Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det tycker jag är mer sänkt rygg. Tekanna för mig är "bara" knäckt i nacken, men lite lagom go och rund på mitten och ingen aktiv och bakdel direkt. hehe

En damcykel är mer att hästen inte riktigt sitter ihop. Det är fram och bak och svank i mitten. :angel:
Haha, å jag brukar helt enkelt säga 'avknäppt' och 'två-delad'/'sitter inte ihop på mitten' om dessa två. Varför komplicera till det? 🤣
Fast jag skiljer också på svankig = oaktiv bak/driver inte framåt och två-delad = rör sig osymmetriskt fram/bak, rörelsen stannar upp på mitten. 😊

Haha vilken rolig diskussion det blev om olika definitioner.😆 För att tydliggöra så har Mysen varit ganska aktiv bak men inte riktigt velat ta i med sin core sas och då samtidigt dragit in näsan och blivit kort i halsen. Även haft svårt att få förhållningarna till bakbenen dom har liksom fastnat i halsen. Men igår kunde jag påverka hans core och bakben på ett helt annat sätt utan spänning. Sedan är det ju fortfarande massor kvar att jobba på men det är ju lättare om hästen tillåter en att ge hjälper sas. Min tränare tyckte att Mysen är lättkränkt..🤣😇

Och idag så var Barka lite snubblig fram på ett mystiskt sätt. Först inget, sen en liten snubbling och några nickande steg, sen borta igen. Och sen kom det tillbaka lite senare, också bara några steg, men då avbröt jag. Hoppas på hovöm... visst är det så att torkan kan ställa till det?

Och idag så var Barka lite snubblig fram på ett mystiskt sätt. Först inget, sen en liten snubbling och några nickande steg, sen borta igen. Och sen kom det tillbaka lite senare, också bara några steg, men då avbröt jag. Hoppas på hovöm... visst är det så att torkan kan ställa till det?
Absolut kan torkan vara bidragande i synnerhet om häst är känslig. Min Barb hade en del problem med hovligamenten efter sin fång och problemen kom alltid på vår/sommar när det blev hårt. Skor numera mina hästar med tjock sula fram under sommarhalvåret för att jag är nojig.

Absolut kan torkan vara bidragande i synnerhet om häst är känslig. Min Barb hade en del problem med hovligamenten efter sin fång och problemen kom alltid på vår/sommar när det blev hårt. Skor numera mina hästar med tjock sula fram under sommarhalvåret för att jag är nojig.

Håller tummarna för det. Nu har hon dessutom gått i en lite grovgrusig hage de sista dagarna när hon inte fått vara på bete pga såret, så ska byta hage också. Hon har absolut lite av en historik av mystiska hovhältor som inte kunnat härledas till annat än plötslig ömhet. När hon var halt i höstas kom vi aldrig fram till riktigt vad det var, fanns aldrig nåt på böjprov, så vet misstänkte att hon typ trampat fel och blivit öm. Var lite samma typ av hälta, fanns inte där hela tiden utan kunde komma plötsligt. Då vill jag minnas att hon fick en injektion i fall att men att vi körde på med 4 veckors "igångsättning" direkt (hon hann ju bara vila en vecka) och sen var det bra.

Vi trimmar på inför fredagens tävling! Väntas bli typ +28 😮‍💨 men haflingern påverkas inte alls av värmen, värre med mig.
Hon känns fin på kandaret med nya Fager-stången så vi trimmade lite idag. Imorn blir det träns och ska rida igenom programmen. Tror att jag kan dem men det har jag trott om alla program hela våren 🤯

Nya tights från Zacsess passar bra i värmeböljan! Men är kluven om färgen, lavendel 😂 känns som att gå runt i pyjamas. Men sköna👌🏻
Vågar mig på att dela en bild trots omatchat schabrak 🤭

C37603BD-E7E1-42A5-B029-887AFF21BAD1.webp

Jag ska rida för tränare idag. I 27° värme. På en svart häst. :crazy: Men jag insåg än en gång när jag jobbade från marken på långa tyglar i söndags att han är så sjukt svår att bara rida rakt fram på, så det blir nog dagens mål att träna på. Rakrikta ålen!
Jag har också en ål, kom gärna med tips om du hittar nåt som får stopp på ålandet!

Jag har också en ål, kom gärna med tips om du hittar nåt som får stopp på ålandet!
Är väl "bara" att rida kvartslinjer till förbannelse😅. Dio kunde knappt springa rakt fram i början och han är så otroligt kvick i att helt plötsligt vara nån annanstans... Så massor av kvartslinjer där en själv är rak, tårna framåt och axlar och höfter framåt. Att rida rakt är trots allt det enda som kan ge bättre rakriktning😁.

Är väl "bara" att rida kvartslinjer till förbannelse😅. Dio kunde knappt springa rakt fram i början och han är så otroligt kvick i att helt plötsligt vara nån annanstans... Så massor av kvartslinjer där en själv är rak, tårna framåt och axlar och höfter framåt. Att rida rakt är trots allt det enda som kan ge bättre rakriktning😁.
Gärna tillsammans med proprioseptionsbaserad fysioterapi. 😁

Jag hade också en ål av högsta rang. Det hade jag lite glömt bort (förträngt)men det kom tillbaka nu när ni skrev om det. Hon kan fortfarande kränga ibland om jag inte passar henne och hon bli trött men i början var hon som en fylletratt på ffa diagonaler.
Men med bättre styrka, kroppskännedom och att hon är framför skänkeln har gjort susen.
Men som @Fiorano skriver, lämna väggen! Och håll superkoll på bogarna och att de driver lika i bak.
Men rakriktning är ju också sista steget innan samling på utbildningsskalan. 😅

Jag ska tänka normal ställning och knuffa ut magen, då blir han rak. Vansinnigt svårt! Han träffade equiterapeut nyligen som berömde att han är så mjuk. "Ni har inte svårt att böja honom va?" Eh nej, inte direkt, tvärtemot. :cautious: :D Men trevligt med en så mjuk och fin 22-åring!
Men alltså ställning för att rida rakt? Hur ska du då rida korrekt spårning på böjt spår?

Och gärna tänka att hästen är i en tunnel mellan dina ben och händer och ska fortsätta rakt fram i den tunneln :)

Jag brukar också vara noga med att fästa blicken på en punkt rakt fram långt borta för att själv ha fokus rakt fram.

Men alltså ställning för att rida rakt? Hur ska du då rida korrekt spårning på böjt spår?
Det är för att han är så slingrig så om jag rider så som jag ställt en vanlig häst så petar han in magen inåt. Så jag ska tänka att jag ställer och puttar ut magen, då blir han rak. För ställning får jag göra ännu mer typ. Han är väldigt speciell den här hästen 😅

Det är för att han är så slingrig så om jag rider så som jag ställt en vanlig häst så petar han in magen inåt. Så jag ska tänka att jag ställer och puttar ut magen, då blir han rak. För ställning får jag göra ännu mer typ. Han är väldigt speciell den här hästen 😅
Köper det ändå inte🙈. Är lite enkelspårig med det här ibland. Vill hålla saker så enkelt det. Om ryttaren måste parera för att kunna rida rakt fram rider du inte rakt. Tro mig när jag säger att Dio var det kvickaste och åligaste rver. Vi hade svårt att ens rida rakt på väggen i början 😅. Rätt som det är hade vi glidit in på kvartslinjen på en halv sekund. Men konsekvent jobb rakt fram på lvartslinjen med fokus på att han tar mig framåt och bjuder jämnt på båda tyglarna har gett resultat.

Jag håller inte med ang att rida rak för rakriktning. Man kan rakrikta genom böjda spår.
Dels lär jag in hjälper för att kunna påverka hästens kroppsdelar. Jag funderar över vad det är som gör att hästen har svårt att vara korrekt rakställd. Oftast är de ju inte liksidiga. Då testar jag i olika övningar var oliksidigheterna finns. Och jobbar med dem, främst i böjning och i sidvärts. Då kan man ju jobba stretchande, balanserande, samlande etc för att få väck oliksidigheterna lite kvickare.
När hästen sen är liksidig är det noll problem att rakrikta. För då är den ju rakriktad i sig själv rent fysiskt.

Men att rida innanför spåret håller jag absolut med om, både kvartslinjer och liten fyrkant. Det kan man ju rida i böjning med.

• Gilla
Reactions: fio
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
324
Senast: Blyger
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
580
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 848
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka