Dressyrsnack 17

Jag har bott här nu i 20 år men, vänjer mig inte vid blåsten och det evigt jävla regnet! Skånsk vinter = +5, 15 s/m regn konstant i 5 månader och grått. Eller 50 shades of grey ;)
En del av mig vill hem till Norrköping eller Östergötland rättare sagt.

Jag vänjer mig heller aldrig vid blåsten. Inte för att det ställer till så himla mycket just med hästen, men jag avskyr verkligen att vara ute när det blåser, regnet piskar i ansiktet, allt blåser sönder, om man inte förankrar saker bor de hos grannen nästa dag, osv... :meh:
 
Har ni tråkigt så gå med i denna gruppen 🤣 Herregud säger jag bara!
Screenshot_20240826_103427_Facebook.jpg
 
Träning igår. Vi kör just nu skritt och trav avsuttet i 30 min per pass så det blev en kortare träning där vi jobbade för hand. Hade egentligen tänkt att vi skulle övergå till tömkörning efter ett tag, men det var superbra att jobba vidare för hand. Gjorde mycket skolor längs spåret (jag börjar äntligen få till koordinationen som krävs för slutorna😅) och skänkelvikning på böjt spår. Bra träning för det har vi problem med även i ridningen. Fokus på att hon verkligen trampar ut ordentligt med ytter bak i skänkelvikningen.

Mjuk och fin häst, väldigt kul🤩

Tycker det brukar vara givande att bara planera om träningarna istället för att ställa in under rehab. Blir alltid att vi finputsar på saker som verkligen gör nytta sen👍
Var länge sedan vi tränade för Ubbe, är glad att få hjälp med träningen för hand av min ordinarie tränare ändå😊

Nöjd häst efteråt❤️

IMG_1240.jpeg
 
Dio har fått ett hus i hagen sen vi flyttade. Senaste veckorna har jag inte sett honom ute i hagen en enda gång🙄. Han har en stoooor gräshage. Min lilla häst är onekligen ett innedjur🙈.

Visa bifogad fil 152080
Vissa spanjorer.. 🙄 Lite så var min gamle ponny, fast med att sova ute. Han tyckte det var ytterst onaturligt att vara ute! Att han sen såg ut som någon slags urskogsponny från Island var helt klart inget som spelade in. Varje kväll på bete som hade lösdriftshus gick han in och sov i huset. Även om 25 övriga hästar var flera hundra meter bort och umgicks utomhus. 🤷‍♀️ Till slut började 2 andra följa med och sova i huset. :laugh:
 
Då har vi varit inne på kliniken, de var snälla och klämde in oss trots att de var fullbokade.

Såret har inte gått in i leden vad vi kan se. Vi provtryckte och inget kom ut genom såret och ledvätskan såg fin ut. Men han har förhöjt infektionsvärde så ngt är det ju som stör.

De sydde ihop såret och så är han kvar på kliniken över natten för koll imorgon. Ser allt bra ut då blir det hemgång och boxvila ett tag tills allt är läkt. Ska tillbaka nästa vecka för att ta stygn och ultraljuda alla senor etc.

Veterinären idag hittade också en stor sårficka som distriktaren inte la märke till…
 
Vissa spanjorer.. 🙄 Lite så var min gamle ponny, fast med att sova ute. Han tyckte det var ytterst onaturligt att vara ute! Att han sen såg ut som någon slags urskogsponny från Island var helt klart inget som spelade in. Varje kväll på bete som hade lösdriftshus gick han in och sov i huset. Även om 25 övriga hästar var flera hundra meter bort och umgicks utomhus. 🤷‍♀️ Till slut började 2 andra följa med och sova i huset. :laugh:
Zacke känner s8g hemskt övergiven när Dio hellre står inne och tittar ut genom ett fönster😅. Längtar både tills det kommer halm så jag kan bädda upp bättre till honom därinne och att jag får in fler hästar i stallet så Zacke har kompis utomhus. Men ingen nappar på att ställa häst hos mig än och inte har jag och stallägaren hittat nåt lämpligt saluprojekt. D-ponnier, även helt gröna, är snordyra! Swb är billigare nu...
 
Ska visa unghäst på unghästtest på lördag! Är mer nervös än när jag ska tävla 😂 känns som när det inte är min spelar det större roll att det blir bra också. Jag veeet att ägaren tar det för vad det är och hästen ska inte säljas eller liknande, men poängen kommer finnas där hela livet och det blir ingen mer chans.
 
Igår hoppade min tränare upp på Bollen och körde lite piaffarbete. Asså min häst 🥹😍 så duktig han är när han förstår vad han ska göra!!! Kan inte va lätt för stackarn med ordinarie ryttare på 😂😂

Nästa vecka blir start hemma i intermediare A igen och hoppas vi kanske kan få till piaffen någalunda den här gången
 
Ska visa unghäst på unghästtest på lördag! Är mer nervös än när jag ska tävla 😂 känns som när det inte är min spelar det större roll att det blir bra också. Jag veeet att ägaren tar det för vad det är och hästen ska inte säljas eller liknande, men poängen kommer finnas där hela livet och det blir ingen mer chans.
Ägaren tycker ju uppenbarligen att du är kvalificerad för uppgiften, så bara go with it! Tänk på det som skola för hästen, det viktigaste är att den kommer därifrån med en bra upplevelse!
 
Ägaren tycker ju uppenbarligen att du är kvalificerad för uppgiften, så bara go with it! Tänk på det som skola för hästen, det viktigaste är att den kommer därifrån med en bra upplevelse!
Precis så! Tack! 😍 det är en klok häst och vi är ett super team till löshoppningen och gångartstestet. Ska bli en kul erfarenhet! 😃
Känns också skönt att diplomet inte står eller faller med ridprovet längre. Vi är väl förberedda men man vet ju aldrig 😁
 
Med risk för att bevisa hur korkar jag är (och jag kan till och med fått denna instruktion förut men glömt eller inte fattat det) har jag hittat ett såååå lätt sätt att göra det enkelt för min häst i samlingen i galoppen 😅

Jag säger ett tyst ”ptro” (ingen domare kan höra det, men hästar hör bra) om jag vill ha en övergång till lägre gångart och säger inget om jag vill ha mer samling. Vips kan vi stå på stället och galoppera, utan att sedan få en massa stress över när jag vill göra en övergång och att han kämpar ihjäl sig för att samla sig.
Så himla enkelt, men gjorde livet väldigt mycket enklare för hästen.

Och ja snart kommer någon och berättar hur man ska lyckas ha travtakt (eller skritt takt) i sätet och rulla apelsiner över låren och låta ekorrarna springa längs tygeln och då förstår hästarna precis vad som menas ;) men jag är en enkel person som drar i tyglarna både då jag samlar och då jag byter gångart 😎
 
Med risk för att bevisa hur korkar jag är (och jag kan till och med fått denna instruktion förut men glömt eller inte fattat det) har jag hittat ett såååå lätt sätt att göra det enkelt för min häst i samlingen i galoppen 😅

Jag säger ett tyst ”ptro” (ingen domare kan höra det, men hästar hör bra) om jag vill ha en övergång till lägre gångart och säger inget om jag vill ha mer samling. Vips kan vi stå på stället och galoppera, utan att sedan få en massa stress över när jag vill göra en övergång och att han kämpar ihjäl sig för att samla sig.
Så himla enkelt, men gjorde livet väldigt mycket enklare för hästen.

Och ja snart kommer någon och berättar hur man ska lyckas ha travtakt (eller skritt takt) i sätet och rulla apelsiner över låren och låta ekorrarna springa längs tygeln och då förstår hästarna precis vad som menas ;) men jag är en enkel person som drar i tyglarna både då jag samlar och då jag byter gångart 😎
Samma här!! Får inte till det! Kan inte trava med Säter när jag galopperar 😂😂
 
Min pålle går promenader såhär långt och på Tisdag stå vecka blir hon "fri" Från sitt fängelse. Får se om jag börjar rida då eller om jag bara låter henne vara ett tag.

Svårt att inte börja rida när man väntat 1mån. Även om de såklart bara blir skritt till en början.. Totalt ohalt vid våra promenader så jag ser ljust på framtiden! 😍👌
 
Igår hade jag en så härlig stallkväll! Åkte upp efter kvällsmaten och sambon nattade barnet så hade all tid i världen. Det eh, blåste dock så det var eld i baken men jäklar så fin han blev! Efter ungefär 30 min lösgörande trav med en miljon övergångar vågade vi fatta galopp första gången för passet 🤣 Men vågade rida energin och fick ett helt fantastiskt påskjut in i handen, ska leva på det där i veckor nu tror jag.
 
@JohannaB jag säger sitt till Mirre när jag vill att han ska samla sig. Funkar ibland. ptro betyder halt så då stannar han. Jag kan inte blanda alls eftersom vi tömkör, så saker måste betyda en sak bara.
Vad använder du för kommando för avbrott från galopp när du tömkör/longerar? Funkar inte det uppsuttet med?
Fast att ha kommando för samla är ju egentligen ännu bättre, men det har jag aldrig försökt lära honom så får nog fortsätta klara mig utan.
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
614
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
405
Senast: Corax
·
  • Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp