Dressyrsnack 17

Men ”min” fyraåring fortsätter imponera! 😍
Hon betedde sig så underligt för nån vecka sen så var tvungen att ringa veterinären för en koll. Hon förstod vad jag menade men vi hittade inget som tydde på hälta, möjligen munnen. Men nu är det som att sitta upp på en vuxen häst nästan? Skritt trav galopp, stor volt och båge på långsidan. Bjuder framåt i trav o galopp, fattar på hjälpen kvar på tygeln. Inget med munnen och inget knackig. Känns superfin! Ska visas imorgon, hoppas hon visar sin galopp lös. Fått lite scenskräck och bara gått uppåt men det har varit bra sista gångerna. Håll tummarna! 😍

Visa bifogad fil 152361
Fick i år lära mig att en får lov att visa traven lös också om en vill!
 
Fick i år lära mig att en får lov att visa traven lös också om en vill!
Ååh det är nog jättebra för många!
Denhär skulle däremot behöva få galoppen bedömd under ryttare eller på lina 🙈
travar jättefint när någon springer med henne, när man släpper åker svansen rakt upp och hon går bara uppåt i trav och galopp och börjar fnorka.
Nu är det bättre så jag hoppas hon galopperar framåt imorgon! Fick en 9a på trav som fölunge 😍
 
Ååh det är nog jättebra för många!
Denhär skulle däremot behöva få galoppen bedömd under ryttare eller på lina 🙈
travar jättefint när någon springer med henne, när man släpper åker svansen rakt upp och hon går bara uppåt i trav och galopp och börjar fnorka.
Nu är det bättre så jag hoppas hon galopperar framåt imorgon! Fick en 9a på trav som fölunge 😍
Det är bara en övningssak, tyvärr. Att lösgaloppera unghästar är ett bra jobb för dem, och bra för konditionen, så de orkar ett helt test. Det kommer gå bra i morgon, ta det bara lugnt och driv underifrån så brukar galoppen bli fin! Lycka till!
 
Ingen aning. Vet att MsvB-domare och uppåt fått vara med i andra distrikt. Jag har efterlyst att få lov att vara med på vår repkurs. Tycker att det är väldigt viktigt med en samsyn med domare och tränare. Tänker att ridlärarna inte är lika inriktade på tävling som tränare och domare.
Jo det är väl så men i vårat distrikt där det ju är begränsat med tränare så är det många ridlärare, så väl som domare, som även har många tävlingsekipage. Jag tänker när det ändå ordnas så borde så många som möjligt ha kunna vara med!
 
Jo det är väl så men i vårat distrikt där det ju är begränsat med tränare så är det många ridlärare, så väl som domare, som även har många tävlingsekipage. Jag tänker när det ändå ordnas så borde så många som möjligt ha kunna vara med!
Men har du framfört på era fortbildningar att ni önskar vara med även på tränarnas fortbildningar? Jag har tjatat om detta i flera år.
 
@Ketrawzc det där gick ju super :banana:

Jag och Mirre tävlade idag. Första MsvB:2 för oss. Kul program!

Jag red jättedåligt och han var ingen höjdare han heller (vilket jag var ansvarig för). Kom så lite ner i sadeln att jag studsade upp och tappade stigbygeln.. den nivån var väl mindre kul. Bra saker är att han är bättre i grundformen, och att jag kom ihåg vägen, vilket var mitt mål. Upp på hästen och tävla två helger i rad nu. Hoppas att han tar skänkeln (ffa i bytena) framöver.
 
IMG_0331.jpeg


Nu har jag för första gången ridit i ridhuset på ridklubben, med Ares (welsh cob, 2020). Vi har varit där och hälsat på flera gånger under hela året men då har vi mest tömkört eller promenerat honom, och framför allt tränat att lasta på och av och stå snällt i gästbox. Det är 17 km till ridhuset och jag har väl mest fokuserat på att lastrutinen ska sitta och att bilresan ska kännas stabil och trygg. Det gör den verkligen nu! Jag ser fram emot att åka dit lite oftare och få till dressyrträning även under höstens ruskväder. Jag känner mig så inspirerad! 😍

IMG_0332.jpeg
 
Men vilken häst vi fick visa idag 🙌🏻
Hon blev spänd och tappade rytmen i galopp, men när vi korrigerade framåt lyssnade hon och galopperade på igen. 8,5-8-8 på gångarterna. 48,5p som gångartstalang och diplom😭 domarens kommentar var ”stor häst utan svagheter”. men också ”175cm hög, då blir det tyvärr ingen 9a på typ”
Han sa att det nog finns mer att hämta i gångarterna. 😆 alltså 1,5 långsida i trav är lite snålt för oss nybörjare att hinna få lite känsla🙈
Jag red också under ridprovet och fick beröm för fin ridning😃
Sååååå nu vill ägaren betäcka nästa år och kikar nog redan på hingstar modell mindre. Jag tycker ju vi kan fortsätta rida på henne och ut o tävla🤓

Hon har en lillebror som vi tror kan bli snäppet ännu finare. Tyvärr även högre. Tillsalu och hon har sagt så många gånger att jag borde köpa och får bra pris….. men jag vill inte ha någon 175+ häst… Och helst inte en valack heller.

Denhär veckan står verkligen med alla delar. I torsdags höll jag grimskaftet när diplomstoets mamma fick somna in hemma på gården.
Haflingern besiktas på måndag och tanken är att hon flyttar på tisdag, 75 mil bort och vår resa är slut. Vi tränade dressyr ikväll och hon kändes sådär löjligt fin♥️ liksom retas, för att jag nog sålt henne…. Min hjärtehäst💔

Men ikväll gläds vi åt fina fyraåringen som är egenuppfödd och glänste idag. 🌟 så roligt!

Länk som försvinner om typ 20h
https://www.instagram.com/stories/k...ig_story_item_share&igsh=MXJzN2ZvdjVmazQyZw==
 
Men vilken häst vi fick visa idag 🙌🏻
Hon blev spänd och tappade rytmen i galopp, men när vi korrigerade framåt lyssnade hon och galopperade på igen. 8,5-8-8 på gångarterna. 48,5p som gångartstalang och diplom😭 domarens kommentar var ”stor häst utan svagheter”. men också ”175cm hög, då blir det tyvärr ingen 9a på typ”
Han sa att det nog finns mer att hämta i gångarterna. 😆 alltså 1,5 långsida i trav är lite snålt för oss nybörjare att hinna få lite känsla🙈
Jag red också under ridprovet och fick beröm för fin ridning😃
Sååååå nu vill ägaren betäcka nästa år och kikar nog redan på hingstar modell mindre. Jag tycker ju vi kan fortsätta rida på henne och ut o tävla🤓

Hon har en lillebror som vi tror kan bli snäppet ännu finare. Tyvärr även högre. Tillsalu och hon har sagt så många gånger att jag borde köpa och får bra pris….. men jag vill inte ha någon 175+ häst… Och helst inte en valack heller.

Denhär veckan står verkligen med alla delar. I torsdags höll jag grimskaftet när diplomstoets mamma fick somna in hemma på gården.
Haflingern besiktas på måndag och tanken är att hon flyttar på tisdag, 75 mil bort och vår resa är slut. Vi tränade dressyr ikväll och hon kändes sådär löjligt fin♥️ liksom retas, för att jag nog sålt henne…. Min hjärtehäst💔

Men ikväll gläds vi åt fina fyraåringen som är egenuppfödd och glänste idag. 🌟 så roligt!

Länk som försvinner om typ 20h
https://www.instagram.com/stories/k...ig_story_item_share&igsh=MXJzN2ZvdjVmazQyZw==
175+ får en 10:a på typ av mig, luv it! 😍
 
Sambo filmade en kortis när jag tömkörde igår. Tyvärr satt han på läktaren med solen rakt i kameran😅

Igår hade vi ok kontroll på styrningen i höger varv men stundtals kollaps i vänster🙈
Höll på att balla ur på mig själv, men jag är också extremt envis så fortsätter traggla tills det funkar skapligt.

Lade ut film mest för att jag är glad över att vara igång igen. Just blir det nog betydligt bättre arbete när jag tar henne för hand, men är ändå bra att fortsätta träna på detta. Plus att det är lite lättare att få in galopp också, det gör vi inte för hand än😁

https://www.instagram.com/reel/C_XRaO4Ide9/?igsh=dGttMHZ4M3Q1cWli
 
Var iväg och tävlade igår. Nöjd med hästen, 67,4 i la1 och 67.9 i la2, den här dommaren brukar dock ligga högt i procent. Energin tog slut när vi fick startsignal i la2 så jag fick verkligen jobba för det 😄. Under en procent upp till 3e platsen, var väldigt tätt så slutade på en 7 och 8 plats.
 
Sambo filmade en kortis när jag tömkörde igår. Tyvärr satt han på läktaren med solen rakt i kameran😅

Igår hade vi ok kontroll på styrningen i höger varv men stundtals kollaps i vänster🙈
Höll på att balla ur på mig själv, men jag är också extremt envis så fortsätter traggla tills det funkar skapligt.

Lade ut film mest för att jag är glad över att vara igång igen. Just blir det nog betydligt bättre arbete när jag tar henne för hand, men är ändå bra att fortsätta träna på detta. Plus att det är lite lättare att få in galopp också, det gör vi inte för hand än😁

https://www.instagram.com/reel/C_XRaO4Ide9/?igsh=dGttMHZ4M3Q1cWli
jag måste fråga om din position. Hur kommer det sig att du går rakt bakom henne och inte lite åt sidan där det är säkrare och Nelli ser dig bättre?
 
Ikväll fick jag en insikt. Jag är nu sinnebilden av en medelålders hästtant. Vita, iberiska hästar med lång man, börjar se mig om efter alternativa träningsmetoder och idag plockade jag bort nosgrimman på Dio😅. På tandkollen hade han minimala skav av nosgrimman så tänkte att jag likagärna kan rida utan den. Även införskaffat nytt bett med bredare fästen på ringarna för att undvika nyp i mungipan.

Dio kändes jättefin ikväll och jag skulle bara lite lätt för skorna satt löst. Så pass löst att en framsko flög (alltså FLÖG bredvid mitt huvud!!) av, rullade på sargen innan den for med en duns ner på läktaren😱. Det var rätt långsida för annars hade den landat på oss😅.
20240901_204642.jpg
 
Sambo filmade en kortis när jag tömkörde igår. Tyvärr satt han på läktaren med solen rakt i kameran😅

Igår hade vi ok kontroll på styrningen i höger varv men stundtals kollaps i vänster🙈
Höll på att balla ur på mig själv, men jag är också extremt envis så fortsätter traggla tills det funkar skapligt.

Lade ut film mest för att jag är glad över att vara igång igen. Just blir det nog betydligt bättre arbete när jag tar henne för hand, men är ändå bra att fortsätta träna på detta. Plus att det är lite lättare att få in galopp också, det gör vi inte för hand än😁

https://www.instagram.com/reel/C_XRaO4Ide9/?igsh=dGttMHZ4M3Q1cWli
Jag måste bara fråga, för det kan vara att filmen luras, men har du ordentligt säkerhetsavstånd? För du ser ut att vara väldigt nära ibland och det tycker jag är riktigt läskigt! Min vet jag sparkas om han blir upprörd eller frustrerad över något så jag måste alltid tänka på att ha ordentligt säkerhetsavstånd så jag inte blir träffad för det går så fort.
 
I går var vi iväg igen. Hästen gillar inte underlaget där (grus) och har dessutom lite svårt för att bli riktigt lösgjord på rena ute-tävlingar.
Det var bromsigt och lite tjorvigt.
Sen började det regna. Mycket. Och ju mer det regnade ju bättre gick hästen. 🤣
Så vi lyckades skrapa ihop 64.3% (men väldigt snäll domare måste jag säga)och blev första utanför placering.
Det är lång tid kvar till att ens tänka tanken på MSVA men vi är kvalade och det känns ändå rätt stort för mig.
 
jag måste fråga om din position. Hur kommer det sig att du går rakt bakom henne och inte lite åt sidan där det är säkrare och Nelli ser dig bättre?
För att jag är så ringrostig att jag inte får till kommunikationen annars🙈
Har lite lätt svaj på styrningen men hoppas snart få till det så jag kan gå innanför👍
Jag måste bara fråga, för det kan vara att filmen luras, men har du ordentligt säkerhetsavstånd? För du ser ut att vara väldigt nära ibland och det tycker jag är riktigt läskigt! Min vet jag sparkas om han blir upprörd eller frustrerad över något så jag måste alltid tänka på att ha ordentligt säkerhetsavstånd så jag inte blir träffad för det går så fort.
Jag har samma avstånd hela tiden på filmen så det är nog vinkeln som luras ibland😊
Vore säkert bra att komma ytterligare lite bakåt men tycker det blir svårare med kommunikationen ju längre tömmen är, och som jag skrev ovan så krånglar det en del nu😅
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
614
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
401
Senast: Corax
·
  • Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp