Dressyrsnack 17

Om jag har svårt att fokusera eller fastnar i negativa tankar tycker jag det fungerar utmärkt att koncentrera sig på andningen. Vid t ex lättridning, andas in när du reser dig, ut när du sätter dig, vid skritt in på två steg via näsan ut på två via munnen, (eller vad som passar dig). Hoppar du så andas ut över hindret och in när du landar. Alltid in via näsan ut genom munnen. Halt görs alltid på en längre utandning.
Då tänker man på nåt annat samtidigt som man syresätter muskler och hjärna. Många håller andan när de rider, vilket är jäääääättedåligt för ridningen.
Oh. Hinner ni tänka när ni rider?? O_o
För mig stänger hjärnan ner. Det GÅR inte att tänka på mer än det jag gör exakt där och då. 😆 Det är mindfullness delux.
 
@Valle & @Corax
Jag är mest elak mot mig själv efter passet när jag tittar på filmer tex. När jag rider, då är jag med hästen och då är jag så fokuserad på allt jag ska göra att jag inte hinner fundera på hur det är. Och jag har en ganska snäll kropp som kan göra det mesta jag ber den om, men uppenbarligen har jag svårt att göra det jag inte kognitivt kan. Jag är en typisk träningsprodukt, har svårt för att hitta rätt med bara känslan.

Så den här gången väntade jag med att titta på det jag hade filmat för att jag ville gå och känna hur det kändes, innan jag började döma mig själv. Med det sagt, jag gillade verkligen hur han gick genom kroppen.
 
Oh. Hinner ni tänka när ni rider?? O_o
För mig stänger hjärnan ner. Det GÅR inte att tänka på mer än det jag gör exakt där och då. 😆 Det är mindfullness delux.
Jag är med du😅. Kan checka mig själv då och då så jag har lika mycket i varje hand osv. Men att gå in på andningen och kroppskontroll med olika spänning osv klarar jag inte.
 
Har ni sett detta?

https://www.instagram.com/reel/C-9iRV5sg0w/?igsh=MXd6ZG90eGZ5cmV2OA==

Vet inte hur jag känner. Månne ett sätt att försöka fixa lite image? Noterade att nosgrimman inte satt hårt åtminstone.
Då måste jag vara kärringen motvals..🤣🙈🙉
För jag tycker nosgrimman såg ut att sitta hårt faktiskt.. Annars skulle inte den där lilla lappen längst fram sitta kvar och man såg även på hästen att den inte kunde röra munnen så mycket.
 
Jag ramlade av igen på senaste hoppträningen. Tur nog hade jag västen, men har ändå skitont. Inget brutet, men nog så handikappad ändå. :(
Nu börjar jag på riktigt fundera på att sluta med hoppningen, kanske dumt att tänka i de banorna när man sitter 10 minuter på sängkanten och gruvar sig för att lägga sig för det gör så ont.
Är på riktigt en sorg att tänka i de banorna, inte för att jag har några ambitioner med min hoppning, men har tyckt det är roligt att vara med på träningarna.
Nu skiter sig nog tävlingen nästa helg också. Den ska betalas på lördag och som det känns nu kommer jag inte kunna göra oss rättvisa så då får det nog vara.
 
Jag ramlade av igen på senaste hoppträningen. Tur nog hade jag västen, men har ändå skitont. Inget brutet, men nog så handikappad ändå. :(
Nu börjar jag på riktigt fundera på att sluta med hoppningen, kanske dumt att tänka i de banorna när man sitter 10 minuter på sängkanten och gruvar sig för att lägga sig för det gör så ont.
Är på riktigt en sorg att tänka i de banorna, inte för att jag har några ambitioner med min hoppning, men har tyckt det är roligt att vara med på träningarna.
Nu skiter sig nog tävlingen nästa helg också. Den ska betalas på lördag och som det känns nu kommer jag inte kunna göra oss rättvisa så då får det nog vara.

Men varför ramlar du av?
 
@Valle & @Corax
Jag är mest elak mot mig själv efter passet när jag tittar på filmer tex. När jag rider, då är jag med hästen och då är jag så fokuserad på allt jag ska göra att jag inte hinner fundera på hur det är. Och jag har en ganska snäll kropp som kan göra det mesta jag ber den om, men uppenbarligen har jag svårt att göra det jag inte kognitivt kan. Jag är en typisk träningsprodukt, har svårt för att hitta rätt med bara känslan.

Så den här gången väntade jag med att titta på det jag hade filmat för att jag ville gå och känna hur det kändes, innan jag började döma mig själv. Med det sagt, jag gillade verkligen hur han gick genom kroppen.
Samma här faktiskt! Kan känna mig jätte nöjd med passet och känslan och så kollar jag på filmen och vill bara gå och gräva ner mig och skänka hästen till en bättre ryttare..🤢🤮🥺😭
 
Om ni har en jättebra känsla efter passet har hästen det säkerligen också. Det är ju det viktiga. Att hästen är glad. Den skiter ju om det ser bra ut. Den vet ju bara att den varit ute med polarn och hittat på grejer.
Inte så säkert deras gäller alla. Hat dömt ekipage där ryttaren skiner som en sol och hästen har så mycket pain face att jag velat blåsa ut dom.

Detta gäller naturligtvis INTE @Amanda_F som är betydligt mer inkännande och bättre som ryttare än vad hon själv verkar tro❤️.
 
Har gjort ett inlägg nu med tre klipp (totalt kanske 1:30?) på Instagram där jag sitter som folk. Var så fokuserad på att han skulle vara lugn att jag blev som en geléklump utan riktning. Men det är bara att träna på och vara snäll mot sig själv. Jag hörde någonstans att det bästa sättet att bli positivare är inte att öka de positiva tankarna, det är att minska de negativa (tror att det var för att de tankarna är giftigare). Så nu jobbar jag så.

Instagram
Jag var väldigt hård mot mig själv förut och till viss del idag. Men det var så kanon för mig att umgås jättemycket med en vän som är oerhört positiv jämt.
Minns när vår tränare kom till oss efter sommaruppehåll och kompisen red först. Hon ÄR absolut duktig och mkt engagerad! Men när tränaren frågat hur det kändes och hon med leende från öra till öra sa "BRA!!" så undrade tränaren typ "Men kan du göra det här?" om ngt som de bör klara. Kompisen skrattande: "Nehej.. det verkar inte gå.." Tränaren: "Kan du göra det här då?" Kompis skrattande: "Näehe.. det verkar inte gå heller!". Tränaren fundersam och lite på skämt: "Vad är det som är så himla bra då?". Kompis skrattar: "Ja, det var väl ingenting då." Lika glad för det liksom och bara högg in på att jobba på att bli bättre.
Medans mitt pass gick kanon med undantag av någon grej och tränaren liknade det med om man såg på ridhusets totalyta så var det fullt av det som varit toppen. Men jag såg bara det där lilla gruskornet i hörnet typ.
Tränaren skojade om att avla på oss för att få fram en mer lagom korsning. :laugh:
Men att umgås så mycket dagligen med den positiva kompisen gjorde underverk för mig, ihop med jobba på med mitt så klart. Och man rider ju så mycket bättre när man kan släppa det där.
Hoppas du hittar det som funkar för dig!
 
Har ni sett detta?

https://www.instagram.com/reel/C-9iRV5sg0w/?igsh=MXd6ZG90eGZ5cmV2OA==

Vet inte hur jag känner. Månne ett sätt att försöka fixa lite image? Noterade att nosgrimman inte satt hårt åtminstone.
Hur jag känner...

rihanna-eye.gif
 
Men varför ramlar du av?
För att jag är klumpig?
Nä men igen ett missförstånd. Jag tyckte hon skulle gå stort och hon trampade in ett till. Hade det varit nån meter till rakt fram eller hon hade vänt åt andra hållet hade jag nog nog suttit kvar, var på väg upp i sadeln.
 
För att jag är klumpig?
Nä men igen ett missförstånd. Jag tyckte hon skulle gå stort och hon trampade in ett till. Hade det varit nån meter till rakt fram eller hon hade vänt åt andra hållet hade jag nog nog suttit kvar, var på väg upp i sadeln.
Jag känner igen mig så mycket i detta. Senast jag trillade av vid hoppning så hoppade jag före hästen. Efter det gör jag inte om det. Hellre att jag får släppa tyglarna för jag är lite efter, men jag spänner magen och rider bakbenen mer nu. Då har jag blivit bättre på att undvika att hoppa före. Jag trodde också att jag var klumpig, men jag var bara lite för ivrig.
 
Jag känner igen mig så mycket i detta. Senast jag trillade av vid hoppning så hoppade jag före hästen. Efter det gör jag inte om det. Hellre att jag får släppa tyglarna för jag är lite efter, men jag spänner magen och rider bakbenen mer nu. Då har jag blivit bättre på att undvika att hoppa före. Jag trodde också att jag var klumpig, men jag var bara lite för ivrig.
Normalt har jag ganska bra balans. Släpper också hellre tyglarna än hamnar i munnen t.ex. och är ju ändå några år sen jag ramlade av sist även om det blivit två gånger på kort tid nu.
 
Jag ramlade av igen på senaste hoppträningen. Tur nog hade jag västen, men har ändå skitont. Inget brutet, men nog så handikappad ändå. :(
Nu börjar jag på riktigt fundera på att sluta med hoppningen, kanske dumt att tänka i de banorna när man sitter 10 minuter på sängkanten och gruvar sig för att lägga sig för det gör så ont.
Är på riktigt en sorg att tänka i de banorna, inte för att jag har några ambitioner med min hoppning, men har tyckt det är roligt att vara med på träningarna.
Nu skiter sig nog tävlingen nästa helg också. Den ska betalas på lördag och som det känns nu kommer jag inte kunna göra oss rättvisa så då får det nog vara.
Kom ihåg att jag åkte av på dressyrtävling! Inte helt ofarligt det med tydligen, har också ont och kan inte rida än. Funderar på att ha västen på även på tävlingsbanan i dressyr i framtiden, ses man som udda då? Jag har den på framridningen, ångrar att jag tog av den för den hade nog skyddat ryggen, som fortfarande är svullen 5 dagar senare, lite även om det bara är ett ryggskydd. Du är inte ensam i alla fall!
 
Kom ihåg att jag åkte av på dressyrtävling! Inte helt ofarligt det med tydligen, har också ont och kan inte rida än. Funderar på att ha västen på även på tävlingsbanan i dressyr i framtiden, ses man som udda då? Jag har den på framridningen, ångrar att jag tog av den för den hade nog skyddat ryggen, som fortfarande är svullen 5 dagar senare, lite även om det bara är ett ryggskydd. Du är inte ensam i alla fall!
Har faktiskt fått kommentaren "try to kill judge" på en tävling. 😂😂 så vet att det kan gå vilt till även på dressyrbanan. 😁
 
För att jag är klumpig?
Nä men igen ett missförstånd. Jag tyckte hon skulle gå stort och hon trampade in ett till. Hade det varit nån meter till rakt fram eller hon hade vänt åt andra hållet hade jag nog nog suttit kvar, var på väg upp i sadeln.

Jag tänkte mer om den tvärstoppat. Jo det kan ju vara lite klantigt att hoppa före men då vet du ju varför. Värre om dom tvärstoppar för då kan man ju åka av i tid och otid och man vet ju aldrig när det blir. Min grå var ju sådan när han var 4. Kunde tvärvända mitt i upphoppet.
 
Jag tänkte mer om den tvärstoppat. Jo det kan ju vara lite klantigt att hoppa före men då vet du ju varför. Värre om dom tvärstoppar för då kan man ju åka av i tid och otid och man vet ju aldrig när det blir. Min grå var ju sådan när han var 4. Kunde tvärvända mitt i upphoppet.
Nä stannar gör hon inte. Ett stopp på två år.
 
Har dressyrat med Dio ikväll och jag måste säga att some är guld för att skapa motivation och inspiration för passen. Ikväll har vi dels ridit långsamt som @Amanda_F gjorde på sin träning och dels i det jobbat med att han inte får trycka upp nacken vilket JdB la ut om på stories häromdagen. Fick en SÅ fin galopp att jag fick feeling och han gjorde ett superbyte åt vänster 😍. Helt avspänt, kändes rent och ändrade inte rytmen. Inte rent åt höger men betydligt mer avspänt än de varit. Avslutade med att i den långsamma traven kunna lägga till spöt lätt på rumpan och få honom att trampa till. Det gick utan att han stressade upp sig!

Hade en tanke om att starta en LA3 på lördag men vette tusan om det inte är roligare att bli hemma och träna på.
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
614
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
405
Senast: Corax
·
  • Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp