Dressyrsnack 17

Vanligtvis är jag rättnäjd efter mina starter men idag är jag riktigt besviken på mig själv. Dio var jätteduktig i LA3 och så red jag som en hel padda🙄. In i andra förvända tänkte jag "nu måste jag ha ben på så att jag inte får ett avbrott". Vad gör jag? Absolut ingenting. Så fick ett avbrott för stackars hästen vet ju inte vad jag vill. Hade massa småmissar genom hela programmet som enkelt undvikits med bättre ridning. Ändå 63.8% vilket var helt Dios förtjänst.

Red sen LA5 och det var svårt att ladda om. Ändå mer nöjd med min ridning även om % blev blygsamma 59.6%. Slutorna funkade inte och felfattning i ena enkla bytet.

Träffade Barb och det var så härligt 🤩!! Hon är i toppform och sken som en sol. De vann båda sina klasser och den ena på över 70%. Absolut underbart att se henne må så bra❤️.
20240818_111133(0).jpg
 
Red ett pass själv idag på banan och det blev riktigt bra! Fokus på att ta honom framme för skänkeln, inte trycka upp nacken utan rund och avslappnad i överlinjen och upp med ryggen.

Svårt det där, jag får rätt ofta till rätt läge där näsan är där den ska, när Fredrik rider kan han lägga formen exakt rätt så han är rund men inte bakom lod, när jag rider blir det ibland lite bakom och ibland lite för öppen… men överlag mest bra idag!

Så impad av Fumo, i veckan när jag red hade de vedspgen igång precis bredvid banan och idag gick stallägaren runt med trimmern. Han bryr sig ingenting, noll. Bara att rida. Däremot var det en ohyggligt otäck kvist med löv på vid hinderboden… 😂
 
Vi har varit på ridläger i helgen!

IMG_4287.jpeg


Fem pass i grupp på tre dagar ✅
Otroligt imponerad av kvaliteten på ridskolan, fantastiska ridskolehästar, välutbildad personal och en bra anläggning.
Vi var mest där för miljöträningen, hästen har sett alldeles för lite och fick jättejobbigt på framridningen sist vi tävlade men han har skött helgen fantastiskt bra (storögt och orutinerad var det absolut men han klarade av att hantera det och tyckte det var roligt och spännande istället för obehagligt).
Två glädjeämnen stack ut under helgen, bakdelsvändningarna som varit så svåra pga en stor skritt som varit svår att både samla och vända samtidigt fungerade OCH diagonalslutorna i trav var banne mig det bästa jag känt (och SETT! Stooooora speglar på båda kortsidorna gjorde att jag kunde få rida skolor och vidimera känslan, öppnorna fick jag kalibrera mig lite i för att hitta rätt men slutorna var hur enkelt som helst 🙌❤️🤩)

Riktigt kul helg!
Klantiga jag hade gjort var att glömma att ridläger brukar kunna innebära att man ska hoppa med ;) och det har vi ju inte gjort förut och inte i dressyrsadel osv men vi fick rida bommar på marken istället som äkta dressyrtanter 😁 Räcker fint för oss!

Däremot åkte han inte särskilt bra, går glatt in i släpet men blir frustrerad och skrapar och svettas kopiöst… nu ska jag testa utan mellanvägg med och se om det gör skillnad.
Känslan är att han inte vill vara instängd ensam där, han ser inte rädd utan mer frustrerad ut? Och samma tendens finns ju i andra situationer med, att stå på medellinjen inför uppsittning t ex går ju inte. På order står han stilla men varenda muskel vibrerar, mycket lättare om han får röra på sig.
Annars får vi väl bara stå ut med det, vi håller resorna så korta som möjligt (väljer tävlingar inom en timmes resa) och försöker åka mer regelbundet (nu framöver) och hoppas att han chillar lite så småningom?
 
Vi har varit på ridläger i helgen!

Visa bifogad fil 151688

Fem pass i grupp på tre dagar ✅
Otroligt imponerad av kvaliteten på ridskolan, fantastiska ridskolehästar, välutbildad personal och en bra anläggning.
Vi var mest där för miljöträningen, hästen har sett alldeles för lite och fick jättejobbigt på framridningen sist vi tävlade men han har skött helgen fantastiskt bra (storögt och orutinerad var det absolut men han klarade av att hantera det och tyckte det var roligt och spännande istället för obehagligt).
Två glädjeämnen stack ut under helgen, bakdelsvändningarna som varit så svåra pga en stor skritt som varit svår att både samla och vända samtidigt fungerade OCH diagonalslutorna i trav var banne mig det bästa jag känt (och SETT! Stooooora speglar på båda kortsidorna gjorde att jag kunde få rida skolor och vidimera känslan, öppnorna fick jag kalibrera mig lite i för att hitta rätt men slutorna var hur enkelt som helst 🙌❤️🤩)

Riktigt kul helg!
Klantiga jag hade gjort var att glömma att ridläger brukar kunna innebära att man ska hoppa med ;) och det har vi ju inte gjort förut och inte i dressyrsadel osv men vi fick rida bommar på marken istället som äkta dressyrtanter 😁 Räcker fint för oss!

Däremot åkte han inte särskilt bra, går glatt in i släpet men blir frustrerad och skrapar och svettas kopiöst… nu ska jag testa utan mellanvägg med och se om det gör skillnad.
Känslan är att han inte vill vara instängd ensam där, han ser inte rädd utan mer frustrerad ut? Och samma tendens finns ju i andra situationer med, att stå på medellinjen inför uppsittning t ex går ju inte. På order står han stilla men varenda muskel vibrerar, mycket lättare om han får röra på sig.
Annars får vi väl bara stå ut med det, vi håller resorna så korta som möjligt (väljer tävlingar inom en timmes resa) och försöker åka mer regelbundet (nu framöver) och hoppas att han chillar lite så småningom?

Va kul med ridläger!

Min första häst betedde sig lite som din i transporten. Vi misstänkte typ någon form av klaustrofobi. Vibrerade och svettades men stod. Tyvärr hittade vi ingen lösning (testade olika sorters släp och lastbil (både b-kortare och stor) men problemen blev värre och värre ju mer vi åkte och det bestämdes tillslut att hon skulle få slippa (så länge det var en möjlighet att åka till veterinär). Hoppas att ni hittar en lösning som vi inte gjorde.
 
Vi har varit på ridläger i helgen!

Visa bifogad fil 151688

Fem pass i grupp på tre dagar ✅
Otroligt imponerad av kvaliteten på ridskolan, fantastiska ridskolehästar, välutbildad personal och en bra anläggning.
Vi var mest där för miljöträningen, hästen har sett alldeles för lite och fick jättejobbigt på framridningen sist vi tävlade men han har skött helgen fantastiskt bra (storögt och orutinerad var det absolut men han klarade av att hantera det och tyckte det var roligt och spännande istället för obehagligt).
Två glädjeämnen stack ut under helgen, bakdelsvändningarna som varit så svåra pga en stor skritt som varit svår att både samla och vända samtidigt fungerade OCH diagonalslutorna i trav var banne mig det bästa jag känt (och SETT! Stooooora speglar på båda kortsidorna gjorde att jag kunde få rida skolor och vidimera känslan, öppnorna fick jag kalibrera mig lite i för att hitta rätt men slutorna var hur enkelt som helst 🙌❤️🤩)

Riktigt kul helg!
Klantiga jag hade gjort var att glömma att ridläger brukar kunna innebära att man ska hoppa med ;) och det har vi ju inte gjort förut och inte i dressyrsadel osv men vi fick rida bommar på marken istället som äkta dressyrtanter 😁 Räcker fint för oss!

Däremot åkte han inte särskilt bra, går glatt in i släpet men blir frustrerad och skrapar och svettas kopiöst… nu ska jag testa utan mellanvägg med och se om det gör skillnad.
Känslan är att han inte vill vara instängd ensam där, han ser inte rädd utan mer frustrerad ut? Och samma tendens finns ju i andra situationer med, att stå på medellinjen inför uppsittning t ex går ju inte. På order står han stilla men varenda muskel vibrerar, mycket lättare om han får röra på sig.
Annars får vi väl bara stå ut med det, vi håller resorna så korta som möjligt (väljer tävlingar inom en timmes resa) och försöker åka mer regelbundet (nu framöver) och hoppas att han chillar lite så småningom?
Jag provade med spegel i trailern så de ser en "annan" häst. Kan hjälpa en del hästar.
 
Jag provade med spegel i trailern så de ser en "annan" häst. Kan hjälpa en del hästar.
Spännande, det har jag aldrig hört men med Google visar det sig finnas speglar just för detta problem 😅
https://www.equihaelsa.se/sv/utrustning/spegel-for-slap-box-och-stall.html

OCH det finns till och med studier på det! 😁 (på bild ett referat från ett examensarbete på svenska där studien ingick)

IMG_1711.png

Helt otroligt vad man kan lära sig om tack vare kontakter på internet!
 
Min tränare ska träna för Mats Eriksson till veckan! Jag red ju för honom när jag var yngre så inte omöjligt att jag bokar in nåt tillfälle till mig själv också sen, ska bli spännande!
Åh vad kul! Vi hade honom som månadstränare för många år sedan, hade förmånen att få vara med på en ridskolehäst jag red då. Mycket fokus på grunder och mjuk ridning!

Mest imponerad vad jag när jag träffade honom typ 4 år efter att han slutat ha träningar hos oss. Vi hade pratat om att jag köpt ett föl (Fager) när jag tränade och det här var sedan 4 år senare när han dömde oss. Han kom fram och frågade om det där var fölet vi pratat om på träningarna. Att han kom ihåg det och mig trots att jag som sagt red ridskolehäst och var ”ingen alls” imponerande
 
Åh vad kul! Vi hade honom som månadstränare för många år sedan, hade förmånen att få vara med på en ridskolehäst jag red då. Mycket fokus på grunder och mjuk ridning!

Mest imponerad vad jag när jag träffade honom typ 4 år efter att han slutat ha träningar hos oss. Vi hade pratat om att jag köpt ett föl (Fager) när jag tränade och det här var sedan 4 år senare när han dömde oss. Han kom fram och frågade om det där var fölet vi pratat om på träningarna. Att han kom ihåg det och mig trots att jag som sagt red ridskolehäst och var ”ingen alls” imponerande
Vad roligt! Minns honom också som otroligt sympatisk.
 
Vi var och tränade igår, för ME. Det var första gången jag tränade för honom, men förhoppningsvis inte sista. Grundridning så klart. Mycket tänkvärt, Mirre var nöjd och frustade på ett avslappnat sätt. Det var kanske första gången som jag sett att hans öron var avslappnade, de har alltid varit pigga och snudd på spända. Gillade också blicken efteråt, även om han under passet Hela tiden frågade: får jag springa fort nu?

Det blev dock sjuuukt svårt att sitta på honom för han började röra sig väldigt mkt överallt. Men det är I-landsproblem.
IMG_9741.jpeg
 
Vi var och tränade igår, för ME. Det var första gången jag tränade för honom, men förhoppningsvis inte sista. Grundridning så klart. Mycket tänkvärt, Mirre var nöjd och frustade på ett avslappnat sätt. Det var kanske första gången som jag sett att hans öron var avslappnade, de har alltid varit pigga och snudd på spända. Gillade också blicken efteråt, även om han under passet Hela tiden frågade: får jag springa fort nu?

Det blev dock sjuuukt svårt att sitta på honom för han började röra sig väldigt mkt överallt. Men det är I-landsproblem.Visa bifogad fil 151797
Vad kul! Han såg fin ut på klippen på instagram 🤩
 
27.arestrav.jpg


Det blev en liten vila för Ares (welsh cob 2020) då jag fått något virus som stör, men det är väl lika bra då han varit så trevlig i dressyren i sommar och kan få chilla lite. Jag trodde aldrig att jag skulle få en så trevlig och fin unghäst, han är som en liten skolbok! :love:

Angående mina egna spänningar i ridningen: Jag har beställt loop earplugs för att inte reagera för starkt på oväntade ljud, och har även plockat fram min gamla westernsadel. Jag tänkte använda den för uteritter och början av tiden som vi åker till ridhuset. Den westernsadeln satt heelt perfekt på Ares när jag provade den i stallgången i går! :love:

Så nu tror jag att jag ska dela upp träningen lite tydligare. Miljöträning, uteritter och nya situationer tar jag med westernsadel. Finlir på ridbanan och specifika dressyrövningar som jag vill finjustera med, tar jag i dressyrsadel. Jag tror det blir ett jättebra upplägg, nu när han ändå är så ung!

sadel.jpg
Vilka earplugs valde du? Jag är själv en "spooky" ryttare och har funderat på att införskaffa ett par såna! Har du hunnit testa dom ännu? :)
 
Har gjort ett inlägg nu med tre klipp (totalt kanske 1:30?) på Instagram där jag sitter som folk. Var så fokuserad på att han skulle vara lugn att jag blev som en geléklump utan riktning. Men det är bara att träna på och vara snäll mot sig själv. Jag hörde någonstans att det bästa sättet att bli positivare är inte att öka de positiva tankarna, det är att minska de negativa (tror att det var för att de tankarna är giftigare). Så nu jobbar jag så.

Instagram
 
Har gjort ett inlägg nu med tre klipp (totalt kanske 1:30?) på Instagram där jag sitter som folk. Var så fokuserad på att han skulle vara lugn att jag blev som en geléklump utan riktning. Men det är bara att träna på och vara snäll mot sig själv. Jag hörde någonstans att det bästa sättet att bli positivare är inte att öka de positiva tankarna, det är att minska de negativa (tror att det var för att de tankarna är giftigare). Så nu jobbar jag så.

Instagram
Hjärnan tror mer på de negativa tankarna. De 'fastnar' lättare, tråkigt nog. Då gäller det att samla på positiva tankar så de tar över/blir fler.
En sak som är jättebra att göra är att tänka på tre bra saker (kan vara vad som helst, en känsla, en övning, en specifik händelse)efter ett ridpass och säga det högt. Sen säger man inget mer utan släpper passet. Då är man snäll mot sig själv.
Och faller man ändå dit i 'jag borde vara bättre' så kan man kontra med 'jag har inte lärt mig än'. Det är snällare.
Att fokusera på det man kan, inte det man inte kunde just då (eller inte har lärt sig). 🙂
 
Om jag har svårt att fokusera eller fastnar i negativa tankar tycker jag det fungerar utmärkt att koncentrera sig på andningen. Vid t ex lättridning, andas in när du reser dig, ut när du sätter dig, vid skritt in på två steg via näsan ut på två via munnen, (eller vad som passar dig). Hoppar du så andas ut över hindret och in när du landar. Alltid in via näsan ut genom munnen. Halt görs alltid på en längre utandning.
Då tänker man på nåt annat samtidigt som man syresätter muskler och hjärna. Många håller andan när de rider, vilket är jäääääättedåligt för ridningen.
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
614
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
405
Senast: Corax
·
  • Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp