Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Problemet med sprengers stänger tycker jag att de är så jäkla tjocka ?
Jag har en stooor häst med liiiten mun , fick leta som en idiot när jag flörsya letade stång , för att hitta en smalare och ändå var den inte så smal som jag hade velat . Hade dock snäll port som du visar men han gillade inte tungfrihet alls även om det kändes skapligt första tiden och han var helt okomplicerad i sig att skola in på kandar . Bytte sen till en stång som är utan tungfrihet - svängd och jätte jätte smal . Han älskar den stången ! Tyvärr har jag inte sett ngn stans dessa säljs - jag köpte mitt av en vän som köpt det i England ...

Fiorano : det jag menar är att ska du ha bridongen också oledad i kombo med stång kommer du få känslan att typ styra en fyrhjuling . ... Det låter otroligt stelt när stången är med i bilden , du vill kunna ställa i små fin detalj med bridongen .
Sprengers test center är guld !

Senast ändrad:

Ja det här med bett är onekligen en djungel! Alla hästar gillar ju olika dessutom, så det är ju svårt (och dyrt) att hitta rätt. Jag upplever dock att de flesta gillar bett med lite tyngd i istället för de som är lite fladdriga. Men visst är Sprengerstängerna lite tjocka och jag har den tillsammans med ett smalt tredelat bridongbett. De riktigt smala stängerna är som du säger inte så vanliga i Sverige, tror jag sett att Albion har en riktigt smal variant, men vart de säljs är en annan femma. :confused:

Den där cykelstyrekänslan tycker jag att jag har haft tidigare på hästar jag ridit med raka bett öht. Men Barbie ger inte alls den känslan med det raka. Ja ja, det är nig bara till att testa och prova allt jag kommer över:). Är inte förrän till sommaren jag tänkte köpa kandaret ändå. Vi är liksom inte riktigt i "kandarsamling" än ridmässigt men eftersom hon är väldigt bestämd med vad hon gillar och inte gillar i bettväg tänker jag att det är lika bra att börja testa sig fram i tid:).

Är nog hemskt individuellt det där men jag håller med Smulan, många av mina hästar har helt klart föredragit tjocka bett o även tjocka sprenger stänger. Grå gick med en riktigt tjock med korta skänklar, det enda han gillade. Lilla Svarta gillar också bett med tyngd i men till att prova kandar har vi inte kommit än!

Jag menar ju inte att cykel styres känsla är = rakt tränsbett öht . Rider själv på rakt tränsbett ibland och har gjort mkt på vissa unghästar rakt av genom åren . Det jag menar är att ett sånt i kombo med kandar stång inte blir lyckat utifrån hur betslings kombon i sig är tänkt att fungera . Du får prova dig fram men jag tror som sagt inte på det när vi pratar kandar för det går inte att förlita sig på då hur hästen funkar på tränsbett i sig , för blir helt annorlunda ändå i kombon kandar betsling .

Samma sak ang tjocklek på bett : när det gäller dubbla bett handlar det ju till syvende och sist med hur hästens mun får plats med allt . Varg tänder är uteslutet förresten ;)

Är du familjär med ridning på kandar sen tidigare osv ?

Senast ändrad:

Tack Smulan och Nova! :D

Det bästa var nog faktiskt att han skötte sig så fint på framridningen, det var jag som till en början satt som en likstel hösäck och studsade runt för att jag trodde att han skulle missköta sig, men icke, han var så snäll så! Så efter en stund så kom jag till mycket bättre ridning men jag studsar så förbannat i sadeln nu, tror att det är pga lite överflödskilon på mig.. eller så är det pga min hästs fantastiska gång eller så behöver ja en ny sadel ;)

Fick en miss i första mellantraven, tryckte på lite för mycket och han tog galopp men kom tillbaks ivf. I övrigt så kan man ju alltid förbättra saker men med tanke på att han de senaste veckorna knappt gått, dels pga att jag varit vrålförkyld och att det hänt lite privata saker som gjort att man inte orkat rida så som man borde så är jag supernöjd med honom!

Extra kul var att Norpans uppfödare var där och kollade, hon har ju aldrig sett honom live eller träffat honom som vuxen. Och han visade såklart att han den trevligaste killen i världen, om något påflugen ;)

Norpan hälsar till den svarta att om bara den som sköter träningen skärper till sig så är hon snart ute på banorna ;) och Mini hälsar till Harriet att hon får se till att träna på ordentligt om hon ska slå honom ;)

Haha, hon ska kollas här i munnen framöver för jag har faktiskt inte gjort det sen jag fick henne:o. Men hon var nykollad av Ylva Rubin när jag fick henne så jag antar att eventuella vargtänder inte finns på henne. Kan inte känna några iaf:p. Just att det blir så mycket i munnen med kandar är lite problematisk med liten ponny så det är inte säkert att hon funkar med det alls kanske.

jag har ridit en del på kandar för läääängesen. Alltså slutet på 90-talet i skolan:D. Men är väl inriden på två tyglar med gramanen. Även om jag inte ridit på graman heller sen jag skaffade ponnisarna.

Ja skyll på sadeln! Det gjorde jag med, så nu har jag bytt. :angel: Det bekymret åtgärdar vi illa kvickt vet du väl? Lägligt vore ju vårt meeting.. (som för övrigt anmälan har öppnat till och tycks bli fullt snabbt...)

För övrigt gjorde ni ju en strålande start, härligt att han skötte sig så fint!

Ha haha visst är det sadelns fel! ;) Undrar bara om min sambo håller med oss :angel:

Ert meeting är ju när jag jobbar ju! Men anmälde till Lb2 klassen på fredagen, då börjar ja kl 13.54 så det ska ja nog hinna hem till ;)

Apropå rak stång. Undrar lite över skillnaden mellan dom som är svängda uppåt och dom som är svängda framåt? Jag har bara testat den som är böjd uppåt. Noterade nämligen att min tandläkare använde den som var svängd framåt.

Om du har en häst som är grund i gommen och som vill ha tungfrihet är det bättre med en som är vinklad framåt.

KL
Angående stänger generellt så får man prova sig fram. Bara för att en häst har lite plats i munnen betyder det inte automatiskt att den föredrar en smal stång. Min är grund i gommen men har alltid föredragit en tjock stång (21mm)med lite tungfrihet.
Allra bäst trivs hon dock på träns och baucherbett och det stör mig enormt att inte får välja vilken betsling jag vill ha på tävling utan måste ha kandar.:mad:
Skitsport.

Om du har en häst som är grund i gommen och som vill ha tungfrihet är det bättre med en som är vinklad framåt.

Fast jag menar en rak stång, dvs utan tungfrihet. Dom flesta raka stänger är ju svagt böjda uppåt medan tex globus stång är svagt böjd framåt, båda utan tungfrihet.

lite kl

Har också lite halvt tittat runt på kandar till min foderhäst, hon har typ minihuvud (har fått göra extra hål i C-ponnyns cob-träns :angel:), så min tanke var ju en inte för tjock stång, lätt böjd eller med väldigt liten tungfrihet, storlek 10,5, och korta skänklar eftersom jag inte är van vid att rida på stång.

Men sen läste jag i sprengers katalog, och där står det ätt de korta skänklarna kräver känsligare hand eftersom det blir mer direkt kontakt. Jag har ju trott att längre skänklar = mer hävstång = skarpare, hur är det egentligen?

l

Men sen läste jag i sprengers katalog, och där står det ätt de korta skänklarna kräver känsligare hand eftersom det blir mer direkt kontakt. Jag har ju trott att längre skänklar = mer hävstång = skarpare, hur är det egentligen?

Det där har jag också hört. Hmm..undrar vad som egentligen stämmer.:confused:
Jag har en sprengerstång med 9 cm långa skänklar som har funkat bra på min häst. Jag köpte den inte pga skänklarna utan mest pga att den är så tjock. Förra sommaren var jag på kurs för Arthur Kottas som tyckte att det var alldeles för skarpt med så långa skänklar så jag bytte stång med min tränare som har en exakt likadan fast med 7 cm långa skänklar.
Då upplevde jag att min häst blev lite lägre i formen med den stången med långa skänklar. Hmm..tror jag måste byta tillbaka och prova igen med långa skänklar för att se om det verkligen är skillnad.

fast det borde väl vara så att kortare skänkel så kommer kontakten snabbare och med längre så tar det lite mera tid innan kontakten kommer. Men med den längre kan man ju få en större kontakt eftersom det finns mera att ta av så att säga..
så tror det är det som menas att det blir en snabbare effekt på korta och om man då är van att rida på lång och byter till kort så blir det ju "skarpare" tills man lärt sig de nya nyansera på den stången :)

Kort=skarpare, pga snabbare inverkan, men mindre stark.

Lång=segare men mkt starkare och hårdare inverkan eftersom hävstången är så lång.

9 cm är väldigt långt, 7 är standard och 5 kort (sk babykandar).

Fast det är ju inte obligatoriskt med kandar förräns i msvB4. Alla mvsC får du rida på träns samt msvb123.
Ingen domare dömer heller ner bara för att du rider på träns. Jag har skrivit för domare i msvC och inte ovanligt att de är mer negativa mot att folk ska ha kandar när de inte behöver.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
370
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama