Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

kl

Åhh nu har jag börjat träna på ett LB:2 program, sååå kul har glömt bort hur roligt det var att iallafall träna hemma på programridning=)

Det går just nu sisådär haha, jag glömmer banan:o men Jorunn hon är på och tycker de är riktigt roligt.
Man få va glad för det lilla just nu=)

Så nu skrittar jag banan med mobilen(banan har jag där i) i högsta högg hahah:rofl:

Denna sadeldjungel ! Jag kollar efter ny dressyrsadel för fullt och har kikat lite på Cliff Barnsby Theoden och även Majestic. Ett märke jag aldrig testat tidigare men nu läst väldigt mycket gott om :) Låter som att de är underbart mjuka och sköna.

Har du provridit några fler modeller än Theoden ? Hur tycker du den/dom är ?

Vad jag läst mig till så ska de passa ryggar som är lätt svängda/åt det rakare håller. Stämmer det med vad du sett ?

Finns tyvärr inte så mycket information att finna om sadlarna på nätet. Beror kanske på att det inte är ett hett "innemärke". Bristen på att inte så många verkar saluföra märket gör det tyvärr också lite svårt att ordna med provridning.

En kompis till mig fick en Jeffries utprovad. Den såg ruskigt skön ut! Det märket är tydligen stora inom gångartssadlar, typ till saddlebred och såg väldigt välgjord ut! :)

Jag har bara provat just modellen Theoden, så jag vet inte hur Majestic känns. Min häst har en rejäl manke som är både hög och lång men ganska smal. Ryggen är hyfsat rak men inte spikrak.

Vår Theoden är otroligt mjuk och skön. Lite som att sitta i en soffa faktiskt :) Man blir väldigt ombonad på något sätt. Jag kan tänka mig att vissa skulle känna sig låsta, men jag får bara en skön känsla. Smaken är ju som bekant delad.

Det är inte så många i Sverige som rider i Barnsby-sadlar och jag tror att det bara finns två återförsäljare. Man hittar nog mer information om man ger sig ut på engelska sidor. De är ju världens äldsta sadeltillverkare och kunglig hovleverantör i England, så det borde finnas en massa info "out there" om man letar.

Mja... nu strämmer nog inte det med låren riktigt på mig iaf:) Är pinnesmal med långa ben, men skav har jag haft ändå:crazy:
På mig hjälpte det med en flatbacksadel. Ju djupare säte desto mer skav, fy o blä. Rider nu i en Childeric fatback och skaven är väck. Inge mer svid när man kissar:angel:

Vad kul, det är roligt att rida igenom ett program lite då och då. Har anmält mig till en LB:3 och jag gillar egentligen inte programmet, men tänkte att det är grannklubben som ordnar så då får man passa på. Så idag har jag också ridit lite program, eller delar av det, kommer inte ihåg hela.

KL

Jag har fått en del kommentarer om att min häst har bra galopp, men den behöver stärkas, hon har lite svårt att sätta sig i den. Jag kör det gamla vanliga, många fattningar (av superkvalitet givetvis :angel: ) och tempoväxlingar, även lite längre galoppsträckor utomhus. Jag har ridit lite förvänd galopp, då det känns som en utmaning både för mig och hästen, sitter jag rätt och är noggrann så klarar hon det bra.

Det jag undrar är om det är stärkande för hästen? När man rider förvänd galopp, vilket ben får ta i mest? är det något särskilt man ska tänka på?

Förvänd galopp är mkt stärkande ! Förutsatt givetvis att det sker i rätt balans ! Hur långt har du kommit rider du genom hörn och på serpentin eller vart är ni ? Det är viktigt att man anpassar övningen utifrån hur bärig och balanserad hästen är , eftersom man som ryttare i förvända övningar inte får bli för "försiktig" dvs man måste våga rida hästen rak i övningen (rak som i rakriktad trots böjt spår och du måste då våga ta den för innerhjälpen inte bara vara tacksam att den rullar på utan att slå om typ ) och då måste ju hästen också vara i balans För det kravet s.a.s

Senast ändrad:

Tack för snabbt svar! Vi rider genom hörn, och på stora mittvolten. Har även ridit som i en så stor åtta som ridbanan tillåter, så då blir ju ena volten rätt galopp och sen in i den förvända. Hmm jag tror jag förstår vad du menar, hästen ska inte vara som en banan med rumpan utanför voltspåret?

Funderar på om jag verkligen vågade ha henne hyffsat rak, kanske inte.

Mitt sto är inte så stark i galoppen än -och svagast i framförallt vänster. Vi kör en del övergångar skritt-galopp-skritt och även olika linjer i förvänd. Men nu de sista två träningarna så har vi fått lite tips på övningar som känts bra för oss.

* 10-metersvolter, då måste hon korta sig något själv för att komma runt.
* Galopp på fyrkantspåret, på långsidan ställa inåt (ganska mycket) men kroppen ska fortsätta vara rak och mata på framåt -alltså inte framdelen in/öppna, utan bara halsen. Svårare än man tror, särskilt i det svaga varvet. Nyttigt för mig som ryttare också då jag måste tänka på att rida rakt framåt med min kropp och inte vrida mig.

kl på mig själv

Red utomhus även idag, underbart väder så det gäller att passa på så länge det varar.
Lilla damen gick riktigt fint och jag kunde komma till ridning i framförallt galoppen idag. I högergaloppen (som är hennes starkaste just nu) så kunde jag sitta längs långsidorna och bara "rulla på" och känna att hon var rak under mig, ihop i kroppen, helt jämn i tyglarna och jag kunde verkligen känna båda sittbenen i sadeln. Härlig känsla!
Annars körde vi på övergångar skritt-galopp-skritt och det är ju inte perfekt men hon gjorde ett par jättefina både fattningar och avsaktningar.

Den andre var en riktig :devil: idag, red ut med ett (som tur var) stabilt sällskap. Han brukar vara jättesnäll att rida ut på men idag var han högt och lågt. Först släppte han knappt upp mig i sadeln, steppade som en tok så fort det var nåt som hände och "hotade" att både sticka och bocka -vårkänslor någon?? :p

Ninnurur;
Får kika lite på dem också, tack för tipset :)

Hellas;
Jag har också bara hittat två återförsäljare och i helt fel del av landet tyvärr. Vill så gärna testa en, både för mig och hästens skull för att se hur den passar oss ! Ska höra mig för om de har någon tur planerad till "min" del av landet.

Jag fick rida en rolig övning på en träning i somras, och den gav effekt typ på en gång! :)
Ritade en bild för att förklaringen ska bli enklare. Lägg ut 4 bommar på stora mittvolten men lämna spåret fritt på ena långsidan. Starta alltid övningen över bommen på motsatta långsidan. Varv 1 ska man galoppera lugnt och jämnt över alla bommar ett varv, efter att ha passerat startbommen tar man nästa varv utanför bommarna och känner hur galoppen bara flyter. Passera över startbommen en sista gång och sista varvet rids innanför bommarna. Där samlar hästen upp sig naturligt och galoppen kortas men rundheten bibehålls.
69802_10151569469410712_784220834_n.jpg

Efter att ha ridit igenom det här i båda varven några gånger så gjorde vi trevliga "nästintillpiruetter" i galopp och regleringen blev mycket mjukare och naturligare! Samlingen och rumpstyrkan kom som med av bara farten :)

Förvänd galopp är super. Vi jobbar även med skänkelvikningar i galopp på fyrkantspåret. Att jag flyttar in henne några meter och sen tillbaka. Har hjälp mycket att hon inte ökar iväg på långsidorna utan fick börja tänka lite. Vi haft stora problem med bärigheten i galopp, men det kommer sakta med säkert

*kl* jag söker oxå tips. :) Min häst fattar inte galopp från skritt på rätt sätt, han för inte fram inre bak som han ska utan gör ngn form av dubbelstamp istället. När han väl är i galoppen så har han inga problem att samla sig som han ska utan det är just i fattning från skritt som han har fått för sig att göra så här.:( Är det någon som har en bra övning där man underlättar för honom? Vi har provat att fatta med tagen bakdel men det hjälper inte. Om vi fattar lite ur öppna så blir det bättre men inte helt bra fortfarande.

Testa att göra en liten volt tillbaka och fatta precis när du är i skärningspunkten till det nya varvet.
Det fick jag göra när min ville dubbeltrampa i fattningen från trav -men borde funka från skritt med.

Kl
Är så nöjd med dagens pass! Åkte till ridhuset och red en timme. Första dressyrpasset på vanligt bett på månader och det har gett resultat. Visst fick jag jobba mig ordentligt varm, men hon gick bitvis riktigt riktigt bra.

I slutet var den förvända galoppen så bra att jag la in en byteshjälp och hon bytte galopp:love: det har vi aldrig ens försökt oss på innan. Så jag var tvungen att se om det gick att göra igen och bytte galopp tre gånger till i båda varven. Fy vad stolt jag blev över min lilla ponny. Öppnorna och slutorna är dessutom redan så mycket bättre än för 1,5 vecka sen. Ser fram emot torsdagens träning.

kl

Om hästen plötsligt börjar byta orent åt ena hållet men alltid har gjort rena byten förut, bör man misstänka att något inte är som det ska med hästen då? Eller är det något de kan bara "komma på" sådär plötsligt? (Läs: är det något som kan hända när man håller på och leker med byten men inte vet riktigt vad man gör egentligen? :o )

Nej det tror jag inte han är, han fattar på hjälpen med bra framåtbjudning. Jag kan erkänna att han har varit lite bakom hjälperna pga slarv från min sida, han är så het och då fuskade jag omedvetet, men efter att vi upptäckte det så har jag varit noga så nu svarar han direkt på hjälpen framåt både i trav och galopp. Han gör fina fattningar i trav men just från skritt så sätter han sig lite som i levad istället för att fatta med inner mer inunder sig. Det är jätte svårt att känna för det känns som han sätter sig fint i fattningen men han gör ngn konstig habrovinkel ändå.:confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
370
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.