Sv: Dressyrsnackis nr 8
*KL*
Alltså jag blir galen på detta, jag behöver hjälp!
Har en häst som haft mycket orolig mun och huvud och som nu det senaste verkligen har börjat ta stöd på bettet och bli helt stadig och fin i formen ett jämt stöd. Jag rider nu på ett rakt happy mouth bett. Efter att ha läst TR så kunde jag inte riktigt förstå om det räknades som metallkärna i och med att bettet har en rostfri stålwire i mitten och resten syntet ( enligt beskrivningen)
Så jag mailade ridsportförbundet och blev skickad vidare till någon som skulle kunna detta med bett.. Idag fick jag svar:
"Hej Camilla,
Min bedömning är att detta är OK så länge det inte är gummiklätt, det är endast tillåtet på ponny."
De han säger på slutet tycker jag helt motsätter de TR skriver om bett, för visst få bettet vara täckt med gummi på häst? men inte enbart bestå av gummi, de är bara godkänt på ponny... TR säger ju följande "betten skall vara gjorda av metall eller hårt oböjligt plast- eller syntetmaterial och kan även vara täckta med gummi".
Jag känner mig nu tokförvirrad!
Kan jag använda hans mail som OK att rida på mitt happy mouth bett eller vad gör jag?
Jag har köpt ett metallbett som är täckt med svart gummi, men han gillar inte alls de lika mycket tyvärr...