Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Heja heja! vi hade en diskussion om det i stallet igår, just det här att våga rida vidare när det sprattlar. Lättare sagt än gjort 😅 Själv är jag stolt över att jag vågade skutta 60cm med min i förrgår, det är ju verkligen ett jättelitet hinder men jag tycker det är skitläskigt att hoppa så är glad att jag vågade. Tur att Fille är en rätt snäll tanthäst :rofl:
Man är rädd för olika saker. Jag tycker 60 cm känns som läskigt nog för mig med. 😅

Men jag tror också att man med rutin och förståelse för vad som sker och hur man ska lösa det minskar ev rädsla drastiskt. Om man tex jobbat ett tag med inridning eller problemlösning så har man rutin nog att kunna inse vad som sker, varför och hur man löser det. Då blir man inte så rädd.
Plus att har man god balans blir man inte så rädd.
Och man lär sig inte agera på sina instinkter när man blir rädd. För någon gång blir man ju det.

Jag kan verkligen inte mycket om hoppning öht. Och än mindre har jag hoppningen i kroppen. För mig känns hoppa 60 cm mkt läskigare än träna hästar som reser sig, kastar sig, bockar, sticker etc. Hoppa 1 m känns ju som en mardröm. 😅

Det är så klart svårt att rida igenom rädsla. Vid rädsla vill ju kroppen göra allt man INTE vill ha i ridningen, spänna sig, dra, knipa och luta sig fram.

Jag tycker det är klokt att reflektera kring skaderisker. Rädd eller ej är det klokt. Man kan ju skada sig allvarligt eller rent av dö. Vi minimerar risker på olika vis.
Jag ska ju egentligen inte ramla av iom svår whiplash med trasiga ligament etc som gör att jag lätt kan bryta nacken.
För mig handlar min riskminimering om att skola hästarna till ett signalsystem där man kan bryta oönskade beteenden, minska risk för spänningar och att läsa av hästen ordentligt. Utöver att man tränar bort triggers om hästen har svårt med saker. Jag lär in saker avsuttet och i icke skarpt läge.
Tycker system med trängande tygel funkar bättre på hästar som slänger sig iom att de ju slänger bogen. Och den bogen ska vara mellan tyglarna. Så det blir på en lydig häst lite som flipperspel att om den slänger sig och når tygeln åt sidan så får man fatt i bogen snabbt om man själv är kvick.

På en sådan häst är jag än mer tok-noga än vanligt med att flytt undan innerhjälperna funkar. Jag gissar att du fått flytta ut inner bog för innertygeln i lösgjordhet iom tränare?
På sådana hästar travar jag ur värsta energin på stor volt, ofta under tvärning i böjning och i lite friskt tempo. Då brukar de av traven pysa ur energi och inte ladda upp som av galopp. Plus att man kan rida på med skänkeln utan att hästen bara gasar iväg och hetsar upp sig. Om man tvärar bogen för innertygeln och bakdelen för innerskänkel lämnar du "öppet" framåt och åt sidan lite på ett annat sätt som brukar kännas mindre triggande för många reaktiva individer. Springer de på för mkt så ökar man tvärningen och bromsar via den. Då slipper du bromsa i handen och du kan rida med skänkeln så hästen lär sig tåla det, låta energin pysa ur och inte ta skänkel som ngt man ska hetsa upp mer av. Och tvärandet ger dem en uppgift där de inte har lika lätt att leta spök-anledningar om de är taggade av ngt skäl.
En häst som går undan innerhjälperna stannar inte. Så på hästar som stannar och reser sig brukar det vara superviktigt att alltid ha en insida som funkar. I värsta fall hoppar jag av och tar för hand och sedan upp igen om de inte tar innerhjälperna. Kan upprepas tills det funkar.
Och stöter man på patrull i annat kan man i värsta fall gå tillbaks till sidvärts under böjning undan innerhjälper en stund.
Yes! Hon går ju definitivt undan för inner, för det mesta😉
Diskuterade det här med Ubbe sist och pratade om att fortsatt jobb för bättre eftergift och lydnad kommer hjälpa eftersom det är rätt omöjligt för hästarna att dra iväg sådär om de samtidigt inte ska gå emot handen. Jag tycker verkligen det här jobbet hjälper, är det som gör att jag iaf i vissa stunder vågar (och kan) fortsätta rida när det blir explosivt👍

Min är sällan sådär klassiskt het innan det här drar igång. Hon är ju rätt introvert så tror hon ofta håller spänningen inåt och kanske snarare känns seg och långsam, sen plötsligt smäller det till. Hon ganska ofta som bäst efter att ha ballat ur, fått loss mentala spänningar osv😅

Vi jobbar vidare!
Hade tänkt göra ett nytt försök ute igår men hon var uppstressad redan inne i stallet (fick en stöt av mig när jag skulle pussa henne på mulen = helt hysterisk sen) så det blev ett pass för hand i ridhuset. Onödigt att ge sig iväg när man redan har ett dåligt läge😊

Plus att har man god balans blir man inte så rädd.
Så är det verkligen!
Jag tror att jag i flera år har gått och tänkt att jag har så himla dålig balans nu jämfört med när jag var yngre, men har de senaste månaderna insett att jag nog har bättre balans än jag själv tänker. Har stått på marken mycket när den sadelfasta hoppryttaren fått kämpa för att sitta kvar och då insett att ”vänta nu, sådär gör hon ju med mig också och jag brukar sitta kvar”🤪
Det har gjort mig liiiite modigare😅

Diskuterade det här med Ubbe sist och pratade om att fortsatt jobb för bättre eftergift och lydnad kommer hjälpa eftersom det är rätt omöjligt för hästarna att dra iväg sådär om de samtidigt inte ska gå emot handen. Jag tycker verkligen det här jobbet hjälper, är det som gör att jag iaf i vissa stunder vågar (och kan) fortsätta rida när det blir explosivt👍

Min är sällan sådär klassiskt het innan det här drar igång. Hon är ju rätt introvert så tror hon ofta håller spänningen inåt och kanske snarare känns seg och långsam, sen plötsligt smäller det till. Hon ganska ofta som bäst efter att ha ballat ur, fått loss mentala spänningar osv😅

Vi jobbar vidare!
Hade tänkt göra ett nytt försök ute igår men hon var uppstressad redan inne i stallet (fick en stöt av mig när jag skulle pussa henne på mulen = helt hysterisk sen) så det blev ett pass för hand i ridhuset. Onödigt att ge sig iväg när man redan har ett dåligt läge😊
Det där mittenstycket i ditt citat ovan känner jag igen från min Canterbury, hon är också precis så... Inte alls het eller på, men sen kan hon flyga upp i luften för minsta lilla. Ofta känner jag att det är en sån dag, men jag känner inte när det kommer förrän hon är i luften.

@MiniLi går Nelly på gräs? Nu när det är varmt så blir sockerhalten högre. Mina hästar har alltid blivit spökiga när de gått på gräs (fram till midsommar när mkt av krämen går ur).

Hrm, undrar om det är därför Barka blivit superpigg sista veckorna också. Normalt sett brukar hon bli loj av sån här värme, men inte i år. Inget spökande än tack och lov, men laddad till tusen.

Jag har också blivit feg. Från att varit den som red alla puckon till att blivit tant. Lite för många frakturer och hjärnskakningar på äldre dar hjälper inte. Men jag vill hålla igång hoppningen. Har haft halsring nu när jag satte igång henne efter vilan. Hon gör inga större grejer men känns skönt att ha i fall att.
Hoppar lite på en nivå som känns trygg och tar det långsamt. Jag vet ju att jag kan om jag slappnar av. Har ju ändå hoppat 140 en gång i tiden. :) Det kommer jag aldrig att göra igen! Tar ibland proffshjälp så hon får hoppa lite högre.

Jag har ju också blivit feg dressyrtant. Har också en historia av att ha ridit hästar som ingen annan vågat/kunnat och en rejäl avramling efter det så har jag varit jättefeg.

Men!

Det blir bättre. Lååååångsamt.

T är ju också så fruktansvärt snäll, speciellt i hoppningen. Jag har inte hoppat regelbundet sen typ hösten 2017. När rädslan var som värst så vågade jag inte ens trava över markbommar.

Stallet där jag står i nu (flyttade dit årskiftet 18-19) är ganska mycket ett utpräglat hoppstall. Nu när jag hoppar mer så är ägarna helt förvånade över att jag gör det. Ungefär lika förvånade som jag är. Men T är så himla ärlig på hinder att jag inte är det minsta orolig.

Det där mittenstycket i ditt citat ovan känner jag igen från min Canterbury, hon är också precis så... Inte alls het eller på, men sen kan hon flyga upp i luften för minsta lilla. Ofta känner jag att det är en sån dag, men jag känner inte när det kommer förrän hon är i luften.
Ja jag vet flera Canterbury som är rätt svåra på det sättet. Håller med om att det är lite oberäkneligt! Och många av dem verkar ha en del humör också. Inte så enkla som det ibland låter som när han marknadsförs😉
@MiniLi går Nelly på gräs? Nu när det är varmt så blir sockerhalten högre. Mina hästar har alltid blivit spökiga när de gått på gräs (fram till midsommar när mkt av krämen går ur).
Nope, hon går i sin vanliga vinterhage och där finns det som mest lite ogräs🤪

Ja jag vet flera Canterbury som är rätt svåra på det sättet. Håller med om att det är lite oberäkneligt! Och många av dem verkar ha en del humör också. Inte så enkla som det ibland låter som när han marknadsförs😉

Nope, hon går i sin vanliga vinterhage och där finns det som mest lite ogräs🤪
Jo jag har förstått det. Jag har två Canterbury men med olika mödrar. Den som är sprättig har lite sånt på mammans sida också. Den andra har fullblodsmamma, hon är väldigt känslig, blir istadig när hon blir spänd och har ganska lätt att hamna i panikläge.

Jo jag har förstått det. Jag har två Canterbury men med olika mödrar. Den som är sprättig har lite sånt på mammans sida också. Den andra har fullblodsmamma, hon är väldigt känslig, blir istadig när hon blir spänd och har ganska lätt att hamna i panikläge.
Min har också lätt gör att bli istadig. Bättre nu men har verkligen fått kämpa under våra år tillsammans..

Vi jobbar vidare!
Ja, det är bara att gneta på. Det kommer! :)
Och det är väl jättebra att känna av att just nu kan det bli fel om jag gör si eller så!

Ja, dels är det ju omöjligt. Men systemets hårda fokus på lösgjordhet och balans brukar lugna hästarna och funka förebyggande. Plus att många hästar som är istadiga och inte går fram gör det pga att de spänder underhalsen. Blir de lösgjorda och suger upp underhalsen bjuder de normalt. Jättevanligt!

Så är det verkligen!
Jag tror att jag i flera år har gått och tänkt att jag har så himla dålig balans nu jämfört med när jag var yngre, men har de senaste månaderna insett att jag nog har bättre balans än jag själv tänker. Har stått på marken mycket när den sadelfasta hoppryttaren fått kämpa för att sitta kvar och då insett att ”vänta nu, sådär gör hon ju med mig också och jag brukar sitta kvar”🤪
Det har gjort mig liiiite modigare😅
Ja, vissa rörelser sätter sig i kroppen. Så även om hoppryttaren kanske generellt har bättre balans och följsamhet i en hel del lägen så kan man ju lära känna vissa rörelser och hitta sin balans i dem, förutsäga hur rörelsen utvecklas och var hästen tar vägen.
Och har man också verktyg att påverka så kan man ju mildra eller bryta även om man inte kunde hindra det helt. Då kan man ju komma undan med sämre balans än utan verktygen.
Har man god balans, inte är rädd och hästen sticker kan man tex bara gasa på mer och liksom göra galoppen till sin genom att driva på och inte bromsa och börja rida galoppen.
Men det kan kännas skitläskigt för många och det är ju inte konstigt!
Då kan man i stället se till att hästen flyttar ut bakdelen för inner skänkel samt ledande inner tygeltag(på en häst skolad med trängande betyder det flytta ut baken). De kan inte galoppera i hur mycket tvärning av bakdelen som helst.

Jag har mött många Canterburys som har väldigt dåligt med utrymme mellan ganash och atlaskota. Många blir klämda där under ridning om man inte kan formge dem korrekt och öppna upp vinkeln mellan ganash/atlas. De upplevs istadiga, tjafsiga i munnen, spökiga etc. Vissa går med ett ständigt stresspåslag pga smärtan. De blir så klart än mer reaktiva då.
Man vill ju ha 3 fingrars bredd mellan. Många har max 1.
Just sådan nervklämning upplevs ofta oberäkneligt.

Min häst ue Beach Boy har lite samma, 1 finger på ena och liiite mer på andra. Han blir garanterat farlig igen om man rider med mer i handen och inte hjälper honom öppna upp vinkeln i ridningen.
Får han den hjälpen(och i hans fall också extra hjälp av tandläkare för bettfel) så funkar han kanon. Så har jag upplevt det med flera Canterburys med.

Jag har mött många Canterburys som har väldigt dåligt med utrymme mellan ganash och atlaskota. Många blir klämda där under ridning om man inte kan formge dem korrekt och öppna upp vinkeln mellan ganash/atlas. De upplevs istadiga, tjafsiga i munnen, spökiga etc. Vissa går med ett ständigt stresspåslag pga smärtan. De blir så klart än mer reaktiva då.
Man vill ju ha 3 fingrars bredd mellan. Många har max 1.
Just sådan nervklämning upplevs ofta oberäkneligt.

Min häst ue Beach Boy har lite samma, 1 finger på ena och liiite mer på andra. Han blir garanterat farlig igen om man rider med mer i handen och inte hjälper honom öppna upp vinkeln i ridningen.
Får han den hjälpen(och i hans fall också extra hjälp av tandläkare för bettfel) så funkar han kanon. Så har jag upplevt det med flera Canterburys med.
Hmm intressant! Ska granska Nelly imorgon🤪

Vi var iväg och tränade idag, sjukt varmt var bara förnamnet!! Både häst och jag var dyngsura av svett när vi var klara. Fick lite bild och film men är lite i motljus och jag vet inte om linsen på mobilen var skitig för det blev suddigt. Men bra och rolig träning för för första gången så släppte Mysen ner mig på ryggen i traven utan att släppa ryggen och det har vi kämpat sjukt mycket med. Han har väldigt lätt för att krypa ihop och bli tekanna samt då helt släppa ryggen. Så kändes som en stor milstolpe att han tillät mig påverka utan att bli spänd. Känns som att nu är vi äntligen på g att kunna jobba vidare på detta och verkligen komma till jobb.😍
20230614_010834.webp

Vi var iväg och tränade idag, sjukt varmt var bara förnamnet!! Både häst och jag var dyngsura av svett när vi var klara. Fick lite bild och film men är lite i motljus och jag vet inte om linsen på mobilen var skitig för det blev suddigt. Men bra och rolig träning för för första gången så släppte Mysen ner mig på ryggen i traven utan att släppa ryggen och det har vi kämpat sjukt mycket med. Han har väldigt lätt för att krypa ihop och bli tekanna samt då helt släppa ryggen. Så kändes som en stor milstolpe att han tillät mig påverka utan att bli spänd. Känns som att nu är vi äntligen på g att kunna jobba vidare på detta och verkligen komma till jobb.😍
Visa bifogad fil 121217
Tekanna? 🤔

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
324
Senast: Blyger
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
581
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 849
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka