Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden
Då är jag mer med
Ang uteridning fattade jag inte riktig, och jag tror inte du är direkt intresserad av att jämföra min ponny med högpresterande dressyrhästar
Jag rider dock alltid ut i väldigt varierande former på varierande men mest fasta/hårda underlag och jag anpassar ridningen till undrlaget. Även om jag nog föredrar hårdare underlag. Min häst tycker det är jobbigt att gå på bana/i ridhus helt enkelt för att det är mjukare än han är van vid och det är mycket mycket mer böjda spår än vad han är van vid. Det gör att jag nästan enbart rider på bana för tränare och att jag är väldigt noga med att inte rida för hårt för tränare.
Ang tillvänjning så har min från att han kom som 2.5 åring (endast gått i unghästflock) gått på dessa underlag och han har skrittats avsuttet mååååånga mil samt travats endel framför vagn som ett för mig viktigt stadie under tiden som han växte. Ekonomisk vet jag inte? Vi bor i skogen
Min önskan med honom är att han kan tävla på väldigt låg nivå i dressyr/hopp/fälttävlan tills han är typ 30 år gammal
Mao, inte alls relevant gissar jag
Men hur mycket variation av arbetet blir det? Din häst är ju van vid det. För honom är det normalt att göra allt det du nämner. Alltså eftersom han är van vid det tål han det bra och kommer troligtvis göra lång tid framöver
KL
Mitt väldigt tråkiga, inte varierande arbete brukar väl vara:
Vila
Uppkortande pass med övergångar för att hämta hem allt.
Lösgjörande för att mjuka upp.
Jobba galoppen, samlingen, piruetter
Jobba traven, Samlingen skolor
Vila
Jobba galoppen, skolor, byten, piruetter
Jobba traven, samling, samlingstempoväxlingar (mot passage, piaff), skolor
Lösgjörande pass, ta ner formen, LDR i trav och galopp
Jobba galoppen, variation, förvändgalopp, seriebyten.
Vila
Jobba traven, samling, skolor.
Jobba galoppen, samling, skolor, piruetter
Jogga och lösgjöra LDR, trav och galopp
Jobba med rörelser, rida igenom programdelar.
Jobba galoppen, samlingen, seriebyten.
Vila
Jobba med traven. Variation i samlingsgraden.
Jobba galoppen, lågform, förvändgalopp.
Jobba galoppen rörelser ur programen
Jobba traven, variation samlingen, skolor
Vila
Lösgjörande LDR
Jobba galoppen, samlingen, skolor, piruetter
Jobba traven, rörelser, variation ner mot passage, piaff
Vila.
Såhär kan en månad för mig se ut (26dagar)
Börjar varje pass med 10-20 min skritt, 7-10 min trav, 7-10 min galopp. Jobbar sedan hårda pass 10+10 min eller 7+7+7 min och de lättare 10+5 min eller 7+7 min med 10-20 min avskrittning. Vissa pass länge vissa kortare.
För mig är detta variation i arbetet. Jag tror med den uppbackning jag får att detta är helt ok för en dressyrhäst att jobba. Annars hade jag ju inte gjort det!