Hur många käftsmällar ska livet ge en egentligen?
Återbesök för Ebsons gaffelbandsskada förra måndagen, skulle egentligen bara vara en kort rörelsekontroll så allt har känts så bra, han har känts väldigt fin etc. Men den chocken jag fick...
Han var halt när vi kom dit och veterinären böjde, mer halt än när han fick diagnosen. Jag ser ut som ett frågetecken och fattar ingenting.
Bedövningar xflera lades, och visst var det gaffelbandet som smärtade. Ultraljud på det och där försvann ungefär all glädje ut ur mitt liv. Han har inte bara dragit upp skadan, utan det har även bildats ärrvävnad både vid fästet (inte det farligaste) och nere i gaffelbandsgrenen vilket är riktigt illa, det har t.om. bildats som små knutor av ärrvävnad. Detta har troligen kommit av hur han brallade runt under igångsättningen, och vem vet, kanske av belastningen i sig. Men ärrvävnaden är ju permanent, och det vet ju jag som fysioterapeut att ärrvävnad inte är alls lika hållbart som en riktig sena. OM han håller sig lugn nu (vi sätter inte honom i en liten sjukhage igen det är en sak som är säker, han blev ju tokig av det i våras, så han får gå i en halvliten/halvstor gräshage själv nu) och det ser tydligt bättre ut om 2-3 månader är det isåfall 2-3 månaders vila/promenad för hand till och därefter kanske runt 25% chans att han åter blir ridhäst.
Det är förjävligt, min fina Ebson, ska jag behöva förlora min andra bästis (vår förra häst och egna uppfödning bröt benet i hagen) inom loppet av 1,5 år? Jag vet varken ut eller in nu, vad är rätt och vad är fel? Är det moraliskt rätt att försöka rehabilitera en häst med så dålig prognos, som är ung och livsglad och som tidigare obviously inte hanterat rehab så bra?
Fan, vi skulle ju äntligen få visa vår dressyrtränare hur duktiga vi har blivit, vi skulle debutera dressyrtävling i januari och vara med i division 3-laget nästa vår. Nu får jag nog inte ens sadla min bästis igen...