Dressyrsnack 17

På tal om väst så köpte jag ett ryggskydd, en Kompardell, för några veckor sen. Jag vet att det inte skyddar lika bra, men det känns tillräckligt när jag rider på ridbanan på (snäll) unghäst. När vi rider ut har jag en riktig racersafeväst.
Hur som är ryggskyddet jättebekvämt! Är jättenöjd. Hoppas jag är lika nöjd efter markkänning bara 😅
Jag använder också det. Jag vet också att det inte skyddar lika bra men det är så mycket smidigare att jag använder det mer. När jag hade min racesafeväst så kunde jag inte ha den när hängde på unghästarna för den kunde fastna och blev klumpig. Nu har jag västen jämt utom på tävlingsbanan. Har ramlat av några gånger men kan inte säga om västen gjort så mycket till eller från då.
 
På tal om väst så köpte jag ett ryggskydd, en Kompardell, för några veckor sen. Jag vet att det inte skyddar lika bra, men det känns tillräckligt när jag rider på ridbanan på (snäll) unghäst. När vi rider ut har jag en riktig racersafeväst.
Hur som är ryggskyddet jättebekvämt! Är jättenöjd. Hoppas jag är lika nöjd efter markkänning bara 😅
Med tanke på att ryggskydden är gjorda för mc och cross så lär det klara rätt rejäla smällar mot ryggen.
 
Har också ett komperdellskydd. Tyvärr är jag för kort så det tar i sadeln så jag använde det inte. Men väldigt smidigt.
Nu blir det en Helite vid hoppning.
 
Red lektion igår! Var inte det minsta peppad efter tre timmar väntan på försenade och inställda tåg efter jobbet, men visste också att min tränare red dagen innan och att Fumo förmodligen skulle kännas fantastisk så masade mig iväg. Fantastiskt hur det bara släpper när man sitter upp!

Min lektion förra veckan började inte lysande men blev rätt bra. Jag har alltid haft mina händer som akilleshäl och tittar avundsjukt på de toppryttare som har fin mjuk kontakt hela tiden, typ Charlott Schürmann.

Min största skräck är också att inte ha hästen framför skänkeln för det blir så obekvämt. Jag är också rätt dålig på att få honom framför skänkeln utan det blir lätt lite nötande skänkel istället. Så om jag känner att han inte ÄR framför skänkeln tar jag liksom inte igenom det bakifrån och fram för jag låser mig på nåt sätt vid ”jag får ändå inte igenom skänkeln” och börjar ratta och veva och ska ”lösa” det via tyglarna istället. Ni kan ju tänka er hur bra det blir…

Men igår då, då vågade jag jobba för att få honom riktigt framför skänkeln, inga sporrar eller spö utan bara lyssna på skänkeln med mycket övergångar och tempoväxlingar och det blev så mycket bättre!

Fick rida utan stigbyglar på slutet och det var ju döden död med den trav som Fumo har… 😬
 
Hur funkar det? Skyddar det bara ryggen om man trillar? Står inte emot trampskador eller typ om man landar på en bom?
Det är rejält hårt över ryggen men också hårt över bröstkorgen. På sidorna är det bara elastiskt tyg. Det kommer skydda, fördela trycket. Men inte lika bra som en ”riktig” ridväst. Och inget på sidorna.
Det finns på Hööks, jag klämde o kände där.
 
Jag använder också det. Jag vet också att det inte skyddar lika bra men det är så mycket smidigare att jag använder det mer. När jag hade min racesafeväst så kunde jag inte ha den när hängde på unghästarna för den kunde fastna och blev klumpig. Nu har jag västen jämt utom på tävlingsbanan. Har ramlat av några gånger men kan inte säga om västen gjort så mycket till eller från då.
Ja verkligen användarvänligt. Har hoppat utan väst med haflingern pga osmidigt med den på. Men nu har jag ingen ursäkt att inte ta på ryggskyddet iallafall!
 
På tal om väst så köpte jag ett ryggskydd, en Kompardell, för några veckor sen. Jag vet att det inte skyddar lika bra, men det känns tillräckligt när jag rider på ridbanan på (snäll) unghäst. När vi rider ut har jag en riktig racersafeväst.
Hur som är ryggskyddet jättebekvämt! Är jättenöjd. Hoppas jag är lika nöjd efter markkänning bara 😅

Enligt läkarna jag träffat på akuten :angel: så ger ett bra ryggskydd en klar skillnad jämfört med inget skydd. :)

Finns inte på kartan att jag skulle rida med min klass-3 väst varje gång, eftersom alla västar med tillräckligt skydd över revbenen också flyttar ut mina överarmar från kroppen. Ryggskyddet använder jag i princip varenda gång jag sitter på en häst, efter en ryggskada som förmodligen hade kunnat förebyggas helt om jag hade haft skydd den gången.
 
På tal om Komperdell så håller jag med om att dessa ryggskydd är supersmidiga, och snygga. Har ett liggandes hemma som sonen använde typ 2 ggr innan han la ridningen på hyllan, men jag själv är för tjock för det. :banghead: Så om någon är sugen så kan det nog vara till salu till ett billigt pris. :D
 
Nelly har inte känts bra senaste veckan så nu har jag bokat kliniktid för en koll. Fanns först inga tider förrän om tre veckor men som som tur var så ringde de nu under morgonen med en återbudstid redan imorgon :up:
Är egentligen uppbokad på möten på jobbet men försöker pussla runt i kalendern för att lösa det😅

Har inte sett eller känt någon hälta men hon känns väldigt spänd och motig. Höger galopp är det enda som känns skapligt ridbart, annars är det som att det liksom inte finns någon energi att hämta. Framförallt när jag ber henne korta sig och bära, då känns det helt tomt. Får hon springa lång och mer skyffla på framåt är det lättare. På uteritt har hon varit väldigt pigg och fräsch men hon är ju inte särskilt avspänd ute så svårt att veta hur mkt som är att hon faktiskt känner sig bra i kroppen och hur mycket som är stress så att hon kör fullt ös oavsett hur det känns..

Funderar på om det kanske är trötta bakknän eller någon annan överbelastning, eller kanske om hon gjort sig illa i någon muskel. Skönt att få henne kollad iaf!
Hur har det gått för er idag? 🙂
 
Hur har det gått för er idag? 🙂
Det gick bra, eller som förväntat 😊
Har behandlat bakknän och ländrygg. Kändes skönt att de hittade något och var ändå lindrigt så hoppas vi är igång igen ganska snabbt👍

IMG_1180.jpeg
 
Zackes ägare har varit på besök och ridit honom. Som vanligt väldigt roligt och hon är så tacksam att han har det bra❤️. Är klart att hon kommer stanna kvar i England så framtiden för Zacke är lite osäker. Jag har väl känt mig lite klar med honom men om alternativet är att han ska säljas och inte tillbaka till ägaren ger det mig lite jobbig magkänsla. Så för mig känns det nog som att Zacke kommer få stanna hos mig och bli ännu mer gubbe. Tycker att jag är skyldig honom det efter allt han ger mig. Han har varit/är absolut guld i hur jag kunde komma igång efter Fallet och att vi tagit oss till svår klass I WE.
20240814_145707.jpg
 
Zackes ägare har varit på besök och ridit honom. Som vanligt väldigt roligt och hon är så tacksam att han har det bra❤️. Är klart att hon kommer stanna kvar i England så framtiden för Zacke är lite osäker. Jag har väl känt mig lite klar med honom men om alternativet är att han ska säljas och inte tillbaka till ägaren ger det mig lite jobbig magkänsla. Så för mig känns det nog som att Zacke kommer få stanna hos mig och bli ännu mer gubbe. Tycker att jag är skyldig honom det efter allt han ger mig. Han har varit/är absolut guld i hur jag kunde komma igång efter Fallet och att vi tagit oss till svår klass I WE. Visa bifogad fil 151364
Vet inte om du vill svara på det offentligt. Så hoppa över om det är känsligt på ngt vis!
Blev bara nyfiken på varför du känt dig klar med honom?
 
Vet inte om du vill svara på det offentligt. Så hoppa över om det är känsligt på ngt vis!
Blev bara nyfiken på varför du känt dig klar med honom?
För att han visat att tävla dressyr inte är så kul. Det tar emot lite i kroppen och jag kan inte träna så mycket som jag hade velat. Nu går han 4-5 dagar/vecka varav 2-3 dagar är långskritt. Det fungerar dock väldigt bra och med WEn är han så otroligt positiv! Är väl mest att jag velat hitta en lite yngre häst att satsa lite mer på. Samtidigt så tror jag helt klart att Zacke har ett par år kvar att göra det jag vill!
 
27.arestrav.jpg


Det blev en liten vila för Ares (welsh cob 2020) då jag fått något virus som stör, men det är väl lika bra då han varit så trevlig i dressyren i sommar och kan få chilla lite. Jag trodde aldrig att jag skulle få en så trevlig och fin unghäst, han är som en liten skolbok! :love:

Angående mina egna spänningar i ridningen: Jag har beställt loop earplugs för att inte reagera för starkt på oväntade ljud, och har även plockat fram min gamla westernsadel. Jag tänkte använda den för uteritter och början av tiden som vi åker till ridhuset. Den westernsadeln satt heelt perfekt på Ares när jag provade den i stallgången i går! :love:

Så nu tror jag att jag ska dela upp träningen lite tydligare. Miljöträning, uteritter och nya situationer tar jag med westernsadel. Finlir på ridbanan och specifika dressyrövningar som jag vill finjustera med, tar jag i dressyrsadel. Jag tror det blir ett jättebra upplägg, nu när han ändå är så ung!

sadel.jpg
 
27.arestrav.jpg


Det blev en liten vila för Ares (welsh cob 2020) då jag fått något virus som stör, men det är väl lika bra då han varit så trevlig i dressyren i sommar och kan få chilla lite. Jag trodde aldrig att jag skulle få en så trevlig och fin unghäst, han är som en liten skolbok! :love:

Angående mina egna spänningar i ridningen: Jag har beställt loop earplugs för att inte reagera för starkt på oväntade ljud, och har även plockat fram min gamla westernsadel. Jag tänkte använda den för uteritter och början av tiden som vi åker till ridhuset. Den westernsadeln satt heelt perfekt på Ares när jag provade den i stallgången i går! :love:

Så nu tror jag att jag ska dela upp träningen lite tydligare. Miljöträning, uteritter och nya situationer tar jag med westernsadel. Finlir på ridbanan och specifika dressyrövningar som jag vill finjustera med, tar jag i dressyrsadel. Jag tror det blir ett jättebra upplägg, nu när han ändå är så ung!

sadel.jpg

Tycker han är så fiiiiin! 😍
 
Första träningen för terminen igår och Sten var ganska nöjd med mig och jag var ganska nöjd med Barka, så det var en bra start. Lite har hon ju tappat när jag varit borta, men hon har blivit motionerad av ett par tjejer som rider på ridskolan. Humörmässigt är hon toppen och fin framåtbjudning.

Nästa vecka kommer min nya sadel och ska provas på onsdag. :nailbiting:
 
För att han visat att tävla dressyr inte är så kul. Det tar emot lite i kroppen och jag kan inte träna så mycket som jag hade velat. Nu går han 4-5 dagar/vecka varav 2-3 dagar är långskritt. Det fungerar dock väldigt bra och med WEn är han så otroligt positiv! Är väl mest att jag velat hitta en lite yngre häst att satsa lite mer på. Samtidigt så tror jag helt klart att Zacke har ett par år kvar att göra det jag vill!
Ok, jag fattar läget.
Vill du göra både och så kanske det finns häst som tycker båda är kul och som tål träning på annat vis.
Hur gammal är han nu?
 
Ok, jag fattar läget.
Vill du göra både och så kanske det finns häst som tycker båda är kul och som tål träning på annat vis.
Hur gammal är han nu?
Zacke är 17 nu. Hade jag haft råd hade jag köpt en till häst. Men har lagt ut annons om eventuellt samarbete med någon hästägare och eventuellt kommermin stallägare köpa ett projekt för mig att utbilda och sälja.
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
614
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
401
Senast: Corax
·
  • Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp