Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

KL

Söker lite Hjälm erfarenhet av er :d .
Så tänkte höra vad ni skulle rekomendera för hjälm där man får plats med en doughnut . Den jag har nu får jag knappt plats med en knopp på :cautious: . Ska inte införskaffa en ny just idag men framöver mot sommaren. Så vad kan ni rekomendera för hjälm :)?

Jag har en Lamicell som har gott om plats för en donut.
DSC_0006_zpsa9470733.jpg

Rider även med en sammetshjälm från något märke som jag inte minns, där är det lite mer tight om plats men det går.
DSC_0092.jpg

Det funkade tyvärr inte med honom, alls :( Så nu har hon vilat i två månader, sen har jag "renoverat" henne med kiropraktor, hovslagare och hästtandläkare. Så nu känns det bra att sätta igång henne. Hon har inte varit skadad, men väldigt nära. Hon har inte haft passande utrustning tyvärr, så hon har haft allt från ömmande muskler till sår i munnen :( Men jag vill ju låna ut henne igen, men ingen vill ju ha en häst som inte ens går o provrida. Så jag har gett mig själv den nobla uppgiften. Det är jag som är osäker, jag har suttit på dumma hästar som har skrämt mig rejält. Så jag har haft väldigt stora mentala spärrar. Men nu är jag på g, jag har både hoppat o galopperat Leia. Bamora är ju en väldigt känslig häst, så därför har jag inte velat att "vem som helst" ska rida henne, men vi har ett väldigt fint förtroende så jag har litat på att hon inte skjuter rygg som hon annars gjort när hon blir osäker. När hon blir osäker med mig på ryggen så stannar hon, vilket gör att jag vågar fortsätta.

Så tanken är att jag ska långsamt bygga upp henne, iaf göra så att nån kan provrida och få en rättvis bedömning av henne.

Åh vad tråkigt att det inte blev så bra som ni hade hoppats. Men skönt att ni är på rätt väg nu, det är ju en fin häst och det hade ju varit kul om hon fick komma ut och visa sig lite på tävlingsbanorna. :)

Vad trist :( Men som du minns så var vi ju flera stycken som tyckte det lät lite skumt med hans påstådda meriter osv. Bra att du upptäckte det innan det gick längre tid :)

tack bägge. Ja, det var flera som varnade mig, men ingen som kunde komma med nåt konkret. O det finns ju så mkt snack om allt o alla i denna branschen o allt verkade ju bra.. Man får väl se detta som läropengar helt enkelt. Jag hade väldigt gärna sett henne på tävlingsbanan! Det är ju det som är själva planen. Hon är ju egentligen min typ av häst, känslig, lättriden, med mkt motor. Men jag ska inte slösa på en sån fin häst! Räcker att jag slösar på Leia ;) Hade hon varit ett halvblod o varit motsvarande det man vill se hos ett sådant hade hon varit minst lika bra. Så hon kommer duga mer än väl åt mig :) O Leia är likadan o rida, fast tryggare! Jag har ridit förbi en dumper som är igång o som blir lastat med grus av en grävmaskin, o Leia har inte ens ryckt till.. Rocksteady verkligen för o vara 4 år!

Jag tycker det är så himla roligt att få höra om Leia! Jag älskade hennes mormor, Lodor Beti, när jag red på Valla för typ hundra år sedan. Jag minns när hon kom ihop med tre andra ston med lastbilen från England.

jaså! det visste jag inte. Du får gärna komma o hälsa på. Hon är en otroligt trevlig o klok häst :) Mer som en lite busig 12 åring än en unghäst :)

Tack för tipset :) vilken lamicell är det du har för antar att det finns olika modeller :) ska åka ner och prova lite framöver :)

Ja jag har hört mycke bra om dom förr också så det kanske får bli en sån :)

*kl*

Jag är lite bitter. Min plan att köpa fint Passierkandar och ny kavaj har grusats för att tabdläkare helt enkelt är för j-la dyrt. Mutter. Så nu blir det till att göra kandar av ett träns jag inte använder och att fortsätta rida runt i min förstora Pikeurkavaj. ...och när jag skriver den meningen inser jag vilket i-landsproblem detta verkligen är:o. Ja ja, ska unna mig två nya pannband från Paardenbijoux-när jag bara bestämt mig för vilka färger och utförande jag ska ha:D.

Och just det. skumrem till stången-rider ni andra med det? Vad gör det för skillnad?

Jag har skumrem men vet ingen annan som har det, tror det är "omodernt". Gör ingen stor skillnad i ridningen, kanske blir marginellt stadigare.

Jag har också skumrem . Förr var det ju standard att man hade det men numera har det försvunnit .den är ju till för att hindra stången att falla fram och det gör väl stången i stort bara om hästen fibblar mycket med munnen . Det gör inte min men jag tycker ändå det känns bra och stadigare att ha den .ridmässigt är det ingen skillnad i sig .

jag har skumrem =) vet inte om det är någon större skillnad men jag inbillar mig det :)

Jag har skumrem för att Wille inte ska få tag i skänkeln när man skrittar på lång tygel. Om matte är okoncentrerad och pålle uttråkad så hamnar de lätt i munnen istället :angel: Typ bautaläppar/lång tunga ja :D

Jag har skumrem :) Tycker bettet sitter aningen bättre då. I ridningen ingen skillnad.

Många som använder skumrem! Tror nog att jag provar faktiskt, tror att all stabilitet jag kan få i betslingen uppskattas av ponny:).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama