Dressyrsnack 17

Vi hade ett väldigt otrevligt väder i förrgår och natten till igår. Fille och hans kompis hage ligger intill ett krondike som svämmade över så vi har haft det lite blött om fötterna 😅 (knädjupt på mig -dock bara vid ingångarna ska väl sägas, resten av hagarna har klarat sig). Ridbanan stod för sjöutsikt igår -men hade torkat upp förvånansvärt bra till idag, den var lite blöt men fullt ridbar…
IMG_6754.jpg
 
Ridabstinens :arghh: har visserligen börjat rida ett par nordsvenskar men det är verkligen inte min typ av häst. Jättemysiga men det är inte den ridningen jag är van vid och gillar. Mina höfter och rygg är inte riktigt på det klara med om dom gillar det heller.

Det verkar som om Hontasdjuret är bättre. Hon har haft som en hård svullnad på benet där fissurerna är och jag tycker det ser ut som att den har blivit mindre. Veterinären sa förra gången vi röntga att benet såg renare ut och att svullnaden var mindre. Nu tycker jag det ser ut som att det har minskat ännu mer. Hoppas jag inte inbillar mig bara. Vi får se den 20e. Då ska vi röntga igen.
 
Lyckades dratta av på senaste hoppträningen. Verkar ha fått en smäll mot ett revben förutom ett episkt blåmärke på höften. Så nu fick jag tummen ur och har inhandlat en airbag väst. Bättre sent än aldrig.
Man slår sig så i min ålder :yuck:
 
Nelly har inte känts bra senaste veckan så nu har jag bokat kliniktid för en koll. Fanns först inga tider förrän om tre veckor men som som tur var så ringde de nu under morgonen med en återbudstid redan imorgon :up:
Är egentligen uppbokad på möten på jobbet men försöker pussla runt i kalendern för att lösa det😅

Har inte sett eller känt någon hälta men hon känns väldigt spänd och motig. Höger galopp är det enda som känns skapligt ridbart, annars är det som att det liksom inte finns någon energi att hämta. Framförallt när jag ber henne korta sig och bära, då känns det helt tomt. Får hon springa lång och mer skyffla på framåt är det lättare. På uteritt har hon varit väldigt pigg och fräsch men hon är ju inte särskilt avspänd ute så svårt att veta hur mkt som är att hon faktiskt känner sig bra i kroppen och hur mycket som är stress så att hon kör fullt ös oavsett hur det känns..

Funderar på om det kanske är trötta bakknän eller någon annan överbelastning, eller kanske om hon gjort sig illa i någon muskel. Skönt att få henne kollad iaf!
 
Lyckades dratta av på senaste hoppträningen. Verkar ha fått en smäll mot ett revben förutom ett episkt blåmärke på höften. Så nu fick jag tummen ur och har inhandlat en airbag väst. Bättre sent än aldrig.
Man slår sig så i min ålder :yuck:
Jag har också tänkt att jag borde köpa en sån väst. Jag tror det är enda typen av väst jag faktiskt skulle använda, men de är ju så jäkla dyra 😅
 
Nelly har inte känts bra senaste veckan så nu har jag bokat kliniktid för en koll. Fanns först inga tider förrän om tre veckor men som som tur var så ringde de nu under morgonen med en återbudstid redan imorgon :up:
Är egentligen uppbokad på möten på jobbet men försöker pussla runt i kalendern för att lösa det😅

Har inte sett eller känt någon hälta men hon känns väldigt spänd och motig. Höger galopp är det enda som känns skapligt ridbart, annars är det som att det liksom inte finns någon energi att hämta. Framförallt när jag ber henne korta sig och bära, då känns det helt tomt. Får hon springa lång och mer skyffla på framåt är det lättare. På uteritt har hon varit väldigt pigg och fräsch men hon är ju inte särskilt avspänd ute så svårt att veta hur mkt som är att hon faktiskt känner sig bra i kroppen och hur mycket som är stress så att hon kör fullt ös oavsett hur det känns..

Funderar på om det kanske är trötta bakknän eller någon annan överbelastning, eller kanske om hon gjort sig illa i någon muskel. Skönt att få henne kollad iaf!
Håller tummarna att det inte är något större, men alltid skönt att kolla -tur det dök upp en tid så fort.
 
Jag gillar PS of Swedens schabrak (stora, håller formen bra, ligger stilla under sadeln) men efter att ha blivit bortskämd av deras outlet priser är jag inte lika förtjust i ordinarie pris på dem ;)

Finns det några andra snygga tävlingsschabrak som ni kan rekommendera?

Inte Mias, de har fantastisk kvalitet men jag gillar inte stilen (och måste beställa i 18” så varit väntetid, och dessutom inte billigare än PSoS)

Equito är en favorit för mig 🥰
 
Nelly har inte känts bra senaste veckan så nu har jag bokat kliniktid för en koll. Fanns först inga tider förrän om tre veckor men som som tur var så ringde de nu under morgonen med en återbudstid redan imorgon :up:
Är egentligen uppbokad på möten på jobbet men försöker pussla runt i kalendern för att lösa det😅

Har inte sett eller känt någon hälta men hon känns väldigt spänd och motig. Höger galopp är det enda som känns skapligt ridbart, annars är det som att det liksom inte finns någon energi att hämta. Framförallt när jag ber henne korta sig och bära, då känns det helt tomt. Får hon springa lång och mer skyffla på framåt är det lättare. På uteritt har hon varit väldigt pigg och fräsch men hon är ju inte särskilt avspänd ute så svårt att veta hur mkt som är att hon faktiskt känner sig bra i kroppen och hur mycket som är stress så att hon kör fullt ös oavsett hur det känns..

Funderar på om det kanske är trötta bakknän eller någon annan överbelastning, eller kanske om hon gjort sig illa i någon muskel. Skönt att få henne kollad iaf!

Hoppas det går bra imorgon!

Jag har också bokat en kliniktid för vetcheck, men det är om 3 veckor. Han känns generellt väldigt fin men tycker han står emot lite grann i ökningarna. Vet inte om det är ngt som spökar eller bara att jag måste rida bättre. Jag rider på som vanligt under de här veckorna så får vi se :)
 
Hoppas det går bra imorgon!

Jag har också bokat en kliniktid för vetcheck, men det är om 3 veckor. Han känns generellt väldigt fin men tycker han står emot lite grann i ökningarna. Vet inte om det är ngt som spökar eller bara att jag måste rida bättre. Jag rider på som vanligt under de här veckorna så får vi se :)
Tack! Håller tummarna för er också!
 
Nelly har inte känts bra senaste veckan så nu har jag bokat kliniktid för en koll. Fanns först inga tider förrän om tre veckor men som som tur var så ringde de nu under morgonen med en återbudstid redan imorgon :up:
Är egentligen uppbokad på möten på jobbet men försöker pussla runt i kalendern för att lösa det😅

Har inte sett eller känt någon hälta men hon känns väldigt spänd och motig. Höger galopp är det enda som känns skapligt ridbart, annars är det som att det liksom inte finns någon energi att hämta. Framförallt när jag ber henne korta sig och bära, då känns det helt tomt. Får hon springa lång och mer skyffla på framåt är det lättare. På uteritt har hon varit väldigt pigg och fräsch men hon är ju inte särskilt avspänd ute så svårt att veta hur mkt som är att hon faktiskt känner sig bra i kroppen och hur mycket som är stress så att hon kör fullt ös oavsett hur det känns..

Funderar på om det kanske är trötta bakknän eller någon annan överbelastning, eller kanske om hon gjort sig illa i någon muskel. Skönt att få henne kollad iaf!
Lite så har min också känts när hon haft känning i sin ländrygg (pga brunsten?). Vill inte jobba i högre form, då tappas all bjudning. Längre och lägre, inga problem. I hennes fall har vänster galopp känts mest ok (ont på vänster sida). Pigg och glad ute.
Så knä/rygg kan väl vara sannolika orsaker.
Hoppas det går bra i alla fall. Skönt att få snabb tid!

Vi var in på åb förra veckan. Hon har känts bra men snubblat en del i fram som oroat mig. Men hon såg ut som en miljon och seglade igenom allt ua.

Sen en fråga till alla/den som vet.
Hur är det med klasser där bara en är anmäld (2*)? Genomförs klassen? Måste man rida på viss % för att vinna eller vinner man automatiskt iom ensam?
 
Lite så har min också känts när hon haft känning i sin ländrygg (pga brunsten?). Vill inte jobba i högre form, då tappas all bjudning. Längre och lägre, inga problem. I hennes fall har vänster galopp känts mest ok (ont på vänster sida). Pigg och glad ute.
Så knä/rygg kan väl vara sannolika orsaker.
Hoppas det går bra i alla fall. Skönt att få snabb tid!

Vi var in på åb förra veckan. Hon har känts bra men snubblat en del i fram som oroat mig. Men hon såg ut som en miljon och seglade igenom allt ua.

Sen en fråga till alla/den som vet.
Hur är det med klasser där bara en är anmäld (2*)? Genomförs klassen? Måste man rida på viss % för att vinna eller vinner man automatiskt iom ensam?

Klassen genomförs men blir endast ”clearround”. Du får räkna ditt resultat som kval om det är kvalklass men du får inga poäng. Rosett delas ut vid minst 62%
 
Klassen genomförs men blir endast ”clearround”. Du får räkna ditt resultat som kval om det är kvalklass men du får inga poäng. Rosett delas ut vid minst 62%
Ah, tack!
Tyckte väl att man kunde få vinna, jag. 😆
Men trevligt att man får tillgodoräkna sig ev kval.
 
Jag har också tänkt att jag borde köpa en sån väst. Jag tror det är enda typen av väst jag faktiskt skulle använda, men de är ju så jäkla dyra 😅
Ett tips beroende på hur lång du är är att kolla på barnstorlek. På tex Helite när jag köpte min så kostade barnstorlek nästan 1500 kr mindre än vuxen. Jag är 162 lång och kan ha L barn tex.
 
Ett tips beroende på hur lång du är är att kolla på barnstorlek. På tex Helite när jag köpte min så kostade barnstorlek nästan 1500 kr mindre än vuxen. Jag är 162 lång och kan ha L barn tex.
Ah, väldigt bra tips! Jag är också 162 cm lång så det vore ju perfekt!
 
Får se det som en investering. Nu har jag inte ridit på en vecka.
Jag har ju alltid säkerhetsväst när jag rider ut eller har bommar att leka med. Man vänjer sig. Är en av få aktiva ryttare i vårt stall som inte åkt av i år, och lägger jag bort västen kommer jag säkert åka av…

Red lektion igår och idag på vår uteritt hittade Mirre på att han kunde byta i vartannat. Vet inte alls vad det kom ifrån, och rena är de inte, men han leker och tycker att det är kul. Kan inte annat än att hoppas att han inte befäster ngt knasigt.
 
Ska boka kliniktid åt Dio också men "bara" flr tänder och vaccination. Tänkte be vet kolla ålder igen på honom för att få lite grepp om han är runt 18 nu eller (förhoppningsvis) yngre... *peppar peppar* så känns han fantastisk i ridningen. Avspänd och väldigt ridbar. Samtidigt gör det mig nervös och tänker att nånting är fel för att han inte är lika het som han varit🙈. Men tänker att en häst som har ont inte borde bli lugnare och lägre i stress, men ja en kan stressa upp sig för exakt vadsomhelst🙄. Domaren som dömde oss i WE-dressyren i torsdags har inte sett honom på ett tag och tyckte att han utvecklats massor, det kändes fint att höra🩷.
 
Jag var dålig och tog inte bilder på när vi bytte bandage igår, var mkt då vi behövde både bremsa och droga stackarn..

Hon har lärt sig att veterinären gör dumma saker så hon är sååå sur när hon ser veterinären 😅 stackarn..

Men vi tog iaf bort stygnen redan! Jag trodde de skulle sitta 14dagar iaf, men vi tog ut dem så hoppas de innebär att de sitter tillräckligt bra 🙌

Mitt i allt har vi bytt sjukplats så nu har hon en stor utebox med en liten tillhörande sjukhage som hon står i med sjuk sällskap bredvid. Det är en valack och de är så kära redan 😅👌

Tror ni det är optimistiskt att släppa ut i storhage om ca 1,5vecka? 🤔
 
På tal om väst så köpte jag ett ryggskydd, en Kompardell, för några veckor sen. Jag vet att det inte skyddar lika bra, men det känns tillräckligt när jag rider på ridbanan på (snäll) unghäst. När vi rider ut har jag en riktig racersafeväst.
Hur som är ryggskyddet jättebekvämt! Är jättenöjd. Hoppas jag är lika nöjd efter markkänning bara 😅
 
På tal om väst så köpte jag ett ryggskydd, en Kompardell, för några veckor sen. Jag vet att det inte skyddar lika bra, men det känns tillräckligt när jag rider på ridbanan på (snäll) unghäst. När vi rider ut har jag en riktig racersafeväst.
Hur som är ryggskyddet jättebekvämt! Är jättenöjd. Hoppas jag är lika nöjd efter markkänning bara 😅
Hur funkar det? Skyddar det bara ryggen om man trillar? Står inte emot trampskador eller typ om man landar på en bom?
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
614
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
401
Senast: Corax
·
  • Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp