På tal om klåpare från Distriktet. Jag är så jävla förbannad.
Varning för långt inlägg
Vi har fått en ny granne i början av juli. Den 9 juli kom hennes hästar från Spanien. 10 st. 1 augusti meddelar hon mig att hennes hästar fått kvarka och dom ska ta prov den dagen. Sen säger hon att Distriktet varit där 1 vecka tidigare och gett en av hennes ston abortvirusdpruta och samtidigt undersökte hästens kvarkaböld?? Alltså hästen hade en böld mellan ganascherna, feber och hosta. Veterinären säger att det kan vara kvarka men tar inget prov..Inget. Grannen säger till veterinären att kan vi avvakta med kvarkadiagnosen så hör hon av sig om det blir något mer?? Veterinären säger ja
Efter några dgr senare oklart hur många dgr får flera hästar feber och bölder. Det som är klart är att det gått en vecka mellan första besöket och besöket där dom provtar för kvarka.
Detta säger grannen till mig då den 1 augusti när dom ska komma och provta. I samma andetag säger hon att det inte är veterinärens fel ( hon hör ju hur förbannad jag är)utan hennes fel för att hon bad veterinären avvakta.
Eeh nä. Veterinären skulle aldrig gå med på någon som helst avvaktan iom att det är en anmälningspliktig sjukdom.
Jag är ju rabiat vid det här laget iom att jag har sommarhagar bara någon meter från hennes hagar, alltså staketen är väl precis så dom inte kan nosa på varandra, och andra hagar bara med en grusväg mellan. Dock har grannens hästar inte gått där så våra hästar har inte varit i kontakt med hennes.
Jag ringer Distriktet och undrar vad fan dom sysslar med! Jag kunde fått reda på 1 vecka tidigare att grannen hade kvarka om dom skött sitt jobb. Dom ville inte egentligen ta på sig någon skuld utan skyllde på att det kunde vara otydliga symptom .
Tillåt mig skratta.
Hästarna kom från Spanien 2 veckor innan veterinären var där första gången. Hästen var sjuk med feber hosta och snor och hade en böld mellan ganascherna. Veterinären säger, det kan vara kvarka
Hur jävla mer tydligt kan det bli?
Alla som känner mig förstår nog graden av utskällning. Dessutom känner Distriktet mkt väl till hur det ser ut på vår gård avstånd till grannar osv.
Jag fick ju givetvis ta upp hästarna från sommarbetet och ställa dom i vinterhagarna och köpa in hösilage. Jag har en 5 åring som varit snuvig och hostat men ingen feber. Dock har den inte varit i kontakt med grannens hästar men man blir ju nojig. Inga andra har visat några symptom. Men vi har inte åkt någonstans utan håller hos hemma.
Länsstyrelsen är inblandad iom den veterinären men det verkar inte som vare sig Distriktet eller LS känner någon vidare lust att ta tag i det utan tycker bara jag är jobbig
Det är bara när dom kan påpeka att det är 2cm för lågt i tak dom är på hugget
Är det konstigt smittor sprids? Nej det är det fantamig inte!