Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Hur gör ni andra med hästskötare till tävling. Vi står i ett litet stall där alla hjälper varandra så gott det går men självklart det är inte alltid så att jag kan få någon därifrån att följa med. Mina stallkompisar från andra stall bor ganska långt bort från där den här hästen står tyvärr.

Hur brukar ni lösa detta? Ju finare väder det ska bli desto svårare verkar det vara.. :p

Genom att åka själv! ;) Jag kan nästan räkna på en hand de gånger jag haft någon med mig på tävlingar, och då har det alltid varit någon ur den närmaste familjen. Till saken hör dock att jag hittills haft äldre, lugna och stabila hästar vilket gjort det väldigt lätt att åka själv.

När jag tänker på framtida tävlingar med unghästen är jag lite mer tveksam till att ge mig ut själv. I alla fall de första gångerna. Då blir det nog att tvinga med någon i familjen. ;)

Men överlag är jag emot, vad det än gäller med hästar, att behöva vara beroende av att få hjälp av andra. Det är så tråkigt att behöva ändra planer/inte komma iväg för att man inte får hjälp.

Men vad härligt, låter som en trevlig medryttarhäst du hittat!

AmandaF, jag åker nästan alltid själv och då har jag för det mesta haft unghästar. Man får planera lite extra och vid något tillfälle har jag bett om hjälp vid lastning, men mina hästar har för det mesta skött sig mycket bra så det flyter på bra. Det är ju värdelöst att vara beroende av att någon annan följer med.

Det tråkigaste är dock att man inte kan få film eller bilder när man är iväg ;)

Kl
Någon som har någon aning om hur lång tid det tar för en licens för häst att registreras i tdb?

Hur lastar ni när ni är själva?
Jag åker ut själv ibland men måste ha hjälp att stänga bakbommen. Jag tror att min häst skulle backa ut igen om jag går bak själv.
Har ni några trix eller är det bara träning som gäller?

Ofta kan man ju be nån om hjälp på tävlingsplatsen men så länge hästarna är unga o orutinerade så är det nog viktigt att ha med sällskap.

Åkte själv någon gång när Heddan var ung o fick tag på någon stackars nervös människa som höll henne medan jag sadlade. Människan såg livrädd ut o Hedwig hade blåst upp sig till dubbel storlek..kändes inte helt tryggt.:eek::D

Är Kalle så stor nu att du kan åka ut o tävla? Känns som han var lite fölunge alldeles nyss ju.:confused:

Jag har åkt själv med min häst sen våren hon var 4. Jag skickar in henne i släpet och stänger bakom henne och sen går jag fram och sätter fast henne. Funkar super. Ibland springer hon på så jag knappt hinner att slänga upp grimskaftet över halsen på henne. :D

Däremot har det varit lite värre med sadling och sånt. Binder jag henne på utsidan av släpet kastar hon sig, hade sönder ett antal grimmor innan jag gav upp det. :crazy: Nu stannar hon där jag parkerar henne, mkt smidigt!

+ AmandaF

Jag skickar in min och stänger bakom, men hon har alltid gillat att stå i trailer. Där är hennes 'lugna zon' för när man plockar ut henne är hon en virvelvind och rent ut sagt förjädra jobbig. Jag åker ofta själv och det gäller att planera därefter. Kortare sträckor åker hon sadlad och med transportskydden över de vanliga skydden och då återstår det ju bara tränsning i trailern. Men annars ser jag till att allt är nära tillhands och att jag är färdigpåklädd. Jag lastar då ut henne med träns (givetvis) men med med grimma och längre grimskaft över. Då hon är oerhört ljudkänslig och kan få ordentliga spel om någon häst väsnas i en närliggande transport. Då räcker inte tygellängden och hon får ytterligare panik när det tar emot i bettet vilket leder i att man tappar henne (ja det har hänt, när hon var yngre sprang hon en vända på Örebros terrängbana, JÄTTEKUL. :crazy: ) men med grimma och grimskaft fungerar det fint. Jag gör inte så stor grej av att hon går runt, runt utan får på alla grejer och hoppar upp från trailerrampen, väl uppe på ryggen är hon en lätthanterad häst igen. ;)

Min gamling knallar på släpet själv, mycket praktiskt! :D Jag har tränat de andra hästar jag haft till att göra samma sak. Och min erfarenhet säger att om hästen är lättlastad när man går in med den så har det inte varit så svårt att lära den gå in själv.

Jag går in med hästen i släpet (eller helst ska dom bara gå att skicka in). Sen går jag bredvid hästen och tar upp bommen. I början kan man lägga grimskaftet över bommen och hålla kvar i änden i fall hästen då skulle backa är det enkelt att påminna den om att den ska vara kvar. De flesta hästar är dessutom väldigt lättövertalade att stå still i fall dom får mat också:).

Kanske ska prova imorron då.
Hästen är inte lättlastad (eller, nu går hon på direkt efter mycket träning) men lättmutad, så ska testa med mat.
Håll tummarna för mig imorron att det inte är några påfåglar på tränarens parkering då! (Burkar vara det och det hjälper inte direkt :))

Tack för tipsen.

Hur lastar ni när ni är själva?
Jag åker ut själv ibland men måste ha hjälp att stänga bakbommen. Jag tror att min häst skulle backa ut igen om jag går bak själv.
Har ni några trix eller är det bara träning som gäller?

Min häst får inte backa utan att jag säger ok. När jag lastar ur och öppnar bakbommen bak vet hästen att den ska vänta på signal innan den får backa.

Nu när jag är ute och åker med min fyraåring är jag i princip alltid själv. Lastar med lina, leder in hästen. Kryper ut där fram, går runt och håller linan spänd, stänger bommen.

När jag lastar ur knäpper jag loss hästen, sätter på linan - ser till att hålla den sträckt eftersom hästen vill vända, o sen tar jag bort bommen. Hästen väntar på min signal och jag hinner gå fram och säga åt den att backa.

Så småningom ska jag lära honom att lasta sig själv, alltså att jag står kvar när han går in samt att han backar ur själv. Men risken att fastna med grimma osv är rätt stor då om dom vrider huvudet.

Jag lastar också min häst som Marvin, Smulan87 och Ninnurur. Lärde henne det när hon var i 4-årsåldern genom att hänga in en hink med havre i släpet och träna hemma.:)
Sen åkte vi kortare resor till roliga aktiviteter som tex hoppträningar.

Det är verkligen superpraktiskt och väldigt skönt att inte vara beroende av att ha någon med när man ska åka någonstans.

Mina får alltid mat i transporten så de brukar vilja vara kvar. Jag leder in hästen, visar den maten (brukar iof inte behövas) och går bak och stänger.

Jag åkte med min 3 åring som aldrig varit hemifrån (men lasttränat hemma förra året) i söndags till seminstationen och gjorde på samma sätt, ledde in, visa maten och stänga bakom.

En helt annan sak än lastning.

Jo på några starter jag gjort med min häst står det att hon behöver ramas in mer för att det ska bli ännu bättre. Vad menar man då egentligen? Nosen framför lodplan har jag nog lyckats med för senaste starterna har jag inte fått något kommentar om det, men mer inramning återkommer. Menar man att jag rider hästen i för låg form?

Menar domaren att jag liksom har för långa tyglar kanske, använder benen för lite? Ska ta upp det med min tränare men jag vill ändå gärna höra vad ni har att säga.

Jag har en krubba som jag hänger över bommen längst fram med lite mat i, sedan går jag in med hästen och går runt på andra sidan av mellanväggen och ut för att sätta fast bakbommen.
Dock ska jag träna på att hon ska kunna gå in själv så jag slipper gå in, då kan jag stå kvar och stänga bommen bakom henne när hon själv går in.
Det är ett projekt som skall påbörjas nu i sommar under min semester:)

Jag skulle nog tolka det som om hästen måste bli lite mer mellan hand och skänkel. Lite mer samling och tryck i steget.

Vi överlevde dagen. Lyckades faktiskt skicka in henne i släpet ett par gånger hemma, men hon backade ut igen innan jag fick på bommen. Men det ska nog gå med lite träning.
Borta var vi tvugna att ta hjälp oxå då påfågel%}*¥$ gömde sig bakom ett hörn efter vår lektion, sen följde han med på parkeringen och "hjälpte till" så häststackarn hade svårt att hålla sig lugn.
Påfåglar är ju svårare att träna på hemma:banghead:

I övrigt var hon en riktig stjärna :)
Tack för alla lastningstips!

Däremot har det varit lite värre med sadling och sånt. Binder jag henne på utsidan av släpet kastar hon sig, hade sönder ett antal grimmor innan jag gav upp det. :crazy: Nu stannar hon där jag parkerar henne, mkt smidigt!

Jag har faktiskt börjat sadla inne i transporten. Har funkat utmärkt, skönt att slippa stå ensam utanför och sadla en häst som kanske jazzar runt.

Jag också. Tävlar iofs inte men då jag gjorde det.. Mycket säkrare, och binda upp ute på en tävlingsplats finns inte på kartan. Idiotiskt.
Man kan lära dem stå still, men vissa hästar kommer alltid att vara lite triggade på en tävlingsplats och är lugnare så länge de är i transporten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?