Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Jag läste ett intressant upplägg här på buke för några år sen som jag försökt anamna.
dag ett - lätt
dag två -lite hårdare
dag tre -hårt

sen börjar man om. Så att man aldrig hamnar i hårt/hårt/inget/halvhårt/inget/hårt.

Ja, det låter som samma ram, men lite lättare att anamma. Förutom under tävlingssäsong. Jag försöker planera min ridning nu enligt lite liknande mönster och har ett ganska så fast schema som visserligen inte är hugget i sten (men nära nog) för de närmsta månaderna där jag planerar in dagar. Skillnaden är att jag ofta försöker att planera mina ridpass enligt devisen lätt-hårt-lätt istället för att stegra från dag till dag. Tyvärr kommer ju dock vardagen och annan planering in och stör. :D

Just nu är jag exempelvis i en röd vecka (den tuffaste innan nästa vecka som är en grön och den vecka då han "vilar") och dessa veckor ser ut såhär:

Röd vecka (v. 3 i intervallet)
Måndag: Ridhusarbete på normal arbetsnivå (utan att tänka efter och lägga upp det lugnare)
Tisdag: Uteritt i alla gångarter, klättring och en hel del galopp
Onsdag: Vila alt. skrittpromenad för hand
Torsdag: Ridhusarbete på normal arbetsnivå
Fredag: Dressyrträning - månadens mest krävande pass, troligen tömarbete med samlingsfokus
Lördag: Dressyrträning - ytterligare ett rätt tufft pass, denna gång uppsuttet
Söndag: Uteritt - lugn, lite klättring, mestadels skritt

Grön vecka (v. 4 i intervallet)
Måndag: Tömkörning låg form, bara joggning utan några krav
Tisdag: Skrittuteritt
Onsdag: Tömkörning - lösgörande arbete enbart
Torsdag: Vila
Fredag: Vila
Lördag: Skrittuteritt
Söndag: Uteritt - lugn, lite klättring, lite joggande

Jag gillar motstånd i mitt påstående och det fick jag och jag började klart och tydligt med att säga att det var min personliga åsikt :laugh:
jag menar inte att man ska avstå från att jobba unghästar, men dagens krav på vad unghästarna ska gå i samband med unghästtävlingar, champinat osv tror personligen inte är bra för unghästar innan dem är färdigavuxna.

och för att kommentera att inridning/utbildning av äldre hästar inte alltid leder till skador, Jag har ridit till en 11-årig häst (gått som avelssto innan), som 19-åring gick det stoet medelsvår B dressyr och hoppade banor på 140. Innan fölning hade hon inte blivit utbildad, endast inriden som 5-åring. Hon var aldrig skadad.
Jag vill ha belägg på att inridning av äldre hästar ökar risken för skador.

Var finns de vetenskapliga studierna? Pm:a gärna med länk.
Är det mer skador idag med dagens ridning än förr? Avelsmaterialet?

*knapp*

Jag slänger mig in i diskussionen och vill lyfta fram aspekten om unghästen lite mer.
För det är väl ändå där allt börjar?

Jag har fött upp ett par hästar och för mig har grunden för resten av livet redan börjat vid avvänjning.
Rätt foder och framförallt rätt hagar (kuperad lösdrift med andra ungdjur)bygger starkare individer och ger ligament och leder en stark bas.
Jag har även börjat jobba mina hästar tidigt och beroende på när hästen är född på året och hur den utvecklas/växer så har den körts in, fått lång vila och sedan ridits in. Det varvat med löshoppning och mycket jobb från marken samt att noggrant hålla koll på ev växtperioder har för mig fungerat bra.
Kör även fortfarande stenhårt på 'unghästen jobbas lika många dagar i veckan som den är gammal'.
Jag är långt ifrån ett proffs men jag inbillar mig att det här med att bygga unghästar är något jag är bra på.
Däremot är den 'högre' ridningen inget jag känner att jag klarar av själv utan där behöver jag både hjälp och stöttning.

Hästar som växer upp på större stall och hos duktigare ryttare klarar sig nog bättre just som många tar upp pga ryttarnas skicklighet.
Jag som amatör får då kanske bygga grunden starkare för att sedan kompensera för sämre ridning?

Jag postade en länk med Lars Roepstorffs forskning ang. just vikten av att rida unghästarna främjande under dess växt år, för att stärka dem, men den fastnade tydligen inte?

http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/trana-for-hallbarhet-visst-gar-det.htm

ytterligare en bra artikel, ang. träning i allmänhet:
http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/variera-traningen-och-lyssna-pa-hastens.htm

finns även massor att googla på under samma namn i frågan ang.träning.

Senast ändrad:

En sak jag ofta försöker reflektera över är att dagens hästar har "för lätt" för sig. De tunga, långa helt okvicka hästarna "förr" behövde betydligt med grundarbete och repetitioner medan dagens hästar "kan direkt". Hästkroppen i sig har ju dock inte pang bom blivit stark över en natt bara för att hästen fick en ryttare på sig utan dagens hästar behöver ofta mycket mer grundarbete än vad man som ryttare tro/känner för hästen har så lätt för sig.

Sista stycket är ett halvcitat från någon jag inte minns vem det var och innehåller noll egen erfarenhet dock, så ni vet om det blivit lite fel :o

Bo Tibblin pratade mycket om detta på en föreläsning jag var på förra året! Att hästarna har så "lätt" för sig så man glömmer att stärka dem inför arbetet utan det blir pang på direkt bara för att hästen redan "kan".

Intressant läsning i denna tråden iaf!

På vilket sätt stärker de sig om de går ute 3-4 timmar i en platt hage? Och vem i hela friden skulle tro att för att hästen var tränad inom x disciplin för x antal tid sen, så är den fit for fight för detta även om den varit borta från den träningen och disciplinen? Man ska vara gravt oinsatt om ens basic träningslära om man tror det, och jag har väldigt svårt att se det exemplet du gav framför mig.

I övrigt undrar jag ang. din syn på skogsridning, utifrån det du skrivit och det du anser folk ska redovisa för att du ska diskutera det. Varför skulle skogsridning innebära flängridning? För mig är kanske uteridning ett entimmas pass i skritt på lång tygel på asfalt, parat med lite klättring i mjukt sluttande backar? Uteridningen kanske är ett lågintensivt pass som blir en avkoppling från dressyr träningen samtidigt som det är stärkande på lågintensitets nivå? som exempel.

Alltså du får gärna läsa kontentan av det jag skriver och inte dra allt till sin spets. Jag har aldrig påstått att dina hästar skulle gå sönder. Vi diskuterar ju hållbarhet härinne däremot, och det är ju konstaterat och har varit stora diskussioner bland veterinärkåren om just riskerna vid ägarbyte i fråga om ridrelaterade skador, så det är ju inga konstigheter jag tar upp.

Om vi börjar i fel ände. Just angående ryttarbyte så är det upp till ryttaren. Sköter man det på ett korrekt sätt går hästen inte sönder även om du helt ändrar förutsättningarna. Det var min poäng och eftersom jag vet det av egen erfarenhet både av mina och andras hästar anser jag att det är så. Det är en RISK men inte en SANNING att hästarna går sönder vid ryttarbyte. Gör du det korrekt kommer hästen fortsätta vara frisk. Så du får gärna ta upp ämnet men jag svarade bara på det.

Eftersom jag tolkar det som att du anser skogsridningen som så viktig vill jag ha en tydligare definition på det än skogsridning. Och vilken ekonomisk kostnad som är rimlig för att uppnå detta.

Om hästen är på en yta där den kan röra sig fritt kommer den troligtvis skutta och bocka och röra sig i hagen. Varje gång den gör det vänjer sig hästen vid det. Alltså blir det utöver ridningen variation för hästens leder, ligament och muskler. Inte konstigare än så.

Jag vet minst 20 personer här omkring som kan ställa av sina hästar en månad och sen efter tre dagar rider de som vanligt. De vet precis som du att man ska börja lugnt och trappa upp träningen i teorin men brister i praktiken.

Då är jag mer med :idea:

Ang uteridning fattade jag inte riktig, och jag tror inte du är direkt intresserad av att jämföra min ponny med högpresterande dressyrhästar :p

Jag rider dock alltid ut i väldigt varierande former på varierande men mest fasta/hårda underlag och jag anpassar ridningen till undrlaget. Även om jag nog föredrar hårdare underlag. Min häst tycker det är jobbigt att gå på bana/i ridhus helt enkelt för att det är mjukare än han är van vid och det är mycket mycket mer böjda spår än vad han är van vid. Det gör att jag nästan enbart rider på bana för tränare och att jag är väldigt noga med att inte rida för hårt för tränare.

Ang tillvänjning så har min från att han kom som 2.5 åring (endast gått i unghästflock) gått på dessa underlag och han har skrittats avsuttet mååååånga mil samt travats endel framför vagn som ett för mig viktigt stadie under tiden som han växte. Ekonomisk vet jag inte? Vi bor i skogen :p Min önskan med honom är att han kan tävla på väldigt låg nivå i dressyr/hopp/fälttävlan tills han är typ 30 år gammal :p

Mao, inte alls relevant gissar jag :p

Men hur mycket variation av arbetet blir det? Din häst är ju van vid det. För honom är det normalt att göra allt det du nämner. Alltså eftersom han är van vid det tål han det bra och kommer troligtvis göra lång tid framöver:)

KL

Mitt väldigt tråkiga, inte varierande arbete brukar väl vara:
Vila
Uppkortande pass med övergångar för att hämta hem allt.
Lösgjörande för att mjuka upp.
Jobba galoppen, samlingen, piruetter
Jobba traven, Samlingen skolor
Vila
Jobba galoppen, skolor, byten, piruetter
Jobba traven, samling, samlingstempoväxlingar (mot passage, piaff), skolor
Lösgjörande pass, ta ner formen, LDR i trav och galopp
Jobba galoppen, variation, förvändgalopp, seriebyten.
Vila
Jobba traven, samling, skolor.
Jobba galoppen, samling, skolor, piruetter
Jogga och lösgjöra LDR, trav och galopp
Jobba med rörelser, rida igenom programdelar.
Jobba galoppen, samlingen, seriebyten.
Vila
Jobba med traven. Variation i samlingsgraden.
Jobba galoppen, lågform, förvändgalopp.
Jobba galoppen rörelser ur programen
Jobba traven, variation samlingen, skolor
Vila
Lösgjörande LDR
Jobba galoppen, samlingen, skolor, piruetter
Jobba traven, rörelser, variation ner mot passage, piaff
Vila.

Såhär kan en månad för mig se ut (26dagar)
Börjar varje pass med 10-20 min skritt, 7-10 min trav, 7-10 min galopp. Jobbar sedan hårda pass 10+10 min eller 7+7+7 min och de lättare 10+5 min eller 7+7 min med 10-20 min avskrittning. Vissa pass länge vissa kortare.

För mig är detta variation i arbetet. Jag tror med den uppbackning jag får att detta är helt ok för en dressyrhäst att jobba. Annars hade jag ju inte gjort det!:idea:

Senast ändrad:

Jag har ju gett lite exempel på skogsridning och de ser ungefär ut som motsvarigheten till din vila, med andra ord lågintensivt arbete där muskler får sträcka ut och ben och leder får en variation till underlaget de annars går på stora delar av tiden.

jag tror inte att man kan anse att en häst som står i en liten ruta och bockar och brallar, stärker sig och "vänjer sig" vid det. Det finns väl snarare tendenser som pekar på motsatsen, att skadestatistik ökar för hästar som hålls på begränsade ytor?

*kl*
Hur ser ni på detta med att ha skydd/boots i hagen? En del anser ju att man ska ha det för att minska skaderisken, vad tror ni?

jag skulle säga att det nog inte går att generalisera, utan beror väldigt mycket på individ och individens tillstånd i hagen så att säga.

Jag har full förståelse för att utifrån vissa scenarios man vill ha skydd på sin häst i hagen. Kan man ha det på ett sunt sätt som inte bidrar till problem eller skaderisk i sig, go ahead. Personligen upplever jag att skydd i hagen innebär rätt mycket mickel och mackel för att inte bidra till skaderisk, men som sagt, det beror helt på förutsättningarna.

själv har jag boots fram ca 300 dagar om året sen 8 år tillbaks på samma häst.

*kl*
Hur ser ni på detta med att ha skydd/boots i hagen? En del anser ju att man ska ha det för att minska skaderisken, vad tror ni?

Beror helt på häst tycker jag. Vissa verkar vara riktiga olycksfåglar som skadar sig hela tiden om de inte har skydd.
Fast man kan ju fundera lite över när man börjar sätta skydd på hästen. Rimligtvis så borde den inte haft det som föl och klarat sig bra fram till inridning kanske.:confused: Sen blir man kanske orolig när man slagit på skor också
Har man en fin unghäst där man är rädd att den ska skada sig sätter man på skydd i hagen vilket i sin tur leder till att den blir mer oförsiktig eftersom det inte gör ont att stampa på sig själv. Svårt att sluta när man väl har börjat kan jag tänka mig.

Själv sätter jag aldrig på skydd i hagen eftersom min häst har bra koll på sina ben. (peppar,peppar) Men vid första släppet i stora sommarhagen åker skydden på 1-2 dagen. Kan ju bli en del krumbuktande då..

Jag tror att alldeles för få ryttare går igenom sina hästar regelbundet utan man väntar helt enkelt tills hästen är halt. Jag tror på att gå igenom hästen veterinärt iaf en gång om året och kanske däremellan använda ET el liknande.

detta tror jag mkt på :bow:

Vad är anledningen till att du inte lägger in pass utomhus i skogen tex? Bara nyfiken. Har ni inga ridvägar eller vad handlar det om att du inte kan lägga in sånt åtminstone en dag varje vecka tex?

Vad är anledningen till att du inte lägger in pass utomhus i skogen tex? Bara nyfiken. Har ni inga ridvägar eller vad handlar det om att du inte kan lägga in sånt åtminstone en dag varje vecka tex?

Till största delen en underlagsfråga! Hade jag haft den naturen Ulla Håkansson har hade jag också ridit ute. (Räknar inte uteridbana som "ute") plus att jag vill inte rida ute när det är mörk och man möter bilar. Jag vill inte riskera livet bara för att rida ute. Mina hästar verkar inte gilla att gå i skogen så då försvinner glädjen med det.:)

*kl*

Om hästen visar att den behöver skydd, ex trampar av sig skorna eller stryker sig på benen tycker jag det är befogat att använda lämpliga skydd för att skydda hästen mot onödig sår och eventuella infektioner och konvalescens.

Eller om man sätter på något som kan innebära skador i befintlig miljö ex broddar eller det blir halt i hagen kan man ha boots och/eller benskydd för att undvika onödiga skador.

Jag har aldrig varit med om att en häst skulle bli mer skadebenägen eller vekare för att den har benskydd och/eller boots i hagen. Däremot har jag undvikit skador och konvalescens genom att ha lämpliga skydd och/eller boots i hagen.

Jag kan förstå underlag mörker och kyla som argument för hur du gör men de flesta är lediga ett par dagar i veckan, = ljust ute,:) Hur vet du att dina hästar inte trivs i skogen?:confused:

Jag kan förstå underlag mörker och kyla som argument för hur du gör men de flesta är lediga ett par dagar i veckan, = ljust ute,:) Hur vet du att dina hästar inte trivs i skogen?:confused:

Märker det på dem.:)

Spinner vidare lite och funderar på vad ni gör förebyggande för att undvika skador.

Ett tag var det väldigt populärt att stretcha hästarna för hand efter träningspassen. Men nuförtiden är det sällan jag ser någon som gör det. Gör ni det?

Likaså var det ett tag väldigt populärt att jobba efter 48h regeln, dvs att muskler behöver 48h på sig för att återhämta sig. Men utifrån vad man kan läsa här i tråden så verkar det inte vara många som arbetar utifrån det längre.

Jag tycker 48 timmars regeln är en total värdelös regel för gemene man . Helt ärligt, och jag vet ingen som annamat det om vi inte pratar extremträning, dvs FT, galopp eller travsport, som i princip är de enda grenarna som verkligen klassas som Hårt arbete. Ridskole häst hör även till kategorin, men de väljer att spara på sina hästar genom att anpassa schemat på annat sätt istället.

för att 48 timmars teorin ska vara relevant krävs det som sagt extremt högintensivt arbete. Å andra sidan finns där en poäng som skulle vara relevant för gemene man även om det inte handlar om 48 timmar, för de som sliter på sina hästar mest - även fast de inte tekniskt sett hårdjobbas iordets rätta bemärkelse, är ju just hobbyryttarna, som även om de inte rider hårt i sig, sliter på hästarna pga mindre ergonomisk form,och bristande kunskap om hur man bäst lägger upp ett för hästen främjande arbete och därmed minskar slitaget.

för hobbyryttaren så är enligt mig, vägen till framgång, att lära sig träningsfysiologi så mkt som det bara går, parat med att skaffa sig en objektiv sund bild av hur man rider sin häst personligen. Och sen utifrån det, skaffa en grundkänsla och en grundfilosofi för hur man bäst lägger upp arbete/vila. Då kan man få en känsla för när det blivit mycket och när det är läge att trappa ner/vila osv. Tror statistiken på skadedrabbade hästar på hobbynivå skulle sjunka drastiskt, om alla hade det tänket.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 981
Senast: Ray
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 204
Senast: Derring-Do
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 177
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar