Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag hade för många år sen en Stanfordhäst som åkte helt utan mellanvägg. Då var det perfekt att stå och göra klart allt inne i släpet med gott om plats. Är det inte väldigt trång om man har mellanvägg, även om man flyttar den till sidan?

*kl*

Tränade igår och jag är så glad att jag börjat rida för Mirtai! Hade riktigt fin känsla och det känns som om jag verklige RIDER nu. Me so happy:D!

Här har jag tagit jobbiga beslut. Jag har bestämt mig för att sälja Bamora. Antingen som avelssto eller som ridhäst. Jag fick nämligen några som var intresserade, men tyvärr hann de skaffa annan häst innan jag hade bestämt mig. För jag får så dåligt samvete av att inte ha tiden för henne, eller kunna hitta en bra ryttare som inte vill ha massa betalt. Så halvt uppgivet har jag tagit beslutet att det är bättre att sälja än att försöka hitta nån som är en perfect match när det kommer till utlåning. Jag har därmed också beslutat att jag ska tills vidare iaf, behålla hennes dotter Shamora. Hon är helt enkelt väldigt fäst vid mig, o jag gillar såklart henne väldigt mkt. Det är nåt speciellt med en häst man själv har fött upp! Beslutet känns bra, men det kommer kännas hårt i hjärtat när hon åker!

Vad har du för transport som klarar att sadla inne i den?

Numera sadlar jag hemma när jag ska på träning, och på tävling har jag hittills alltid fått någon med mig. Men kniper det så vet jag att hon står hyfsat stilla när jag ber henne.

Precis som Ninnurur sa så menar domaren att du behöver sätta lite mer tryck i henne o få henne mer mellan hand o skänkel. Det ser säkert prydligt o trevligt ut när du rider men inte så "flashigt"? För att få de högre poängen så måste trycket finnas där o det får du när hon är mer i ramen.

kl

Jag har ju haft en del unghästar genom åren o tränar sällan lastning utan något mål, dvs jag ska iväg nånstans. Men det brukar lösa sig ändå. På tävlingsplats brukar jag inte åka utan sällskap när de är unga, jag är lite rädd för att binda i transporten, finns så många vassa saker att göra sig illa på. Men hade det varit Grå hade jag bundit gladeligen! Allt handlar om vad man har för häst.

Tack för svaret, provade att sätta lite mer tryck i henne i dagens klass och hon kändes bättre, mer mellan skänkel och hand. Fick nog igång bakbenen något mer på henne kändes det som så förhoppningsvis på rätt väg.

Förstår att det är jättejobbigt men tror du gör rätt. Om du inte själv kan rida så är det nog svårt, knepigt att hitta rätt person och sen står du kanske i samma igen om personen inte kan ha henne kvar. :(

Tack alla för svar! Jag har haft lite problem med lastningen med den ena samt att den ibland blir lite stressad på tävlingsplatsen och är lite stark och vill inte stå still. Men nu verkar polletten ha trillat ner och i söndags var den ett litet ljus. Fick hjälp med lastning dit och hem och på plats på tävlingen. Hemma igen var den supersnäll att lasta ur. :love:

Jag tror att jag haft lite svårt att be om hjälp fast jag förstår att vi är flera som åker själva (och kan hjälpa varandra). Har nog varit bortskämd att stå på stora stall med många glada medhjälpare förut. När jag tävlade ridskoleponny brukade vi fylla upp hela pappas minibuss med skötare. Då var vi bortskämda :p

Sassiball: Fick samma kommentar som du i februari på en programridning. Den domaren (som dömer internationellt) sa att det är det tråkigaste som finns för en domare i lätt klass att det aldrig blir riktigt intressant, för att ryttarna ofta är så fokuserade på vägen att de glömmer bort trycket bakifrån. Satte mer tryck bakifrån i nästa tävling och glömde halvhalterna. Det var inte att rekommendera :p Nu har jag mer fått rutin och då har vi bättre tryck och får bättre poäng!

KL

Vad tror ni om detta pannbandet på tävling ?

Lite halvtaskig bild men det är ett PS pannband med pärlor. Och det är ju inte direkt så diskret. Men har ni ett sådant och tävlat med ?
I TR står det ju diskret smyckat men .. Ja ni fattar :p

303472_10151438916418753_2117483152_n.jpg

Jag tycker det är fint :)

Kanske inte så diskret men det sticker ju inte i ögonen.
Är ju ett lugnt och harmonisk vackert pannband.
Jag hade använt det.

Regeln om diskret smyckat i TR skulle jag nog påstå "är borta". Den finns där men ingen följer den. Väldigt sällan man ser ett diskret pannband idag bland allt bling.

Jättefint pannband, kör på det du!

Ja den är väl det.

Då kör jag på det helt enkelt :)
Detta är ju så smidigt också när det är snabb knäppning på det :D
Alla pannband skulle ha så .

Tack för era svar :d

Klart att du ska tävla med det pannbandet! Jättesnyggt:).

*kl*

Sitter här i soffan med dåligt samvete. Jobbar dag denna veckan vilket är högst sällsynt (första gången på två år:p) och jag är helt slut! Vanligen jobbar jag em/kväll och rider således innan jobbet. Dagtidsjobb innebär pass 7-17 och jag stiger upp 5:30 för att åka till stallet innan och släppa ut och mocka.

I måndags när jag red Barbie på kvällen var jag så trött att jag inte ens hade kroppskontroll alls i sadeln. Benen fladdrade, armarna fladdrade, händerna fladdrade, ponnyn fladdrade. Blev inte mycket vettigt gjort där inte. Igår fick Barbie vila och jag lallade runt en kvart på banan med Juno. Kravlös unghästridning är typ vad jag orkar, men idag lär jag inte orka mig upp på nån av dom... Ska träna imorgonkväll och jag får ångest över att jag inte orkar rida. För att inte tala om ångesten att Juno är ganska efter även om han bara blir bättre och bättre. Samtidigt gillar jag verkligen att ha två hästar och det är ju egentligen inga bekymmer när jag jobbar som vanligt.

Hur orkar ni andra som jobbar dagtid/heltid med ridningen? Rider ni konstant 6-7 dagar i veckan eller lägger ni in extra vilodagar nån gång för att ni helt enkelt inte orkar rida?

Jag har också problem med orken när jag jobbar dagtid, vilket jag oftast gör... Å andra sidan blir det inte mycket bättre när jag har nattjoursvecka och jobbar 16-timmarspass och matrutinerna (för mig) går åt skogen. Känner igen känslan av att vara så trött att kroppskontrollen går förlorad. Det märks ffa på hoppträning, och när jag ska dressyra själv. Lägger in vilodagar för min egen skull då och då, men det är så mycket man ska hinna med.

Ordet diskret är nog för att folk inte ska komma in med pannband med typ fjädrar eller kedjor som hänger och flänger eller typ sånt där som araber brukar ha med massa metallbrickor som låter som ett sånt där vindspel...eller sånt med stora färgglada rosetter på sidorna hihi diskret får man nog se det som om det är format som ett traditionellt pannband, oavsett färg eller material på utsmyckningen.

Jag jobbar skift, men de dagar jag har förmiddag (0545-15), vilket är sällan då jag lägger mitt schema själv, rider jag inte.
Dels har jag inte ork, har en del kroppsliga problem som värk etc, dels så vill jag att det ska ge både mig och hästen något att rida. Så antingen får han vila, eller så jobbar jag i lina eller töm. Det gäller även dagar när jag är "ur form".

Jag jobbar 8-17 på kommunkontor, och rider oftast 2-3 dagar, sedan en dag vila och 2-3 dagars ridning igen. Men det händer absolut att jag inte orkar rida, och då blir det longering/tömkörning eller en extra vilodag. Min häst är 19 år, så jag försöker röra på honom så mkt jag orkar, men han är ute i hagen i minst 12 timmar per dag, så blir det en extra vilodag sköter han sin egen motion i hagen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama