För gammal för att åka av numera, kan knappt gå! Min häst tyckte att jag la på lite för mycket sporre och bockade helt enkelt av mig. Ston, hon tar ingen skit!Oj, verkar ha gått vilt till idag! Gick det bra med dig?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För gammal för att åka av numera, kan knappt gå! Min häst tyckte att jag la på lite för mycket sporre och bockade helt enkelt av mig. Ston, hon tar ingen skit!Oj, verkar ha gått vilt till idag! Gick det bra med dig?
Jag var halt redan innan så nu haltar jag på båda benen Slog dessutom till med att ha punktering på transporten när jag kom hem, den lånade transporten Inte min dag i dag heller!@Robina Undrade vad som hänt, tur du verkar klarat dig rätt bra ändå! Men finns inget som inte påminner en mer att en inte är 22 längre som att åka av .
Vi har varit på ridläger i helgen!
Visa bifogad fil 151688
Fem pass i grupp på tre dagar
Otroligt imponerad av kvaliteten på ridskolan, fantastiska ridskolehästar, välutbildad personal och en bra anläggning.
Vi var mest där för miljöträningen, hästen har sett alldeles för lite och fick jättejobbigt på framridningen sist vi tävlade men han har skött helgen fantastiskt bra (storögt och orutinerad var det absolut men han klarade av att hantera det och tyckte det var roligt och spännande istället för obehagligt).
Två glädjeämnen stack ut under helgen, bakdelsvändningarna som varit så svåra pga en stor skritt som varit svår att både samla och vända samtidigt fungerade OCH diagonalslutorna i trav var banne mig det bästa jag känt (och SETT! Stooooora speglar på båda kortsidorna gjorde att jag kunde få rida skolor och vidimera känslan, öppnorna fick jag kalibrera mig lite i för att hitta rätt men slutorna var hur enkelt som helst )
Riktigt kul helg!
Klantiga jag hade gjort var att glömma att ridläger brukar kunna innebära att man ska hoppa med och det har vi ju inte gjort förut och inte i dressyrsadel osv men vi fick rida bommar på marken istället som äkta dressyrtanter Räcker fint för oss!
Däremot åkte han inte särskilt bra, går glatt in i släpet men blir frustrerad och skrapar och svettas kopiöst… nu ska jag testa utan mellanvägg med och se om det gör skillnad.
Känslan är att han inte vill vara instängd ensam där, han ser inte rädd utan mer frustrerad ut? Och samma tendens finns ju i andra situationer med, att stå på medellinjen inför uppsittning t ex går ju inte. På order står han stilla men varenda muskel vibrerar, mycket lättare om han får röra på sig.
Annars får vi väl bara stå ut med det, vi håller resorna så korta som möjligt (väljer tävlingar inom en timmes resa) och försöker åka mer regelbundet (nu framöver) och hoppas att han chillar lite så småningom?
Jag provade med spegel i trailern så de ser en "annan" häst. Kan hjälpa en del hästar.Vi har varit på ridläger i helgen!
Visa bifogad fil 151688
Fem pass i grupp på tre dagar
Otroligt imponerad av kvaliteten på ridskolan, fantastiska ridskolehästar, välutbildad personal och en bra anläggning.
Vi var mest där för miljöträningen, hästen har sett alldeles för lite och fick jättejobbigt på framridningen sist vi tävlade men han har skött helgen fantastiskt bra (storögt och orutinerad var det absolut men han klarade av att hantera det och tyckte det var roligt och spännande istället för obehagligt).
Två glädjeämnen stack ut under helgen, bakdelsvändningarna som varit så svåra pga en stor skritt som varit svår att både samla och vända samtidigt fungerade OCH diagonalslutorna i trav var banne mig det bästa jag känt (och SETT! Stooooora speglar på båda kortsidorna gjorde att jag kunde få rida skolor och vidimera känslan, öppnorna fick jag kalibrera mig lite i för att hitta rätt men slutorna var hur enkelt som helst )
Riktigt kul helg!
Klantiga jag hade gjort var att glömma att ridläger brukar kunna innebära att man ska hoppa med och det har vi ju inte gjort förut och inte i dressyrsadel osv men vi fick rida bommar på marken istället som äkta dressyrtanter Räcker fint för oss!
Däremot åkte han inte särskilt bra, går glatt in i släpet men blir frustrerad och skrapar och svettas kopiöst… nu ska jag testa utan mellanvägg med och se om det gör skillnad.
Känslan är att han inte vill vara instängd ensam där, han ser inte rädd utan mer frustrerad ut? Och samma tendens finns ju i andra situationer med, att stå på medellinjen inför uppsittning t ex går ju inte. På order står han stilla men varenda muskel vibrerar, mycket lättare om han får röra på sig.
Annars får vi väl bara stå ut med det, vi håller resorna så korta som möjligt (väljer tävlingar inom en timmes resa) och försöker åka mer regelbundet (nu framöver) och hoppas att han chillar lite så småningom?
Spännande, det har jag aldrig hört men med Google visar det sig finnas speglar just för detta problemJag provade med spegel i trailern så de ser en "annan" häst. Kan hjälpa en del hästar.
Åh vad kul! Vi hade honom som månadstränare för många år sedan, hade förmånen att få vara med på en ridskolehäst jag red då. Mycket fokus på grunder och mjuk ridning!Min tränare ska träna för Mats Eriksson till veckan! Jag red ju för honom när jag var yngre så inte omöjligt att jag bokar in nåt tillfälle till mig själv också sen, ska bli spännande!
Vad roligt! Minns honom också som otroligt sympatisk.Åh vad kul! Vi hade honom som månadstränare för många år sedan, hade förmånen att få vara med på en ridskolehäst jag red då. Mycket fokus på grunder och mjuk ridning!
Mest imponerad vad jag när jag träffade honom typ 4 år efter att han slutat ha träningar hos oss. Vi hade pratat om att jag köpt ett föl (Fager) när jag tränade och det här var sedan 4 år senare när han dömde oss. Han kom fram och frågade om det där var fölet vi pratat om på träningarna. Att han kom ihåg det och mig trots att jag som sagt red ridskolehäst och var ”ingen alls” imponerande
Vad kul! Han såg fin ut på klippen på instagramVi var och tränade igår, för ME. Det var första gången jag tränade för honom, men förhoppningsvis inte sista. Grundridning så klart. Mycket tänkvärt, Mirre var nöjd och frustade på ett avslappnat sätt. Det var kanske första gången som jag sett att hans öron var avslappnade, de har alltid varit pigga och snudd på spända. Gillade också blicken efteråt, även om han under passet Hela tiden frågade: får jag springa fort nu?
Det blev dock sjuuukt svårt att sitta på honom för han började röra sig väldigt mkt överallt. Men det är I-landsproblem.Visa bifogad fil 151797
Vilka earplugs valde du? Jag är själv en "spooky" ryttare och har funderat på att införskaffa ett par såna! Har du hunnit testa dom ännu?
Det blev en liten vila för Ares (welsh cob 2020) då jag fått något virus som stör, men det är väl lika bra då han varit så trevlig i dressyren i sommar och kan få chilla lite. Jag trodde aldrig att jag skulle få en så trevlig och fin unghäst, han är som en liten skolbok!
Angående mina egna spänningar i ridningen: Jag har beställt loop earplugs för att inte reagera för starkt på oväntade ljud, och har även plockat fram min gamla westernsadel. Jag tänkte använda den för uteritter och början av tiden som vi åker till ridhuset. Den westernsadeln satt heelt perfekt på Ares när jag provade den i stallgången i går!
Så nu tror jag att jag ska dela upp träningen lite tydligare. Miljöträning, uteritter och nya situationer tar jag med westernsadel. Finlir på ridbanan och specifika dressyrövningar som jag vill finjustera med, tar jag i dressyrsadel. Jag tror det blir ett jättebra upplägg, nu när han ändå är så ung!
Hjärnan tror mer på de negativa tankarna. De 'fastnar' lättare, tråkigt nog. Då gäller det att samla på positiva tankar så de tar över/blir fler.Har gjort ett inlägg nu med tre klipp (totalt kanske 1:30?) på Instagram där jag sitter som folk. Var så fokuserad på att han skulle vara lugn att jag blev som en geléklump utan riktning. Men det är bara att träna på och vara snäll mot sig själv. Jag hörde någonstans att det bästa sättet att bli positivare är inte att öka de positiva tankarna, det är att minska de negativa (tror att det var för att de tankarna är giftigare). Så nu jobbar jag så.