Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

KL

Nu fattar jag ingenting - mitt inlägg i väldigt sansad ton om att jag tyckte att rostad var väl personlig i sin kritik plockades bort, men rostads skittaskiga inlägg finns kvar. Vad tänkte moderatorn nu?

Herregud du måste flytta från den där obygden!:crazy: 7 tävlingar på en säsong???

.

Visst borde jag göra det:D. Men så länge jag bara rider pytteklasser känns det som om det kvittar lite. Har insett att jag inte är så hemskt utpräglad tävlingsmänniska. Är precis lika roligt att träna:).

Jag kastar in en liten fråga här då det kändes onödigt att starta en ny tråd.
Har planerat att debutera en liten tävling med min ponny till sommaren och saken är den att jag ej tävlat på... 5(?) år och har inte riktigt hängt med på alla "nyheter". Jag är alltså överårig ponnyryttare och har hängt med på att man utan problem kan tävla sin ponny i hästklasser nu för tiden (har bara tänkt rida någon lb för skojs skull så om det är utom tävlan som ponny eller inom tävlan som häst har ingen betydelse). Frågan är vad man nu behöver för licenser? För klubbtävling ingen? För lokal ryttarlicens? Eller behöver jag hästlicens också? Frågan är i så fall om han skall licensieras som ponny eller häst?

Sen: Något annat nytt?! :)

Tacksam för svar!

Läs TR - står tydligt och bra :) annars ring Svenska ridsport förbundet om du har frågor !

Både du och hästen behöver licens. Något jag inte riktigt klurat ut är hur det funkar att lösa licens till ponny som inte är mätt-allts som häst. Har inte löst nån licens än i år så jag vet inte riktigt hur tdb reagerar på det. I vilket fall som får du tävla ponny bland stora hästar:).

Tack!
Lyckades öppna TR tillslut och har läst mig aningen klokare. Licens till oss båda om det är högre än klubbnivå kom jag fram till.
Det var en bra fråga.. Jag kan tycka att om man löser hästlicens för ponnyn bör man ej behöva mätintyg? Hittar dock ingenting om saken..

Det är samma pris på licensen för häst som ponny det är lite därför jag undrar om tdb ens kommer att låta en lösa licens för ponny utan att mätintyg är gällande. Mätintygen kommer ju numera rakt in i tdb.

Det är samma pris på licensen för häst som ponny det är lite därför jag undrar om tdb ens kommer att låta en lösa licens för ponny utan att mätintyg är gällande. Mätintygen kommer ju numera rakt in i tdb.

Är ingen skillnad på häst och ponnylicens, heter inte ens olika sedan flera år.

Det är fortfarande mätintyget i pappersorm som gäller så TDB kräver inte att det är inlagt där. Det kanske sker när alla ponnyer som är mätta innan TDB rimligen inte finns kvar i livet.
Du kan lösa licens till ponny som aldrig är mätt (som ponny eller häst, valfritt). Däremot måste du kunna visa mätintyget för att få tävla.

Fast jag var in på TDB idag och kollade och då står det att man skall bifoga mätintyg (om det ej finns registrerat på sidan) när man löser licens.
Hursom har jag mejlat ang saken idag på morgonen så inväntar svar får vi se vad som sägs!

Fast jag var in på TDB idag och kollade och då står det att man skall bifoga mätintyg (om det ej finns registrerat på sidan) när man löser licens.
Hursom har jag mejlat ang saken idag på morgonen så inväntar svar får vi se vad som sägs!

Japp, på slutmätt ponny som inte har mätningen registrerad i TDB.

Kopiorna ska visa hästnamn, regnr, härstamning, stambok, ras, födelseår, färg, födelseland och uppfödare. Ej registrerat mätintyg från slutmätt ponny ska bifogas.
http://www3.ridsport.se/Tavling/Licensguide/Hastlicens/

Dvs, är ponnyn/hästen inte slutmätt behöver inget intyg bifogas!

Senast ändrad:

Förra året när jag löste licens på min skulle mätintyg först bifogas innan det var möjligt. Så jag ställer mig tveksam till tt inställningen på tdb är att ponny får lösa licens utan bifogat mätintyg. Misstänker att man måste kontakta förbundet att den aktuella ponnyn endast ska tävlas som häst för att det ska fungera. Kommer att fixa med detta i månadsskiftet så då vet jag säkert hur det fungerar:).

*kl*

Var inne i butiken där jag extrajobbar då och då idag och de hade fått in nya Animokvajer med fracklook. Jag blev kär:D! Tycker att den är sjukt snygg och är väldans sugen på en. Behöver ju faktiskt en ny kavaj dessutom:p. Men jag är inte helt överens med mig själv om det är okej att rida lätta klasser i den..
547921_10200395487361669_1740608846_n.jpg

Jag har sett åtminstone 2 tjejer här nere som rider i liknande eller samma frack-kavaj! De tävlar LB så då kan nog du med göra det!:D

*knapplån* idag roade jag mig med att rida på åttvolt i galopp med "byten" i mitten. Attack tyckte det var jätteskoj :D sen att det inte såg snyggt ut är en annan sak men roligt hade vi. :)

Jag är mest imponerad av att han ens begriper vad jag vill :) för jag har ingen aning on hur man ska göra :P

De kan när de vill ;). Testade med min lilla tant för ett tag sen när jag var ute och busade runt på en äng i snön -körde svaga serpentiner och bytte varje gång vi bytte båge, gick jättefint. Försökte sen göra ett enda byte på bana -hände ingenting XD

Åh den ser läcker ut! Jag har ingen kavaj men känns kanske lite pretto med en sån kavaj till mig:D

Kan du ordna med kort när du har den på dig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama