Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
I helgen har vi haft tävlingar hemma, och jag har både varit tävlingsledare och tävlat. Lite lätt trött just nu…

Red MSV A:1 igår, och jag är så nöjd! Hade en bra (om än lite matt) känsla i värmen! Vi fick strax över 64% trots miss både i ena piruetten, i serien och en felridning :angel: det innebär att vi kvalade till breeders!

Idag blev jag dock lite orolig eftersom någon sa att man var tvungen att rida för 3 domare för att kvala, men det står inget om det i kvalreglerna. Står bara att man ska ha över 62% och att både ** och *** tävlingar är okej att kvala på. Men får väl maila SWB och dubbelkolla…

Zacke och jag har också startat hos @Mirtai . Vi red en MsvB2 på lördagen och fick ihop hela 65%! Väldigt snällt dömt, men även med bitar som var bra och vi fick några 8or vilket är väldigt roligt! Idag red vi MsvB4 och Zacke var trött men jag tycker han ställde upp ändå! Han tog alla byteshjälper även om bara ett blev rent. Ett högerbyte var jämfota bak och det är en win😅. Det andra högerbytet blev lite high chaparall men till slut kom alla ben på plats. 60% är jag väldigt nöjd med!

två medelålders tjockisar😁
20230618_112632.webp

Blev svårt för hovslagaren att kolla om det var sömtryck som orsakade hältan på höger bak då höger baksko inte satt kvar idag. 🙄 Det fanns inga tecken på att den var på väg att lossna i fredags. Hade det varit en hund och inte en häst hade jag trott hon hade dragit av sig den för att något ömmade, men jag tror inte det är applicerbart på en häst.

Så vi fick slå på skon och hoppas nu att hon ska bara okej när jag longerar henne imorgon. Annars är det något annat, suck.

Som grädde på moset sa hovslagaren att hon ligger i farozonen för insulinproblem, han tyckte det fanns begynnande tecken på farliga fettansamlingar. Så nån betesreducerare blir det inte utan det blir en tråkig grushage vid stallet och minimalt med med mat.

Blev svårt för hovslagaren att kolla om det var sömtryck som orsakade hältan på höger bak då höger baksko inte satt kvar idag. 🙄 Det fanns inga tecken på att den var på väg att lossna i fredags. Hade det varit en hund och inte en häst hade jag trott hon hade dragit av sig den för att något ömmade, men jag tror inte det är applicerbart på en häst.

Så vi fick slå på skon och hoppas nu att hon ska bara okej när jag longerar henne imorgon. Annars är det något annat, suck.

Som grädde på moset sa hovslagaren att hon ligger i farozonen för insulinproblem, han tyckte det fanns begynnande tecken på farliga fettansamlingar. Så nån betesreducerare blir det inte utan det blir en tråkig grushage vid stallet och minimalt med med mat.
Jag håller en tumme att hon är ok när du kollar henne.

Vi skulle ha tränat i lördags och tävlat igår men när jag skulle börja trava fram i lördags så var hästen Jättehalt!!! 😳
Så ingen träning och ingen tävling och jag kunde verkligen inte hitta något nånstans på hästen (och jag är Duktig på att lokalisera saker). Klump i magen delux kan man väl säga.
Jag ringde kliniken på en gång i morse och fick en tid vid 17 idag.
Väl där konstaterades det att hon blev ohalt när de plockade av skon. Så teorin är att det kommit någon sten under sulan som gjort ont trots att hovslagaren inte hittade något. Inget syntes på röntgen iaf.
Jag har hovslagare i morgon bitti så hade jag haft is i magen så hade allt förmodligen löst sig av sig själv... Men nu kan jag iaf sova gott för jag vet att det inte finns något av vikt på röntgen.

Hoppas nu bara att hon är ohalt efter skoning också.

Jag håller en tumme att hon är ok när du kollar henne.

Tack. :heart

Hoppas nu bara att hon är ohalt efter skoning också.

Håller tummar åt dig också. :heart Så nervigt när sånt dyker upp. Min skulle ju rent teoretiskt ha kunnat få in nåt under skon också, men bevisningen försvann ju, så att säga. Hovslagaren såg i alla fall ingen hälta efter skoningen. Rörelsemönstret var inte helt symmetriskt sa han, men det är inte helt förvånande med henne.Som han sa, han hade inte köpt en 3-åring som rörde sig så utan förklaring, men en 19-årig ridskolehäst? Inte en röd flagga.

Bra med hovslagare som kan hjälpa till med råd, låter klokt att låta henne gå kvar i grushagen. Hoppas hon blir bättre (och smalare😉)

Jag fick rida med tyglarna genom sadelremmen idag. Shit så svårt det var! Måste öva en del för att få in tekniken på typ hur man kortar tyglarna lite smidigt 🤪
Tror det kan vara en bra sak för oss 👍

Det blev btw pinsamt uppenbart att jag grejar en del omedvetet med händer annars, man får ju lite mindre ”svängrum” med tygeltagen såhär och ibland tappade jag till och med styrförmågan helt🫣

Bra med hovslagare som kan hjälpa till med råd, låter klokt att låta henne gå kvar i grushagen. Hoppas hon blir bättre (och smalare😉)

Ja, skönt att en av våra ordinarie äntligen är tillbaka. :)

Han konstaterade krasst att "hästar är visserligen skapta för att äta 18 timmar om dygnet, men jag tror hon har klämt in några timmar extra".

Ja, skönt att en av våra ordinarie äntligen är tillbaka. :)

Han konstaterade krasst att "hästar är visserligen skapta för att äta 18 timmar om dygnet, men jag tror hon har klämt in några timmar extra".
Min går i sin vinterhage med lite små strån att dra i. Det är synd om henne men hon kan inte gå på gräs, enorm fångrisk. Vi handbetar en liten stund varje dag istället.

Vi tävlade i helgen och suck vad varmt det var. +28. Men tack gud för isolerat ridhus så tiden ute blev ändå kort.
Min tränare är också min groom och hon sa efter la:3 att den domaren gillade inte haflingern. Drygt 64% och det var väl inte dåligt men inte bra heller. Som vanligt. Fattade fel galopp annars inga missar. Hon trivs inte på underlaget så tror inte jag åker dit mer om det inte regnat i några veckor så det är ordentligt genomblött. Det är alldeles för hårt.
MsvC var ridningen bättre. 63,4 % och samma domare. Men i höger galopp tappade jag lite ramen, då blev hon stark och öppen i formen så det var synd, jag blir stark tillbaka och det blir en ond cirkel jag har svårt att komma ur sådär i programmen. Annars red jag rätt väg(!!) och inga missar. Gjorde det hon skulle utan konstigheter ändå.

Men jag sitter och rider på fel mått på utebanan hemma och får inte alls till känslan att pricka meddellinjen vid uppridningarna. Så störande.

Min går i sin vinterhage med lite små strån att dra i. Det är synd om henne men hon kan inte gå på gräs, enorm fångrisk. Vi handbetar en liten stund varje dag istället.
Min går också i vinterhagen den här sommaren (av andra skäl). Det är väl egentligen inte mer synd om dem än vad det isf är resten av året😊

Min går också i vinterhagen den här sommaren (av andra skäl). Det är väl egentligen inte mer synd om dem än vad det isf är resten av året😊
Min också.
Dessutom själv då alla hennes polare går på gräs.
Men det är tredje året som vi har det så här och det fungerar faktiskt väldigt bra. Hon är cool min häst!
(från första början var det absolut inte meningen att hon skulle vara själv men hagkompisen blev sjuk och på den vägen är det)
Det är nog inte alla som kan gå i flock nio månader för att sedan vara helt lugn med att vara ensam i tre.

Min också.
Dessutom själv då alla hennes polare går på gräs.
Men det är tredje året som vi har det så här och det fungerar faktiskt väldigt bra. Hon är cool min häst!
(från första början var det absolut inte meningen att hon skulle vara själv men hagkompisen blev sjuk och på den vägen är det)
Det är nog inte alla som kan gå i flock nio månader för att sedan vara helt lugn med att vara ensam i tre.
Ja man gör ju det som är bäst för dem. Tur våra är anpassningsbara😍

Ikväll ska Zacke åka på PnR och gå MsvB5. Han har bara skrittat en dag sen tävlingarna i helgen så vi kör på att vila oss i form😅. Har köpt nya sporrar med rund trissa också. Testade det på söndagen och då var ju buäytena bättre. De kanske kittlar lite mer.

60.4% I MsvB5 på PnR igår. Känns helt ok! Såg på filmen att jag red fort som fn🙈. Så samlingen var då ingen höjdare. Sen är han ju rolig för han gör bästa bytena i serien förutom att han förstås är ett efter i högerbytet. Men det är verkligen inga problem att rida en serie och han tar hjälperna som bäst då😅. Nästa vecka åker vi till kliniken för att behandla bakknäna. I samråd med både ägaren och veterinären så testar vi att behandla förebyggande nu.
Screenshot_20230622_220535_Gallery.webp

Har kommit preliminära startlistor inför nästa helgs meeting. Jag veeet att de är preliminära men om de inte ändras drastiskt lär jag göra lite klassbyten.

Startar första klassen MSVC:1 kl 09.00.
Och andra klassen LA:3 kl 15.07.

Alltså … nääääe 🙈

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
324
Senast: Blyger
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
579
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 848
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka