Dressyrsnack 17

Zacke är 17 nu. Hade jag haft råd hade jag köpt en till häst. Men har lagt ut annons om eventuellt samarbete med någon hästägare och eventuellt kommermin stallägare köpa ett projekt för mig att utbilda och sälja.
Ja, att ha 3 hästar kan ju vara lite tufft för plånboken. 😬😅
Jag klurar också lite i de banorna iom att min gubbe är 18 nu. Han är ju inte nedsatt på något vis och jag hoppas väl och tror att han har ett gäng år kvar. Men det börjar suga lite i "skaffa unghäst-tarmen". Mycket för att slippa "bara" rida unghäst sen iom mitt intresse är större för annan ridning.
Jag uppskattar ändå mest att jobba egna hästar iom att man inte behöver utbilda enligt plan baserat på ägarens vilja. Man kan bara flowa loss och låta det bli vad det blir på ett annat sätt.
Så kanske en till blir bra om ett tag.
Hoppas du får napp på annonsen! Och samma med stallägaren!
 
För att han visat att tävla dressyr inte är så kul. Det tar emot lite i kroppen och jag kan inte träna så mycket som jag hade velat. Nu går han 4-5 dagar/vecka varav 2-3 dagar är långskritt. Det fungerar dock väldigt bra och med WEn är han så otroligt positiv! Är väl mest att jag velat hitta en lite yngre häst att satsa lite mer på. Samtidigt så tror jag helt klart att Zacke har ett par år kvar att göra det jag vill!

Du kan väl bara köra WE med honom då? Vilken ft häst tror du tycker det är kul att tävla dressyr? Ingen! Varenda dressyrstart jag gjorde kände jag mig som en djurplågare. Nu skulle jag aldrig göra det med den ft hästen jag har kvar.
 
Du kan väl bara köra WE med honom då? Vilken ft häst tror du tycker det är kul att tävla dressyr? Ingen! Varenda dressyrstart jag gjorde kände jag mig som en djurplågare. Nu skulle jag aldrig göra det med den ft hästen jag har kvar.
Jo det kommer bara bli WE för honom framöver. Kanske starta nån lätt klass dressyr eller när det är hemmatävlingar. Det tråkiga är att det är så oerhört få WE-tävlingar på rimligt avstånd. Skulle åkt till Uppsala nästa helg med båda men kommer inte ha råd. Hoppas verkligen fler arrangörer i Mittsvenska kommer våga arrangera tävlingar framöver.
 
Jo det kommer bara bli WE för honom framöver. Kanske starta nån lätt klass dressyr eller när det är hemmatävlingar. Det tråkiga är att det är så oerhört få WE-tävlingar på rimligt avstånd. Skulle åkt till Uppsala nästa helg med båda men kommer inte ha råd. Hoppas verkligen fler arrangörer i Mittsvenska kommer våga arrangera tävlingar framöver.

Nej jag vet. Avstånden är förödande eftersom det är så få tävlingar. Fattar inte hur antalet starter gått förbi fälttävlan med tanke på avsaknaden av tävlingar?

Nu är ju min grå fortfarande skadad sen 1 år tillbaka och ärligt talat vet jag inte ens om jag kommer rida på honom igen , någon annan WE häst har jag inte. Men man tappar ju sugen pga avsaknaden av tävlingar i någorlunda närheten.
 
Anmäld! 😁
.
.
.
.
.
:nailbiting:
Jag känner lite likadant inför min debut på söndag. 😱
Hade en rätt dålig känsla (förmodligen mest pga hjärnmos på ryttaren)på träningen igår och det kändes svårare än vanligt (var dessutom typ 100 grader i ridhuset).
Så nu är jag inte alls lika pepp på att åka.

Nu spelar ju % mindre roll men det vore ju trevligt om vi inte gjorde bort oss totalt. Vilket absolut kan hända.
Men skulle jag vänta tills jag kände mig helt redo så skulle livet bara bestå av väntan...

Usch, dumma hjärnspöken!
 
Jag känner lite likadant inför min debut på söndag. 😱
Hade en rätt dålig känsla (förmodligen mest pga hjärnmos på ryttaren)på träningen igår och det kändes svårare än vanligt (var dessutom typ 100 grader i ridhuset).
Så nu är jag inte alls lika pepp på att åka.

Nu spelar ju % mindre roll men det vore ju trevligt om vi inte gjorde bort oss totalt. Vilket absolut kan hända.
Men skulle jag vänta tills jag kände mig helt redo så skulle livet bara bestå av väntan...

Usch, dumma hjärnspöken!
Jag hade inte bästa dagen igår heller - Fille var helt slapp i kroppen så galoppen var inget vidare. Jag var dum och red på så han blev lite spänd, så jag satt på en häst som var hetsig i huvudet och som slajm i kroppen..... inte så peppigt. En annan dag däremot var programmet inte alls svårt att rida.
Jag kör, det får gå som det går - men försöker se det som en kul grej.
 
Nej jag vet. Avstånden är förödande eftersom det är så få tävlingar. Fattar inte hur antalet starter gått förbi fälttävlan med tanke på avsaknaden av tävlingar?
Jag tror det beror på att vissa starka WE klubbar ordnar tävlingar väldigt ofta och därför får upp starterna, sen är det ju ofta hela eller nära hela skalan , från debutant till svår.
 
jag ska åka och träna för en ny tränare nästa tisdag men är bortrest i helgen så jag tänkte försöka rida lite dressyr. Bara två dagar tidigare hade han varit jättefin, men igår var det som att galoppera på en krabba. Låg och med fyrtakt i sidled. Han var så skum! funderade på om han reagerat på underlaget på vår utebana som är lite djupt men halkigt men han var tyvärr inte jättemkt bättre när jag gick in i ridhuset. Lite i höger varv kanske... Han är lite krabbig när saker är läskiga, och nu hade någon ställt upp ett nytt hinder OCH lagt fram en vattenmatta på ett nytt hinder. Borde vara straffbart sa dressyrhästen.
 
Jag har, pga flytt och utbildning mm inte ridit sen.... maj. T har fått spendera nästan 3 månader på ett enormt sommarbete med två äldre damer och ett gäng kor.

Hämtade honom igår (efter att inte ha träffat honom på 4 veckor, dock har jag haft hjälp med tillsyn, naturligtvis) och han kom travande lika glatt som vanligt. Minus båda framskorna :meh: och en del rumpmuskler traskade han rakt på lastbilen (som om han aldrig gjort annat) trots att han aldrig åkt sådan förrut. Enligt chauffören stod han sedan som ett ljus hela vägen fram.

Väl framme blev han nog nästan uppäten av en shettis men såg sedan att han stod på gräs så han började äta istället. De andra hästarna i det nya stallet försökte liva upp det hela men T meddelade att 'han inte hade tid att svara, middag'.

Så nu ser jag fram emot att få rida igen. Att lära känna ett gäng nya stallpersoner, mm.
 
Red en MSV B idag (lagprogrammet för juniorer) på 65%. Han var så otroligt 💩-nödig hela programmet men gick och höll sig så känslan blev väldigt tryckig. Men det känns mer än det syns. Det gjorde iaf att han inte riktigt kommer fram och då dippar han i formen bitvis. Men det finns så mycket mer att ta fram, kan han gå som på framridningen kommer det bli super!

Var ensam i min klass så blev en otroligt fin clear round-rosett 😍
IMG_3841.jpeg
 
Har dömt idag på tävlingen där @Mirtai var och vi ska dit imorgon också. Då ska Dio starta LA3 och LA5. Blir debut i LA5 men känner mig så nöjd att han gått MsvB1 på 60% nu att jag gärna filar på skolorna i LA5 istället och så fortsätter vi jobba med bytena hemma.

En som också ska till tävlingen är Barb med sitt senaste barn😍! Ska bli så kul att träffa Drottningponnyn som blivit 17 år nu.
 
Har dömt idag på tävlingen där @Mirtai var och vi ska dit imorgon också. Då ska Dio starta LA3 och LA5. Blir debut i LA5 men känner mig så nöjd att han gått MsvB1 på 60% nu att jag gärna filar på skolorna i LA5 istället och så fortsätter vi jobba med bytena hemma.

En som också ska till tävlingen är Barb med sitt senaste barn😍! Ska bli så kul att träffa Drottningponnyn som blivit 17 år nu.
Du fick döma min förra häst. Fina Cnut 🥰
Lycka till i morgon
 
Har dömt idag på tävlingen där @Mirtai var och vi ska dit imorgon också. Då ska Dio starta LA3 och LA5. Blir debut i LA5 men känner mig så nöjd att han gått MsvB1 på 60% nu att jag gärna filar på skolorna i LA5 istället och så fortsätter vi jobba med bytena hemma.

En som också ska till tävlingen är Barb med sitt senaste barn😍! Ska bli så kul att träffa Drottningponnyn som blivit 17 år nu.
Jag ska också försöka ta mig till samma tävling, om gudarna vill! Lånar bil och transport, bilen hade punktering i morse och nu i kväll hölll vi inte på att få på transporten. Både jag och särbo hade hästar ute i morse och särbo hade både kor och hästar ute i kväll. Känns som att jag får vara glad om jag tar mig i väg. Hästen har inte känts jättepepp i veckan och i kväll jagades det rådjur när jag försökte rida så fokuset var sådär.
 
IMG_0320.jpeg


Nu har jag testat westernsadeln på Ares (welsh cob f.2020) och han var inte bekymrad över det! Jag älskar hur trevlig han är! :love:

Jag har även anmält mig på dressyrkurs om en vecka och inser att jag måste växla upp med hemläxorna från förra månaden. Det är många övningar från marken och större inpräntning av att han ska backa eller ge efter för lättare tygeltag. Det märks mest när jag flyttar rumpan på honom, då kan han dyka ner lite med huvudet och vilja gå framåt samtidigt. Men vi har bra övningar för att stoppa upp det.

Det blir nog även ridning och ”Kyras fyrkant” då han ska gå rakställd men flytta bogen i varje hörn inåt i varje hörn, dvs ”vända som en buss”. Det jag mig bra på, även om han kan flytta bogen lite för mycket ibland.

image



Jag tycker han är ganska lätt och mjuk i handen redan nu, men ju noggrannare man är i början, ju större glädje har man ju senare i ridningen.
 
Startade samma klass idag och hade en väldigt trött häst. Red ihop 66% trots det då han ju gör det han ska men utan något extra alls.

Men han får en superstor 🌟 för mitt i vårt program råkar ponnyn på banan bredvid tappa sin ryttare och ponnyn galopperar runt på båda banorna i flera minuter. Fager bara står lugnt och tittar på. Till slut kommer ponnyn fram till oss och stannar precis upp i rumpan på Fager och kan bli infångad. Vi fick fortsätta programmet där vi blev avbrutna och det var bara att rida vidare. Ryttaren ska ha klarat sig utan några större skador!
 
Då var debuten avklarad! 😁
Hästen var superfin och programmet kändes inte (för) svårt. Serien satt (fast orent sista, vilket förvånade mig) och överlag är jag jättenöjd.
Sen hade vi ett par stora missar men vad sjutton...
Jag visste också att domaren är lite snål att rida för och mycket riktigt vanns klassen på 61%.
Jag fick 58.7% och är nöjd och glad med det! (det blir ju inte allt för svårt att tangera PB menar jag 😆)

Skrittpiruetterna som vi haft lite bök med gjorde hon jättebra.

Så. Det finns helt klart förbättringspotential men jag kände mig inte som ett UFO i klassen iaf. 😊
 
Startade samma klass idag och hade en väldigt trött häst. Red ihop 66% trots det då han ju gör det han ska men utan något extra alls.

Men han får en superstor 🌟 för mitt i vårt program råkar ponnyn på banan bredvid tappa sin ryttare och ponnyn galopperar runt på båda banorna i flera minuter. Fager bara står lugnt och tittar på. Till slut kommer ponnyn fram till oss och stannar precis upp i rumpan på Fager och kan bli infångad. Vi fick fortsätta programmet där vi blev avbrutna och det var bara att rida vidare. Ryttaren ska ha klarat sig utan några större skador!
Jag var alltså inte den enda som åkte av i dag då? Trodde ingen annan åkte av på dressyrtävling 🙈
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
614
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
405
Senast: Corax
·
  • Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp