Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har också en ål, kom gärna med tips om du hittar nåt som får stopp på ålandet!
Jag använder lite mer ingående hjälpgivningssystem för att få stopp på ålandet. Så man lätt kan linjera bogar och påverka balansen i manken i sidled.

Men oavsett hjälpgivningssystem så säger jag också rid alltid innanför spåret på en sådan häst. Var extremt noga med att planera din linje, se din väg och sitt för den.

Min häst är väldigt överrörlig och balanskänslig. Jag tog hjälp av en gammal stallkompis som är duktig, van vid känsliga hästar, har fin känsla etc när min häst skulle hoppas in. Hon hade då ridit enligt samma system som mig ett par år. Men hon kunde först inte få honom att gå rakt fram på en linje. Det blev slalom och han gled iväg åt sidan ibland etc. När hon blev mer noga med hur hon satt var han helt plötsligt inte så slingrig och kunde dessutom bjuda korrekt.
Jag gjorde en liknande sak när jag första gången fick rida en kompis mycket välridna PRE för typ 20 år sen då jag var grön inom dressyr. Vi hade inga stigläder på sadeln och jag hamnade lite för mkt åt sidan i galoppen och hästen gjorde en (pga mig dålig) piruett typ.
Det var nyttigt för mig att uppleva.

Jag tycker att rida i lågt tempo är kanon för att lära sig känna när någon kroppsdel och balans drar iväg. Högt tempo maskerar det. Då styr farten så att säga.
Vill man än mer bryta ner det och se vad man själv gör kan det vara intressant att rida enhändigt i sånt arbete. Då inser man lättare om man fipplar med handen för mkt.

Att tex rida en liten fyrkant och variera typ av vändningar a la vanlig, eller en 1/4-dels bakdels- eller framdels-vändning alt 1/4-dels piruett tex brukar vara nyttigt för att lära sig hitta kroppsdelarna och påverka dem.

Köper det ändå inte🙈. Är lite enkelspårig med det här ibland. Vill hålla saker så enkelt det. Om ryttaren måste parera för att kunna rida rakt fram rider du inte rakt. Tro mig när jag säger att Dio var det kvickaste och åligaste rver. Vi hade svårt att ens rida rakt på väggen i början 😅. Rätt som det är hade vi glidit in på kvartslinjen på en halv sekund. Men konsekvent jobb rakt fram på lvartslinjen med fokus på att han tar mig framåt och bjuder jämnt på båda tyglarna har gett resultat.
Men ibland, om hästen vill fuska och tex slänger iväg rumpan åt något håll, kan man ju behöva justera in framdelen och då kan det vara pedagogiskt enkelt att tex rida lite "öppnatanke" tex (fast att hästen alltså blir rak när ryttaren upplever att den rider lite bogen in).

Vi är förövrigt också sämst på att rida rakt men jag tänker att det främst är för att hon inte alltid är framme för skänkeln (då blir det ju slingrigt som tusan) kombinerat med att jag inte alltid har stenkoll på min hjälpgivning (:angel:) och att jag inte har henne likvärdigt i kontakten på båda tyglarna.

Men ibland, om hästen vill fuska och tex slänger iväg rumpan åt något håll, kan man ju behöva justera in framdelen och då kan det vara pedagogiskt enkelt att tex rida lite "öppnatanke" tex (fast att hästen alltså blir rak när ryttaren upplever att den rider lite bogen in).

Vi är förövrigt också sämst på att rida rakt men jag tänker att det främst är för att hon inte alltid är framme för skänkeln (då blir det ju slingrigt som tusan) kombinerat med att jag inte alltid har stenkoll på min hjälpgivning (:angel:) och att jag inte har henne likvärdigt i kontakten på båda tyglarna.
Fast att hästen inte bjuder är ju inte detsamma som att det blir slingrigt. Att det blir slingrigt beror ju på obalans eller oliksidighet.
Men med fart kan man maskera den oliksidigheten/obalansen en del, även ryttarens ev negativa inverkan på det. Just därför kan det vara intressant att testa rida sakta. Dels upptäcker man mer om det sladdar iväg eller vinglar. Men dels hinner ju ryttaren också korrigera sånt på ett annat sätt.
Vissa tycker det är överkurs och onödigt att dutta med sånt. Men sätter man grundridningen jäkligt noga så är det inga större problem att vare sig linjera hästen, rida skolor, lära in byten, rakrikta, samla etc. Man nöter tråkiga grunder längre. Men sedan kan man snabbare avancera genom de svårare övningarna/rörelserna.

Fast att hästen inte bjuder är ju inte detsamma som att det blir slingrigt. Att det blir slingrigt beror ju på obalans eller oliksidighet.
Men med fart kan man maskera den oliksidigheten/obalansen en del, även ryttarens ev negativa inverkan på det. Just därför kan det vara intressant att testa rida sakta. Dels upptäcker man mer om det sladdar iväg eller vinglar. Men dels hinner ju ryttaren också korrigera sånt på ett annat sätt.
Vissa tycker det är överkurs och onödigt att dutta med sånt. Men sätter man grundridningen jäkligt noga så är det inga större problem att vare sig linjera hästen, rida skolor, lära in byten, rakrikta, samla etc. Man nöter tråkiga grunder längre. Men sedan kan man snabbare avancera genom de svårare övningarna/rörelserna.
Jag tänkte inte på fart utan bara om den är framför eller bakom skänkel. Men det brukar ju sammanfalla med att den generellt inte är eftergiven.

Jag tänkte inte på fart utan bara om den är framför eller bakom skänkel. Men det brukar ju sammanfalla med att den generellt inte är eftergiven.
Fattar vad du menar.

Jag tänker så här:
Om man har problem och vill reda ut dem så måste man ju felsöka. Man får bryta ner allt i olika delar. Man får renodla hjälperna och se var man får felträffar på dem.
Att hästen svarar korrekt på skänkel och är framme för den innebär ju att den bjuder(fram till handen från bakhov). Och det kan den göra stillastående, tex i piaff. Där krävs ju maximal bjudning just för att man inte kan "tjuvåka" på tempot liksom. Så bjudning behöver inte betyda tempo/fart.
Men tappar hästen bjudning, dvs inte är framme för skänkeln, så är inte vinglighet ett symptom per automatik. Utan vingligheten kommer för att de övriga bristerna blir tydligare när hästen inte bjuder. De bristerna finns egentligen hela tiden. Men de kan maskeras lite. Speciellt om man rider på i tempo. Rider du sakta med flit kan samma brister märkas.

Sen kan man ju behöva rida på i tempo på gröna hästar eller sådana som inte utbildats korrekt som nödlösning och första steg i att hitta bjudning och vara framför skänkeln. Men man vill ju inte stangera där.
Och då måste man bryta ner sakerna för att ta sig vidare.

Många tycker ju att man måste rida på i så mycket tempo för att få bjudning. Ofta är ju det för att hästen inte är i balans, lösgjord och då eftergiven som hästen tappar bjudning och inte är framme för skänkeln.
Och det problemet kommer ev maskeras om man jagar på hästen i tempo en del. Men när man sen ska börja rida skolor eller byten eller börja samla så kan det märkas iom att man får svårt att få till det.

Fattar vad du menar.

Jag tänker så här:
Om man har problem och vill reda ut dem så måste man ju felsöka. Man får bryta ner allt i olika delar. Man får renodla hjälperna och se var man får felträffar på dem.
Att hästen svarar korrekt på skänkel och är framme för den innebär ju att den bjuder(fram till handen från bakhov). Och det kan den göra stillastående, tex i piaff. Där krävs ju maximal bjudning just för att man inte kan "tjuvåka" på tempot liksom. Så bjudning behöver inte betyda tempo/fart.
Men tappar hästen bjudning, dvs inte är framme för skänkeln, så är inte vinglighet ett symptom per automatik. Utan vingligheten kommer för att de övriga bristerna blir tydligare när hästen inte bjuder. De bristerna finns egentligen hela tiden. Men de kan maskeras lite. Speciellt om man rider på i tempo. Rider du sakta med flit kan samma brister märkas.

Sen kan man ju behöva rida på i tempo på gröna hästar eller sådana som inte utbildats korrekt som nödlösning och första steg i att hitta bjudning och vara framför skänkeln. Men man vill ju inte stangera där.
Och då måste man bryta ner sakerna för att ta sig vidare.

Många tycker ju att man måste rida på i så mycket tempo för att få bjudning. Ofta är ju det för att hästen inte är i balans, lösgjord och då eftergiven som hästen tappar bjudning och inte är framme för skänkeln.
Och det problemet kommer ev maskeras om man jagar på hästen i tempo en del. Men när man sen ska börja rida skolor eller byten eller börja samla så kan det märkas iom att man får svårt att få till det.
Ja jag håller med, har aldrig menat att tempo skulle vara någon lösning😊

Apropå långsamt så är nåt av det svåraste man kan göra med min häst just nu att skritta i nerförsbacke och göra halt. Hon ålar så mycket att hon nästan kommer i självsvängning! O_o Väldigt svårt att korrigera, för om hon trillar ut med bogen åt vänster och jag råkar korrigera med skänkeln så har plötsligt rumpan trillat ut till höger. Även när jag VET att hon kommer att kränga ut åt nåt håll har jag svårt att förekomma det, hon är blixtesnabb på just det (inte så snabb i övrigt 😅).

Sitter och kollar på programridningen från Strömsholm idag på Clip my Horse. Så kul att se Ulfs träning av ekipagen. Kan verkligen rekommenderas!
Såg de sista ekipagen och så häftigt att se skillnaden med hjälpen av Ulf! Red Zacke ikväll och var mycket noggrannare med böjningen som jag är lite slarvig med.

Sen är han en ytterst kränkt vit medelålders man med bytena. Jag ger upp med dom. Nu får höger var efter bak bara han tar hjälpen. Nåt byte här och var blir rent och det får vara good enough.

Gjorde misstaget igår att rida i paddocken när hon tagit det lugnt i flera dagar. Tänkte att värmeböljan skulle ge lite lugn, men nej. Hängde löst flera gånger innan jag gav upp🤨

Jag är rätt säker på att det här är samma spänningar som vi brottats med tidigare men som då kom ut genom istadighet. Nu har hon lärt sig att man kan röra sig framåt även om man är lite spänd och då kommer det här istället. Vem vet - om ett eller några år kanske vi hittar någon slags balans?

Ska iaf hålla mig till det bastuvarma ridhuset efter vilodagar framöver.. Tyvärr får hon vila mer än jag skulle önska nu, jag är inte tillräckligt återställd efter skadan så ibland är jag bara för trött och ibland måste jag prioritera vila för att orka jobbet kommande dagar. Ser fram emot semestern❤️

Har anmält till tävling men det är ju utomhus och just nu känns ju det bara dumt. 1,5 vecka kvar innan starterna ska betalas så får se hur det hela utvecklas, men lutar åt att jag struntar i det.

Gjorde misstaget igår att rida i paddocken när hon tagit det lugnt i flera dagar. Tänkte att värmeböljan skulle ge lite lugn, men nej. Hängde löst flera gånger innan jag gav upp🤨

Jag är rätt säker på att det här är samma spänningar som vi brottats med tidigare men som då kom ut genom istadighet. Nu har hon lärt sig att man kan röra sig framåt även om man är lite spänd och då kommer det här istället. Vem vet - om ett eller några år kanske vi hittar någon slags balans?

Ska iaf hålla mig till det bastuvarma ridhuset efter vilodagar framöver.. Tyvärr får hon vila mer än jag skulle önska nu, jag är inte tillräckligt återställd efter skadan så ibland är jag bara för trött och ibland måste jag prioritera vila för att orka jobbet kommande dagar. Ser fram emot semestern❤️

Har anmält till tävling men det är ju utomhus och just nu känns ju det bara dumt. 1,5 vecka kvar innan starterna ska betalas så får se hur det hela utvecklas, men lutar åt att jag struntar i det.
Detta är verkligen en årstid jag älskar vårt isolerade ridhus🤩.

Har du provat att ha fenwickluva på henne? För Fiorano verkar det gjort ganska stor skillnad. Han har den på sig dygnet runt i några dagar innan tävling och den tas bara av precis när han tävlar. Tycker den låter som hokus pokus men i läget Han var i hade vi dansat i mönster bara det fungerat😅.

Har du provat att ha fenwickluva på henne? För Fiorano verkar det gjort ganska stor skillnad. Han har den på sig dygnet runt i några dagar innan tävling och den tas bara av precis när han tävlar. Tycker den låter som hokus pokus men i läget Han var i hade vi dansat i mönster bara det fungerat😅.
Är det inte karens på dom?

Vårt ena ridhus är egentligen skapligt men det vore ju nice att kunna rida utomhus utan att riskera livet😅

Nej inte testat, jag är alltid så skepisk till sånt som verkar vara humbug🤪
Men vet att många andra använder det, kanske skulle investera i en för att testa..
Tänker du i vår situation att ha vid ridning eller typ hela tiden?

Filmade när jag longerade fröken Barka igår. Min man sa höger bak, jag trodde fram (som vanligt), och idag fick han rätt när jag visade filmerna för min ena tränare och en av ridskolans instruktörer. Så bara att konstatera att min inte särskilt hästvane man är bättre på att se hältor än jag. 🙄 Jag såg att nåt var fel, men inte vad.

Nåja, bak är förhoppningsvis bättre än fram med den här damens historik. Dessutom kändes höger bakhov aningen varm, så steg ett blir koll av hovslagaren på måndag. Vi hoppas på nån liten hovömhet eftersom det kommit fort och hon varit i bra gång innan.

Vårt ena ridhus är egentligen skapligt men det vore ju nice att kunna rida utomhus utan att riskera livet😅

Nej inte testat, jag är alltid så skepisk till sånt som verkar vara humbug🤪
Men vet att många andra använder det, kanske skulle investera i en för att testa..
Tänker du i vår situation att ha vid ridning eller typ hela tiden?
Ha den hela tiden, då verkar den fungera bäst. Invänjningen ska vara tre dygn för att börja få effekt. Sen om det är luvan eller nåt annat som hjälpte vette tusan. Men han gick från 52% till nästan 66% på två veckor, så nånting var det😅

En liten (relativt meningslös) fundering som dök upp så här mitt i natten...
När man anmäler till klass över MSVB:1 så ska man ju skriva när man kvalat i sin anmälan, enligt prop.
Spelar det då någon roll om man skriver första gången man tog kvalet eller kan man lika gärna skriva sista gången? Eller vilken annan gång som helst som man red över 64%?
Någon som vet?

En liten (relativt meningslös) fundering som dök upp så här mitt i natten...
När man anmäler till klass över MSVB:1 så ska man ju skriva när man kvalat i sin anmälan, enligt prop.
Spelar det då någon roll om man skriver första gången man tog kvalet eller kan man lika gärna skriva sista gången? Eller vilken annan gång som helst som man red över 64%?
Någon som vet?

Det kan ju omöjligt spela någon roll, skriv det som är enklast. När jag har har fyllt i kval (fälttävlan) har jag börjat med det senaste.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
324
Senast: Blyger
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
580
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 848
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka