Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Och jag och andra svarade och namngav några ryttare..

Jag förstår att det är viktigt för dig att få sista ordet så du ska få det nu.. slit det med hälsan :)

detsamma, och ett tips framöver kan vara att inte göra sakfrågor efter person på saker som är helt ovidkommande i sammanhanget. Skillnaden på dig och övriga svarande var nämligen just det, jag har inga som helst problem med följdkommentarer, bara när det skrivs som rena spydigheter och är helt ovidkommande i sammanhanget.

Senast ändrad:

*kl*
Jag föreslår att eventuell munhuggning tas via pm i stället för trådar här inne.

/break_a_leg, moderator

tack! Jag har inget intresse av vare sig munhuggning eller pm, utan vill gärna hålla mig till trådens ämne!

Det tror jag med det är urlogiskt! Carl Hester kom jag på red ju också fälttävlan i unga år och sadlade om till dressyr.

Det är väl inte så ovanligt att ft-ryttare sadlar om till dressyr. Vet att Sigrid Bergåkra Berglund också red ft tidigare och hon är ju fullfjädrad dressyrryttare numera.:)

har det hänt något som gjort att du gått över från FT till dressyr? Jag har aldrig hört om ngn FT ryttare som går den vägen så jag är lite nyfiken, för att vara fd FT ryttare så är du verkligen dressyr omvänd a la större format i ditt upplägg och resonemang osv, så jag blir väldigt nyfiken som sagt vad som föranlett ditt byte av bana?

Jag har alltid (fram till för ett år sedan) ridit dressyr, hoppning och FT parallellt. Red alltid både i klubbens dressyr och hopplag i div3, 2,1 och elit och Lag SM i ft, beroende på hur duktig jag och ponnyn jag red var. Men jag har från 12 års ålder haft olika hästar till de olika grenarna. Även om FT ponnyerna gick dressyr så gick de inte SM i dressyr, det hade jag andra ponnyer till. Första gången jag red enbart FT var som Junior (18år).

Men jag vill satsa och jag vill rida svår klass. Då väljer jag gren efter hästmaterial, framgångar och resurser. Just nu ligger utefter dessa punkter satsningen på dressyr.

Senast ändrad:

Relevant för tråden är i alla fall att ditt upplägg låter lite trist ur hästens perspektiv. De allra flesta hästar brukar tycka om promenader vilket aldrig går att ersätta med hagar och ridhus :(

Relevant för tråden är i alla fall att ditt upplägg låter lite trist ur hästens perspektiv. De allra flesta hästar brukar tycka om promenader vilket aldrig går att ersätta med hagar och ridhus :(
Varför i hela fridens namn skulle man gå promenader som en del av träningen? Jag har sporthästar, inte promenaddjur.

Har heller aldrig hört om någon FT ryttare som går promenader med sina hästar.

Kanske skulle läsa på lite om hästars beteende och behov innan du yttrar dig om andras hästhållning.

Fast jag har aldrig hört talas om ft-ryttare som aldrig rider ut sina hästar. Långa skritturer stod på schemat för bekanta och de red iaf på SM-nivå, det borde man väl iaf kunna göra med alla hästar oberoende av gren?

Däremot handpromeneras många dressyrhästar och hopphästar på elitnivå, inte för "träningens" skull utan för hälsans skull dvs för att det är skönt för dem att komma ut och kanske också få beta lite gräs etc.

Många som är engagerade i dina hästars väl o ve..:angel: :D

Kl
Jag har inte anammat någon 48 timmars regel men ett sätt att använda den är väl att man kan välja att inte träna samma muskelgrupper flera dagar på raken. Efter uppvärming kan man kan ju tex fokusera på att arbeta traven ena dagen och galoppen dagen efter.

Jag menar rätt allmänt i mitt svar, alla gör vad de själva tror är bäst.

Jag tror att det är en villfarelse att hästarna på absoluta toppnivån aldrig får komma ut. Nu befinner sig visserligen en hel del av topphästarna ofta ute på resande fot men jag tror att många av ryttarna försöker se till att hålla sina hästar glada och harmoniska med lite frisk luft och miljöombyte ibland.

Man kan ex skritta fram en liten runda ute för att sen gå in i ridhuset för att träna.

Många som är engagerade i dina hästars väl o ve..:angel: :D
:rofl: Ja verkligen!

Kl
Jag har inte anammat någon 48 timmars regel men ett sätt att använda den är väl att man kan välja att inte träna samma muskelgrupper flera dagar på raken. Efter uppvärming kan man kan ju tex fokusera på att arbeta traven ena dagen och galoppen dagen efter.

Samma tänk har jag, ex rider jag inte piruetter(piruettarbete) två dagar i rad. Eller passage/samlad trav.

På samma sätt som jag inte gör samma övningar på gymmet två dagar i rad.

Sen försöker jag beroende på hur hästen känns så rider jag hårt två dagar och lugnare den tredje sen hårt två till så att intensiteten i träningen varieras också.

Fast jag har aldrig hört talas om ft-ryttare som aldrig rider ut sina hästar. Långa skritturer stod på schemat för bekanta och de red iaf på SM-nivå, det borde man väl iaf kunna göra med alla hästar oberoende av gren?

Däremot handpromeneras många dressyrhästar och hopphästar på elitnivå, inte för "träningens" skull utan för hälsans skull dvs för att det är skönt för dem att komma ut och kanske också få beta lite gräs etc.

Om du menar till mig så gick alla mina FT/hopphästar/ponnyer i skogen. Men jag har inga FT/hopphästar nu.

Många av de hästar som handpromeneras har hagar i uteboxstorlek eller inte hage alls. Men jag kan ta av hagtiden för att gå en lite promenad med dem om de hade mått bättre av det än hage med gräs där de kan röra sig fritt, inte enbart i skritt med träns på sig. Sen har de flesta elitryttare personal som får betalt för att gå promenader. Då kommer vi tillbaka till rimlighets och kostnads frågan.

Men då har du vanan inne från att rida mkt ute redan från start.

Jag vet inte vad du har för hagar, kanske de går i stora gräshagar där de kan leka av sig och framförallt strosa lite.

Visst har de anställda men de som inte har den möjligheten får kanske erbjuda sina hästar det på annat sätt isf.

Nu vet jag inte om du har skrivit ngt om det eller om det är andra men att man inte skulle kunna kombinera att hästen får komma ut samtidigt som den tränas för svårare dressyr det köper jag inte därav mitt inlägg om att man faktiskt kan skritta fram ute. Bara bra med lite längre skrittpass innan dressyrpasset.

Jag har ridit hästar som gått msv/svår hoppning och de gick alldeles ypperligt att skritta ut i samhället där de stod om än var de lite laddade.

Tror att man många gånger glömmer av att även skrittpassen är nyttiga.

Senast ändrad:

Nu vet jag inte vad Quigley har för hästar? Men sedan måste man ju se till hästarna också.

Vet flera hästar (importer, ofta från Holland) som inte går att rida ut på, och då menar jag verkligen att det inte går. De har rutinerade, modiga vuxna ryttare men det går ändå inte. Ena försökte de vänja med promenader, i skog och efter gångstigar, superspänd häst varje gång. Vid ridning ute så slutade det alltid med att ryttare eller häst höll på att stryka med. Till slut gav de upp och red bara i ridhus och enstaka gånger på ridbana (med livet som insats). Då är nog inte uteridning så viktigt, det är nedbrytande för hästen eftersom den är tokspänd hela tiden, samt att någon riskerar att dö eller skada sig allvarligt varje gång. Nu vet jag att många kommer säga att "det går att träna dem", men allvarligt vill man verkligen dö för att hästen ska ridas ut? För när hästar slänger sig baklänges besinningslöst, kastar sig i diken, skenar huvudlöst, då är det inte värt det...

Jag har däremot som krav när jag köper häst att det ska gå att rida ut, både ensam och med sällskap för jag tycker att det säger en del om psyket på hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 981
Senast: Ray
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 204
Senast: Derring-Do
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 177
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar