Dressyrsnack 17

Första träningen efter lite halvfart under semestern och efterföljande köksrenovering.
Skal finna stabiliteten igen, har varit lite svårt att få henne 100% framför schenkelen senaste tiden och högergaloppen har varit svår. Nojat lite över om där var något fel, men hon är inte halt (och dessutom veterinären egna häst... :angel::o). Har ju gått på bete ett tag nu så nu så antagligen bara det som tar toppen av energin.

Gick såklart bättre när vi får hjälp då jag håller mig till tränarens plan och i slutet släpper det.
Vi tränar vidare för debut i la4 i oktober hoppas jag.
 
Första träningen efter lite halvfart under semestern och efterföljande köksrenovering.
Skal finna stabiliteten igen, har varit lite svårt att få henne 100% framför schenkelen senaste tiden och högergaloppen har varit svår. Nojat lite över om där var något fel, men hon är inte halt (och dessutom veterinären egna häst... :angel::o). Har ju gått på bete ett tag nu så nu så antagligen bara det som tar toppen av energin.

Gick såklart bättre när vi får hjälp då jag håller mig till tränarens plan och i slutet släpper det.
Vi tränar vidare för debut i la4 i oktober hoppas jag.
Är det inte roligare att gå direkt på LA:5? Jag tycker LA:4 är så tradigt.. :angel:
 
Vilka earplugs valde du? Jag är själv en "spooky" ryttare och har funderat på att införskaffa ett par såna! Har du hunnit testa dom ännu? :)

Hej Fazeem!

NU Har jag testat dem! Jag köpte Loop Earplugs Engage för förbättrad fokus. Jag var väldigt optimistisk, men kortfattat så landade min allmänna uppfattning om att det bara var skräp! Jag hade svårt att höra vad andra sade samtidigt som det här klassiska ljudet av vind som viner i öronen var precis lika högt som innan. Precis som med andra öronproppar så hör man sin egen röst och sin egen andning väldigt väl och det blev också besvärligt att inte riktigt veta om man pratade för högt eller för lågt. Så spara de pengarna och köp något annat! 😅

Är för övrigt jättenöjd med Ares men arg på mina egna händer! I min värld ska jag släppa på tyglarna minst 10-15 cm så nosen kommer fram (han är ju fyra år), men jag felbedömer ständigt tygellängden! Kanske beror det på att min förra häst var mycket kortare i halsen. Jag hör absolut inte till kategorin som tycker att "när styrkan kommer så kommer nosen fram" utan min upplevelse är att nosen ALLTID kommer fram om jag släpper på tygeln, åtminstone utifrån den teknik med händer och tygelverkan, som jag är inlärd.

Ska försöka hitta en tejprulle som markerar tygellängden, eller något liknande, så jag inte sitter där och smådrar :meh:


Som jag gnälligt sade till Jonatan: "Unghästen är bättre än miiig! :arghh:"


traven23augusti.jfif
 
Senast ändrad:
Är det inte roligare att gå direkt på LA:5? Jag tycker LA:4 är så tradigt.. :angel:
För att la5 iaf här i dk innehåller slutord, ökad trav och ökad galopp. Vi börjar liksom nätt och jämnt få till en ok mellantrav! :laugh: sluta har vi knappt övat så får nog nöja oss med la4 i år och satsa på la5 nästa år.
 
Jag tillhör också de som blev grymt besviken av att se filmerna efter passen, det kändes bra och såg inte alls ut som jag ville ändå 😢
Men jag tror verkligen man vinner på att bli ”vän med sig själv”, såklart ska man sträva efter att bli bättre men det är inte rimligt att tro att man ska rida som proffsen gör på sina Instagram filmer, eller kräva att ens häst ska se ut som de bästa i världen, så man måste försöka hitta förebilder på ens egen nivå och faktiskt kunna vara nöjd med vad man är.

MEN jag kollar aldrig på filmer, eller protokollen från domaren, direkt efter ritterna. Först lever jag på min egen känsla ett tag ;) sen ser jag till att ha nollställt hjärnan och vara realistisk och inte känslomässig innan jag objektivt försöker kolla på hur det såg ut eller läsa vad domaren tyckte.

Och till sist brukar jag försöka placera en kompis i min sadel 😁
Om det var Xxxxx som satt i sadeln och la upp filmen på sociala medier, vad hade jag tyckt då? Man ska inte vara taskigare med sig själv än vad man är mot sina vänner.
 
Jaha, min medryttare ringde nu på kvällen. Hon hade hittat Fager på 3 ben i hagen när hon skulle ta in. Han skoddes på eftermiddagen och jag släppte ut honom igen typ 16.30. Vid 19 hade han inte bara dragit av sig en sko, han har också fått ett fult sår på utsidan av framknät.

Distriktaren kom ut, la om såret och ordinerade hippotrim. Det faktum att man kan se senorna i såret var han inte ett dugg bekymrad om. Det är däremot jag… nu får han stå på box över helgen så ska jag ringa kliniken på måndag
 
Tävlade idag. Herre gud vad vi är ur form.
LA:3 var iallafall helt ok. Men kämpigt och kommentaren var ”mödosamt i galoppen”. Haha alltså ja 😂 men hon gör det hon ska och 63 nånting är väl vad vi är. Jag genomförkyld och haflingern toktjock. Ridkänslan är också mödosam och bekymrande.

Sen kom jag hem och red 4 åringen😍 att rida runt på fyrkanten i trav och galopp 25 minuter kändes roligare än haflingern känts på länge. Vi har haft lite problem några ridpass men denhär veckan hittat tillbaka till bra kommunikation. Trav o galopp stadigt på tygeln och fattar fint galopp på hjälpen. Rider små bågar och jag bara följer med.
En sånhär storlek lagom ja tack! 😅 hon mäter 175cm nu med skor. Som tur är känns hon inte stor att rida.

IMG_9405.png
 
Då har Fager fått feber… distriktaren som var ute igår var en riktig klåpare, han tvättade inte ens såret innan han la om det. Kan väl säga att vi gjorde nytt bandage direkt han åkt.

Ikväll hade han 39 graders feber så det blir kliniken på måndag om han inte blir ännu sämre imorgon. Han har fått metacam nu också, för det tyckte distriktaren inte behövdes igår.
 
Alltså detta. Jag blir helt matt! Å ena sidan anklagas fotografer för att manipulera dressyrbilder. (Nu vet vi att det inte är sant). Å andra sidan manipulerar respekterade stora hästmagazin sina omslagsbilden.

Visa bifogad fil 151979Visa bifogad fil 151979

Vad trött man blir… finns garanterat en bild som hade sett okej ut utan redigering. Eller möjlighet att minska ned bilden så man inte såg bristerna.
Fattar inte varför man gör sånt självmål som att se att det finns problem med bilden och sen redigera det…
 
Då har Fager fått feber… distriktaren som var ute igår var en riktig klåpare, han tvättade inte ens såret innan han la om det. Kan väl säga att vi gjorde nytt bandage direkt han åkt.

Ikväll hade han 39 graders feber så det blir kliniken på måndag om han inte blir ännu sämre imorgon. Han har fått metacam nu också, för det tyckte distriktaren inte behövdes igår.
Men fy…
…finns det ingen veterinär som kan rengöra och ge antibiotika tillfälligt innan ni kan ta er iväg någonstans?
 
Men fy…
…finns det ingen veterinär som kan rengöra och ge antibiotika tillfälligt innan ni kan ta er iväg någonstans?
Han får hippotrim sedan igår. Jag har klippt runt såret och gjort rent med vatten och koksalt enligt konstens alla regler och i samråd med veterinär på first vet (som var fantastiskt bra!). Jag var beredd att sätta mig och köra till Uppsala ikväll men vi avvaktar till måndag
 
Han får hippotrim sedan igår. Jag har klippt runt såret och gjort rent med vatten och koksalt enligt konstens alla regler och i samråd med veterinär på first vet (som var fantastiskt bra!). Jag var beredd att sätta mig och köra till Uppsala ikväll men vi avvaktar till måndag
Håller tummarna att det vänder till det bättre!
 
Då har Fager fått feber… distriktaren som var ute igår var en riktig klåpare, han tvättade inte ens såret innan han la om det. Kan väl säga att vi gjorde nytt bandage direkt han åkt.

Ikväll hade han 39 graders feber så det blir kliniken på måndag om han inte blir ännu sämre imorgon. Han har fått metacam nu också, för det tyckte distriktaren inte behövdes igår.
Men.... att raka och tvätta ordentligt är det man absolut inte ska skippa lär man sig på lektion nr 1 typ... O_o
Håller tummarna att allt går bra! :heart
 
Då har Fager fått feber… distriktaren som var ute igår var en riktig klåpare, han tvättade inte ens såret innan han la om det. Kan väl säga att vi gjorde nytt bandage direkt han åkt.

Ikväll hade han 39 graders feber så det blir kliniken på måndag om han inte blir ännu sämre imorgon. Han har fått metacam nu också, för det tyckte distriktaren inte behövdes igår.
Är han halt med? För om det var senor man såg i såret så stor risk för penetration in till led/senskida och då blir prognosen inte bättre av att vänta. :(
Så om han är väldigt halt och har 39 i feber hade jag ringt klinik imorgon.
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
614
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
405
Senast: Corax
·
  • Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp