vet inte om jag upplevde lädret som torrt från början, är ju kalvskinn, utan väldigt mjukt och fint!

Håller med . Varit utan ridhus i alla år som ung och trailat dit 2ggr/vecka osv resten ute på fält och vägar i iscensatt, regn, kyla och mörker vintrarna igenom 4-5 dagar i veckan .
Icke alternativ nu sen många år ha ha .

Hade man bott i Norrland hade man kunnat rida i den fina snön de har där

Det är som tur att man bor i Jämtland den här årstiden:p Vårvintern är ju en alldeles egen årstid, med massor av snö och svinkalla nätter som sedan blir klarblå himmel med en strålande sol så det droppar av taken på dagen. Hur skönt som helst!

Men jag brukar vackert få äta upp det här när tävlingssäsongen drar igång:angel:

Frågan är nog om man får tävla med dom? Ett tag fick man ju iaf inte ens ha annan färg på gummibanden än manens färg.

kl

Här har vi perfekt väder för uteritter just nu.:banana: Precis lagom med snö så det går att galoppera ordentligt men inte så kallt att man fryser ihjäl...igår kväll var vi ute en sväng på berget o det var t om ljust ända till efter kl 18, sen blev det lite skymning bara på vägen hem. Underbart!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I en kraftsamling och långsiktig satsning på svensk dressyr presenterar Svenska Ridsportförbundet ett nytt upplägg för...
Svar
0
· Visningar
58
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
96
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
533
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
214
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka