Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jo, men det är ganska stor skillnad bara på att din höft ändrar läge till att med höften ge en liten "knyck eller upplyftande rörelse" till hjälp. För det är ju det som de som fattar framför allt med hjälp av höften gör.

Dessutom får du ju samma förändring i höften av att du drar bak ytterskänkeln vid hjälpgivningen för sluta. Så jag ser det nog fortfarande som att ni enbart ger galopphjälpen med ytter eftersom höftens placering inte får någon betydelse.

Och visst är det så att du kan lära in vilka hjälper som helst och betydelsen av dem. Men som sagt, jag vill ha ett system där missförstånden undviks i möjligaste mån. Det gör att det för mig känns lite bakvänt att inte särskilja hjälperna för sluta och galopp på ett ännu tydligare sätt.

Däremot har ju även jag varit med om att hästarna missuppfattat och påbörjat sluta när jag velat ha galopp. Men då beroende av att jag helt enkelt gjort en slarvig fattning och inte använt höften (samt säkert inte haft den tillräckligt på yttertygeln vid fattningen).

När jag började rida, vilket var på ridskola, fick ju jag lära mig att fatta galopp genom ytterskänkel bak och inner fram. Och det fortsatte jag med långt upp i åldern. Det var inte förrän jag fick tillsägelse av en tränare som jag slutade med ofoget och istället fick en aha-upplevelse när jag lärde mig att fatta för höften.

Nu lyssnar han jättefint på sätet och tror att det är därför han blivit så förvirrad med fattningarna. Provade idag att fatta med säte/höfter, ytterskänkel ngt bak och inner som "stöd" bara, då fattade han klockrent flera gånger.

Kul! :)

Ja man kan ju göra det på flera sätt som sagt . Tycker vi kanske ska akta oss för diskussionsfällan att ena sättet är fel/bättre/sämre ;) för mig är det inga problem med mitt sätt , han fattar aldrig fel galopp och då pratar vi aldrig - kan rida enkla byten runt hela ridhuset med ömsom förvänd var fjärde meter osv . Nån gång som Hedwig skrev också om han är taggad riktigt kan han börja tänka galopp ur mkt slutor tex . Men det har hänt vid bakdels vändning i samma läge med och är sällan rent allmänt så ngt problem tycker jag inte det är öht .

Senast ändrad:

Jag fattar också för ytterskänkel och inner höft. På hoppträningarna är min häst så taggad så då räcker det att jag sitter till lite, på dressyrträningen behöver hon lite mer hjälp och då använder jag ytter.

Ska snart iväg på vår första dressyrtävling och börjar få kalla fötter, ush vi kommer säkert sist, men jag antar att någon måste ju göra det..:p

Testar nygammal tränare imorgon, har inte träffat henne sen min gamla pålla dog så får se vad hon tycker om GP.

Ska ialla fall bli roligt att göra oss fina och åka iväg, sen får vi väl se hur resultaten blir. Jag tror hon kommer undra var hindren blivit av.

KL
Jag ska väl erkänna att jag inte brukar göra någon direkt djupanalys av hur jag fattar galopp men visst sitter jag till lite samtidigt som jag drar bak ytterskänkeln något. Kanske är det samma som att jag fattar med innerhöft.

Var på en tredagarskurs för Arthur Kottas i somras o även om han klagade på mycket så hade han inte så mycket att säga om fattningarna så de var nog hyfsade iaf.:D

Men det finns ju nackdelar med båda sätten?

Fatta för ytter kan göra att baken åker in, som på min nu han kör sluta på fyra spår...

Fatta för inner ger väl egentligen mest problem om man ska byta?

Jag fattar för inner men byter för ytter.
Och fattningen för inner blir ju snart bara ett litet framtagande eller tänkt fram med inner höft.

Jag får nog stryka under .fast min ytter är nog tigger faktiskt även om inner höft definitivt sitter till per definition . Tror ingen yttre åskådare inkl domare ens noterar vad som skapar min fattning det är ytterst stillsamt ;)

Senast ändrad:

Tycker vi kanske ska akta oss för diskussionsfällan att ena sättet är fel/bättre/sämre ;) för mig är det inga problem med mitt sätt , han fattar aldrig fel galopp och då pratar vi aldrig - kan rida enkla byten runt hela ridhuset med ömsom förvänd var fjärde meter osv .

Fast det är väl ingen som har diskuterat att det per definition är sämre att fatta för ytter? Jag har i vart fall inte gjort det. Jag tycker det mest är fascinerande att det finns en metod som tillämpas av så pass många utan att jag har varit medveten om det! Men när jag funderar på det hela rent teoretiskt kan jag tycka det finns för stor risk för förväxling för att jag själv ska bli intresserad av att tillämpa metoden.

Och huruvida det fungerar bra för dig eller inte var ju faktiskt inte ursprungsämnet utan hur feel skulle kunna reda ut de problem som uppstått.

Det är lite roligt att bara för att vi diskuterar olika metoder, utan att kritisera, dock med argumentation för för- och nackdelar, så blir det direkt ömma tår. ;)

Jag är helt övertygad om att både du, Hedwig och de andra som varit med i diskussionen gör fina fattningar. Men det var liksom inte det som det handlade om...

hm
jag tolkade nog dig iallafall som högst skeptisk eftersom du skrev att du aldrig ngnsin hört talas om ngn som fattar så, och sen ditt utlägg om hur du inte var intresserad pga felfaktorn som borde uppstå enligt dig jmf med din metod.
men ok - vad bra då har vi rett ut det :D

Men är du allvarlig?

Tolkar du verkligen

"Men det är lite kul, jag har aldrig tidigare varit medveten om att det finns de som enbart fattar för ytterhjälpen! Det var något helt nytt för mig!"

som att jag dissar?

Ja, som sagt, det är inte lätt att undvika att trampa på ömma tår. :D

nej inte det utan ditt inlägg om hur tveksam du var pga att du ville ha renodlade hjälper osv.

Lite generellt knapplån

Jag misstänker att hur vi ger själva hjälpen inte skiljer sig så åt så mycket. Däremot kan det vara så att vi själva tycker/uppfattar att vi fattar för ytterhjälpen, säte,innerhöft eller whatever. Jag skulle vilja påstå att det är ett väldigt subtilt samspel av alla dessa signaler från oss.
Jag vet att Saigon, Mackan, Centaur, Feel utan problem skulle kunna sätta sig på Hedwig o fatta galopp. Hon skulle förstå hjälpen även om ryttaren tycker att hon fattar för säte, innerhöft eller ytter. (Hon skulle heller aldrig vara så oartig att hon kastade av någon:D)
Alla som hittills har satt sig på henne o velat fatta galopp har lyckats.:laugh:

När jag däremot skulle lära henne byta så ville jag först att min tränare skulle lära henne men fick då till svar att det är individuellt hur man ger byteshjälpen och hur gärna jag än vill kunna ge exakt samma hjälp som min tränare så blir det ändå annorlunda. Så jag fick alltså lära henne själv med hjälp från backen såklart.
Nu när bytena är helt befästa så kan självklart en hyfsat duktig ryttare göra byten på henne men när det kom till inlärningen så var det viktigt att det var jag som gjorde det.

Jag ska inte säga att det tvärsäkert är så här och det finns såklart folk som skickar iväg sina hästar till nån utbildare för att få hjälp med bytena. Det kan säkert funka bra men det verkar inte heller helt ovanligt att det fortsätter strula när den ordinare ryttaren ska rida igen.

Ridning är ganska svårt men min devis är att inte krångla till det allt för mycket. Make it simple och gör det som funkar för just dig.

KL allmännt ut

Vi tränar på att få så fina hjälper som möjligt och målet är att bara skjuta fram innerhöft lite så skall hon fatta..Vi är inte riiiiktigt där än även om under sker ibland och hon fattar korekt så som målet är då och då:D

Nu får jag lägga ann innerskänkel lite samtidigt som jag skjuter fram höften, ytterskänkeln använder jag aldrig vid galooppfattning på henne nuförtiden!

Jag håller med du återigen, jättebra inlägg!

om man som jag nu gjort utifrån denna diskussion roar sig med att googla lite på galoppfattning, så ser man också hur otroligt många olika varianter som används. fann tex en länk där man konstaterade att alla de gamla mästerna var helt oense sinsemellan om hur en galoppfattning görs :D Men uppenbarligen funkar alla sätten för samtliga av dem.

Ja, det tror jag också. Och jag tror att vi dessutom, speciellt när det gäller galopphjälpen, inte ger en signal som uppfattas exakt likadant av hästen varje gång. Jag vet tex själv att jag kan slarva med höfterna men ändå få till en hyffsad fattning (eftersom fattningens kvalité beror på så mkt mer).

Utifrån de beskrivningar som kommit i tråden tror jag precis som du att vi nog i grund och botten gör ganska liknande. Och det lär nog bli svårt att med ögat upptäcka om någon gör annorlunda eftersom det inte är speciellt synligt.

Vi är så himla mogna allihopa!
a013.gif

Sen beror det ju på i vilket stadie hästen är i sin utbildning tycker jag. Min gamle fattade för minsta lilla rörelse med inner höft, la jag till för mycket ytterskänkel så blev det sluta direkt men när jag lärde in byten så bytte han för ytter. Men min lilla unghäst hon förstår varken höfter eller förfinad ytterskänkel så där är det mer á la ridskola som du nämnde Saigon, inte så att jag flyttar fram innerskänkel men rätt kraftig ytter o markerar mycket väl med inner höft + smackning precis i fattningen.

Vad det gäller feels häst så är det nog så som det konstaterats tidigare, att den är på en tröskel där den lärt sig en hel del o nu provar lite vilket det var som Matte hade tänkt sig egentligen!:D

KL

Nu har Dannemannen flyttat till sitt nya stall :bump:
Och matte ska ta en vända inom IKEA för att köpa ny förvaring (igen) för som vanligt är den ena sadelkammaren inte det minsta lik den andra :D

Förresten..

Är det någon som har ett bra tips på övningar som stärker galoppen utan att de görs i galopp? Alltså övningar som stärker samma muskler?

Och tips på att få in ytterbogen på volten mottages också tacksamt :p

KL

Vet inte om denna frågan platsar i denna tråden men ja provar :D

Jag har vita dressyr skydd från Horse Guard. Glatt tunt mjukt material på utsidan och insida är nån slags neoprene? Iaf Tror ni jag kan tvätta dessa i tvättmaskinen ? Eller kan dom gå sönder ?
Det är ju insidan jag vill få ren för de ser hemska ut efter en använding typ ( nackdel met vitt) :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I en kraftsamling och långsiktig satsning på svensk dressyr presenterar Svenska Ridsportförbundet ett nytt upplägg för...
Svar
0
· Visningar
58
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
96
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
535
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
214
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka