Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Haha det är mest därför jag har det också. :p Min gör det visserligen inte när jag rider men om han står och väntar eller när man leder honom så hamnar allt i närheten av munnen inuti munnen. Jag har inga tyglar utan bitmärken. :cool:

Jag har ett kombibett från Globus också (mitt handbromsbett :D ) där han har lyckats få tag i stången som stabiliserar skänklarna. Han fipplar och glappar ofta med underläppen :D

Fast han biter aldrig på nåt annat, det är mest när han är uttråkad när jag rider :p Men jag står ut, han kommer nog inte bättra sig ;)

KL

Hur gör ni som väldigt lätt får prestationsångest? Hur hanterar ni det?
Jag håller på bli galen på mig själv!
Jag blir nervös och får prestationsångest när jag ska rida för min nya tränare bara för att hon är så duktig, så då känner jag mig som skräp.
Sen att hon är en gammal tant och tränat hur mkt som helst hela livet ja det bryr sig inte min hjärna om.
Idag skulle jag rida lektion igen, hade fortfarande någon typ av grund nerverositet som gör att jag glömmer bort ridvägar osv fastän jag egentligen vet vad hon menar :o
Men så kommer en av tränarens inackorderingar och ska rida på banan samtidigt som min lektion.
Självklart är även denna person jätteduktig och har en jättefin häst och ja jag kan inte rida då!
Jag blir så himla spänd och nervös och ja ni kan ju räkna ut själva vad resultatet blir.
Skit skit skit!

Hur fasiken ska jag komma över det här?

Jag blir också nervös när jag ska träna -jättedumt egentligen eftersom jag tränar för att få hjälp, men samtidigt vill man ju att träningen ska gå bra och man vill visa att "titta här vad vi har jobbat sen sist". Jag märker även att jag tappar i förmåga när jag inte är ensam när jag rider för jag vill att det ska gå bra när andra ser, men ansträngningen att "rida fint" gör ju bara att jag slutar rida och hästen går skit istället ;) :banghead: samma om det kommer fram en kamera XD
Nu ska jag byta stall på torsdag och då är det nästan värst, man kommer till ett helt nytt ställe och vill inte ge intryck av att vara oduglig.
Jag tror att man måste försöka stänga ute de andra, notera att de är där så att man inte rider över dem men sen är du i din och din hästs "bubbla". Sluta inte rida för att andra tittar. Sedan när man rider flera samtidigt så är nog de andra egentligen allt för koncentrerade på sina egna ridpass än att sitta och garva åt dig eller mig -även om man inte tror det då.

KL

Hur gör ni som väldigt lätt får prestationsångest? Hur hanterar ni det?
Jag håller på bli galen på mig själv!
Jag blir nervös och får prestationsångest när jag ska rida för min nya tränare bara för att hon är så duktig, så då känner jag mig som skräp.
Sen att hon är en gammal tant och tränat hur mkt som helst hela livet ja det bryr sig inte min hjärna om.
Idag skulle jag rida lektion igen, hade fortfarande någon typ av grund nerverositet som gör att jag glömmer bort ridvägar osv fastän jag egentligen vet vad hon menar :o
Men så kommer en av tränarens inackorderingar och ska rida på banan samtidigt som min lektion.
Självklart är även denna person jätteduktig och har en jättefin häst och ja jag kan inte rida då!
Jag blir så himla spänd och nervös och ja ni kan ju räkna ut själva vad resultatet blir.
Skit skit skit!

Hur fasiken ska jag komma över det här?

Åh jag känner verkligen igen mig!
Jag är precis likadan! Egentligen är jag alltid nervös/ har prestationsångest när jag ska träna för tränare, men självklart är det som värst om man tränar för någon ny. De blir ju så fel för jag rider inte lika bra då när man är nervös, precis som du skiver!

Jag vet inte om det är något vidare jättebra tips, men jag brukar försöka prata/resonera med mig själv ( inte högt men i mitt huvud :p) typ " Varför är du nervös för? Du är här för att träna och få hjälp inte för att visa upp vad du kan utan snarare visa upp vad vi inte kan för att kunna bli bättre... osv"
Ja och så försöker jag lixom släppa pressen på mig själv på de sättet. Hur mycket det hjälper kan jag inte säga men jag tycker ändå att jag lugnat ner mig lite :)

/ Camilla som ska träna för den nya tränaren för typ 4-5 gången ikväll och nu blev tok nervös då hon lästen detta :p

Men nu när ditt bett (läs tänderna:D) är fixat så får du be om att få ett sånt där friskvårds abonnemang istället. Då betalar du en låg kostnad varje månad o slipper få stor chock när munnen måste renoveras!

Ja jag måste göra det. Är rätt bra arg på mig själv att jag imte gjort det tidigare. Min enda lilla tröst är att jag inte fått några nya hål utan det är lagningarna som faller sönder heeeela tiden. Suck. Jag tror att det är en komplott från tandvården att tjäna mer pengar för lagningarna håller inte mer 5-6 år.

*kl*

Måste skriva här också att min Juno äntligen börjar bli riktigt trevlig:). Att göra valack av monstret var verkligen helt rätt och hela han är så mycket mer mentalt avspänd. Blir kanske nån dressyrklubbis till hösten beroende på hur det artar sig.

Kul att det börjar gå bra med Juno :) Jag har inte skrivit så mycket innan men följt lite trådar och läst :)

*KL*

Påtal om dressyrklubbis som Fiorano nämner. När ger ni er ut på tävling med unghästar/nyutbildade första gången?
Inom hoppning gav vi oss ut rätt tidigt och hoppade små, låga banor på P&J med unghästarna för att få rutinen. Men nu när det är dressyr som gäller känner jag att det lixom inte är samma sak, de där små klasserna finns lixom inte på samma sätt inom dressyr som att åka och hoppa 50 cm i hoppning :)

Fast vad kan gå snett på en dressyrtävling? ;) Lite så tänker jag. Därför åkte jag på dressyrtävling som första tävling med min fyraåring. Det är ju skönt att slippa ha hinder man ska skutta över om hästen är oerhört spänd och tittig. På en dressyrbana är det bara att rida runt och se glad ut. :D
Sen får man ju kanske inte räkna med några höga procent heller.

Jag var ute med en unghäst förra året som, fullständigt tappade fattningen på banan, han reste sig, rusade baklänges och avslutade med att sparka sönder dressyrstaketet......Till nästa klass bestämde sig dock den lilla rackarn för att samarbeta och gick in och satte en runda på drygt 68% med en andraplats som resultat. Ibland är det riktigt spännande med dressyr :D

Jag var ute med en unghäst förra året som, fullständigt tappade fattningen på banan, han reste sig, rusade baklänges och avslutade med att sparka sönder dressyrstaketet......Till nästa klass bestämde sig dock den lilla rackarn för att samarbeta och gick in och satte en runda på drygt 68% med en andraplats som resultat. Ibland är det riktigt spännande med dressyr :D

Haha vilken tok!
Men lite charmigt också när de har så stort känsloregister..

Min häst höll på sparka huvudet av domaren en gång med föregående ägare :eek:

Ha ha ja vad kan inte gå fel ;) Är rädd min galning kommer betee sig som NilaD:s häst ha ha :p Och hur lätt är det att sitta ner på en häst som är spänd som en pilbåge och exbloderar i varje hörn så fort man lägger an skänkeln!? Ha ha nä huga vi kommer aldrig ta oss ut!
Måste även försöka hitta ett dressyrstaket att träna på oxå annars kommer vi säkerligen inte ens komma in på banan :p

På våra klubbtävlingar brukar vi ha programträningsklass, alltså man får rida vilket program man vill. Får man problem (tex rädd häst, stökig häst osv) så får man göra om momenten som strular, eller ibland rida om hela programmet om man vill. Jättespända hästar får god tid på sig att se banan och komma till ro.

Tycker det är ett bra upplägg.

Ja en sån klubbtävling hade vi behövt, precis vad jag söker! Får leta runt lite och se om jag kan hitta någon sån i sommar! Har kollat runt lite men tycker det är himla glest på klubbtävlingar inom dressyr, men det kanske kommer :)

Och annars har jag faktiskt funderat på att göra som Jordgubben från Skåne säger att rida utom tävlan :)

Det är ju bara att inse att man kommer få skämmas lite första gångerna :p Han måste ju få komma ut och prova på innan han kan bli bra ;)

Min förra unghäst gjorde nåt liknande. Andra starten någonsin hann jag bara rida in, göra halt och hälsa och ta två travsteg fram innan hon reste sig så högt och snabbt så hon nockade mig och jag fick hjärnskakning. Jag red hela programmet ändå, med bockningar genom i princip hela galoppdelarna och slutade med typ 42% i en LB:1 :D Debuten ett par veckor tidigare i samma program red vi på dryga 58%. Behöver jag tillägga att det var ett fuxsto? :angel:

Jo, allt kan ju hända när det är hästar vi håller på med. Men jag tror du förstår vad jag menar. ;)
Att rida utom tävlan kan man väl göra men enda anledningen jag ser anledning till det är för att man skäms för att visa upp ett dåligt resultat?

Ja menar, en LB, det är bara ut och rida. Jag tror inte man ska fega och vela så mycket, hästarna behöver miljöträning och de behöver träna på att vara på en tävlingsplats. Gör man för stor grej av det så blir det problem.

Dessutom, med en unghäst har du alla ursäkter i världen om det inte skulle gå bra. Värre är det när man kommer ut med en vuxen välutbildad häst och rider runt på 45% eller något ;)

Ja du har ju helt rätt i allt du säger! Kanske bara att anmäla sig då för miljöträningens skull och hoppas att jag inte flyger av eller att vi hoppar ut från banan ;)

Tack för peppingen! Ska se vad det finns för passande i närheten :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama