Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Ja det är ju en perfekt läromästare! :) Hon har ju kommit in på elitidrottsgymnasiet i dressyr också så det blir extra träningar och satsning i tre år nu. Den tjejen kommer rida GP inom 10 år, det sätter jag min högra fot på! :D

Det gör mina med, dvs. svårklass. Det är inget ovanligt att rida svårklass... En duktig ryttare kan rida alla typer av hästar, har inget med vilken klass dem går. Det finns massor med ryttare som är betydlig bättre på att jobba en häst rätt och inte tävlar än många svårklass ryttare. Jo, det kan jag tänka mig att du är svag i höger. Jag har en häst som du har ridit och den är otroligt ojämn, men vi jobbar på det. ;)

Det var lite det jag menar, det finns ju saker som kan hända, precis som din. En olycka eller halka kan sätta sina spår, fast det har ju inget med själva ridningen att göra.

Vilka av dina går svår klass? Och vem rider? Finns inga resultat...

Vilka av dina går svår klass? Och vem rider? Finns inga resultat...

Jag red utomlands under några år, därför finns det inga resultat.Det är precis likadant hos Lancet, där finns det inte heller några resultat men hon tävlar (har jag för mig). Det var jag som red, dock inte på min häst. Jag en som har gått svår, men är numera pensionerad. Sedan en annan som har gått St. G (msv), dock för några årsedan men med mig.

Intressant att du ridit utomlands. Får man fråga om när du gjort det?
Du köpte ett triangelmärkt sto som gått svår klass och som du tatt föl på. Jag vet du red några Msv B på P, men vilken hade du som gick St G på tävling, inte programridning.

Jag har rätt svårt för när folk skapar ett anonymt nick bara för att de inte kan stå för frågorna de ställer. Men ärligt talat är jag i detta fallet också väldigt nyfiken på svaren:p.

*kl*
Nu drar tävlingarna igång för oss, första nu till helgen. Problemet är att jag blir så fruktansvärt nervös... Redan veckor innan börjar jag må illa och kan knappt äta bara jag tänker på att jag ska tävla :( Detta gör ju även att jag rider sämre, både på framridningen och på banan.

Hur är det för er andra som tävlar? Är ni nervösa? Hur kommer ni över eran nervositet?

*kl*
Nu drar tävlingarna igång för oss, första nu till helgen. Problemet är att jag blir så fruktansvärt nervös... Redan veckor innan börjar jag må illa och kan knappt äta bara jag tänker på att jag ska tävla :( Detta gör ju även att jag rider sämre, både på framridningen och på banan.

Hur är det för er andra som tävlar? Är ni nervösa? Hur kommer ni över eran nervositet?

Jag har blivit sån nu, senaste åren.... När hästen var ganska ny och vi lullade runt i LB klasser så var jag så omedveten och då var jag inte nervös alls. Då gick det bra att tävla och vi var ofta placerade. Nu när jag vet vad hästen kan prestera så blir jag jättenervös och rider som en kratta. Hästen som känner mig rätt väl undrar ju så klart vad som är fel och blir jättespänd och seg:o
Sen tittar jag på alla andra som rider fram och intalar mig själv att vi är sämst och att det kommer gå åt skogen, och sedan, som en väldig överraskning så går det åt skogen:crazy:
Nu har jag haft det lite struligt med ett barn som inte är helt frisk i perioder, så det har blivit si och så med tävlandet. Det gör väl sitt till det med.
Nästa helg ska jag 20 mil bort och tävla och redan nu, när jag rider programmet så blir jag nervös och rider sämre än vanligt:wtf:
Men det är väl bara att tävla på och hoppas att det släpper...

När jag tävlar dressyr kan jag vara nervös innan jag sätter mig i sadeln. Men när jag väl sitter i sadeln är jag fokuserad och nervositeten släpper så länge jag bara koncentrerar mig på hästen. Mitt problem är att jag har en förmåga att titta på allt annat och prata en massa istället för att rida. Mitt sätt att komma ur det är tunnelseende och pratförbud:p. Inne på banan försöker jag koncentrera mig på att rida momenten enskilt sas och koncentrera mig på en hörnpassering i taget typ.

Slutade tävla hoppning för många år sen för att jag var så nervös att jag kräktes på framhoppningen. Det handlade dock mest om att jag var rädd att slå ihjäl mig. Den rädslan finns inte riktigt kvar när jag tävlar dressyr.

KL

Nästa vecka ska jag hämta upp mina pållar igen -glad! :laugh: Ska bli så kul att dra igång igen, och sedan i slutet av maj ska den stora åka på utbildning en månad :up: :D

Det där känner jag igen, att man tittar på alla andra och känner sig sämst...

Fiorano: jag har märkt att jag funkar bättre om jag får vara helt själv innan jag börjar rida, alltså fixa iordning häst och mig själv inte prata med någon. Då tappar jag liksom helt fokuset och babblar istället :o

Huuu jag vet inte varför jag tävlar ens, ska man vara såhär nervös?

Jag brukar bli rätt ordentligt nervös, men när jag väl kommer upp på hästen blir det bättre. :) Försöker bara fokusera på mig och hästen, inte kolla så mkt på andra. Jag måste ha planerat innan hur jag rider fram, annars blir det bara pannkaka. Det underlättar att jag har en klar plan i huvudet! Sen ser jag till att ha tydliga mål satta, t.ex. att komma över 60%, få pålle i en avslappnad form på framridningen, komma ihåg programmet osv. Och så brukar jag tänka hur roligt det är att rida o visa upp den fina hästen jag sitter på! :love:

Ska rida programridning imorgon och nästa vecka är det dags för säsongsdebuten! Ska bli kul! :D

Det är ju verkligen så skitdumt... Sen när jag tittar på filmer så ser jag ju att vi inte är ett dugg fula... vilken surprise efter att ha ridit på den hästen i 13 år, hon lär ju se ut ungefär som hon alltid gör:D

Nä min nya plan inför den här säsongen är att inte tänka tävling utan tänka träning. Jag tränar för att tävla och det är inte alls nån bedömning som sker...:idea:

Jag kan inte uppbåda nån nervositet för att tävla dressyr för vad är det värsta som kan hända? Att hästeländet hoppar ut? Då får man väl rida in o rida klart utom tävlan...:D Men däremot hoppning...då undrar jag varje gång vad jag gett mig in på men med lilla nya nu så verkar även den känslan släppa, hon bjuder ju på så käckt på hinder o då är det ju kul att hoppa!

Det handlar nog om vilka krav man har på sig själv, mina krav är ju mer på att nolla i hoppningen o sen i terrängen medan dressyren är nåt "lätt" som man stökar undan på förmiddagen!:D Den känslan har jag med mig även på vanliga dressyrtävlingar. Praktiskt kan jag tycka.:up:

Det är ju verkligen så skitdumt... Sen när jag tittar på filmer så ser jag ju att vi inte är ett dugg fula... vilken surprise efter att ha ridit på den hästen i 13 år, hon lär ju se ut ungefär som hon alltid gör:D

Nä min nya plan inför den här säsongen är att inte tänka tävling utan tänka träning. Jag tränar för att tävla och det är inte alls nån bedömning som sker...:idea:

Du är så självkritisk, och det är ju sunt i lagom mängd, bättre än andra hållet, vi vet ju hur det blir när man inte har så höga krav på sej själv ;)

Ni är fina och det kommer att gå bra :up:

Ja jag vet, det är helt dumt... Jag blir nästan lika när jag ska rida för en ny tränare oxå... Borde ha stannat på LB nivå, allt var mycket enklare då :D

Fy! Nu är jag skakis, men väldigt glad! För jag o Bammy har travat! Skritten funkar bra nu, kan lägga till skänkel o påverka henne utan att hon blir osäker. Så idag var det dags för trav! Min kompis höll i linan, o Bammy gav mig både den berömda blicken, o hennes berömda öra (Hon vinklar ner örat som en cocker spaniel när hon är osäker eller ser nåt läskigt). Men jag hade bestämt mig! Så vi började väldigt trevande, men när jag kom på att det är bra o andas, o började rida lätt istället för att stå upp, o allt vad det medför. Så började hon söka sig neråt o var riktigt tillfreds det sista varvet. Så duktig o klok häst! Det märks så på henne att hon vet att jag sitter på liksom, för hon gör absolut inget för att jag ska åka av, innan har hon skjutit rygg när saker o ting har varit läskigt. Men med mig bara hon stannar, vilket gör att jag vågar mer o mer :)

Vad roligt, härligt att det går framåt! :) Jag blir dock nyfiken på om det har hänt något som gör att hon är osäker, eller om det är du som är osäker? Hade du henne inte utlånad eller blandar jag ihop det? :crazy:

Vad hände med han som skulle ha henne på foder (han som har en arm)? Du hade ju sådana förhoppningar på att de skulle ut och tävla :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama