Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Många hästar har nog busat till det redan som unghäst eller utsatts för diverse andra olyckor som kan ställa till det, framför allt om man är ""vanlig dödlig" som ryttare och har en häst som inte är supertränad så uppstår snabbt spänningar som med tiden kan bli större saker. Let's face it - få av oss rider korrekt!

Ådi går ju ändå svår klass, och har placeringar i det trots sin snedhet! Men han har också varit med om en bilolycka som ung samt att vi fastnade i ett elstaket förra året under en uteritt och jag är svag i min högersida. Finns många faktorer som kan göra en häst sned. Precis som vi människor har små skavanker. Det är sällan speciellt allvarligt men det går ofta att förbättra med lite "korrektion" och rätt träning. De flesta hästar kan prestera och vara fräscha ändå, precis som min. Jag är övertygad om att det är bra att "titta till" hästarna emellanåt tills vi alla lärt oss rida som gudar ;)

Det gör mina med, dvs. svårklass. Det är inget ovanligt att rida svårklass... En duktig ryttare kan rida alla typer av hästar, har inget med vilken klass dem går. Det finns massor med ryttare som är betydlig bättre på att jobba en häst rätt och inte tävlar än många svårklass ryttare. Jo, det kan jag tänka mig att du är svag i höger. Jag har en häst som du har ridit och den är otroligt ojämn, men vi jobbar på det. ;)

Det var lite det jag menar, det finns ju saker som kan hända, precis som din. En olycka eller halka kan sätta sina spår, fast det har ju inget med själva ridningen att göra.

Absolut finns det många duktiga ryttare som inte tävlar och många usla som rider svår klass ;) Svår klass-nivå är inget ovanligt, men det är betydligt fler som inte är där än :)

Olyckor som skapar snedgeter eller dylikt ger ju en sämre ridförutsättning och har hästen fått gå och felbelasta så blir den även felmusklad vilket definitivt kräver bra och genomtänkt ridning för att det ska bli bra i längden.

Nu blir jag nyfiken på vilken häst det är? :)

blandar du inte äpplen och päron nu?

de flesta moderna ryttare använder sig av seriös Et eller liknande i förebyggande. Handlar därmed inte om ngra konstigheter utan som komplement till veterinär koll. läs gärna mitt inlägg igen. eller har jag missförstått dig i ditt resonemang?

Tack för alla intressanta tankar kring detta. När det gäller kiropraktik så kan det nog vara en god idé att försöka använda en som är knuten till ngn klinik. Precis som Waco nämner så får känslan av att mina "petar lite här och där".
Min tränare använder sig av en kiropraktor/ vet som ska vara helt fantastisk. Där är det tydligen inte tal om att peta, denna böjer tydligen rätt brutalt, typ tar stöd mot en vägg osv...

Jag bor tyvärr så dåligt till geografiskt att jag har ganska långt till närmsta klink vilket gör att man drar sig lite för att åka så länge det inte är stora problem, vilket det ju oftast inte är när det gäller hästar där man väljer ngn form av alternativbeh i första hand. Fast nu har jag ju börjat tänka om speciellt, med tanke på att det oftast landar på några tusen ändå för en beh.omgång....(det verkar ju onekligen som om mina tar bra betalt...) då kan jag ju lika väl ta kostnaden för att åka till klinik och kanske till på köpet få ett resultat... :angel:.
Har väl också dratt mig lite för det då hästarna är s.a.s kliniskt u.a
Den ena är dock rejält sned efter att ha halkat på isen för ngt år sedan (tycker inte att detta blivit så mkt bättre efter beh.) Den andra hästen har en liten medfödd karprygg, som dock i stort sett inte syns idag, ingen som behandlat honom har dock sett eller kommenterat detta...

Ngt som jag tycker är lite märkligt är att Equiterapeuten har ALDRIG sett hästarna i rörelse...dvs dom skulle ju teoretiskt kunna vara både halta och lytta...Kiropraktorn ville ju iaf se hästarna på rakt spår i skritt och trav.

Konstigt.
Min equiterapeut böjer igenom hela hästen, klämmer igenom alla leder och senor samt tittar på den i rörelse, både på volt och rakt fram.
Han masserar, använder nålar, laser och manipulerar så att det knakar och brakar till rejält.

Fick i princip en ny häst efter att han lossade länden och nacken. Tyvärr tillhör ju även jag den kategori ryttare som rider lite halvkasst och är lite svagare i vänster sida.:cool:

blandar du inte äpplen och päron nu?

de flesta moderna ryttare använder sig av seriös Et eller liknande i förebyggande. Handlar därmed inte om ngra konstigheter utan som komplement till veterinär koll. läs gärna mitt inlägg igen. eller har jag missförstått dig i ditt resonemang?

Jag kanske var lite otydlig, förlåt isåfall :angel:
Klart att det är bra att gå igenom hästarna, jag använder själv den typen av behandling. Men blev lite irriterad när folk slår sig för bröstet (Waco). Att anta att det är ryttarens fel om man behöver gå mer än 1 gång, är lite att kasta sten i glashus.
Som jag skrev i första inlägget så har jag goda erfarenheter gällande denna typen av behandling. Sen tycker jag att det är upp till varje hästägare att anse vad som passar till sin häst :)
Tror att det är även viktigt att man hittar någon som man känner passar, jag är JÄTTE nöjda med mina (går till mer än en pers). Att man ska känna tillit till den som utför behandlingen, precis så som du gör med din behandlare :D

Jag kanske var lite otydlig, förlåt isåfall :angel:
Klart att det är bra att gå igenom hästarna, jag använder själv den typen av behandling. Men blev lite irriterad när folk slår sig för bröstet (Waco). Att anta att det är ryttarens fel om man behöver gå mer än 1 gång, är lite att kasta sten i glashus.

Ursäkta mig jag måste ha skrivit luddigt, för var har jag sagt det? Jag har skrivit att jobbar man inte hästen efter rekomendationerna efter så kan man få tillbaka problemen. Hästen kan också givetvis halka igen, eller att hästen är så pass sned att det tar ett par gånger innan man får till det. Nu behövde jag inte åka tillbaka med min häst då han ansåg att det inte behövdes. Det betyder väl inte att jag är något under, bara att min hästs snedhet kan jag förhoppningsvis hålla i shack då den inte var allt för komplicerad. De andra två jag varit inne med har dock fått göra återbesök.Den ena var rak och fin, den andra har sitt i nästa vecka och kommer troligtvis korrigeras igen.

Jag kan tyvärr inte berätta det pga tysnadsplikt. Eftersom det är en tillridningshäst och inte står i min ägo... Speciellt i ett forum.. :cool:

Men det är helt okej att smutskasta mig på ett forum hursomhelst?
Tror jag vet vilken häst det handlar om... Är det den så kommer inte den snedheten från mig. Den fanns där långt innan och hästen blev bättre den korta tiden jag red hästen (ett par månader för mer än ett halvår sedan). Uttryck dig inte så när du inte har historiken eller ens sett mig jobba hästen, tack.

Fast personligen så aldrig att jag hade velat ha en ET som böjer om vi nu pratar böjprov . Om den inte är veterinär . Aldrig ! Varför ?

Ett tips angående bilen: se till att du har stöd för höger arm som tvingar dig att räta på dig! Jag har ju diskbråck och får ont när jag kör långt, just för att jag ofta sitter och hänger åt höger. Jag har en v70 och brukar ta en lagom stor kudde och lägga på mittkonsolen för att stötta upp :) Iofs så vet du säkert det här redan men en påminnelse skadar inte ;)

Problemet är just att jag "hänger" på mittkonsolen med höger sida. Så pass att jag känner det i höger sittben efter långa pass. Så jag skulle egentligen nog behövt den där kudden på vänster sida. Men faktiskt aldrig något jag funderat på tidigare att en kudde kan hjälpa, ska provas! Tack för tipset:).

Meningen med kudden är ju att det ska bli en högre höjd att hänga på och därmed så rätar du på ryggen automagiskt :)

Du verkar ju helt missat hur man beter sig på ett forum, direkt smutskastning, som du säkert inte ens skulle kunna säga till personen i fråga, är verkligen inte ett trevligt sätt. Du verkar ju sätta dig själv på väldigt hög piedestal så man kanske inte ska klanka på andra då?

Hmm försvann lite inlägg under tiden jag skrev. Detta var menat till Rostad inte Waco

Det gör mina med, dvs. svårklass. Det är inget ovanligt att rida svårklass... En duktig ryttare kan rida alla typer av hästar, har inget med vilken klass dem går. Det finns massor med ryttare som är betydlig bättre på att jobba en häst rätt och inte tävlar än många svårklass ryttare. Jo, det kan jag tänka mig att du är svag i höger. Jag har en häst som du har ridit och den är otroligt ojämn, men vi jobbar på det. ;)

Det var lite det jag menar, det finns ju saker som kan hända, precis som din. En olycka eller halka kan sätta sina spår, fast det har ju inget med själva ridningen att göra.

Har du någon gång själv ridit svår klass? När och var isåfall för jag har iaf inte hittat några resultat?

*kl*

Har suttit och kollat på vilka tävlingar jag ska kunna rida i år. Juni är en bra månad fördå finns det fyra tävlingar. Sen finns det en i augusti, en i spetember och en i oktober. Om jag nu hade varit en mer utpräglad tävlingsmänniska hade jag förstås kunnat köra 20 mil enkel resa för att rida nån liten skitklass. Men det kommer aldrig att hända. Jo möjligen när jag kan ta med båda hästarna. Kanske.

Knapplån

JAAAAAA min sadel har kommit nu:D:D
Ut snart å rida lite i den=)

Herregud du måste flytta från den där obygden!:crazy: 7 tävlingar på en säsong???

kl
Waco, den där rostad är ju verkligen helt rostad i skallen, uttalanden som såna gör ska man lämna därhän, finns ju ingen verklighetsförankring iaf.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst