Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror att alldeles för få ryttare går igenom sina hästar regelbundet utan man väntar helt enkelt tills hästen är halt. Jag tror på att gå igenom hästen veterinärt iaf en gång om året och kanske däremellan använda ET el liknande.
Jag tycker 48 timmars regeln är en total värdelös regel för gemene man . Helt ärligt, och jag vet ingen som annamat det om vi inte pratar extremträning, dvs FT, galopp eller travsport, som i princip är de enda grenarna som verkligen klassas som Hårt arbete. Ridskole häst hör även till kategorin, men de väljer att spara på sina hästar genom att anpassa schemat på annat sätt istället.
för att 48 timmars teorin ska vara relevant krävs det som sagt extremt högintensivt arbete. Å andra sidan finns där en poäng som skulle vara relevant för gemene man även om det inte handlar om 48 timmar, för de som sliter på sina hästar mest - även fast de inte tekniskt sett hårdjobbas iordets rätta bemärkelse, är ju just hobbyryttarna, som även om de inte rider hårt i sig, sliter på hästarna pga mindre ergonomisk form,och bristande kunskap om hur man bäst lägger upp ett för hästen främjande arbete och därmed minskar slitaget.
för hobbyryttaren så är enligt mig, vägen till framgång, att lära sig träningsfysiologi så mkt som det bara går, parat med att skaffa sig en objektiv sund bild av hur man rider sin häst personligen. Och sen utifrån det, skaffa en grundkänsla och en grundfilosofi för hur man bäst lägger upp arbete/vila. Då kan man få en känsla för när det blivit mycket och när det är läge att trappa ner/vila osv. Tror statistiken på skadedrabbade hästar på hobbynivå skulle sjunka drastiskt, om alla hade det tänket.
Hästar som är ovana att gå i skogen blir ju tittigaTill största delen en underlagsfråga! Hade jag haft den naturen Ulla Håkansson har hade jag också ridit ute. (Räknar inte uteridbana som "ute") plus att jag vill inte rida ute när det är mörk och man möter bilar. Jag vill inte riskera livet bara för att rida ute. Mina hästar verkar inte gilla att gå i skogen så då försvinner glädjen med det.
På detta forumet sas det för några år sedan att 48h. regeln skulle gälla oavsett.
Då kommer man ju inte till ngt uppbyggande arbete.
Hästar som är ovana att gå i skogen blir ju tittiga
Har även hört samma argument med hagvistelse- hästarna fick stå inne
Ok. så du är både rädd o spänd o spär då på hästarnas osäkerhet.jag riskerar inte att dö bara för att
Ok. så du är både rädd o spänd o spär då på hästarnas osäkerhet.
Om man själv inte vågar kan man leja ngn kamikazepilot.
Det ska jag göra den dagen jag inte törs.
det säger väl sig självt att hästarna hellre är ute i naturen än att bara se fyra väggar.
Jag trodde att du som avataren visar- var FT-ryttare o modig???
Får man fråga vad som är dåligt med underlag och utemiljö hos dig?
Ditt "schema" tyckte jag fö var väldigt intressant och jag inser ännu mer att jag inte kan anamma dressyr på bana flera gånger per vecka. Jag har liksom noll övningar/fokus att alternera mellan typ
Hur tänker du nu? 48 timmar mellan ridpassen = ridning varannan dag. Det blir ju mer än 2 ggr/veckaFast hästar som inte arbetas hårt behöver inte 48 timmars vila. Det är lite skillnad på hårt arbete för en människa och hårt arbete för en häst.
dock så tror jag att många säkert förvisso skulle kunna lägga x antal år till sin hobbyhäst om de annammade den regeln. Dvs vilan blir så stor att den skadliga formen den rids i, hamnar på plus minus noll kontot. Fast du kan lika gärna vända på det och anta att de 2 dagars ridning du isåfall får in på en vecka, och en häst som hela tiden vilar, är en skaderisk det med, när du väl sen "arbetar" den. Blir lite svårt med ridning 2 dagar i veckan : )
En häst håller nog bäst om hårdare träning varvas med skritt-turer i skogen. Tex måndag: träning på bana, tisdag: skritt i kuperad terräng, onsdag: konditionsträning (tex galopp i skogen), torsdag: skritt, fredag: träning på bana/gymnastikhoppning, lördag: jogga i skogen, söndag: vila.
Har inte läst hela tråden, men får man fråga vilken nivå du tränar/tävlar på?
Vill man att hästen ska få mer muskler ska man alltså först "överanstränga" musklerna (dvs göra så att musklerna blir lite "trasiga") och sedan låta musklerna återhämta sig och läka (= bli större och starkare). Givetvis kan man rida oftare än varannan dag, men man ska inte anstränga samma muskelgrupper flera dagar på rad.