Man är rädd för olika saker. Jag tycker 60 cm känns som läskigt nog för mig med.Heja heja! vi hade en diskussion om det i stallet igår, just det här att våga rida vidare när det sprattlar. Lättare sagt än gjort Själv är jag stolt över att jag vågade skutta 60cm med min i förrgår, det är ju verkligen ett jättelitet hinder men jag tycker det är skitläskigt att hoppa så är glad att jag vågade. Tur att Fille är en rätt snäll tanthäst
Men jag tror också att man med rutin och förståelse för vad som sker och hur man ska lösa det minskar ev rädsla drastiskt. Om man tex jobbat ett tag med inridning eller problemlösning så har man rutin nog att kunna inse vad som sker, varför och hur man löser det. Då blir man inte så rädd.
Plus att har man god balans blir man inte så rädd.
Och man lär sig inte agera på sina instinkter när man blir rädd. För någon gång blir man ju det.
Jag kan verkligen inte mycket om hoppning öht. Och än mindre har jag hoppningen i kroppen. För mig känns hoppa 60 cm mkt läskigare än träna hästar som reser sig, kastar sig, bockar, sticker etc. Hoppa 1 m känns ju som en mardröm.