Dressyrsnack 15

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Zacke gick samma klass som @Mirtai vann 😃. Inte lika mycket uppförsbacke som Fager😁. Men han kĂ€mpar pĂ„ tjocka gubben! Han Ă€r satt pĂ„ lite bantning för att komma i bĂ€ttre form nu. Har varit alldeles för slapp med det...
Visa bifogad fil 121001
Men han Àr ju ocksÄ en helt annan typ av hÀst. Tycker att han Àr mycket snygg!

ApropĂ„ det sĂ„ red jag bakom kompisarna hĂ€r om veckan. En pĂ„ en fjording och en pĂ„ ett fullblod. BĂ„da tvĂ„ vĂ€lridna och vĂ€lmusklade, men vilken enorm skillnad det var pĂ„ muskeldefinitionen! Fullblodet sĂ„g ut som en bodybuilder i jĂ€mförelse. Stackars fjordingen som Ă€ndĂ„ Ă€r en dressyrhĂ€st med bra muskler blev ingenting bredvid 😅

SÄ himla ledsen och besviken :cry: Det har varit lite knackigt sen förra tÀvlingen dÄ prinsessan Àr kÀnslig för blÄst. Men det sista har det kÀnts bra och pÄ trÀningen förra söndagen sÄ fick jag en sÄndÀr riktig wow-kÀnsla. Vi Àr pÄ vÀg framÄt. IgÄr hade jag en dÄlig magkÀnsla. Vi Äkte pÄ tÀvling idag och det var verkligen katastrof. Jag har varit sÄ laddad och kÀnt att vi löser det hÀr och det kommer gÄ bra. Fullkomligt skit. Hon ville inte alls. NÀr jag kom hem sÄ var hon öm, vilket förklarar saken. Men det var hon inte nÀr vi Äkte och hon brukar blir bÀttre efter ridning. Jag Àr sÄ trött pÄ det hÀr nu :(

Men han Àr ju ocksÄ en helt annan typ av hÀst. Tycker att han Àr mycket snygg!

ApropĂ„ det sĂ„ red jag bakom kompisarna hĂ€r om veckan. En pĂ„ en fjording och en pĂ„ ett fullblod. BĂ„da tvĂ„ vĂ€lridna och vĂ€lmusklade, men vilken enorm skillnad det var pĂ„ muskeldefinitionen! Fullblodet sĂ„g ut som en bodybuilder i jĂ€mförelse. Stackars fjordingen som Ă€ndĂ„ Ă€r en dressyrhĂ€st med bra muskler blev ingenting bredvid 😅
Ja visst Ă€r Zacke snygg! Men han behöver verkligen gĂ„ ner runt 50 kg minst🙈.
20230611_202030.webp

Ă„kte till VĂ€rnamo och debuterade intermediare 1 i helgen! Bollen skötte sig utmĂ€rkt mĂ„ste ja sĂ€ga, 61,3 ena dagen och 62,5 andra dagen. En del missar men va gör det nĂ€r han sköter sig sĂ„ bra som han gör. Dock ska man aldrig börja fundera pĂ„ hur man ska rĂ€kna i serier dagen innan. Första dagen kom ja ur rĂ€kning pĂ„ sista i treorna och fick in fyra i sista. SĂ„ igĂ„r va ja sĂ„ nöjd att ja satte treorna. Dock gjorde ja jĂ€ttefina fyror 🙈 sĂ„ nu fĂ„r ja lĂ€ra mig att rĂ€kna igen đŸ€Ł

Bifogade filer

• IMG_7098.webp
    IMG_7098.webp
    218,7 KB · Visningar: 61
I lördags övade jag pĂ„ att vĂ„ga fortsĂ€tta rida aktivt Ă€ven nĂ€r hĂ€sten blir koko och jag Ă€r rĂ€dd att hon ska kasta av mig 😅
Min standardlösning Àr annars att direkt göra halt och typ sÀga "sköt dig annars gÄr vi hem", men nu försöker jag hÄlla modet uppe, lÀgga pÄ benen och sÀtta henne i arbete istÀllet. I lördags red vi dressyr pÄ galoppslingan och dÄ fick jag mÄnga sÄdana tillfÀllen, kÀnde mig vÀldigt modig:D och vi fick till ett bra jobb:up:
IgÄr skulle jag upprepa samma sak men dÄ tyckte jag hon ballade ur lite vÀl redan innan vi ens hann komma igÄng sÄ jag skrittade hem och fortsatte i ridhuset istÀllet :laugh:

Av nÄgon anledning har vi "vinterkyla-reaktivitet" Àven nu nÀr sommarvÀrmen dragit in. Inte riktigt lika mycket eller ofta men betydligt mer Àn vanligt. Vet inte riktigt vad det handlar om?
Jag gillar energin nÀr jag har det hela under kontroll. Uppskattar dock inte riktigt alla plötsliga rodeokonster som uppstÄr typ om det blÄser lite i ett trÀd, om nÄgon rör sig pÄ lÀktaren eller om hon fÄr syn pÄ nÄgon genom ridhusporten..:crazy:

027620E0-0251-420B-AF34-9A22B2A95EFE.webp

I lördags övade jag pĂ„ att vĂ„ga fortsĂ€tta rida aktivt Ă€ven nĂ€r hĂ€sten blir koko och jag Ă€r rĂ€dd att hon ska kasta av mig 😅
Min standardlösning Àr annars att direkt göra halt och typ sÀga "sköt dig annars gÄr vi hem", men nu försöker jag hÄlla modet uppe, lÀgga pÄ benen och sÀtta henne i arbete istÀllet. I lördags red vi dressyr pÄ galoppslingan och dÄ fick jag mÄnga sÄdana tillfÀllen, kÀnde mig vÀldigt modig:D och vi fick till ett bra jobb:up:
IgÄr skulle jag upprepa samma sak men dÄ tyckte jag hon ballade ur lite vÀl redan innan vi ens hann komma igÄng sÄ jag skrittade hem och fortsatte i ridhuset istÀllet :laugh:

Av nÄgon anledning har vi "vinterkyla-reaktivitet" Àven nu nÀr sommarvÀrmen dragit in. Inte riktigt lika mycket eller ofta men betydligt mer Àn vanligt. Vet inte riktigt vad det handlar om?
Jag gillar energin nÀr jag har det hela under kontroll. Uppskattar dock inte riktigt alla plötsliga rodeokonster som uppstÄr typ om det blÄser lite i ett trÀd, om nÄgon rör sig pÄ lÀktaren eller om hon fÄr syn pÄ nÄgon genom ridhusporten..:crazy:

Visa bifogad fil 121096

Heja heja! vi hade en diskussion om det i stallet igĂ„r, just det hĂ€r att vĂ„ga rida vidare nĂ€r det sprattlar. LĂ€ttare sagt Ă€n gjort 😅 SjĂ€lv Ă€r jag stolt över att jag vĂ„gade skutta 60cm med min i förrgĂ„r, det Ă€r ju verkligen ett jĂ€ttelitet hinder men jag tycker det Ă€r skitlĂ€skigt att hoppa sĂ„ Ă€r glad att jag vĂ„gade. Tur att Fille Ă€r en rĂ€tt snĂ€ll tanthĂ€st :rofl:

Heja heja! vi hade en diskussion om det i stallet igĂ„r, just det hĂ€r att vĂ„ga rida vidare nĂ€r det sprattlar. LĂ€ttare sagt Ă€n gjort 😅 SjĂ€lv Ă€r jag stolt över att jag vĂ„gade skutta 60cm med min i förrgĂ„r, det Ă€r ju verkligen ett jĂ€ttelitet hinder men jag tycker det Ă€r skitlĂ€skigt att hoppa sĂ„ Ă€r glad att jag vĂ„gade. Tur att Fille Ă€r en rĂ€tt snĂ€ll tanthĂ€st :rofl:
Nej det Àr verkligen inte lÀtt! Jag har dessutom blivit extra feg efter min skada, mest för att lÀkaren har tjatat sÄ himla mycket om att jag verkligen inte fÄr ramla av och riskera att slÄ i nÀsan pÄ nÄgot sÀtt. Men jag försöker hitta modet :D
Tror det kommer bli bra för Nelly om vi vĂ€l fĂ„r till det. Hon blir lite vĂ€l av/pĂ„. Är hon spĂ€nd sĂ„ kan hon dra igĂ„ng i vĂ€rsta rodeon och sedan tvĂ€rstanna och vĂ€gra gĂ„ framĂ„t:banghead:

En gĂ„ng i ridhuset lyckades jag dock behĂ„lla ridningen nĂ€r Nelly flippade av att nĂ„gon rörde sig pĂ„ lĂ€ktaren bakom henne. Vi skulle trĂ€na mellantrav pĂ„ diagonalen sĂ„ det blev rodeosprĂ„ng ut ur hörnet men jag fann mig och lyckades fĂ„ en jĂ€kla bra fart in i lĂ€ngningen efter nĂ„gra meterđŸ€Ł

Heja heja till dig ocksÄ! Jag har ju haft inhyrd hoppryttare sista tiden men lite lÀngre fram hoppas jag ocksÄ vÄga mig pÄ hoppningen igen. Typ nÀsta Är eller sÄ nÀr mitt nÀsskelett Àr mer stabilt:rofl:

Visa bifogad fil 121096

Jag som alltid varit vÀrldens tuffaste och suttit upp pÄ vadsomhelst har med Är och skador i den egna kroppen insett att jag inte Àr sÄ stöddig som förr, har löst en del genom att nÀstan alltid rida med halsring.

Min hÀst Àr jÀttesnÀll men ganska reaktiv med mycket energi (precis som jag vill ha dem...) och med halsring pÄ kan jag odramatiskt hÄlla i mig utan att sitta och passa honom och hÄlla i honom, jag vill fortfarande kunna lösa spÀnning, trams och tittighet framÄt utan att stÀnga dörren. :)

Jag som alltid varit vÀrldens tuffaste och suttit upp pÄ vadsomhelst har med Är och skador i den egna kroppen insett att jag inte Àr sÄ stöddig som förr, har löst en del genom att nÀstan alltid rida med halsring.

Min hÀst Àr jÀttesnÀll men ganska reaktiv med mycket energi (precis som jag vill ha dem...) och med halsring pÄ kan jag odramatiskt hÄlla i mig utan att sitta och passa honom och hÄlla i honom, jag vill fortfarande kunna lösa spÀnning, trams och tittighet framÄt utan att stÀnga dörren. :)
Ja jag har en rem pĂ„ sadeln som jag hugger tag i vid behov! Jag har inga problem med tittighet och smĂ„konster, men Nelly gör ganska ordentliga konster ibland och dĂ„ kĂ€nner jag mig inte sĂ„ katig😅

Hon kastade av sin extrapilot för ett tag sen och det Ă€r en vĂ€ldigt sadelfast hoppryttare som typ brukar sitta och skratta i sadeln nĂ€r hĂ€starna lever rövaređŸ«Ł

Jag hade lagt upp en liten markarbetsbana med travbommar pÄ diagonalen, volt och galopp över en bom, övergÄng till trav, nya travbommar pÄ diagonalen Ät andra hindret och som pricken över i tre smÄ studshinder pÄ lÀgsta, mellan och lÀgsta sockerbitshöjden. Första delen rullade vi pÄ och efter nÄgra gÄnger styrde jag pÄ studsen, och tvÀrstopp. Andra gÄngen tog vi oss över i nÄgon konstig galopp-trav-galopp och tredje gÄngen drev jag pÄ lite mer och fick istÀllet en bakutspark/ bocksprÄng precis innan. DÀr hade jag lÀtt kunnat avbryta och struntat i det hela men tog mod till mig och prövade igen och kom över pÄ tre galoppstuds! Körde nÄgra gÄnger till i varje varv.

Jag har ocksÄ funderat pÄ halsring, inte för att jag tror jag kommer Äka av, utan för att jag blir hÀngande i tygeln nÄt Fumo blir laddad och stark, tror det hade kunnat gynna mig att balansera mig lite i halsringen och samla med sitsen i de fallen

Jag har ocksÄ funderat pÄ halsring, inte för att jag tror jag kommer Äka av, utan för att jag blir hÀngande i tygeln nÄt Fumo blir laddad och stark, tror det hade kunnat gynna mig att balansera mig lite i halsringen och samla med sitsen i de fallen
Ja, jag anvÀnder den Àven i dressyrarbetet, jag Àr liksom inte lika stark i bÄlen som förr och har en paj höft sÄ den Àr anvÀndbar pÄ sÄ mÄnga sÀtt, just för att inte anvÀnda tyglarna som nÄt slags handtag. :)

Jag har sadelhandtag (fd nosrem)i stÀllet.
Halsring hade jag ofta förut men jag upplevde att hÀnde det nÄgot sÄ hamnade man ÀndÄ ofta i bakvikt av farten (om det bar av framÄt)och hade svÄrt att nÄ den. DÄ Àr sadelremmen bÀttre för mig (som har en fruktansvÀrt snÀll hÀst som jag aldrig har svÄrt att fÄ stopp pÄ).
Jag som Àr en fegis kan sitta och hÄlla i den avslappnat utan att behöva hÄlla upp/fram handen som med en halsring.
Men en halsring Àr ju bromsade ocksÄ och det Àr ju en trevlig effekt.

Och jag kĂ€nner nĂ€r jag lĂ€ser om er andras hĂ€star som hoppar och far att 'fy sjutton vad glad jag Ă€r över min tanthĂ€st'!! 😅

Och jag kĂ€nner nĂ€r jag lĂ€ser om er andras hĂ€star som hoppar och far att 'fy sjutton vad glad jag Ă€r över min tanthĂ€st'!! 😅
HĂ„ller sĂ„ med😅. PĂ„ hemmatĂ€vlingarna vsr det vĂ€ldigt blĂ„sigt. NĂ€r jag skulle skritta frĂ„n ridhuset till tĂ€vlingsbanan blĂ„ste serveringstĂ€ltet sönder precis bakom oss. Naturligtvis blev han rĂ€dd och for ivĂ€g men lĂ€tt att fĂ„ stopp pĂ„ och det blir som inget extra drama. Bara att vĂ€nda och rida tillbaka mot tĂ€vlingsbanan och ingen spĂ€nning kvar av det med oss in pĂ„ banan. Det Ă€r vĂ€rt vartenda orent högerbyte😁.

Nej det Àr verkligen inte lÀtt! Jag har dessutom blivit extra feg efter min skada, mest för att lÀkaren har tjatat sÄ himla mycket om att jag verkligen inte fÄr ramla av och riskera att slÄ i nÀsan pÄ nÄgot sÀtt. Men jag försöker hitta modet :D
Tror det kommer bli bra för Nelly om vi vĂ€l fĂ„r till det. Hon blir lite vĂ€l av/pĂ„. Är hon spĂ€nd sĂ„ kan hon dra igĂ„ng i vĂ€rsta rodeon och sedan tvĂ€rstanna och vĂ€gra gĂ„ framĂ„t:banghead:

En gĂ„ng i ridhuset lyckades jag dock behĂ„lla ridningen nĂ€r Nelly flippade av att nĂ„gon rörde sig pĂ„ lĂ€ktaren bakom henne. Vi skulle trĂ€na mellantrav pĂ„ diagonalen sĂ„ det blev rodeosprĂ„ng ut ur hörnet men jag fann mig och lyckades fĂ„ en jĂ€kla bra fart in i lĂ€ngningen efter nĂ„gra meterđŸ€Ł

Heja heja till dig ocksÄ! Jag har ju haft inhyrd hoppryttare sista tiden men lite lÀngre fram hoppas jag ocksÄ vÄga mig pÄ hoppningen igen. Typ nÀsta Är eller sÄ nÀr mitt nÀsskelett Àr mer stabilt:rofl:
Det Àr sÄ klart svÄrt att rida igenom rÀdsla. Vid rÀdsla vill ju kroppen göra allt man INTE vill ha i ridningen, spÀnna sig, dra, knipa och luta sig fram.

Jag tycker det Àr klokt att reflektera kring skaderisker. RÀdd eller ej Àr det klokt. Man kan ju skada sig allvarligt eller rent av dö. Vi minimerar risker pÄ olika vis.
Jag ska ju egentligen inte ramla av iom svÄr whiplash med trasiga ligament etc som gör att jag lÀtt kan bryta nacken.
För mig handlar min riskminimering om att skola hÀstarna till ett signalsystem dÀr man kan bryta oönskade beteenden, minska risk för spÀnningar och att lÀsa av hÀsten ordentligt. Utöver att man trÀnar bort triggers om hÀsten har svÄrt med saker. Jag lÀr in saker avsuttet och i icke skarpt lÀge.
Tycker system med trÀngande tygel funkar bÀttre pÄ hÀstar som slÀnger sig iom att de ju slÀnger bogen. Och den bogen ska vara mellan tyglarna. SÄ det blir pÄ en lydig hÀst lite som flipperspel att om den slÀnger sig och nÄr tygeln Ät sidan sÄ fÄr man fatt i bogen snabbt om man sjÀlv Àr kvick.

PÄ en sÄdan hÀst Àr jag Àn mer tok-noga Àn vanligt med att flytt undan innerhjÀlperna funkar. Jag gissar att du fÄtt flytta ut inner bog för innertygeln i lösgjordhet iom trÀnare?
PÄ sÄdana hÀstar travar jag ur vÀrsta energin pÄ stor volt, ofta under tvÀrning i böjning och i lite friskt tempo. DÄ brukar de av traven pysa ur energi och inte ladda upp som av galopp. Plus att man kan rida pÄ med skÀnkeln utan att hÀsten bara gasar ivÀg och hetsar upp sig. Om man tvÀrar bogen för innertygeln och bakdelen för innerskÀnkel lÀmnar du "öppet" framÄt och Ät sidan lite pÄ ett annat sÀtt som brukar kÀnnas mindre triggande för mÄnga reaktiva individer. Springer de pÄ för mkt sÄ ökar man tvÀrningen och bromsar via den. DÄ slipper du bromsa i handen och du kan rida med skÀnkeln sÄ hÀsten lÀr sig tÄla det, lÄta energin pysa ur och inte ta skÀnkel som ngt man ska hetsa upp mer av. Och tvÀrandet ger dem en uppgift dÀr de inte har lika lÀtt att leta spök-anledningar om de Àr taggade av ngt skÀl.
En hÀst som gÄr undan innerhjÀlperna stannar inte. SÄ pÄ hÀstar som stannar och reser sig brukar det vara superviktigt att alltid ha en insida som funkar. I vÀrsta fall hoppar jag av och tar för hand och sedan upp igen om de inte tar innerhjÀlperna. Kan upprepas tills det funkar.
Och stöter man pÄ patrull i annat kan man i vÀrsta fall gÄ tillbaks till sidvÀrts under böjning undan innerhjÀlper en stund.

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

TÀvling Vad anvÀnder ni för nummerlappar pÄ tÀvling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fÀstet för kardborrband pÄ...
Svar
9
· Visningar
324
Senast: Blyger
·
Dressyr ApropĂ„ diskussionen om reaktiva hĂ€star (jag har ocksĂ„ haft en, det ÄR ganska mĂ€rkligt för Ă€ven om man Ă€r van vid reaktiva hundar sĂ„ Ă€r...
Svar
2
· Visningar
581
Dressyr Men hallÄ, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knÀet Àven om den Àr liten. Ja du...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 849
Dressyr Är det nĂ„gon som anvĂ€nder balansplattor till sin hĂ€st och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 621

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

• TvĂ€ttstugedrama
Tillbaka